Welkom in de shoutbox, gast
Kamikaas
<FCDH>
De plannen van Chinese eigenaar Wang Hui met ADO Den Haag
Michael Rizkalladinsdag 5 augustus 2014, 17:24
Aanstaand weekend is het weer zo ver: de start van een nieuw seizoen in de Eredivisie. Voor ADO Den Haag wordt het misschien wel een seizoen dat de opstap wordt naar successen in de komende jaren.
ADO Den Haag is een aantal weken geleden voor 8 miljoen euro overgenomen door Wang Hui, de nieuwe Chinese eigenaar van de club. Maar wie is Wang Hui eigenlijk en wat zijn zijn plannen met de club? In een interview met het NRC (weekendeditie) vertelt hij over zichzelf en de plannen met de club.
Wang Hui een echte sportliefhebber
Wang Hui (52) is Chinese zakenman, eigenaar van sportbedrijf United Vansen en groot sport(voetbal)liefhebber. Zijn bedrijf United Vansen organiseert voor Chinese sportfans reizen naar top wedstrijden van verschillende sporten (waaronder voetbal) in Europa, Australië en Amerika. Afgelopen weekend werd dankzij United Vansen de wedstrijd om de Franse supercup in Peking gespeeld, nadat in het verleden ook de wedstrijd om de Italiaanse supercup in het Olympisch Stadion werd gespeeld. Wang Hui is zelfs nog actief als voetballer en doet dat niet onverdienstelijk. Afgelopen seizoen werd hij namelijk met 20 doelpunten topscoorder in de Chinese Advocatencompetitie.
Waarom ADO Den Haag?
ADO is de tweede club na Vitesse met een buitenlandse eigenaar, maar waarom besloot Wang Hui de club te kopen? In eerste instantie zocht de zakenman een Europese club in Italië, Duitsland, Engeland en Frankrijk omdat deze Chinese voetbalfans de wedstrijden uit deze competities graag volgen. Dat hij uiteindelijk besloot om ADO Den Haag te kopen kwam vooral doordat de club in de laatste 3 jaar winst heeft gemaakt, er veel kansen liggen voor sportieve verbetering en de kosten redelijk laag zijn.
De belangrijkste plannen van Wang Hui
- Binnen 3 tot 5 jaar met ADO in de Europa League spelen
- ADO een internationale uitstraling geven in Europa en Azië
- Uitbreiding van het stadion van 15.000 naar 30.000 zitplaatsen (huren ziet Wang Hui als betere optie dan kopen, maar wil wel graag uitbreiden)
- Geen geknoei met het DNA van ADO Den Haag, de club blijft Haags en mensen van de stad/club worden bij de club betrokken
- Kennisuitwisseling op voetbalgebied tussen ADO en China
Zelf vind ik de plannen best realistisch en goed klinken. Het is duidelijk dat de zakenman de club van stabiele middenmoter (2 seizoenen 9e plaats) langzaam wil uitbouwen naar een stabiele (sub)topper. Daar wordt dus een aantal jaar voor uitgetrokken. De woorden kampioenschap en Champions League zijn in tegenstelling tot bij Vitesse niet gevallen.
De uitbreiding van het stadion zie ik nog niet helemaal zitten, het stadion zit nu tegen bijvoorbeeld Cambuur al amper vol. Maar wie weet, als de club groeit, komen er in de regio vanzelf meer fans. Het achterland is immers groot genoeg. Als derde stad van Nederland hoort Den Haag ook eigenlijk gewoon mee te draaien in de (sub)top van de Eredivisie.
Wat ik me wel afvraag, welke spelers gaan er komen? En hoe zit het met de doorstroom van jeugdspelers wanneer straks de eerste ‘grote’ aankopen op het veld staan?
En wat vind jij van deze overname? Hoe denk jij over de plannen van Wang Hui? Kan hij zijn woorden waarmaken? Is dit een goede ontwikkeling voor ADO? En voor de stad? Laat het hieronder achter in een reactie!
Michael Rizkalladinsdag 5 augustus 2014, 17:24
Aanstaand weekend is het weer zo ver: de start van een nieuw seizoen in de Eredivisie. Voor ADO Den Haag wordt het misschien wel een seizoen dat de opstap wordt naar successen in de komende jaren.
ADO Den Haag is een aantal weken geleden voor 8 miljoen euro overgenomen door Wang Hui, de nieuwe Chinese eigenaar van de club. Maar wie is Wang Hui eigenlijk en wat zijn zijn plannen met de club? In een interview met het NRC (weekendeditie) vertelt hij over zichzelf en de plannen met de club.
