Welkom in de shoutbox, gast
MTB
<FCDH> schreef:
Clubs uit Engeland Italië en Spanje zullen nooit overgaan op kunstgras in Nederland is het gewoon weer omdat ze te gierig zijn om het gras goed te laten onderhouden en meer niet
Nederland bezuinigings land
Clubs uit Engeland Italië en Spanje zullen nooit overgaan op kunstgras in Nederland is het gewoon weer omdat ze te gierig zijn om het gras goed te laten onderhouden en meer niet
Nederland bezuinigings land
Engelse clubs willen terugkeer van kunstgras
In veel landen zijn er inmiddels clubs op het hoogste niveau die hun thuiswedstrijden op kunstgras spelen. In Engeland, bakermat van het voetbalspel, was deze ondergrond bijna twintig jaar lang een taboe. Clubs in Engeland willen echter dit taboe doorbreken en kunstgras weer bespreekbaar maken.
In 1995 speeldenn Luton Town en Queens Park Rangers hun thuiswedstrijden op de plastic ondergrond en hadden daar zoveel voordeel van dat besloten werd dit min of meer te verbieden. Nu het kunstgras zich echter zo goed ontwikkeld heeft, denkt een aantal clubs uit de lagere divisies er over na het kunstgras weer in te voeren in het Engelse voetbal.
"Voor het eerst in twintig jaar hebben clubs "zin" om over het gebruik van kunstgrasvelden te praten als het gaat om wedstrijden van het eerste elftal. Het is alleen wel belangrijk dat iedereen zijn zegje kan doen als het gaat om deze kwestie." aldus Andy Williamson van de clubs verenigd in de Football League.
elf.
In veel landen zijn er inmiddels clubs op het hoogste niveau die hun thuiswedstrijden op kunstgras spelen. In Engeland, bakermat van het voetbalspel, was deze ondergrond bijna twintig jaar lang een taboe. Clubs in Engeland willen echter dit taboe doorbreken en kunstgras weer bespreekbaar maken.
In 1995 speeldenn Luton Town en Queens Park Rangers hun thuiswedstrijden op de plastic ondergrond en hadden daar zoveel voordeel van dat besloten werd dit min of meer te verbieden. Nu het kunstgras zich echter zo goed ontwikkeld heeft, denkt een aantal clubs uit de lagere divisies er over na het kunstgras weer in te voeren in het Engelse voetbal.
"Voor het eerst in twintig jaar hebben clubs "zin" om over het gebruik van kunstgrasvelden te praten als het gaat om wedstrijden van het eerste elftal. Het is alleen wel belangrijk dat iedereen zijn zegje kan doen als het gaat om deze kwestie." aldus Andy Williamson van de clubs verenigd in de Football League.
elf.
0
|
Vrijdag 27 juni 2014 om 13:41 uur |
070-Hagenees
ADODENHAAG schreef:
Ik vind Derijck nou dus echt geen grote versterking. Dan moet je een speler hebben die vergelijkbaar is met niveau Zuiverloon. Castelen vind ik ook wel een grote speler, altijd potentieel gehad, Derijck gaan we echt geen stap maken richting 7e of 8e plek.
Ik vind Derijck nou dus echt geen grote versterking. Dan moet je een speler hebben die vergelijkbaar is met niveau Zuiverloon. Castelen vind ik ook wel een grote speler, altijd potentieel gehad, Derijck gaan we echt geen stap maken richting 7e of 8e plek.
We zijn afgelopen seizoen 9e geworden met Wormgoor vaak in de basis. Of Beugelsdijk. Derijck zit echt niet onder dat niveau! Bovendien heeft Derijck inmiddels ook al veel ervaring en heeft hij echte leiderschap. Daarnaast kent hij ADO heel goed natuurlijk. Ik snap wel dat sommige shouters hier liever niet hebben dat er voormalige spelers van ADO teruggehaald worden, omdat velen het dan slecht doen. Maar dat geldt niet voor iedereen. Derijck en Castelen kunnen echt van meerwaarde zijn voor ons. En met zo`n ploeg kunnen we echt wel voor plek 9 of 8 gaan, want dit team is echt niet minder dan vorig seizoen. Als kers op de taart hebben we ook nog Fräser aan het roer en niet Steijn.
