Welkom in de shoutbox, gast
slash070
gillah
De kritiekloze juichers zullen me nu vast wel lastig vinden maar voor anderen die deze ontwikkelingen kritisch volgen: als dit zo een klein bedrijf is als rtv West beweerd, hoe gaan ze dan ons project financieren? Ook met investeerders? Kunnen ze dan wel zoveel geld losmaken dat wij echt naar de top 5 in de eredivisie gaan? Zo ja moet het wel rendement opleveren, en dat gebeurd niet vaak met voetbal. Of willen ze miljoenen shirts in China gaan verkopen? Dan moeten er dus Chinezen bij ons gaan spelen want waarom zouden ze anders een ADO Den Haag shirtje kopen ipv een van Manchester United bijvoorbeeld.
DEN HAAG - Voetbalclub ADO Den Haag komt in handen van het Chinese bedrijf United Vansen International Sports. Eigenaar Mark van der Kallen maakte dinsdag bekend dat hij al zijn aandelen heeft verkocht aan het sportmarketingbedrijf. Maar wat is het eigenlijk voor bedrijf?
United Vansen werd in 2008 opgericht door Hui Wang, een succesvolle advocaat en voetbalfan. Sindsdien houdt zijn bedrijf, gevestigd in het Chinese Peking, zich bezig met de planning, organisatie en promotie van topsportevenementen. Zo deed het de planning van de openings- en sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Peking in 2008. Ook was United Vansen betrokken bij de Italiaanse Super Cup en deze zomer organiseert het de wedstrijd om de Franse Super Cup.
Geen kleine speler dus, zo lijkt het. Toch is dat niet af te lezen aan het aantal medewerkers dat voor het bedrijf werkt: minder dan vijftig. [b]Een verklaring daarvoor kan zijn dat het bedrijf afhankelijk is van een aantal grote investeringsbedrijven. Per evenement gaat United Vansen op zoek naar investeringsmaatschappijen.[/b]
Waar verdient de onderneming geld mee?
In thuisland China worden zo’n 300 miljoen voetbalfans bediend door United Vansen. De inkomsten komen dan ook vooral voort uit tickets, tv- en radio-uitzendingen en reclames.
Wie angstig is dat Chinezen en sport garantie geven voor gokpraktijken, hoeft niet bang te zijn, denkt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. ‘Ik heb niet het idee dat gokken aan de orde is’, zegt Van den Wall Bake. Jan-Hermen de Bruijn, die betrokken was bij de deal, bekrachtigt dat. ‘Ze houden zich niet met gokken bezig.’
Voetbalkennis naar China
Volgens De Bruijn komt ADO in handen van een degelijk bedrijf. ‘En is het niet, zoals bij Vitesse, een eenling met veel geld.’ Het bedrijf is vooral geïnteresseerd om de voetbalkennis van ADO naar China te krijgen, zegt De Bruijn. ‘Waarschijnlijk gaan Chinese trainers stage lopen om later kennis over te kunnen dragen.’
DEN HAAG - Voetbalclub ADO Den Haag komt in handen van het Chinese bedrijf United Vansen International Sports. Eigenaar Mark van der Kallen maakte dinsdag bekend dat hij al zijn aandelen heeft verkocht aan het sportmarketingbedrijf. Maar wat is het eigenlijk voor bedrijf?
United Vansen werd in 2008 opgericht door Hui Wang, een succesvolle advocaat en voetbalfan. Sindsdien houdt zijn bedrijf, gevestigd in het Chinese Peking, zich bezig met de planning, organisatie en promotie van topsportevenementen. Zo deed het de planning van de openings- en sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Peking in 2008. Ook was United Vansen betrokken bij de Italiaanse Super Cup en deze zomer organiseert het de wedstrijd om de Franse Super Cup.
Geen kleine speler dus, zo lijkt het. Toch is dat niet af te lezen aan het aantal medewerkers dat voor het bedrijf werkt: minder dan vijftig. [b]Een verklaring daarvoor kan zijn dat het bedrijf afhankelijk is van een aantal grote investeringsbedrijven. Per evenement gaat United Vansen op zoek naar investeringsmaatschappijen.[/b]
Waar verdient de onderneming geld mee?