Wang Hui een echte sportliefhebber
Wang Hui (52) is Chinese zakenman, eigenaar van sportbedrijf United Vansen en groot sport(voetbal)liefhebber. Zijn bedrijf United Vansen organiseert voor Chinese sportfans reizen naar top wedstrijden van verschillende sporten (waaronder voetbal) in Europa, Australië en Amerika. Afgelopen weekend werd dankzij United Vansen de wedstrijd om de Franse supercup in Peking gespeeld, nadat in het verleden ook de wedstrijd om de Italiaanse supercup in het Olympisch Stadion werd gespeeld. Wang Hui is zelfs nog actief als voetballer en doet dat niet onverdienstelijk. Afgelopen seizoen werd hij namelijk met 20 doelpunten topscoorder in de Chinese Advocatencompetitie.
Waarom ADO Den Haag?
ADO is de tweede club na Vitesse met een buitenlandse eigenaar, maar waarom besloot Wang Hui de club te kopen? In eerste instantie zocht de zakenman een Europese club in Italië, Duitsland, Engeland en Frankrijk omdat deze Chinese voetbalfans de wedstrijden uit deze competities graag volgen. Dat hij uiteindelijk besloot om ADO Den Haag te kopen kwam vooral doordat de club in de laatste 3 jaar winst heeft gemaakt, er veel kansen liggen voor sportieve verbetering en de kosten redelijk laag zijn.
De belangrijkste plannen van Wang Hui
- Binnen 3 tot 5 jaar met ADO in de Europa League spelen
- ADO een internationale uitstraling geven in Europa en Azië
- Uitbreiding van het stadion van 15.000 naar 30.000 zitplaatsen (huren ziet Wang Hui als betere optie dan kopen, maar wil wel graag uitbreiden)
- Geen geknoei met het DNA van ADO Den Haag, de club blijft Haags en mensen van de stad/club worden bij de club betrokken
- Kennisuitwisseling op voetbalgebied tussen ADO en China
Zelf vind ik de plannen best realistisch en goed klinken. Het is duidelijk dat de zakenman de club van stabiele middenmoter (2 seizoenen 9e plaats) langzaam wil uitbouwen naar een stabiele (sub)topper. Daar wordt dus een aantal jaar voor uitgetrokken. De woorden kampioenschap en Champions League zijn in tegenstelling tot bij Vitesse niet gevallen.
De uitbreiding van het stadion zie ik nog niet helemaal zitten, het stadion zit nu tegen bijvoorbeeld Cambuur al amper vol. Maar wie weet, als de club groeit, komen er in de regio vanzelf meer fans. Het achterland is immers groot genoeg. Als derde stad van Nederland hoort Den Haag ook eigenlijk gewoon mee te draaien in de (sub)top van de Eredivisie.
Wat ik me wel afvraag, welke spelers gaan er komen? En hoe zit het met de doorstroom van jeugdspelers wanneer straks de eerste ‘grote’ aankopen op het veld staan?
En wat vind jij van deze overname? Hoe denk jij over de plannen van Wang Hui? Kan hij zijn woorden waarmaken? Is dit een goede ontwikkeling voor ADO? En voor de stad? Laat het hieronder achter in een reactie!
0
|
Dinsdag 5 augustus 2014 om 18:50 uur |
Kees
slash070
Als je sommige sites leest over Danny Holla doen ze het overkomen of ADO naast het net vist en hij ergens anders voor heeft gekozen, ongelooflijk dat soort berichtgevingen. TV West Sport was zojuist ook weer lekker actueel, een verslag over het trainingskamp in Brabant, en vandeweek zijn ze er natuurlijk bij als ADO oefent tegen Dordrecht, jazeker
0
|
Maandag 4 augustus 2014 om 18:41 uur |
rh_vakm
Interview met Wang Hui, bron NRC
-------------------------------------------------
Wang Hui, eigenaar ADO Den Haag
Een Chinese zakenman heeft grote plannen met de eredivisieclub. „Ik hoop op internationalere uitstraling.”
DOOR ONZE CORRESPONDENT OSCAR GARSCHAGEN
Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Grappig”, grijnst hij verbaasd. Lichtelijk in verlegenheid gebracht, erkent hij dat hij nog geen groen/gele clubdas heeft en het fenomeen van het ‘Haags kwartiertje’ hem onbekend is.
Als Wang Hui volgend weekeinde weer in het Kyocera Stadion is voor de seizoensopening tegen het uitgedunde Feyenoord, gaat hij kennismaken met de symbolen en mores van de fanatiekste fans van ‘Alles Door Oefening’.
Dan heeft de miljonair en gepassioneerde voetbalfan ook alle tijd om met directie en trainersstaf te praten over zijn plannen voor de aankoop van nieuwe spelers voordat het transferseizoen sluit en over zijn wens om het aantal zitplaatsen uit te breiden van 15.000 naar 30.000.