0
|
Donderdag 26 juni 2014 om 15:06 uur |
Kees
gillah schreef:
De kritiekloze juichers zullen me nu vast wel lastig vinden maar voor anderen die deze ontwikkelingen kritisch volgen: als dit zo een klein bedrijf is als rtv West beweerd, hoe gaan ze dan ons project financieren? Ook met investeerders? Kunnen ze dan wel zoveel geld losmaken dat wij echt naar de top 5 in de eredivisie gaan? Zo ja moet het wel rendement opleveren, en dat gebeurd niet vaak met voetbal. Of willen ze miljoenen shirts in China gaan verkopen? Dan moeten er dus Chinezen bij ons gaan spelen want waarom zouden ze anders een ADO Den Haag shirtje kopen ipv een van Manchester United bijvoorbeeld.
DEN HAAG - Voetbalclub ADO Den Haag komt in handen van het Chinese bedrijf United Vansen International Sports. Eigenaar Mark van der Kallen maakte dinsdag bekend dat hij al zijn aandelen heeft verkocht aan het sportmarketingbedrijf. Maar wat is het eigenlijk voor bedrijf?
United Vansen werd in 2008 opgericht door Hui Wang, een succesvolle advocaat en voetbalfan. Sindsdien houdt zijn bedrijf, gevestigd in het Chinese Peking, zich bezig met de planning, organisatie en promotie van topsportevenementen. Zo deed het de planning van de openings- en sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Peking in 2008. Ook was United Vansen betrokken bij de Italiaanse Super Cup en deze zomer organiseert het de wedstrijd om de Franse Super Cup.
Geen kleine speler dus, zo lijkt het. Toch is dat niet af te lezen aan het aantal medewerkers dat voor het bedrijf werkt: minder dan vijftig. [b]Een verklaring daarvoor kan zijn dat het bedrijf afhankelijk is van een aantal grote investeringsbedrijven. Per evenement gaat United Vansen op zoek naar investeringsmaatschappijen.[/b]
Waar verdient de onderneming geld mee?
In thuisland China worden zo’n 300 miljoen voetbalfans bediend door United Vansen. De inkomsten komen dan ook vooral voort uit tickets, tv- en radio-uitzendingen en reclames.
Wie angstig is dat Chinezen en sport garantie geven voor gokpraktijken, hoeft niet bang te zijn, denkt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. ‘Ik heb niet het idee dat gokken aan de orde is’, zegt Van den Wall Bake. Jan-Hermen de Bruijn, die betrokken was bij de deal, bekrachtigt dat. ‘Ze houden zich niet met gokken bezig.’
Voetbalkennis naar China
Volgens De Bruijn komt ADO in handen van een degelijk bedrijf. ‘En is het niet, zoals bij Vitesse, een eenling met veel geld.’ Het bedrijf is vooral geïnteresseerd om de voetbalkennis van ADO naar China te krijgen, zegt De Bruijn. ‘Waarschijnlijk gaan Chinese trainers stage lopen om later kennis over te kunnen dragen.’
De kritiekloze juichers zullen me nu vast wel lastig vinden maar voor anderen die deze ontwikkelingen kritisch volgen: als dit zo een klein bedrijf is als rtv West beweerd, hoe gaan ze dan ons project financieren? Ook met investeerders? Kunnen ze dan wel zoveel geld losmaken dat wij echt naar de top 5 in de eredivisie gaan? Zo ja moet het wel rendement opleveren, en dat gebeurd niet vaak met voetbal. Of willen ze miljoenen shirts in China gaan verkopen? Dan moeten er dus Chinezen bij ons gaan spelen want waarom zouden ze anders een ADO Den Haag shirtje kopen ipv een van Manchester United bijvoorbeeld.
DEN HAAG - Voetbalclub ADO Den Haag komt in handen van het Chinese bedrijf United Vansen International Sports. Eigenaar Mark van der Kallen maakte dinsdag bekend dat hij al zijn aandelen heeft verkocht aan het sportmarketingbedrijf. Maar wat is het eigenlijk voor bedrijf?
United Vansen werd in 2008 opgericht door Hui Wang, een succesvolle advocaat en voetbalfan. Sindsdien houdt zijn bedrijf, gevestigd in het Chinese Peking, zich bezig met de planning, organisatie en promotie van topsportevenementen. Zo deed het de planning van de openings- en sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Peking in 2008. Ook was United Vansen betrokken bij de Italiaanse Super Cup en deze zomer organiseert het de wedstrijd om de Franse Super Cup.