In thuisland China worden zo’n 300 miljoen voetbalfans bediend door United Vansen. De inkomsten komen dan ook vooral voort uit tickets, tv- en radio-uitzendingen en reclames.
Wie angstig is dat Chinezen en sport garantie geven voor gokpraktijken, hoeft niet bang te zijn, denkt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. ‘Ik heb niet het idee dat gokken aan de orde is’, zegt Van den Wall Bake. Jan-Hermen de Bruijn, die betrokken was bij de deal, bekrachtigt dat. ‘Ze houden zich niet met gokken bezig.’
Voetbalkennis naar China
Volgens De Bruijn komt ADO in handen van een degelijk bedrijf. ‘En is het niet, zoals bij Vitesse, een eenling met veel geld.’ Het bedrijf is vooral geïnteresseerd om de voetbalkennis van ADO naar China te krijgen, zegt De Bruijn. ‘Waarschijnlijk gaan Chinese trainers stage lopen om later kennis over te kunnen dragen.’
0
|
Donderdag 26 juni 2014 om 06:49 uur |
Kees
Vijfennegentig procent van de aanhangers van een Betaald Voetbal Organisatie in alle Europese landen (m.u.v. de grote vijf voetballanden) zou een spontane ejaculatie krijgen zo groot als de uitbarsting van de Vesuvius in betere tijden met zo`n sponsor in relatie tot een begroting van 12 miljoen euro.
En wat doen wij? Wij zeuren over sentimenten, stekker eruit trekken en ga zo maar door. Met alle respect voor Kallen. Maar de groei zonder verdere investeringen hadden we echt kunnen vergeten en het gat met de onderste ploegen was enkel maar kleiner geworden op financieel gebied.
Waar blijven dan al die Haagse iconen, sponsoren en supporters de laatste tijd? Stadion was maar met gemiddeld 11.000 man bezet.
En wat doen wij? Wij zeuren over sentimenten, stekker eruit trekken en ga zo maar door. Met alle respect voor Kallen. Maar de groei zonder verdere investeringen hadden we echt kunnen vergeten en het gat met de onderste ploegen was enkel maar kleiner geworden op financieel gebied.
Waar blijven dan al die Haagse iconen, sponsoren en supporters de laatste tijd? Stadion was maar met gemiddeld 11.000 man bezet.
0
|
Woensdag 25 juni 2014 om 22:29 uur |
haagse-Dick
Proef ik hier wat jaloezie!!
Ex-ADO-coach over overname: `Moest elk dubbeltje omdraaien`
Gisteren bracht ELF Voetbal het nieuws naar buiten dat ADO Den Haag wordt overgenomen door een Chinees bedrijf, genaamd United Vansen. Als het aan de Chinese organisatie ligt, gaat de Haagse club een fantastische toekomst tegemoet.
Zo is United Vansen bereid te investeren in de spelersgroep. Trainer Maurice Steijn, die begin februari door ADO Den Haag op straat werd gezet wegens teleurstellende resultaten, vindt het een opvallende ontwikkeling.
Henk Fraser, de huidige trainer van de ooievaars, zal met meer geld nieuwe spelers kunnen kopen. "Ik moest drie jaar lang elk dubbeltje omdraaien bij ADO Den Haag. Ook moest ik mijn spelers verkopen", laat Steijn, die bij VVV-Venlo aan de slag gaat, weten aan Omroep West.
Ex-ADO-coach over overname: `Moest elk dubbeltje omdraaien`
Gisteren bracht ELF Voetbal het nieuws naar buiten dat ADO Den Haag wordt overgenomen door een Chinees bedrijf, genaamd United Vansen. Als het aan de Chinese organisatie ligt, gaat de Haagse club een fantastische toekomst tegemoet.
Zo is United Vansen bereid te investeren in de spelersgroep. Trainer Maurice Steijn, die begin februari door ADO Den Haag op straat werd gezet wegens teleurstellende resultaten, vindt het een opvallende ontwikkeling.