„We hopen dat ADO in drie tot vijf jaar in de Europa League kan spelen. In die tijd hoop ik de club een internationalere uitstraling in Europa, Azië en China te geven. Wij willen met ADO groeien, ook in China zelf door de uitwisseling van kennis en spelers en de oprichting van een voetbalschool. Ik heb geen plan de club over vijf of tien jaar weer te verkopen”, vertelt hij op zijn kantoor in het financiële district van Beijing.
Stevige ambities dus voor de tweede Nederlandse middenmoter die in buitenlandse handen is gekomen. Wang Hui’s sportbedrijf United Vansen heeft daarvoor bedragen tot tien miljoen euro in gedachten. „Ik ga goed luisteren naar de ideeën van de coach en dan beslissen wij. En wat het stadion betreft denk ik dat huren door de lage prijs beter is dan het stadion te kopen, maar ik hoop wel dat wij het aantal stoelen snel kunnen verdubbelen.”
Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die zijn Chinees doorspekt met Engelse uitdrukkingen, nooit van ADO Den Haag gehoord. De club kwam op zijn weg tijdens zijn zoektocht naar een betaalbare Europese voetbalclub met potentie. Het idee een club te kopen ontstond in de marge van de organisatie van de Super-Cuptoernooien, waarmee clubs en United Vansen miljoenen verdienen.
Kwaliteitsclub
De zoektocht voerde hem eerst naar landen [Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk] met competities die in China nauwgezet worden gevolgd. Den Haag kende Wang Hui alleen als zetel van het Internationaal Hof van Justitie, waar hij vorig jaar nog moest zijn voor een advocatenzaak. De mooie stad achter de duinen maakte een goede indruk – „niet groot, schoon, comfortabel en rustig” – dus ADO Den Haag zou ook wel een kwaliteitsclub zijn, dacht hij bij het eerste contact.
„De juiste en ook betaalbare club vinden is in Europa niet makkelijk; de meeste maken verlies, hebben lage winstmarges of hebben weinig mogelijkheden de winst te vergroten. Dat geldt zelfs voor topclubs als Manchester United. Wat mij aantrok in ADO Den Haag is, dat de club de afgelopen drie jaar winst heeft gemaakt, de kosten betrekkelijk laag zijn en er veel kansen zijn voor sportieve verbetering.” Snel voegt Wang Hui er aan toe, dat hij er niet over piekert om het DNA van ADO te veranderen en dat niemand hoeft te vrezen dat de bijna 110 jaar oude club opeens Chinees wordt en de spelers hun ‘broodjûh è mè ù’ met stokjes moeten gaan eten.
„Ik heb van jongs af aan op straat gespeeld en pas sinds mijn middelbare schooltijd op echte velden en in teams. Ik weet hoe belangrijk de cultuur van een club is. De tijd dat ik speelde voor het eerste team van de Beijing Universiteit waren de gelukkigste jaren van mijn leven.”
De reden dat hij geen Chinese club heeft gekocht schuilt, vertelt hij, in de ondermaatse kwaliteit van het Chinese voetbal. Het is een van de redenen dat Chinese amateurs het liefst in universiteits- en bedrijfsteams spelen of bij kleine clubs in de lagere klassen. De grotere Chinese clubs worden slecht bestuurd, zijn statusspeeltjes van nieuwe rijken, er zijn geen jeugdopleidingen en de competitie wordt ondermijnd door corrupte spelers, scheidsrechters en bestuurders. „Winst maken met een Chinese club is onmogelijk in het huidige systeem”, zegt Wang Hui. Kansen op snelle verbetering ziet hij niet.
"Er mogen dan 1,3 miljard Chinezen zijn, maar in Nederland met maar zeventien miljoen inwoners zijn er tienmaal zoveel mensen actief in het voetbal dan in China. We hebben hier weliswaar veel fans, maar die kijken alleen televisie.”
Inderdaad zijn Chinese voetbalfans kijkers (en gokkers) maar geen sportieve doeners. Daar komt bij dat ouders vinden dat hun kleine keizers en keizerinnen te veel risico’s lopen op een voetbalveld.
Wang Hui’s staf heeft het razend druk met de verkoop van de kaarten voor de Franse Super-Cupwedstrijden, de Trophée des Champions, die dit weekend in het Beijingse Vogelneststadion worden gehouden. Wang Hui organiseerde eerder al de Super Coppa Italiana en is in onderhandeling met de Duitse en Spaanse voetbalfederaties voor vergelijkbare toernooien in China. Speciaal voor de organisatie van deze toernooien heeft hij samen met vrienden United Vansen opgericht. Een Nederlandse Super-Cupcompetitie in China, uiteraard met ADO als deelnemer, zou hij graag opzetten.