Geen kleine speler dus, zo lijkt het. Toch is dat niet af te lezen aan het aantal medewerkers dat voor het bedrijf werkt: minder dan vijftig. [b]Een verklaring daarvoor kan zijn dat het bedrijf afhankelijk is van een aantal grote investeringsbedrijven. Per evenement gaat United Vansen op zoek naar investeringsmaatschappijen.[/b]
Waar verdient de onderneming geld mee?
In thuisland China worden zo’n 300 miljoen voetbalfans bediend door United Vansen. De inkomsten komen dan ook vooral voort uit tickets, tv- en radio-uitzendingen en reclames.
Wie angstig is dat Chinezen en sport garantie geven voor gokpraktijken, hoeft niet bang te zijn, denkt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. ‘Ik heb niet het idee dat gokken aan de orde is’, zegt Van den Wall Bake. Jan-Hermen de Bruijn, die betrokken was bij de deal, bekrachtigt dat. ‘Ze houden zich niet met gokken bezig.’
Voetbalkennis naar China
Volgens De Bruijn komt ADO in handen van een degelijk bedrijf. ‘En is het niet, zoals bij Vitesse, een eenling met veel geld.’ Het bedrijf is vooral geïnteresseerd om de voetbalkennis van ADO naar China te krijgen, zegt De Bruijn. ‘Waarschijnlijk gaan Chinese trainers stage lopen om later kennis over te kunnen dragen.’
Weet jij hoeveel werknemers Whats App in dienst heeft? En inmiddels is het bedrijf een paar miljard waard. Gewoon heel slim de gehele overhead buitenboord gooien.
0
|
Donderdag 26 juni 2014 om 07:51 uur |
BLEISWIJK-1
H@@GenEES schreef:
Dit is precies zoals ik er tegen aan kijk, wat heeft een Chinees met Den Haag, helemaal niets, jaja we hebben een chinatown... er zijn nog wel 30 steden in de wereld met een chinatown.
ADO is geen aantrekkelijke club om te kopen als je geen supporter bent en/of niet bij de regio betrokken bent, simpel zat, er is niemand die geld verdiend aan een BVO, zeker niet een BVO onder de 6e plaats in een competitie die niet om aan te gluren is.
Chinese spelers leveren geen drol op omdat China geen competitie van niveau heeft, dus er is geen club in de EU die miljoenen uit gaat geven voor Hang Snee Wang Pang de spits van FC Pekingeend, dus wat is het addertje onder het gras.
Ik blijf zeggen dat het fishy is en stiekem hoop ik er steeds meer op dat het niet door gaat, ijdele hoop ik weet het, maar hoe langer ik er over nadenk hoe meer beren ik op de weg zie
Dit is precies zoals ik er tegen aan kijk, wat heeft een Chinees met Den Haag, helemaal niets, jaja we hebben een chinatown... er zijn nog wel 30 steden in de wereld met een chinatown.
ADO is geen aantrekkelijke club om te kopen als je geen supporter bent en/of niet bij de regio betrokken bent, simpel zat, er is niemand die geld verdiend aan een BVO, zeker niet een BVO onder de 6e plaats in een competitie die niet om aan te gluren is.
Chinese spelers leveren geen drol op omdat China geen competitie van niveau heeft, dus er is geen club in de EU die miljoenen uit gaat geven voor Hang Snee Wang Pang de spits van FC Pekingeend, dus wat is het addertje onder het gras.
Ik blijf zeggen dat het fishy is en stiekem hoop ik er steeds meer op dat het niet door gaat, ijdele hoop ik weet het, maar hoe langer ik er over nadenk hoe meer beren ik op de weg zie
Wat maakt het nou uit dat ze niks met ADO hebben. Denk je dat AEGON wat met Ajax had? Allemaal eigen belang. We moeten nu heel snel uit die romatische tunnel komen. De tijd dat echte clubmensen het verschil maakte is allang voorbij. Het zijn de multinationals of de rijke op deze wereld die regeren.
