Nieuwsbericht
Sponsoring in het voetbal - moeilijke tijden voor lager geklasseerde clubs?
Bron: Club Achter de Duinen (http://www.clubachterdeduinen.nl)
1 juni 2023 | 1 reactie |
Bron: https://unsplash.com/de/fotos/OMWubltUEfE
Sponsoring van voetbalclubs in de competities onder de Eredivisie biedt interessante samenwerkingsmogelijkheden voor regionale bedrijven. Voor clubs in de lagere competities zorgt sponsoring voor constante inkomsten om de eigen club vooruit te helpen.
Het is echter vooral de moeite waard in sectoren die een solide reclamebudget hebben, maar verder te maken hebben met beperkingen in hun marketingactiviteiten. In de online gokindustrie gelden wettelijke vereisten voor de bescherming van minderjarigen en andere reclameverboden voor gerenommeerde deelnemers zoals casino777.nl. Daarom mogen deze deelnemers aan de sector niet overal en altijd reclame maken.
Nederlandse clubs uit de lagere competities vertrouwen op lokale sponsors
Veel opkomende clubs uit de competitie van ADO Den Haag hebben het natuurlijk financieel moeilijker om de grote clubs uit de Eredivisie bij te benen. De topvoetballers in Nederland verdienen niet alleen het meeste geld, maar worden ook in het hele land in de media getoond. Dat zorgt met de reclame-inkomsten uit sponsoring voor interessante extra inkomstenbronnen die de kleinere voetbalclubs simpelweg missen.
Ondergeschikte clubs kunnen niet rekenen op de rijke inkomsten uit Europese competities, zoals de wereldberoemde Nederlandse teams Ajax Amsterdam of PSW. Dit heeft grote gevolgen voor de uitrusting van de clubs en er blijft niet genoeg geld over om jong talent te promoten.
De opleiding van jonge talenten is echter net zo belangrijk voor lagere voetbalclubs als in de Eredivisie. Om ervoor te zorgen dat ze in de toekomst in de competitie blijven, moet er voortdurend geïnvesteerd worden in het opleiden, scouten en coachen van jonge voetballers. Het geld voor de jeugdopleiding komt vooral uit sponsorinkomsten, maar clubs gaan vaak op allerlei manieren creatief te werk om meer inkomsten te genereren.
Hoe kleinere clubs zich beter kunnen profileren door middel van sponsoring
Kleinere voetbalclubs doen er veel aan om hun kas te vullen met sponsorinkomsten. Eind mei 2023 heeft ADO nieuwe rugsponsor, het voetbalshirt van de opkomende club is sindsdien getooid met het bedrijfslogo van een regionaal bouwbedrijf. De samenwerking op het gebied van voetbalsponsoring levert voor beide partijen een lucratieve winst op door de toename van het bereik. Voor de gratis advertentieruimte op de sportshorts wist ADO Den Haag een verpakkingsfabrikant uit de omgeving te strikken.
Om concurrerend te blijven moeten voetbalclubs altijd investeren in hun team. Daarbij hoort niet alleen de aanschaf van nieuwe, capabele spelers, maar bijvoorbeeld ook de verdere ontwikkeling van trainingsmethoden. Maar ook de tijd voor tactische analyses kost geld en zeker als gekwalificeerde sportwetenschappelijke ondersteuning helpt om betere resultaten te behalen, hebben lager geklasseerde voetbalclubs geld nodig.
Lokale maatregelen plannen met de sponsors
Zelfs een kleine fanbase moet actief geënthousiasmeerd worden om de clubkas te spekken. Daartoe loont het, ongeacht de grootte van de club, om via sociale media actief doelgroepspecifieke content te verspreiden. Een grappig filmpje wordt door voetbalfans gedeeld, zodat de marketingcontent zich vanzelf over het internet verspreidt. Vooral grotere voetbalclubs werken ook met influencers om lokale evenementen onder de aandacht te brengen.
Dergelijke lokale influencers kosten veel minder geld dan het bereiken van een nationaal geïnteresseerd publiek via sociale communicatiekanalen. Op een lokaal straatfestival kunnen zowel de voetbalclub als de sponsors zich vakkundig presenteren. Als zij een kleurrijke vrijetijdservaring voor het hele gezin bieden, zijn er aan de sponsorkant interessante mogelijkheden om nieuwe klanten te winnen. Voor ADO resulteert dit in nauw contact met de fanbase, wat voor een sterke band kan zorgen.
De inkomsten uit de kaartverkoop zijn niet altijd voldoende
Vanwege de soms enorme gaten in de kas van Nederlandse voetbalclubs uit de lagere competities, worden de ticketprijzen soms verlaagd. Dit heeft een interessant effect op een groter publiek en bereikt ook mensen die anders niet zo geïnteresseerd zijn in voetbal. De kaartverkoop kan hogere inkomsten opleveren als, in plaats van hoge ticketprijzen, de .