Intussen organiseert zijn bedrijf reizen van Chinese voetbal- en golffans naar Europese, Australische en Latijns-Amerikaanse topwedstrijden, en naar de grote Amerikaanse golftoernooien. Wie niet van sport houdt kan bij hem ook trips boeken naar Franse wijnhuizen en grote vastgoedveilingen. Hij werkt ook als vertegenwoordiger van Chinese spelers in het buitenland en buitenlandse coaches in China.
Wang Hui behoort tot de generatie zakenlieden die dankzij een groot netwerk aan politieke en zakelijke contacten en de snelle groei van de vastgoedsector en de economie rijk zijn geworden.
Rode kapitalist
Als zonen van een hoge partijfunctionaris hadden hij en zijn broer een streepje voor bij de opdrachtgevers in de nationale en Beijingse overheden. Zijn broer, mede-investeerder in United Vansen en dus ook in ADO Den Haag, bouwde een van de grootste vastgoedbedrijven van het land op, terwijl Wang Hui een advocatenpraktijk begon met ministeries en staatsbedrijven als belangrijkste klanten. Als rode kapitalist en bestuurder van de Chinese voetbalfederatie adviseert Wang Hui de Beijingse afdeling van de communistische partij CPC, maar is geen lid van de partij.
Natuurlijk spelen ook politieke en commerciële motieven een rol bij de aankoop van ADO Den Haag. President en partijleider Xi Jinping is een fanatieke voetbalfan, die het Chinese voetbalsysteem wil verbeteren door samenwerking met buitenlandse clubs. Met zijn scherp afgestelde politieke antennes weet Wang Hui dat zijn aanschaf van ADO Den Haag bij Xi Jinping goed is gevallen. „Hij wil dat wij een brug bouwen naar het Nederlandse voetbal dat hij zeer bewondert”, weet hij. Het kan in het byzantijnse Chinese politieke systeem nuttig en lucratief zijn om in de gunst van de keizer te zijn.
Europees platform
ADO Den Haag biedt hem, hoopt hij, op termijn in zakelijk opzicht een ‘Europees platform’ aan. Het eigendomschap van een goed presterende Nederlandse club, die ook op Europees niveau meedoet, is natuurlijk een instrument in de kunst van van de relatievorming (guanxi).
Door zijn Europese voetbalcontacten is hij al eerder door BMW, Mercedes-Benz en Porsche ingehuurd als advocaat in productaansprakelijkheidszaken. Opening van kantoren in Duitsland, de VS en mogelijk ook Nederland is in voorbereiding.
Wang Hui is er duidelijk fier op dat hij de eerste, en tot nu toe enige, Chinese ondernemer is die zich de eigenaar kan noemen van een Europese ‘top-leagueclub’. „Nog geen enkele Chinese onderneming heeft eerder in een Europese club geïnvesteerd”, zegt hij zelfvoldaan.
Op één prestatie is Wang Hui nog trotser en dat zijn de twintig doelpunten die hij het afgelopen seizoen heeft gescoord als aanvaller in zijn kantoorteam, dat speelt in de Chinese Advocatencompetitie. „Twintig doelpunten, ik ben topscorer”, zegt ie, terwijl hij voor fotograaf Ruben Lundgren zijn buik inhoudt en de schouders na achter trekt.
Verkoop Van der Kallen vangt 8 miljoen
ADO Den Haag wordt voor ruim acht miljoen euro overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen. Voor dat bedrag heeft eigenaar Mark van der Kallen zijn aandelen verkocht.
De gemeente Den Haag kon de verkoop blokkeren, maar heeft intussen ingestemd.
Sommige fans reageerden sceptisch en gingen op zoek naar een alternatieve koper. Die bleef uit.
------------------------------------
-------------------------------------------------
Wang Hui, eigenaar ADO Den Haag
Een Chinese zakenman heeft grote plannen met de eredivisieclub. „Ik hoop op internationalere uitstraling.”
DOOR ONZE CORRESPONDENT OSCAR GARSCHAGEN
Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Grappig”, grijnst hij verbaasd. Lichtelijk in verlegenheid gebracht, erkent hij dat hij nog geen groen/gele clubdas heeft en het fenomeen van het ‘Haags kwartiertje’ hem onbekend is.
Als Wang Hui volgend weekeinde weer in het Kyocera Stadion is voor de seizoensopening tegen het uitgedunde Feyenoord, gaat hij kennismaken met de symbolen en mores van de fanatiekste fans van ‘Alles Door Oefening’.