China is een fantastisch produkt. Inmiddels waarschijnlijk de grootste economie op deze wereld. En daar kunnen wij op mee varen. De rest is gewoon doem denken.
China is een fantastisch produkt. Inmiddels waarschijnlijk de grootste economie op deze wereld. En daar kunnen wij op mee varen. De rest is gewoon doem denken.
0
|
Woensdag 25 juni 2014 om 16:49 uur |
wdr
Broekhoest schreef:
Wat heeft John van Zweden ooit voor ADO gedaan? Hoop geschreeuw, weinig wol. Hij zou toch ook ieder bod op Toornstra overtreffen. Maar toen Utrecht voor de deur stond was John in geen velden of wegen te bekennen.
Wat heeft John van Zweden ooit voor ADO gedaan? Hoop geschreeuw, weinig wol. Hij zou toch ook ieder bod op Toornstra overtreffen. Maar toen Utrecht voor de deur stond was John in geen velden of wegen te bekennen.
John is inmiddels een beetje de Willem van Hanegem van ADO: bij alles wat er gebeurt rond ADO duikt hij erop om te zeuren, nooit hoor ik iets positiefs. Verkoop Toornstra: hij zou een hoger bod doen. Ontslag Steijn: geen goed idee. Kallen: foute kerel. Verkoop aan Chinezen: slecht.
Nou heeft Van Zweden misschien meer voor ADO betekent dan ik (ik namelijk helemaal niets, en Van Zweden heeft ergens een reclamezuil staan ofzo), maar hij is wel de Statler en Waldorf (de twee vervelende mannetjes van de muppets) geworden, bij alles wat er rond ADO gebeurt duikt hij ineens op om er kritiek op te leveren en vaak wekt hij ook de indruk dat hij het beter gedaan zou hebben. Dit van een rijke Haagse man die zijn geld niet in `zijn` club ADO heeft gestopt maar in een of andere club in het buitenland, die wij nu allemaal zouden moeten steunen omdat een Haagse zakenman heeft besloten zijn geld niet in ADO maar in een veraffe club te stoppen.
Jol, Advocaat en Van Zweden: ze hebben recht van spreken als ze hier echt wat komen betekenen voor de club. Tot die tijd hoor ik ze liever niet over hun `ADO-hart` of over wat er allemaal beter moet bij de club. Fraser, Kallen en de Chinezen, dat zijn de echte ADO mensen nu, want die doen tenminste wat voor ADO ipv commentaar leveren aan de zijlijn. Steijn ook, ik ben blij dat hij weg is maar hij heeft zich itt Van Zweden, Jol en Advocaat wel ingezet voor de club.
Nou heeft Van Zweden misschien meer voor ADO betekent dan ik (ik namelijk helemaal niets, en Van Zweden heeft ergens een reclamezuil staan ofzo), maar hij is wel de Statler en Waldorf (de twee vervelende mannetjes van de muppets) geworden, bij alles wat er rond ADO gebeurt duikt hij ineens op om er kritiek op te leveren en vaak wekt hij ook de indruk dat hij het beter gedaan zou hebben. Dit van een rijke Haagse man die zijn geld niet in `zijn` club ADO heeft gestopt maar in een of andere club in het buitenland, die wij nu allemaal zouden moeten steunen omdat een Haagse zakenman heeft besloten zijn geld niet in ADO maar in een veraffe club te stoppen.
Jol, Advocaat en Van Zweden: ze hebben recht van spreken als ze hier echt wat komen betekenen voor de club. Tot die tijd hoor ik ze liever niet over hun `ADO-hart` of over wat er allemaal beter moet bij de club. Fraser, Kallen en de Chinezen, dat zijn de echte ADO mensen nu, want die doen tenminste wat voor ADO ipv commentaar leveren aan de zijlijn. Steijn ook, ik ben blij dat hij weg is maar hij heeft zich itt Van Zweden, Jol en Advocaat wel ingezet voor de club.
0
|
Woensdag 25 juni 2014 om 12:21 uur |
haagse-Dick
Langebach2 schreef:
Heel China loopt straks in groen gele shirtjes en dat is echt geen grap.
Kijk naar VVV Venlo toen in Japan met Honda, je kon die shirts van VVV gewoon in de winkel kopen.
Heel China loopt straks in groen gele shirtjes en dat is echt geen grap.
