Club Achter de Duinen

Advertentie

Volg Cadd op X

Volg Cadd op X

Voorspellingen-ranking

Voorspellingen-ranking

ADO-statistieken

ADO-statistieken

Inloggen

Naam / e-mail:
Wachtwoord:

Welkom in de shoutbox, gast

Tag: bedrijf

Kies een pagina

Vorige pagina
Pagina 135
Volgende pagina

rh_vakm

Interview met Wang Hui, bron NRC

-------------------------------------------------


Wang Hui, eigenaar ADO Den Haag
Een Chinese zakenman heeft grote plannen met de eredivisieclub. „Ik hoop op internationalere uitstraling.”

DOOR ONZE CORRESPONDENT OSCAR GARSCHAGEN

Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Grappig”, grijnst hij verbaasd. Lichtelijk in verlegenheid gebracht, erkent hij dat hij nog geen groen/gele clubdas heeft en het fenomeen van het ‘Haags kwartiertje’ hem onbekend is.
Als Wang Hui volgend weekeinde weer in het Kyocera Stadion is voor de seizoensopening tegen het uitgedunde Feyenoord, gaat hij kennismaken met de symbolen en mores van de fanatiekste fans van ‘Alles Door Oefening’.
Dan heeft de miljonair en gepassioneerde voetbalfan ook alle tijd om met directie en trainersstaf te praten over zijn plannen voor de aankoop van nieuwe spelers voordat het transferseizoen sluit en over zijn wens om het aantal zitplaatsen uit te breiden van 15.000 naar 30.000.
„We hopen dat ADO in drie tot vijf jaar in de Europa League kan spelen. In die tijd hoop ik de club een internationalere uitstraling in Europa, Azië en China te geven. Wij willen met ADO groeien, ook in China zelf door de uitwisseling van kennis en spelers en de oprichting van een voetbalschool. Ik heb geen plan de club over vijf of tien jaar weer te verkopen”, vertelt hij op zijn kantoor in het financiële district van Beijing.
Stevige ambities dus voor de tweede Nederlandse middenmoter die in buitenlandse handen is gekomen. Wang Hui’s sportbedrijf United Vansen heeft daarvoor bedragen tot tien miljoen euro in gedachten. „Ik ga goed luisteren naar de ideeën van de coach en dan beslissen wij. En wat het stadion betreft denk ik dat huren door de lage prijs beter is dan het stadion te kopen, maar ik hoop wel dat wij het aantal stoelen snel kunnen verdubbelen.”
Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die zijn Chinees doorspekt met Engelse uitdrukkingen, nooit van ADO Den Haag gehoord. De club kwam op zijn weg tijdens zijn zoektocht naar een betaalbare Europese voetbalclub met potentie. Het idee een club te kopen ontstond in de marge van de organisatie van de Super-Cuptoernooien, waarmee clubs en United Vansen miljoenen verdienen.
Kwaliteitsclub
De zoektocht voerde hem eerst naar landen [Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk] met competities die in China nauwgezet worden gevolgd. Den Haag kende Wang Hui alleen als zetel van het Internationaal Hof van Justitie, waar hij vorig jaar nog moest zijn voor een advocatenzaak. De mooie stad achter de duinen maakte een goede indruk – „niet groot, schoon, comfortabel en rustig” – dus ADO Den Haag zou ook wel een kwaliteitsclub zijn, dacht hij bij het eerste contact.
„De juiste en ook betaalbare club vinden is in Europa niet makkelijk; de meeste maken verlies, hebben lage winstmarges of hebben weinig mogelijkheden de winst te vergroten. Dat geldt zelfs voor topclubs als Manchester United. Wat mij aantrok in ADO Den Haag is, dat de club de afgelopen drie jaar winst heeft gemaakt, de kosten betrekkelijk laag zijn en er veel kansen zijn voor sportieve verbetering.” Snel voegt Wang Hui er aan toe, dat hij er niet over piekert om het DNA van ADO te veranderen en dat niemand hoeft te vrezen dat de bijna 110 jaar oude club opeens Chinees wordt en de spelers hun ‘broodjûh è mè ù’ met stokjes moeten gaan eten.
„Ik heb van jongs af aan op straat gespeeld en pas sinds mijn middelbare schooltijd op echte velden en in teams. Ik weet hoe belangrijk de cultuur van een club is. De tijd dat ik speelde voor het eerste team van de Beijing Universiteit waren de gelukkigste jaren van mijn leven.”
De reden dat hij geen Chinese club heeft gekocht schuilt, vertelt hij, in de ondermaatse kwaliteit van het Chinese voetbal. Het is een van de redenen dat Chinese amateurs het liefst in universiteits- en bedrijfsteams spelen of bij kleine clubs in de lagere klassen. De grotere Chinese clubs worden slecht bestuurd, zijn statusspeeltjes van nieuwe rijken, er zijn geen jeugdopleidingen en de competitie wordt ondermijnd door corrupte spelers, scheidsrechters en bestuurders. „Winst maken met een Chinese club is onmogelijk in het huidige systeem”, zegt Wang Hui. Kansen op snelle verbetering ziet hij niet.
"Er mogen dan 1,3 miljard Chinezen zijn, maar in Nederland met maar zeventien miljoen inwoners zijn er tienmaal zoveel mensen actief in het voetbal dan in China. We hebben hier weliswaar veel fans, maar die kijken alleen televisie.”
Inderdaad zijn Chinese voetbalfans kijkers (en gokkers) maar geen sportieve doeners. Daar komt bij dat ouders vinden dat hun kleine keizers en keizerinnen te veel risico’s lopen op een voetbalveld.
Wang Hui’s staf heeft het razend druk met de verkoop van de kaarten voor de Franse Super-Cupwedstrijden, de Trophée des Champions, die dit weekend in het Beijingse Vogelneststadion worden gehouden. Wang Hui organiseerde eerder al de Super Coppa Italiana en is in onderhandeling met de Duitse en Spaanse voetbalfederaties voor vergelijkbare toernooien in China. Speciaal voor de organisatie van deze toernooien heeft hij samen met vrienden United Vansen opgericht. Een Nederlandse Super-Cupcompetitie in China, uiteraard met ADO als deelnemer, zou hij graag opzetten.
Intussen organiseert zijn bedrijf reizen van Chinese voetbal- en golffans naar Europese, Australische en Latijns-Amerikaanse topwedstrijden, en naar de grote Amerikaanse golftoernooien. Wie niet van sport houdt kan bij hem ook trips boeken naar Franse wijnhuizen en grote vastgoedveilingen. Hij werkt ook als vertegenwoordiger van Chinese spelers in het buitenland en buitenlandse coaches in China.
Wang Hui behoort tot de generatie zakenlieden die dankzij een groot netwerk aan politieke en zakelijke contacten en de snelle groei van de vastgoedsector en de economie rijk zijn geworden.