Henk Fraser, de huidige trainer van de ooievaars, zal met meer geld nieuwe spelers kunnen kopen. "Ik moest drie jaar lang elk dubbeltje omdraaien bij ADO Den Haag. Ook moest ik mijn spelers verkopen", laat Steijn, die bij VVV-Venlo aan de slag gaat, weten aan Omroep West.
0
|
Woensdag 25 juni 2014 om 21:18 uur |
BLEISWIJK-1
pmc
“De gemeente kan de overname alleen tegenhouden als ze met een vergelijkbare of betere propositie komen”, duidt de eigenaar. Hij voorspelt dat ADO het beter zal krijgen onder de hoede van United Vansen, dat in het verleden aan bekendheid won door de organisatie van de Supercopa (Spanje) en Supercoppa (Italië) naar Beijing te halen. “De Chinezen hebben toegezegd een investering van miljoenen euro`s te zullen doen.”
0
|
Dinsdag 24 juni 2014 om 17:24 uur |
Kees
Exclusief: Partij achter Chinese overname ADO heeft grootste plannen
Via een persbericht heeft ADO Den Haag dinsdagmiddag bekend gemaakt dat de aandelen van de club, die de afgelopen jaren in het bezit waren van de Haagse zakenman Mark van der Kallen, zullen worden overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen International Sports Co, bekend van onder meer de organisatie van de Spaanse- en Franse Super Cup wedstrijden in Bejing.
Foto
Foto: ANP Pro Shots
“ Het veel sterker maken van ADO Den Haag is het hoofddoel van de nieuwe Chinese eigenaar”
Tot het moment dat de overname van ADO Den Haag ook formeel voor de volle 100% is afgerond, zullen zowel de Haagse Eredivisieclub als ook de nieuwe eigenaar United Vansen geen officiële mededelingen doen.
Toch kan ELF Voetbal voor wat betreft de plannen van het Chinese bedrijf met ADO Den Haag vandaag al een tipje van de sluier oplichten. De overname is immers een onverwacht uitvloeisel van de mediaplannen die Sports Media Corporation - het moederbedrijf van ELF Voetbal - in China ontwikkelt, waarvoor het de hulp heeft ingeroepen van het in Den Haag gevestigde bedrijf Dong Dao.
Chun Li, eigenaar van Dong Dao, is uiteindelijk de man die ADO Den Haag aan United Vansen heeft gekoppeld. Enkele dagen na het afronden van de deal, blijkt hij in een exclusief gesprek dat ELF Voetbal met hem had nog steeds opgewonden over de nieuwe mogelijkheden die de deal biedt aan zowel ADO Den Haag als ook aan zijn moederland China.
ELF Voetbal: Er is één ding dat ADO-fans als eerste zullen willen weten. Wordt ADO Den Haag er beter van of is de club nu een tweede Vitesse geworden?
Chun Li: "Zeker niet. Zonder dat ik op de hoogte ben van alle details van Vitesse, is deze deal niet bedoelt om spelers op te leiden voor een andere club. Het veel sterker maken van ADO Den Haag is het hoofddoel van de nieuwe Chinese eigenaar."
ELF Voetbal: Hoe komt een Chinees bedrijf terecht bij ADO Den Haag?
Chun Li: "Bijna alle vooraanstaande Chinese bedrijven die in Nederland actief zijn, hebben of hun hoofdkantoor of een vestiging in Den Haag. Ook mijn bedrijf is al sinds geruime tijd in Den Haag gevestigd. Ik ben in april 2013 met ADO in contact gekomen. ADO wilde toen een seminar houden voor de honderden Chinese bedrijven die in het Westen van Nederland - en vooral in Den Haag - zijn gevestigd. Mijn bedrijf Dong Dao werd benaderd om een introductie te houden omdat het op dat moment het enige Nederlandse bedrijf was dat als sponsor actief was binnen het Nederlandse betaalde voetbal. Op de vraag wat volgens mij de beste manier zou zijn om Chinese bedrijven aan ADO te binden, heb ik voorgesteld om in het Kyocera Stadion een speciale `China Lounge` te openen."