Kijk naar VVV Venlo toen in Japan met Honda, je kon die shirts van VVV gewoon in de winkel kopen.
ADO en United Vansen zullen geen mededelingen doen tot het moment dat de overname ook formeel volledig is afgerond. Daarop vooruitlopend sprak ELF Voetbal exclusief met Chun Li, eigenaar van het bedrijf Dong Dao en de man die ADO Den Haag aan United Vansen heeft gekoppeld.
Elders op deze website de volledige tekst van het interview met Li, die heel open is over de nieuwe financiële mogelijkheden die ADO in de toekomst gaat krijgen.
"United Vansen heeft - en dat was een eis van Mark van der Kallen - toegezegd een investering van miljoenen euro`s te zullen doen. Maar door de deal zijn er ineens nog veel meer manieren waardoor ADO Den Haag extra inkomsten zal vergaren."
"De Haagse club is vanaf nu hét symbool van het Nederlandse voetbal binnen China. Dat wil zeggen dat er veel meer Chinese spelers, teams en coaches naar ADO zullen komen om kennis en vaardigheden op te doen. En verder kan je er ook zeker van zijn, dat er door de bekendheid van ADO meer Chinese toeristen en bedrijven naar Den Haag zullen komen. Dat betekent voor de stad natuurlijk een extra impuls voor de economie. Den Haag wordt nóg internationaler."
"Maar het meest interessant is het feit dat China inmiddels voetbalgek is; een immens groot land met vele honderden miljoenen voetbalfans. Die zullen vanaf nu ADO Den Haag gaan volgen en dat opent een geweldige markt voor de Nederlandse TV rechten en ADO-merchandising. En vergeet de andere zakelijke mogelijkheden niet die de bekendheid van ADO binnen China met zich mee gaat brengen."
Dat denk ik ook
Elders op deze website de volledige tekst van het interview met Li, die heel open is over de nieuwe financiële mogelijkheden die ADO in de toekomst gaat krijgen.
"United Vansen heeft - en dat was een eis van Mark van der Kallen - toegezegd een investering van miljoenen euro`s te zullen doen. Maar door de deal zijn er ineens nog veel meer manieren waardoor ADO Den Haag extra inkomsten zal vergaren."
"De Haagse club is vanaf nu hét symbool van het Nederlandse voetbal binnen China. Dat wil zeggen dat er veel meer Chinese spelers, teams en coaches naar ADO zullen komen om kennis en vaardigheden op te doen. En verder kan je er ook zeker van zijn, dat er door de bekendheid van ADO meer Chinese toeristen en bedrijven naar Den Haag zullen komen. Dat betekent voor de stad natuurlijk een extra impuls voor de economie. Den Haag wordt nóg internationaler."
"Maar het meest interessant is het feit dat China inmiddels voetbalgek is; een immens groot land met vele honderden miljoenen voetbalfans. Die zullen vanaf nu ADO Den Haag gaan volgen en dat opent een geweldige markt voor de Nederlandse TV rechten en ADO-merchandising. En vergeet de andere zakelijke mogelijkheden niet die de bekendheid van ADO binnen China met zich mee gaat brengen."
Dat denk ik ook
0
|
Dinsdag 24 juni 2014 om 23:08 uur |
Advertentie
haagse-Dick
ADO gaat grote rol spelen bij ontwikkeling voetbal in China
Bij het overnemen van de aandelen in ADO Den Haag kijkt United Vansen niet uitsluitend naar de sportieve en financiële versterking van de Haagse club.
Even opmerkelijk zijn de plannen die er op neer komen dat ADO een centrale rol zal moeten gaan spelen in de ontwikkeling van de voetbalsport in China, dat met ruim een miljard inwoners het dichtstbevolkte land ter wereld is.
Chun Li schetst in een exclusief interview met ELF Voetbal (dat elders op deze site in z`n geheel te lezen is) een aantal van de mogelijkheden: "Omdat Europees voetbal nog steeds zo bijzonder is in China, zijn de activiteiten die wij in samenwerking met ADO het afgelopen seizoen hebben ontwikkeld, zowel in het nieuws als ook op de sociale media, uitvoerig besproken. Inmiddels is ADO in China - net als Ajax - ook een bekende club."