Rode kapitalist

Als zonen van een hoge partijfunctionaris hadden hij en zijn broer een streepje voor bij de opdrachtgevers in de nationale en Beijingse overheden. Zijn broer, mede-investeerder in United Vansen en dus ook in ADO Den Haag, bouwde een van de grootste vastgoedbedrijven van het land op, terwijl Wang Hui een advocatenpraktijk begon met ministeries en staatsbedrijven als belangrijkste klanten. Als rode kapitalist en bestuurder van de Chinese voetbalfederatie adviseert Wang Hui de Beijingse afdeling van de communistische partij CPC, maar is geen lid van de partij.
Natuurlijk spelen ook politieke en commerciële motieven een rol bij de aankoop van ADO Den Haag. President en partijleider Xi Jinping is een fanatieke voetbalfan, die het Chinese voetbalsysteem wil verbeteren door samenwerking met buitenlandse clubs. Met zijn scherp afgestelde politieke antennes weet Wang Hui dat zijn aanschaf van ADO Den Haag bij Xi Jinping goed is gevallen. „Hij wil dat wij een brug bouwen naar het Nederlandse voetbal dat hij zeer bewondert”, weet hij. Het kan in het byzantijnse Chinese politieke systeem nuttig en lucratief zijn om in de gunst van de keizer te zijn.