ELF Voetbal: Hoe werd daar op gereageerd?
Chun Li: "De Chinese bedrijven waren best onder de indruk. Maar destijds was het nog een probleem dat ADO in China een onbekende club was en de commerciële waarde gering. Vorig jaar was Ajax nog de enige Nederlandse club die men in China kende, maar inmiddels is dat anders.""
ELF Voetbal: Waar komt de interesse voor het Nederlandse voetbal - en in het bijzonder voor ADO Den Haag - eigenlijk vandaan?
Chun Li: "Wij zijn al meer dan 20 jaar in Den Haag gevestigd. Mijn zoon is hier geboren, spreekt beter Nederlands dan Chinees en heeft bij verschillende clubs in de regio gespeeld. Toen viel me op dat iedere club - of het nu een profclub is of en amateurclub - van dezelfde Nederlandse voetbalfilosofie uit gaat en min of meer op dezelfde manier traint."
ELF Voetbal: Wat maakt ADO Den Haag anders dan andere Nederlandse clubs?
Chun Li: "De basis van het Nederlandse voetbal ligt nu eenmaal in Den Haag met z`n oeroude traditie clubs als de Koninklijke HVV, HBS, Quick en DHC. Zij vormen - samen met die honderden andere clubs in de regio - een soort voetbalpiramide met ADO aan de top - één die een eindeloze stroom aan talenten heeft voortgebracht.
Maar er is meer. De regering zit hier, de Koning woont er en naast alle ambassades en internationale organisaties die hier gevestigd zijn, is Den Haag ook nog eens de wereldhoofdstad van recht en vrede. Kortom: de stad is het ideale platform om van ADO Den Haag dé internationale ontmoetingsplek te maken. De club kan veel meer zijn dan alleen maar een regionale voetbalclub."
ELF Voetbal: Je weet inmiddels al veel van ADO…
Chun Li: "Ik ken de lange geschiedenis en de traditie om beroemde spelers en trainers voort te brengen. Mensen als Dick Advocaat en Martin Jol. Zij horen bij ADO en ik hoop dat ze in de toekomst bij dit nieuwe avontuur betrokken willen zijn. ADO Den Haag is een prachtige club die het verdient om nog veel groter te worden dan het nu al is. Goede marketing moet ervoor zorgen dat het stadion nog voller wordt dan het al is."
ELF Voetbal: Maar er is nog heel wat voor nodig voordat het zo ver is.
Chun Li: "We hebben met veel mensen, bedrijven en keners in en om de club gesproken - met jullie bijvoorbeeld - en iedereen heeft gezegd dat het écht mogelijk is. Maar dat vraagt wel een forse investering. Op ieder gebied moet de club beter worden."
ELF Voetbal: Maar er is toch ook al wel het één en ander gedaan het afgelopen seizoen?
Chun Li: "Zeker. Er is veel gedaan om ADO Den Haag in China onder de aandacht te brengen. In september en oktober afgelopen jaar heeft Wang Chu, een Chinese middenvelder, twee keer een oefenstage gemaakt en in maart zijn in de Chinese media beelden te zien geweest van een ADO-training van de 11-jarige zoon van de Chinese recordinternational Li Ming - die niet alleen een beroemd speler is, maar ook een vooraanstaand trainer - die acht weken op bezoek is geweest.
Verder was het natuurlijk geen toeval dat een Chinese jeugdploeg die vorige maand aan drie grote toernooien heeft deelgenomen in Den Haag logeerde, terwijl het evenmin toeval is dat ik met mijn bedrijf Dong Dao sponsor ben geworden van de ADO jeugdopleiding.
Omdat Europees voetbal nog steeds zo bijzonder is in China, zijn al deze activiteiten, zowel in het nieuws als ook op de sociale media, uitvoerig besproken. Inmiddels is ADO in China net als Ajax ook al een bekende club.