Dan heeft de miljonair en gepassioneerde voetbalfan ook alle tijd om met directie en trainersstaf te praten over zijn plannen voor de aankoop van nieuwe spelers voordat het transferseizoen sluit en over zijn wens om het aantal zitplaatsen uit te breiden van 15.000 naar 30.000.
„We hopen dat ADO in drie tot vijf jaar in de Europa League kan spelen. In die tijd hoop ik de club een internationalere uitstraling in Europa, Azië en China te geven. Wij willen met ADO groeien, ook in China zelf door de uitwisseling van kennis en spelers en de oprichting van een voetbalschool. Ik heb geen plan de club over vijf of tien jaar weer te verkopen”, vertelt hij op zijn kantoor in het financiële district van Beijing.
Stevige ambities dus voor de tweede Nederlandse middenmoter die in buitenlandse handen is gekomen. Wang Hui’s sportbedrijf United Vansen heeft daarvoor bedragen tot tien miljoen euro in gedachten. „Ik ga goed luisteren naar de ideeën van de coach en dan beslissen wij. En wat het stadion betreft denk ik dat huren door de lage prijs beter is dan het stadion te kopen, maar ik hoop wel dat wij het aantal stoelen snel kunnen verdubbelen.”
Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die zijn Chinees doorspekt met Engelse uitdrukkingen, nooit van ADO Den Haag gehoord. De club kwam op zijn weg tijdens zijn zoektocht naar een betaalbare Europese voetbalclub met potentie. Het idee een club te kopen ontstond in de marge van de organisatie van de Super-Cuptoernooien, waarmee clubs en United Vansen miljoenen verdienen.
Kwaliteitsclub
De zoektocht voerde hem eerst naar landen [Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk] met competities die in China nauwgezet worden gevolgd. Den Haag kende Wang Hui alleen als zetel van het Internationaal Hof van Justitie, waar hij vorig jaar nog moest zijn voor een advocatenzaak. De mooie stad achter de duinen maakte een goede indruk – „niet groot, schoon, comfortabel en rustig” – dus ADO Den Haag zou ook wel een kwaliteitsclub zijn, dacht hij bij het eerste contact.
„De juiste en ook betaalbare club vinden is in Europa niet makkelijk; de meeste maken verlies, hebben lage winstmarges of hebben weinig mogelijkheden de winst te vergroten. Dat geldt zelfs voor topclubs als Manchester United. Wat mij aantrok in ADO Den Haag is, dat de club de afgelopen drie jaar winst heeft gemaakt, de kosten betrekkelijk laag zijn en er veel kansen zijn voor sportieve verbetering.” Snel voegt Wang Hui er aan toe, dat hij er niet over piekert om het DNA van ADO te veranderen en dat niemand hoeft te vrezen dat de bijna 110 jaar oude club opeens Chinees wordt en de spelers hun ‘broodjûh è mè ù’ met stokjes moeten gaan eten.
„Ik heb van jongs af aan op straat gespeeld en pas sinds mijn middelbare schooltijd op echte velden en in teams. Ik weet hoe belangrijk de cultuur van een club is. De tijd dat ik speelde voor het eerste team van de Beijing Universiteit waren de gelukkigste jaren van mijn leven.”
De reden dat hij geen Chinese club heeft gekocht schuilt, vertelt hij, in de ondermaatse kwaliteit van het Chinese voetbal. Het is een van de redenen dat Chinese amateurs het liefst in universiteits- en bedrijfsteams spelen of bij kleine clubs in de lagere klassen. De grotere Chinese clubs worden slecht bestuurd, zijn statusspeeltjes van nieuwe rijken, er zijn geen jeugdopleidingen en de competitie wordt ondermijnd door corrupte spelers, scheidsrechters en bestuurders. „Winst maken met een Chinese club is onmogelijk in het huidige systeem”, zegt Wang Hui. Kansen op snelle verbetering ziet hij niet.
"Er mogen dan 1,3 miljard Chinezen zijn, maar in Nederland met maar zeventien miljoen inwoners zijn er tienmaal zoveel mensen actief in het voetbal dan in China. We hebben hier weliswaar veel fans, maar die kijken alleen televisie.”
Inderdaad zijn Chinese voetbalfans kijkers (en gokkers) maar geen sportieve doeners. Daar komt bij dat ouders vinden dat hun kleine keizers en keizerinnen te veel risico’s lopen op een voetbalveld.