Europees platform

ADO Den Haag biedt hem, hoopt hij, op termijn in zakelijk opzicht een ‘Europees platform’ aan. Het eigendomschap van een goed presterende Nederlandse club, die ook op Europees niveau meedoet, is natuurlijk een instrument in de kunst van van de relatievorming (guanxi).
Door zijn Europese voetbalcontacten is hij al eerder door BMW, Mercedes-Benz en Porsche ingehuurd als advocaat in productaansprakelijkheidszaken. Opening van kantoren in Duitsland, de VS en mogelijk ook Nederland is in voorbereiding.
Wang Hui is er duidelijk fier op dat hij de eerste, en tot nu toe enige, Chinese ondernemer is die zich de eigenaar kan noemen van een Europese ‘top-leagueclub’. „Nog geen enkele Chinese onderneming heeft eerder in een Europese club geïnvesteerd”, zegt hij zelfvoldaan.
Op één prestatie is Wang Hui nog trotser en dat zijn de twintig doelpunten die hij het afgelopen seizoen heeft gescoord als aanvaller in zijn kantoorteam, dat speelt in de Chinese Advocatencompetitie. „Twintig doelpunten, ik ben topscorer”, zegt ie, terwijl hij voor fotograaf Ruben Lundgren zijn buik inhoudt en de schouders na achter trekt.

Verkoop Van der Kallen vangt 8 miljoen

ADO Den Haag wordt voor ruim acht miljoen euro overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen. Voor dat bedrag heeft eigenaar Mark van der Kallen zijn aandelen verkocht.
De gemeente Den Haag kon de verkoop blokkeren, maar heeft intussen ingestemd.
Sommige fans reageerden sceptisch en gingen op zoek naar een alternatieve koper. Die bleef uit.

------------------------------------






0
Zaterdag 2 augustus 2014 om 14:17 uur

<FCDH>

Telesport filmpje met de chise miljoenen voor ADO

Met jan hermen de bruijn united vansen is volgens hem een groot bedrijf met veel geld hij moest van vd kallen zoeken naar een nieuwe eigenaar en die was snel gevonden

United vansen wil in 3 jaar tijd structureel Europees
0
Woensdag 30 juli 2014 om 20:18 uur

marcellino

Aad schreef:

Blijf vooral dromen. Zalig zij de kleinen van geest want hen is het rijk der hemelen.

Nou ik kwam tot 2 jaar geleden al zo`n 40 jaar bij de club en inderdaad hoor ik ook al jaren de hoop op meer geld (over overname heb ik tot aan mister Wang alleen van der Kallen gehoord). En ja, ALS mister Wang zijn woorden waar kan maken wacht de club een prima toekomst. Maar mister Wang heb ik nooit horen zeggen dat hij, behalve de aandelenaankoop, geld in de club gaat steken. Dat moeten derden ophoesten.
En de mensen die voorzichtig optimistisch zijn, zoals ik, denken niet aan een chinees restaurant maar wel aan het feit dat er in het stadion een flink aantal ruimtes te huur staan waar geen enkele belangstelling voor is.
En zoals ik in een andere shout al zei: Als mister Wang concludeert dat het stadion niet commercieel exploitabel is zal hij het nooit kopen en uitbreiden. Tenzij hij graag van zijn geld af wil en niets wil verdienen.
dus volgens jou koop je een bedrijf om er niets mee te doen?
geen enkele eigenaar heeft een bedrijf gekocht en niet geïnvesteerd want als je dat niet doet ga je failliet.
whang gaat zeker investeren en dat bedrag ligt ongeveer rond de 5 miljoen.
hij hoopt met deze investering andere bedrijven zo veer te krijgen om ook iets te betekenen voor Ao.
maar zelfs al blijft het bij zij 5 miljoen dan denk ik dat je nog steeds voor plaats 5 t/m 8 kan gaan en dan zit het stadion zeker vol.
dus whang gaat zeker geen verlies maken.
en over de investeerders maak ik mij ook geen zorgen of denk je dat hij al zijn bedrijven en evenementen allen doet nee toch!!!

al is het maar 20% van zijn relaties dan is Ado binnen.
nogmaals meneer whang is veel vermogender dan van der kallen om over zijn relaties maar niet te beginnen.
ADO ONTWAAKT EN JAMMER GENOEG DOOR EEN BUITENLANDS BEDRIJF MAAR HET ZIJ ZO.
0
Woensdag 30 juli 2014 om 13:24 uur

<FCDH>


Overname van ADO Den Haag lijkt beter opgezet dan bij Vitesse

Woensdag, 30 juli 2014 om 08:45
Tot medio 1971 maakte Den Haag zich druk over de vurige rivaliteit tussen ADO en Holland Sport. Maar op 21 mei 1971 voegde Piet Vink, wethouder van sportzaken in de gemeente, de twee clubs samen tot FC Den Haag. De fusie was bedoeld om de bewoner van het Zuiderpark weer op te stoten in de vaart van de Eredivisie. Zoals voordien met drie keer een derde plaats, in 1965, 1966 en 1971.