Maar we gaan nog meer doen. Zo komen er volgend jaar veel meer Chinese ploegen naar ADO in het kader van een uitwisselingsproject. In de zomer van 2015 verwacht ik al duizenden Chinese kinderen op speciale ADO zomerkampen."
ELF Voetbal: Maar uit al die plannen en activiteiten is nu nog iets veel groters voortgekomen…
Chun Li: "Toen ik vorig jaar met Mark van der Kallen, de eigenaar van ADO, in contact kwam, vertelde hij dat hij veel mogelijkheden zag om de club naar een hoger plan te tillen, maar dat hij daar de tijd eigenlijk niet voor had. Hij vroeg me of ik kon kijken of er een Chinees bedrijf was die de club naar een hoger niveau wilde brengen. Dat was voor hem een absolute voorwaarde.
Het was een verzoek dat precies past bij wat Dong Dao doet. ADO heeft geld nodig om zich verder te ontwikkelen en China heeft veel meer voetbalkennis nodig om ook beter te gaan presteren. Een duidelijke win-win situatie dus."
ELF Voetbal: Uiteindelijk werd het United Vansen.
Chun Li: "Gezien de unieke ligging van de stad Den Haag was een aantal grote en zeer rijke Chinese bedrijven sterk geïnteresseerd; een aantal onroerend goed bedrijven bijvoorbeeld en zelfs een olie bedrijf. Maar uiteindelijk leek me United Vansen de beste partij omdat voetbal hun `core business` is en ze een aantal immens grote investeringsmaatschappijen als aandeelhouder hebben en heb ik ADO en United Vansen aan elkaar aanbevolen. De topman, de heer Hui Wang, is niet alleen een enorme voetbalfan, maar heeft zelf in zijn jeugd ook gevoetbald. Al sinds 2007 organiseert hij in Bejing een universiteitscompetitie en werd onder zijn leiding in 2009 en 2011 de Italiaanse Super Cup gespeeld in het Olympische Vogelnest Stadion. Verder hebben ze de rechten van de Spaanse nationale ploeg in China, kortom de eigenaar begrijpt de Europese voetbalcultuur."
ELF Voetbal: Dat betekent dus dat ze ook begrijpen welke rol ADO vervult in de stad en in de regio.
Chun Li: "Ik heb aangegeven - en dat heeft United Vansen ook toegezegd - dat ADO Den Haag een Nederlandse club moet blijven. In de technische staf, de jeugdopleiding, het management team, alsmede de commerciële en marketing mensen komen Nederlandse topmensen. En natuurlijk houdt ADO z`n kleuren en z`n logo. Het enige dat verandert is dat de ambities worden opgeschroefd en dat er geld komt om dat mogelijk te maken."
ELF Voetbal: Zet alle plannen nog eens op een rijtje als je wilt.
Chun Li: "Ik zal het puntsgewijs doen:
• ADO moet binnen de stad een nog prominentere plaats krijgen. Het moet een echt toeristische trekpleister worden.
• De club moet één van de sociale middelpunten van de stad worden en tegelijkertijd dé plek worden waar Oost en West elkaar ontmoeten. En zakelijk gezien wordt ADO Den Haag hét ontmoetingspunt voor Nederlandse- en Chinese bedrijven.
• Binnen een paar jaar moet ADO naar de top van het Nederlandse voetbal. Eerst maar eens een evenaring van z`n beste positie ooit. Vervolgens een plek in de Europa League en uiteindelijk - wie weet - naar de Champions League.
• En tegelijkertijd moet ADO Den Haag in China één van de uithangborden van het Nederlandse voetbal worden en een belangrijke rol gaan spelen in de ontwikkeling van het Chinese voetbal."
ELF Voetbal: Maar dat vergt een forse investering.
Chun Li: "United Vansen heeft toegezegd een investering van miljoenen euro`s te zullen doen. Maar door de deal zijn er ineens nog veel meer manieren waardoor de club extra inkomsten zal vergaren.
ADO is vanaf nu hét symbool van het Nederlandse voetbal binnen China. Dat wil zeggen dat er veel meer Chinese spelers, teams en coaches naar ADO zullen komen kennis en vaardigheden op te doen.