Wang Hui’s staf heeft het razend druk met de verkoop van de kaarten voor de Franse Super-Cupwedstrijden, de Trophée des Champions, die dit weekend in het Beijingse Vogelneststadion worden gehouden. Wang Hui organiseerde eerder al de Super Coppa Italiana en is in onderhandeling met de Duitse en Spaanse voetbalfederaties voor vergelijkbare toernooien in China. Speciaal voor de organisatie van deze toernooien heeft hij samen met vrienden United Vansen opgericht. Een Nederlandse Super-Cupcompetitie in China, uiteraard met ADO als deelnemer, zou hij graag opzetten.
Intussen organiseert zijn bedrijf reizen van Chinese voetbal- en golffans naar Europese, Australische en Latijns-Amerikaanse topwedstrijden, en naar de grote Amerikaanse golftoernooien. Wie niet van sport houdt kan bij hem ook trips boeken naar Franse wijnhuizen en grote vastgoedveilingen. Hij werkt ook als vertegenwoordiger van Chinese spelers in het buitenland en buitenlandse coaches in China.
Wang Hui behoort tot de generatie zakenlieden die dankzij een groot netwerk aan politieke en zakelijke contacten en de snelle groei van de vastgoedsector en de economie rijk zijn geworden.
Rode kapitalist
Als zonen van een hoge partijfunctionaris hadden hij en zijn broer een streepje voor bij de opdrachtgevers in de nationale en Beijingse overheden. Zijn broer, mede-investeerder in United Vansen en dus ook in ADO Den Haag, bouwde een van de grootste vastgoedbedrijven van het land op, terwijl Wang Hui een advocatenpraktijk begon met ministeries en staatsbedrijven als belangrijkste klanten. Als rode kapitalist en bestuurder van de Chinese voetbalfederatie adviseert Wang Hui de Beijingse afdeling van de communistische partij CPC, maar is geen lid van de partij.
Natuurlijk spelen ook politieke en commerciële motieven een rol bij de aankoop van ADO Den Haag. President en partijleider Xi Jinping is een fanatieke voetbalfan, die het Chinese voetbalsysteem wil verbeteren door samenwerking met buitenlandse clubs. Met zijn scherp afgestelde politieke antennes weet Wang Hui dat zijn aanschaf van ADO Den Haag bij Xi Jinping goed is gevallen. „Hij wil dat wij een brug bouwen naar het Nederlandse voetbal dat hij zeer bewondert”, weet hij. Het kan in het byzantijnse Chinese politieke systeem nuttig en lucratief zijn om in de gunst van de keizer te zijn.
Europees platform
ADO Den Haag biedt hem, hoopt hij, op termijn in zakelijk opzicht een ‘Europees platform’ aan. Het eigendomschap van een goed presterende Nederlandse club, die ook op Europees niveau meedoet, is natuurlijk een instrument in de kunst van van de relatievorming (guanxi).
Door zijn Europese voetbalcontacten is hij al eerder door BMW, Mercedes-Benz en Porsche ingehuurd als advocaat in productaansprakelijkheidszaken. Opening van kantoren in Duitsland, de VS en mogelijk ook Nederland is in voorbereiding.
Wang Hui is er duidelijk fier op dat hij de eerste, en tot nu toe enige, Chinese ondernemer is die zich de eigenaar kan noemen van een Europese ‘top-leagueclub’. „Nog geen enkele Chinese onderneming heeft eerder in een Europese club geïnvesteerd”, zegt hij zelfvoldaan.
Op één prestatie is Wang Hui nog trotser en dat zijn de twintig doelpunten die hij het afgelopen seizoen heeft gescoord als aanvaller in zijn kantoorteam, dat speelt in de Chinese Advocatencompetitie. „Twintig doelpunten, ik ben topscorer”, zegt ie, terwijl hij voor fotograaf Ruben Lundgren zijn buik inhoudt en de schouders na achter trekt.
Verkoop Van der Kallen vangt 8 miljoen
ADO Den Haag wordt voor ruim acht miljoen euro overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen. Voor dat bedrag heeft eigenaar Mark van der Kallen zijn aandelen verkocht.
De gemeente Den Haag kon de verkoop blokkeren, maar heeft intussen ingestemd.
Sommige fans reageerden sceptisch en gingen op zoek naar een alternatieve koper. Die bleef uit.
------------------------------------
0
|
Zaterdag 2 augustus 2014 om 14:17 uur |
Advertentie
gillah
slash070 schreef:
Tsja, als zelfs het vage aankondigen dat er "nieuws op komst is" al nieuws is. . .
Tsja, als zelfs het vage aankondigen dat er "nieuws op komst is" al nieuws is. . .