Maar nimmer meer reikte FC Den Haag hoger dan een vijfde plaats, in 1972 en 1973, en veel later nog eens in 1987. Het verval duwde de club uit de derde stad van het land dieper en dieper weg naar uiteindelijk de eerste divisie, voor het eerst weer in 1982. De nostalgie naar het gulden verleden bleef schrijnen. Ook na de verhuizing in 2007 naar een knusse accommodatie nabij het Prins Clausplein.
De beste klassering deed zich voor in 2011, als zevende. Maar te vaak doolde ADO Den Haag verloren rond in het mijnenveld van een dreigende degradatie. Pas de laatste twee seizoenen rehabiliteerde het zich enigszins, dankzij de negende plaats, als een vrij stabiele middenmoter. Gezien het budget van veertien miljoen een puike prestatie, maar tevens ook de limiet qua verwachtingen en potentie.
Een Chinees marketing/evenementen-bureau, United Vansen International Sports uit Beijing, wil nu, na de definitieve overname van ADO, zowel de begroting als de status en het bereik opschroeven naar het peil van de eerste vijf in de Eredivisie. Eigenaar Hui Wang heeft toegezegd in elk geval structureel garant te staan voor een besteding van zo’n 24 tot 25 miljoen euro, ruim tien miljoen hoger en afgezet tegen de afgelopen competitie goed voor een positie tussen AZ (zesde met 26 miljoen) en Heerenveen (zevende met 22 miljoen). Maar de bezuinigingen slaan alom toe, zo ook bij Vitesse (was als nummer vijf 30 miljoen).

Juist Vitesse heeft als eerste club in Nederland zijn ziel verkocht aan een buitenlandse financier/investeerder. Het blijft hardnekkig ontkennen dat het is vervallen tot een slaafse satelliet van Chelsea, maar hoe dan ook had het met de (schijn)verkoop aan Merab Jordania op 16 augustus 2010 de dubieuze primeur in de hoogste afdeling. Onderwijl rukt ook de invloed van de Doyen Sports Group, een Brits-Maltese investeringsmaatschappij, op bij FC Twente, en langzaam bij PSV, Vitesse en aarzelend zelfs bij Feyenoord. Niet ten onrechte baart de KNVB dat veel zorgen.
Uiteraard houdt ‘Zeist’ de ontwikkelingen in Den Haag eveneens scherp in de gaten. Het is voor het eerst dat nu ook een Chinees bedrijf een club in Europa daadwerkelijk overneemt. Waarbij de transparante identiteit en de cultuur van United Vansen geen geheimen kennen. De Chinezen hebben nauwe banden met bonden uit Italië, Spanje en Frankrijk. Ze organiseren bijvoorbeeld komende zaterdag de Franse Super Cup tussen PSG en Guingamp in Beijing, zoals eerder met de Italiaanse en Spaanse versie.
Zakenman Wang wil ADO niet alleen terugbrengen naar de subtop in Nederland, maar ook benutten en uitbouwen voor de opleiding van Chinese trainers en talent. Het oosterse rijk met 1,351 miljard inwoners zweeft op de FIFA-ranglijst rond de honderdste plaats (nu 94ste). Onwaardig in de huidige visie van China als wereldmacht. Oud-spelers uit Den Haag moeten onder meer bij die scholing hun ervaring en kennis overdragen. Een grootse renovatie van het Zuiderpark als sportcentrum past al evenzeer in de plannen van Wang voor de wedergeboorte in Den Haag.