Je kan er ook zeker van zijn dat er door de bekendheid van ADO meer Chinese toeristen en bedrijven naar Den Haag zullen komen. Dat betekent voor de stad natuurlijk een extra impuls voor de economie. Den Haag wordt nóg internationaler.
Maar het meest interessant is het feit dat China inmiddels voetbalgek is; een immens groot land met vele honderden miljoenen voetbalfans. Die zullen vanaf nu ADO Den Haag gaan volgen en dat opent een geweldige markt voor de Nederlandse TV rechten en ADO-merchandising. En vergeet de andere zakelijke mogelijkheden niet die de bekendheid van ADO met zich mee gaat brengen.
Nee, ik durf te zeggen dat de deal niet alleen goed is voor ADO en de stad Den Haag, maar ook goed voor het imago van Nederland en … voor mij ook heel belangrijk: voor de ontwikkeling van het Chinese voetbal. Ik noem zowel China als ook de stad Den Haag mijn thuis"
ELF Voetbal: Zit het werk er nu op?
Chun Li: "Nee hoor. Dong Dao gaat in samenwerking met de Nederlandse voetbalbond het `KNVB Worldcoaches Programme` in China promoten. Vorige week was daarvoor in Bejing een grote bijeenkomst (zie foto bovenaan dit artikel, red.). En in China gaan we op scholen een voetbalprogramma ontwikkelen waarbij basisbegrippen uit de Nederlandse school op Chinese kinderen zal worden overgebracht. ADO zal zeker een belangrijke rol gaan spelen in de immens grote markt die China is. Nee, voorlopig zit een rustig moment er nog niet in."
Reageer op dit nieuwsbericht
Voorwaarden
2000 karakters over
0
|
Dinsdag 24 juni 2014 om 15:17 uur |
yesyes
United Vansen International Sports Co., een Chinese voetbal- en sportbedrijf, is de nieuwe grootaandeelhouder van ADO Den Haag. Inmiddels is er een principeovereenkomst bereikt met de Stichting Stadion Ontwikkeling (SSO) omtrent de overname van dienst aandelen in NV ADO Den Haag.
In feite houdt dit dus in dat Mark van der Kallen per direct zijn aandelen verkocht heeft. Formeel is de overname van ADO Den Haag nog niet voor de volle honderd procent afgerond. Tot die tijd zullen er ook geen mededelingen gedaan worden over de prijs die United Vansen International Sports Co. voor de aandelen heeft betaald.
De overname is tot stand gekomen na bemiddeling van Dong Dao, een Chinees bedrijf dat zich in Den Haag heeft gevestigd. Vanaf volgend seizoen is de naam van deze organisatie te zien op de shirts van de jeugdopleiding van ADO Den Haag.
Als het aan United Vansen ligt, gaat ADO Den Haag een rooskleurige toekomst tegemoet. Zowel op financieel als organisatorisch gebied willen de Chinezen een hoop investeren in de Haagse club.
In feite houdt dit dus in dat Mark van der Kallen per direct zijn aandelen verkocht heeft. Formeel is de overname van ADO Den Haag nog niet voor de volle honderd procent afgerond. Tot die tijd zullen er ook geen mededelingen gedaan worden over de prijs die United Vansen International Sports Co. voor de aandelen heeft betaald.
De overname is tot stand gekomen na bemiddeling van Dong Dao, een Chinees bedrijf dat zich in Den Haag heeft gevestigd. Vanaf volgend seizoen is de naam van deze organisatie te zien op de shirts van de jeugdopleiding van ADO Den Haag.
Als het aan United Vansen ligt, gaat ADO Den Haag een rooskleurige toekomst tegemoet. Zowel op financieel als organisatorisch gebied willen de Chinezen een hoop investeren in de Haagse club.
0
|
Dinsdag 24 juni 2014 om 15:05 uur |
Advertentie
Kees
Dannyy schreef:
Pessimist.
Pessimist.
Noem het pessimist. Ik vind het meer realistisch. Clubs als Feijenoord, PSV, Twente, Ajax, Vitesse, AZ, Groningen en Heerenveen zijn een stuk verder dan wij. Zowel in begroting, stadion, huidige waarde van de selectie en als organisatie.