Elke gek kan een twitter acount aanmaken en met een wild gerucht de hele shoutbox gek maken. Nu ik er aan denk, leuk weekend vermaak als ik me verveel
Eerste tweet:
@china_sport
#Henri Bedimo from #OL close to singing at #ADODenHaag
Eerste tweet:
@china_sport
#Henri Bedimo from #OL close to singing at #ADODenHaag
0
|
Zaterdag 2 augustus 2014 om 11:47 uur |
grijze gek
pajam
haagse-Dick schreef:
oja is Turks maar dacht dat ze dat in Iran ook deden, maar zou er best graag een keer heen willen. Zag pas een reisprogramma over Iran en het is daar gematigder dan men denkt. Mooi land en hele vriendelijke mensen!
Buitenland en geen eredivisie ervaring en heeft een mooie leeftijd!
oja is Turks maar dacht dat ze dat in Iran ook deden, maar zou er best graag een keer heen willen. Zag pas een reisprogramma over Iran en het is daar gematigder dan men denkt. Mooi land en hele vriendelijke mensen!
Buitenland en geen eredivisie ervaring en heeft een mooie leeftijd!
Nee, dat olie en mannen die aan elkaar frutselen is exclusief voor de Turken, zelfs de nationale sport daar.
Als je historie, cultuur, natuur en lekker eten je doel is, is Iran zelfs onder het huidige regime een prima vakantieoord! Men is zéér gastvrij en het reizen is gewoon prima veilig te doen.
Ben je een vrouw, dan zou ik het reizen met name in de zomerse periode afraden, dit i.v.m. de kleding eisen in Iran voor vrouwen onder de huidige regering.
Worden we blij als deze spits komt?
Als je historie, cultuur, natuur en lekker eten je doel is, is Iran zelfs onder het huidige regime een prima vakantieoord! Men is zéér gastvrij en het reizen is gewoon prima veilig te doen.
Ben je een vrouw, dan zou ik het reizen met name in de zomerse periode afraden, dit i.v.m. de kleding eisen in Iran voor vrouwen onder de huidige regering.
Worden we blij als deze spits komt?
0
|
Vrijdag 1 augustus 2014 om 09:31 uur |
MikeDH
Bolluhboeah
marcellino schreef:
KIJK NAAR ALLE COMPETITIES.
de grote steden staan bij de eerste 5 en zo hoort dat ook.
in potentie horen we bij de eerste 5 te draaien.
Maar dat kan je na 30 jaar dramatisch beleid niet in een keer veranderen.
we hebben een veel grotere achterban.
en dan kan je roepen ja die zitten bij Feijenoord Gedeeltelijk wel maar als je constant boven in mee draait zitten er zo 1500 man en moet je uit breiden.
en ja je kan het ergens op baseren en dat is toen het wel goed ging er 27000 man op de tribune zaten.
de clubs die ik op noem zijn dorpen en kleine steden.daar verwachten ze niet dat ze bij de eerste 9 draaien en doen ze dat wel dan wil iedereen daar naar toe.
ado daar aan tegen bestaat uit ongeveer 9000 echte supporters waarvan er rond de 3000 afhaken om naar het stadion te gaan als het weer een lange periode slecht gaat.
Ado heeft echter ook 10.000 tot 15.000 succes supporters die er echt wel komen als je boven in mee draait simpeler kan ik het niet zeggen.
de verwachting is laag daarom komen de mensen ook niet zeker als je onder in mee draait.
Voldoet ADO dan komen de mensen wel.
ik denk als je een enquête houdt onder de Hagenaars.
80% zegt dat ze geen vertrouwen meer hebben in Ado en het voetbal Ado onwaardig is en dat Ado bij de eerst 6 hoort te spelen.
En ja als je dat niet doet komen de mensen ook niet.
En ik ben ook een van deze supporters.40 jaar kom ik al bij ado en het beleid van de laatste jaren was ik zat,had er niets veranderd had je mij en nog vele anderen niet meer gezien.
Nu we weer hoop hebben en er een chinees is die wil investeren in ADO is er bij mij hoop en bij duizenden anderen.
en als er dan dadelijk ook een klein beetje succes bij komt kijken kan het snel gaan
KIJK NAAR ALLE COMPETITIES.
de grote steden staan bij de eerste 5 en zo hoort dat ook.
in potentie horen we bij de eerste 5 te draaien.
Maar dat kan je na 30 jaar dramatisch beleid niet in een keer veranderen.
we hebben een veel grotere achterban.
en dan kan je roepen ja die zitten bij Feijenoord Gedeeltelijk wel maar als je constant boven in mee draait zitten er zo 1500 man en moet je uit breiden.
en ja je kan het ergens op baseren en dat is toen het wel goed ging er 27000 man op de tribune zaten.
de clubs die ik op noem zijn dorpen en kleine steden.daar verwachten ze niet dat ze bij de eerste 9 draaien en doen ze dat wel dan wil iedereen daar naar toe.
ado daar aan tegen bestaat uit ongeveer 9000 echte supporters waarvan er rond de 3000 afhaken om naar het stadion te gaan als het weer een lange periode slecht gaat.