De nieuwe eigenaar van ADO Den Haag waakt voor alles dezelfde kostbare fouten te maken als bij clubs als Vitesse, maar ook bij AS Monaco (Rus Dimitri Rybolovlev), Cardiff City (Maleisiër Vicent Tan) en Hull City (Egyptenaar Assem Allam). Belangrijk is de wankele organisatie van de club te verbeteren. Maar voor de rest mijdt hij elke bemoeienis met delicate zaken als logo, clubkleuren en uitstraling.
In een openhartig onderhoud heeft Wang kennelijk ook al de kritische en achterdochtige aanhang en achterban van ADO kunnen geruststellen. Kortom, in veel opzichten lijkt deze buitenlandse overname beter doordacht en opgezet, en bovenal gegrond op oprechte bedoelingen……
LEX MULLER
Sportjournalist sinds mensenheugenis. Schrijft al sinds 1966 over voetbal. Bezocht WK`s vanaf 1974. Werkte tot 1994 voor kranten, waaronder twintig jaar bij het Algemeen Dagblad. Switchte daarna naar de televisie, maar legt zich sinds 1 januari 2011 volledig toe op sport op internet.
0
Woensdag 30 juli 2014 om 08:55 uur

pajam

ADO-stadion blijft Kyocera heten Kyocera Stadion


DEN HAAG - Het stadion van ADO Den Haag heet ook het komend seizoen het Kyocera stadion. Sponsor Kyocera heeft het contract met één jaar verlengd.
Het Japanse bedrijf is sinds juni 2010 officieel naamgever van het Haagse stadion. Eerder was de naam ook al te zien op de voetbalshirts van zowel de heren als van de dames van ADO Den Haag.

De nieuwe Chinese eigenaar Hui Wang zei onlangs op Omroep West dat hij het stadion wil kopen. Het overleg daarover moet nog beginnen.

bron: RTV West
0
Dinsdag 29 juli 2014 om 22:24 uur

Advertentie

michel

pajam schreef:

Nee, het zit anders;

ADO Den Haag kon als BVO de investering voor het aanschaffen, installeren en onderhouden van de ledboarding in het stadion niet bekostigen.
MvdK heeft dit toen voor zijn rekening genomen en leased het geheel weer terug aan de club.
De led boarding is een extern bedrijf die dit doet. Ook voor andere clubs doen ze dit. Zo een grote led boarding kost tonnen.

De palen zijn wel van hem, maar 50/50 regel. Dat is wat ik van 3 jaar terug weet. Kan zijn dat het nu verandert is.
0
Dinsdag 29 juli 2014 om 22:10 uur

Gast

gillah schreef:

Als Wang al een half jaar bezig is, waarom hebben ze het dan niet meteen na het afgelopen seizoen afgerond zodat er nu zaken kunnen worden gedaan? Nu speel je een voorbereiding met spelers die je niet gaat gebruiken en moet je straks in de competitie opnieuw beginnen.

Dat is inderdaad ook mijn vraag (of angst....).

Aan de andere en positieve kant, het is een strak bedrijf en wie weet handelt een chinees wel anders, en scheelt in de aankoopprijs van een speler.

En vliegt er zondag 10-8 een helikopter over de kuip (na een extra rondje) en landt als een trotse groengele ooievaar op de middenstip met 4 directe speelgerechtigde topspelers......

Wang´s vuurwerkshow op de Olympics was ook strak, nauwgezet, foutloos en verrassend.

Maar ben niet zeker van mn zaak,

ADO is en blijft van ons, DAS BELANGRIJKSTE
0
Maandag 28 juli 2014 om 23:21 uur

pajam

ADODENHAAG schreef:

Oke, maar voor de investering die ze moeten maken in het stadion en de goodwill in de regio heb je wel geld en geduld nodig. Winstgevend zal het in 10 jaar nog niet zijn, terwijl je in die andere stadia alleen maar voor de verhuur hoeft te zorgen. Maar jij hebt er vertrouwen in en misschien is dat wel terecht! Ik vind dit voorlopig onrealistisch iig!
ik zie het als een fantastische uithangbord voor een (sport)evenementen bedrijf, hartje Europa in de stad van Vrede & Recht, pal langs de snelweg waar 1 miljoen reizigers langsrijden.

mijn gevoel zegt me dat BVO ADO Den Haag op de 2e plaats komt bij deze heren, maar zekerheid hebben we in de loop van de komende maanden wel.
0
Maandag 28 juli 2014 om 14:11 uur

Aad

BLEISWIJK-1 schreef:

Die Wang is samen met zijn broer bijna volledig eigenaar van nagenoeg het grootste projectonwikkelingsbedrijf van Being!