"Maar we gaan nog meer doen. Zo komen er volgend jaar veel meer Chinese ploegen naar ADO in het kader van een uitwisselingsproject. In de zomer van 2015 verwacht ik al duizenden Chinese kinderen op speciale ADO zomerkampen."
"En verder", zo vervolgt Chun Li, "gaat Dong Dao gaat in samenwerking met de Nederlandse voetbalbond het `KNVB Worldcoaches Programme` in China promoten. Vorige week was daarvoor in Bejing een grote bijeenkomst. En in China gaan we op scholen een voetbalprogramma ontwikkelen waarbij basisbegrippen uit de Nederlandse school op Chinese kinderen zal worden overgebracht. ADO zal zeker een belangrijke rol gaan spelen in de immens grote markt die China is."
Bij het overnemen van de aandelen in ADO Den Haag kijkt United Vansen niet uitsluitend naar de sportieve en financiële versterking van de Haagse club.
Even opmerkelijk zijn de plannen die er op neer komen dat ADO een centrale rol zal moeten gaan spelen in de ontwikkeling van de voetbalsport in China, dat met ruim een miljard inwoners het dichtstbevolkte land ter wereld is.
Chun Li schetst in een exclusief interview met ELF Voetbal (dat elders op deze site in z`n geheel te lezen is) een aantal van de mogelijkheden: "Omdat Europees voetbal nog steeds zo bijzonder is in China, zijn de activiteiten die wij in samenwerking met ADO het afgelopen seizoen hebben ontwikkeld, zowel in het nieuws als ook op de sociale media, uitvoerig besproken. Inmiddels is ADO in China - net als Ajax - ook een bekende club."
"Maar we gaan nog meer doen. Zo komen er volgend jaar veel meer Chinese ploegen naar ADO in het kader van een uitwisselingsproject. In de zomer van 2015 verwacht ik al duizenden Chinese kinderen op speciale ADO zomerkampen."
"En verder", zo vervolgt Chun Li, "gaat Dong Dao gaat in samenwerking met de Nederlandse voetbalbond het `KNVB Worldcoaches Programme` in China promoten. Vorige week was daarvoor in Bejing een grote bijeenkomst. En in China gaan we op scholen een voetbalprogramma ontwikkelen waarbij basisbegrippen uit de Nederlandse school op Chinese kinderen zal worden overgebracht. ADO zal zeker een belangrijke rol gaan spelen in de immens grote markt die China is."
0
|
Dinsdag 24 juni 2014 om 23:05 uur |
BLEISWIJK-1
Langebach2 schreef:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/24-06-2014/video-exclusief-interview-met-mark-van-der-kallen-over-de-overname-van-ado-den-haa
http://www.omroepwest.nl/nieuws/24-06-2014/video-exclusief-interview-met-mark-van-der-kallen-over-de-overname-van-ado-den-haa
Ik heb het inmiddels bekeken. En een ding blijft hangen. Vd.Kallen had na de bijna degradatie afgelopen seizoen, zoiets van nu verkopen. En dat geeft mij ook weer het gevoel van dat dit de makkelijkste (uit)weg was.
Dat deze deal het beste voor onze club is haal ik in iedergeval niet uit zijn woorden. Wat trouwens niet wil zeggen dat die Chinese niet het beste met ons voor hebben.
Dat deze deal het beste voor onze club is haal ik in iedergeval niet uit zijn woorden. Wat trouwens niet wil zeggen dat die Chinese niet het beste met ons voor hebben.
0
|
Dinsdag 24 juni 2014 om 22:19 uur |
Kees
Exclusief: Partij achter Chinese overname ADO heeft grootste plannen
Via een persbericht heeft ADO Den Haag dinsdagmiddag bekend gemaakt dat de aandelen van de club, die de afgelopen jaren in het bezit waren van de Haagse zakenman Mark van der Kallen, zullen worden overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen International Sports Co, bekend van onder meer de organisatie van de Spaanse- en Franse Super Cup wedstrijden in Bejing.
Foto
Foto: ANP Pro Shots
“ Het veel sterker maken van ADO Den Haag is het hoofddoel van de nieuwe Chinese eigenaar”
Tot het moment dat de overname van ADO Den Haag ook formeel voor de volle 100% is afgerond, zullen zowel de Haagse Eredivisieclub als ook de nieuwe eigenaar United Vansen geen officiële mededelingen doen.