De afgelopen jaren was dit echter niet of slechts in beperkte mate mogelijk vanwege Corona, wat vooral voor kleine voetbalclubs merkbaar was. Als het volgende voetbalevenement goed geadverteerd wordt, kan het nu gemakkelijk weer een echt evenement en dus een publiekstrekker worden. Kleinere clubs uit de grote steden van Nederland hebben in principe het potentieel voor een winstgevende schare fans, maar zijn gewoon nog niet sportief genoeg om de grote clubs bij te benen.
In zo'n geval helpt het zoeken naar sponsors ook om beter gekwalificeerde spelers naar de club te halen. Met een gelijktijdige tactische verandering kunnen na enige tijd van gewenning veel betere resultaten op het veld worden bereikt. Dan kan ook een verandering van coach worden gerealiseerd, wat een zeer verfrissende wind op het voetbalveld kan brengen, zelfs voor kleine clubs.
Voetbalclubs bieden sponsorpakketten aan voor meer inkomsten
De gemakkelijkste manier voor lagere voetbalclubs om een sponsor aan te trekken is het samenstellen van aantrekkelijke sponsorpakketten. Deze zijn vervolgens ook betaalbaar voor kleinere bedrijven die ook geen al te groot marketingbudget hebben.
Door een combinatie van de verschillende mogelijkheden profiteren beide partijen. Door te adverteren op de shirts van de spelers van het team worden voetbalfans zich net zo bewust van een merk als wanneer er advertenties worden geplaatst op de website van de club. Het sponsorpakket kan ook vaste prijzen voor advertentieruimte in het stadion omvatten, zodat de reclamepartner ook bij andere evenementen en toernooien de aandacht op zich kan vestigen.
Het is altijd gunstig voor de voetbalclub om aandacht te zoeken in de lokale media. Dat kan door verslagen van wedstrijden en wedstrijdresultaten te publiceren of door bekendheid te geven aan liefdadigheidsactiviteiten. Op die manier kan een club op een nieuwe locatie ook de belangstelling wekken van regionale bedrijven die hun marketing in de lokale gemeenschap hoe dan ook willen versterken.
Conclusie: Voetbalclubs uit de lagere competities hebben toch veel sponsormogelijkheden
Clubs moeten vooral openstaan voor aanbiedingen uit de regio, omdat regionale bedrijven altijd als geschikte sponsors kunnen worden beschouwd. In de praktijk leidt deze constellatie altijd tot een win-winsituatie aan alle kanten, eenvoudigweg vanwege de lokale nabijheid.
Een eventuele samenwerking ook met aanbieders van kansspelen zorgt voor de financiële stabiliteit die bij clubs uit de lagere klassen zo dringend nodig is. Door de relatief geringe mogelijkheden van wederzijdse dekking kan samenwerking echter veel moeilijker zijn dan voor de internationaal bekende clubs uit de eerste divisie. Toch zijn er altijd lokale bedrijven die best bereid zijn zich in te zetten voor intensieve clubsponsoring.
Reacties
ruudje
VAN GRINSVEN-ADMIRAAL VERLAAT TELSTAR
Geluk en verdriet gaan vaak hand in hand. ADO Den Haag blij, wij niet. Natascha van Grinsven - Admiraal is niet meer werkzaam bij de Witte Leeuw(inn)en.
Onze sympathieke en goedlachse commercieel directeur heeft een grote kans in het Haagse met beide handen aangepakt. Eindbaas aldaar! Wij weten dat we een belangrijke bijdrage aan haar vakmanschap hebben geleverd. Daar zijn alle getrouwen verbonden aan onze club trots op.
Het grote ADO, een grote uitdaging gaat zij tot een goed eind brengen. Succes Natascha!!
Wij feliciteren ADO Den Haag en aanhang met deze veelbelovende aankoop.
Is daar echt voor betaald???
Spelersklassement
Laatste wedstrijd
Volgende wedstrijd
Advertentie
Keuken Kampioen Divisie
1 | Volendam + | 22 | - | 46 |
2 | Excelsior | 22 | - | 42 |
3 | SC Cambuur | 22 | - | 38 |
4 | FC Dordrecht | 22 | - | 37 |
5 | ADO Den Haag | 21 | - | 34 |
6 | Graafschap | 21 | - | 33 |
7 | Den Bosch + | 21 | - | 33 |
8 | Roda JC | 22 | - | 33 |
9 | FC Emmen | 21 | - | 32 |
10 | Helmond Sp. | 21 | - | 31 |
11 | Telstar | 22 | - | 29 |
12 | FC Eindhoven | 22 | - | 29 |
13 | MVV Maastr. | 22 | - | 26 |
14 | Jong AZ | 22 | - | 26 |
15 | TOP Oss | 22 | - | 25 |
16 | Jong Ajax | 22 | - | 24 |
17 | VVV-Venlo | 22 | - | 22 |
18 | Jong PSV | 22 | - | 21 |
19 | Jong Utrecht | 21 | - | 14 |
20 | Vitesse | 22 | - | -8 |