En dan reist hij 8000km naar Den Haag om als `hoofddoel` via een omweg eventueel het stadion van ADO op te kopen. Dat gaat natuurlijk nergens over.

Die man is gewoon voetballiefhebber. En dat is de rede dat hij het project ADO op pakt. Het kan zijn dat hij ons straks als een baksteen laat vallen. Maar voor nu is het te ver gezocht om hem van verkeerde bedoelingen te betichten.

Je moet je voorstellen dat deze man jaren geleden al in een communistisch China met een klein radio`tje aan zijn oor het WK zat te beluisteren. En er van baalde dat dit op deze manier moest.

Net zo min als een buitenlands bedrijf zich zomaar in China kan vestigen en in het onroerend goed kan gaan kan een Chinees bedrijf dat in Nederland niet tenzij je een soort band met dat land hebt.
Ik beticht Wang nergens van. Ik denk alleen dat hij het spelletje OG heel slim speelt.
0
Maandag 28 juli 2014 om 13:51 uur

pajam

BLEISWIJK-1 schreef:

Die Wang is samen met zijn broer bijna volledig eigenaar van nagenoeg het grootste projectonwikkelingsbedrijf van Being!

En dan reist hij 8000km naar Den Haag om als `hoofddoel` via een omweg eventueel het stadion van ADO op te kopen. Dat gaat natuurlijk nergens over.

Die man is gewoon voetballiefhebber. En dat is de rede dat hij het project ADO op pakt. Het kan zijn dat hij ons straks als een baksteen laat vallen. Maar voor nu is het te ver gezocht om hem van verkeerde bedoelingen te betichten.

Je moet je voorstellen dat deze man jaren geleden al in een communistisch China met een klein radio`tje aan zijn oor het WK zat te beluisteren. En er van baalde dat dit op deze manier moest.

er is een duidelijke nuancering tussen Dhr Wang van verkeerde bedoeningen betichten en je afvragen waar zijn prioriteiten liggen.

veel supporters gaan er nu automatisch vanuit dat Vanssen miljoenen in de selectie gaat investeren (transfers, salarissen). Terwijl Meneer Wang zelf alleen heeft aangegeven dat hij en zijn bedrijf Vanssen een hele grote netwerk heeft.

Het lijkt er meer op dat meneer Wang de verwachting uitspreek dat de mensen vanuit zijn netwerk investeren (sponsoren). Hij zelf zal met name investeren in O.G.

Overigens is het juist goed te verklaren waarom meneer Wan zijn prioriteiten bij de stenen heeft, dat is toch helemaal geen omweg? een prima stadion van een middenmoter uit de eredivisie? Prima ligging om je core buss. te bedrijven (sport evenementen) en prima competitie om wat Chineze spelers op te leiden voor China.
0
Maandag 28 juli 2014 om 13:51 uur

Nu online

tjapi01, Rob2002, Erik070, zuiderwijk, derput, Marcie en 257 gasten.

Zoek in shoutbox

Naam:
Tekst:
Vanaf datum: Verwijder datum Kies een datum
Tot en met datum: Verwijder datum Kies een datum

Kies een pagina

Vorige pagina
Pagina 135
Volgende pagina

Spelersklassement

De top3:
Juho Kilo Daryl van Mieghem Alex Schalk

Laatste wedstrijd

Logo TOP Oss Logo ADO Den Haag
1-5
4 oktober 2024

Volgende wedstrijd

Logo ADO Den Haag Logo Roda JC
18 oktober 2024 om 20:00 uur
Bingoal Stadion

Advertentie

Keuken Kampioen Divisie

1 Den Bosch + 9 - 18
2 Helmond Sp. 9 - 18
3 Excelsior 9 - 17
4 Graafschap 10 - 16
5 FC Eindhoven 9 - 15
6 FC Dordrecht 9 - 15
7 Telstar 10 - 14
8 FC Volendam 9 - 13
9 Roda JC 9 - 13
10 FC Emmen 9 - 12
11 Jong PSV 9 - 11
12 Jong AZ 9 - 11
13 ADO Den Haag 9 - 11
14 MVV Maastr. 10 - 11
15 Jong Ajax 9 - 10
16 SC Cambuur 9 - 10
17 TOP Oss 9 - 8
18 VVV-Venlo 10 - 8
19 Vitesse -6 9 - 4
20 Jong Utrecht 9 - 4