Dat zijn dus acht clubs. Als je dus negende wordt doe je het voortreffelijk en heb je wederom clubs als NAC en Utrecht achter je gelaten. Met zo`n eindklassering mag je met recht weer trots op onze club zijn.
Dat zijn dus acht clubs. Als je dus negende wordt doe je het voortreffelijk en heb je wederom clubs als NAC en Utrecht achter je gelaten. Met zo`n eindklassering mag je met recht weer trots op onze club zijn.
0
|
Maandag 23 juni 2014 om 18:48 uur |
<FCDH>
`1 miljoen euro boete voor KNVB bij jodenleus in alle stadions
De KNVB moet een bedrag van 1 miljoen euro betalen voor elke voetbalwedstrijd waarin de bond niet optreedt tegen spreekkoren over `joden`. Dat eist de Stichting Bestrijding Antisemitisme vrijdag voor de rechter in Utrecht.
Elk spreekkoor met daarin de woorden jood of joden moet wat betreft de organisatie worden uitgebannen, dus ook als bijvoorbeeld Ajaxfans zichzelf joden noemen en daarover zingen.
Zowel het gebruik van jood als scheldwoord of als geuzennaam moet worden bestraft, vindt de stichting. Aanleiding voor het kort geding is de bekerfinale tussen PEC Zwolle en Ajax, waarbij fans van beide clubs het woord jood gebruikten in spreekkoren.
Volgens de stichting is het voor de KNVB makkelijker om in te grijpen dan voor clubs, omdat ze geen rekening hoeven te houden met eigen fans.
De KNVB moet een bedrag van 1 miljoen euro betalen voor elke voetbalwedstrijd waarin de bond niet optreedt tegen spreekkoren over `joden`. Dat eist de Stichting Bestrijding Antisemitisme vrijdag voor de rechter in Utrecht.
Elk spreekkoor met daarin de woorden jood of joden moet wat betreft de organisatie worden uitgebannen, dus ook als bijvoorbeeld Ajaxfans zichzelf joden noemen en daarover zingen.
Zowel het gebruik van jood als scheldwoord of als geuzennaam moet worden bestraft, vindt de stichting. Aanleiding voor het kort geding is de bekerfinale tussen PEC Zwolle en Ajax, waarbij fans van beide clubs het woord jood gebruikten in spreekkoren.
Volgens de stichting is het voor de KNVB makkelijker om in te grijpen dan voor clubs, omdat ze geen rekening hoeven te houden met eigen fans.
0
|
Woensdag 11 juni 2014 om 08:43 uur |
Nu online
Kees, Lellow, Wahter, adorob, Erik070, kojak1, ADO079, Alexander en 188 gasten.
Zoek in shoutbox
Spelersklassement
Laatste wedstrijd
Volgende wedstrijd
Advertentie
Keuken Kampioen Divisie
1 | Volendam + | 24 | - | 49 |
2 | Excelsior | 24 | - | 45 |
3 | Den Bosch + | 24 | - | 42 |
4 | FC Dordrecht | 24 | - | 41 |
5 | SC Cambuur | 24 | - | 41 |
6 | Graafschap | 23 | - | 37 |
7 | ADO Den Haag | 23 | - | 37 |
8 | Roda JC | 24 | - | 36 |
9 | FC Emmen | 23 | - | 35 |
10 | Helmond Sp. | 23 | - | 35 |
11 | Telstar | 24 | - | 32 |
12 | FC Eindhoven | 24 | - | 32 |
13 | MVV Maastr. | 24 | - | 29 |
14 | Jong AZ | 23 | - | 26 |
15 | TOP Oss | 24 | - | 26 |
16 | VVV-Venlo | 23 | - | 25 |
17 | Jong Ajax | 23 | - | 24 |
18 | Jong PSV | 24 | - | 21 |
19 | Jong Utrecht | 23 | - | 14 |
20 | Vitesse -27 | 24 | - | -5 |