Ado heeft echter ook 10.000 tot 15.000 succes supporters die er echt wel komen als je boven in mee draait simpeler kan ik het niet zeggen.
de verwachting is laag daarom komen de mensen ook niet zeker als je onder in mee draait.
Voldoet ADO dan komen de mensen wel.
ik denk als je een enquête houdt onder de Hagenaars.
80% zegt dat ze geen vertrouwen meer hebben in Ado en het voetbal Ado onwaardig is en dat Ado bij de eerst 6 hoort te spelen.
En ja als je dat niet doet komen de mensen ook niet.
En ik ben ook een van deze supporters.40 jaar kom ik al bij ado en het beleid van de laatste jaren was ik zat,had er niets veranderd had je mij en nog vele anderen niet meer gezien.
Nu we weer hoop hebben en er een chinees is die wil investeren in ADO is er bij mij hoop en bij duizenden anderen.
en als er dan dadelijk ook een klein beetje succes bij komt kijken kan het snel gaan
Ik volg de discussie enige tijd. Maar ik kan me vinden bij je conclusie. Den Haag heeft veel meer potentie dan een incidentele 9e plek. Dat de inwoners van Den Haag (Scheveningen Holand Sport supporters daargelaten, sommige Scheveningers leven nog in 1960) gedurende de jaren de club steeds meer links hebben laten liggen, komt door de prestaties of wanprestaties.
Denk ook dat er een verborgen reserve is om in ieder geval het stadion te vullen met 15.000 man ( en nog veel meer). Ik ken uit mijn omgeving veel mensen die Den Haag een warm hart toedragen, maar teleurgesteld zijn door het wanbeleid en de 3! degradaties. Er is niets zo vernederend als een degradatie. Je hele zomer is naar de klote.
Uit een soort zelfbescherming distantieren zich mensen van de club (geweld zou er ook wel debet aan geweest zijn, maar dat is lang geleden). Een glory hunter brengt zijn geld naar een andere club, en dat zijn de meeste ingeslapen Haagse ADO/FCDH niet. Ik weet zeker dat we een stadion van 30.000 kunnen vullen als er maar een waardig elftal tegenoverstaat. Eentje die zich kan meten met de rest van de grote clubs.
Denk ook dat er een verborgen reserve is om in ieder geval het stadion te vullen met 15.000 man ( en nog veel meer). Ik ken uit mijn omgeving veel mensen die Den Haag een warm hart toedragen, maar teleurgesteld zijn door het wanbeleid en de 3! degradaties. Er is niets zo vernederend als een degradatie. Je hele zomer is naar de klote.
Uit een soort zelfbescherming distantieren zich mensen van de club (geweld zou er ook wel debet aan geweest zijn, maar dat is lang geleden). Een glory hunter brengt zijn geld naar een andere club, en dat zijn de meeste ingeslapen Haagse ADO/FCDH niet. Ik weet zeker dat we een stadion van 30.000 kunnen vullen als er maar een waardig elftal tegenoverstaat. Eentje die zich kan meten met de rest van de grote clubs.
0
|
Woensdag 30 juli 2014 om 20:05 uur |
Nu online
yesyes, Ado Vakkie S, 10, FC Den Haag!, superfcdenhaag2, carbayon en 83 gasten.
Zoek in shoutbox
Spelersklassement
Laatste wedstrijd
Volgende wedstrijd
Advertentie
Keuken Kampioen Divisie
1 | Excelsior | 16 | - | 33 |
2 | FC Volendam | 16 | - | 32 |
3 | FC Emmen | 16 | - | 30 |
4 | Helmond Sp. | 16 | - | 30 |
5 | Graafschap | 16 | - | 29 |
6 | Den Bosch + | 16 | - | 28 |
7 | FC Dordrecht | 16 | - | 26 |
8 | Roda JC | 16 | - | 26 |
9 | SC Cambuur | 16 | - | 25 |
10 | ADO Den Haag | 16 | - | 22 |
11 | Telstar | 16 | - | 22 |
12 | FC Eindhoven | 16 | - | 19 |
13 | Jong AZ | 16 | - | 18 |
14 | Jong PSV | 16 | - | 17 |
15 | TOP Oss | 16 | - | 17 |
16 | MVV Maastr. | 16 | - | 16 |
17 | Jong Ajax | 16 | - | 15 |
18 | VVV-Venlo | 16 | - | 11 |
19 | Jong Utrecht | 16 | - | 9 |
20 | Vitesse -6 | 16 | - | 6 |