Toch kan ELF Voetbal voor wat betreft de plannen van het Chinese bedrijf met ADO Den Haag vandaag al een tipje van de sluier oplichten. De overname is immers een onverwacht uitvloeisel van de mediaplannen die Sports Media Corporation - het moederbedrijf van ELF Voetbal - in China ontwikkelt, waarvoor het de hulp heeft ingeroepen van het in Den Haag gevestigde bedrijf Dong Dao.
Chun Li, eigenaar van Dong Dao, is uiteindelijk de man die ADO Den Haag aan United Vansen heeft gekoppeld. Enkele dagen na het afronden van de deal, blijkt hij in een exclusief gesprek dat ELF Voetbal met hem had nog steeds opgewonden over de nieuwe mogelijkheden die de deal biedt aan zowel ADO Den Haag als ook aan zijn moederland China.
ELF Voetbal: Er is één ding dat ADO-fans als eerste zullen willen weten. Wordt ADO Den Haag er beter van of is de club nu een tweede Vitesse geworden?
Chun Li: "Zeker niet. Zonder dat ik op de hoogte ben van alle details van Vitesse, is deze deal niet bedoelt om spelers op te leiden voor een andere club. Het veel sterker maken van ADO Den Haag is het hoofddoel van de nieuwe Chinese eigenaar."
ELF Voetbal: Hoe komt een Chinees bedrijf terecht bij ADO Den Haag?
Chun Li: "Bijna alle vooraanstaande Chinese bedrijven die in Nederland actief zijn, hebben of hun hoofdkantoor of een vestiging in Den Haag. Ook mijn bedrijf is al sinds geruime tijd in Den Haag gevestigd. Ik ben in april 2013 met ADO in contact gekomen. ADO wilde toen een seminar houden voor de honderden Chinese bedrijven die in het Westen van Nederland - en vooral in Den Haag - zijn gevestigd. Mijn bedrijf Dong Dao werd benaderd om een introductie te houden omdat het op dat moment het enige Nederlandse bedrijf was dat als sponsor actief was binnen het Nederlandse betaalde voetbal. Op de vraag wat volgens mij de beste manier zou zijn om Chinese bedrijven aan ADO te binden, heb ik voorgesteld om in het Kyocera Stadion een speciale `China Lounge` te openen."
ELF Voetbal: Hoe werd daar op gereageerd?
Chun Li: "De Chinese bedrijven waren best onder de indruk. Maar destijds was het nog een probleem dat ADO in China een onbekende club was en de commerciële waarde gering. Vorig jaar was Ajax nog de enige Nederlandse club die men in China kende, maar inmiddels is dat anders.""
ELF Voetbal: Waar komt de interesse voor het Nederlandse voetbal - en in het bijzonder voor ADO Den Haag - eigenlijk vandaan?
Chun Li: "Wij zijn al meer dan 20 jaar in Den Haag gevestigd. Mijn zoon is hier geboren, spreekt beter Nederlands dan Chinees en heeft bij verschillende clubs in de regio gespeeld. Toen viel me op dat iedere club - of het nu een profclub is of en amateurclub - van dezelfde Nederlandse voetbalfilosofie uit gaat en min of meer op dezelfde manier traint."
ELF Voetbal: Wat maakt ADO Den Haag anders dan andere Nederlandse clubs?
Chun Li: "De basis van het Nederlandse voetbal ligt nu eenmaal in Den Haag met z`n oeroude traditie clubs als de Koninklijke HVV, HBS, Quick en DHC. Zij vormen - samen met die honderden andere clubs in de regio - een soort voetbalpiramide met ADO aan de top - één die een eindeloze stroom aan talenten heeft voortgebracht.
Maar er is meer. De regering zit hier, de Koning woont er en naast alle ambassades en internationale organisaties die hier gevestigd zijn, is Den Haag ook nog eens de wereldhoofdstad van recht en vrede. Kortom: de stad is het ideale platform om van ADO Den Haag dé internationale ontmoetingsplek te maken. De club kan veel meer zijn dan alleen maar een regionale voetbalclub."
ELF Voetbal: Je weet inmiddels al veel van ADO…
Chun Li: "Ik ken de lange geschiedenis en de traditie om beroemde spelers en trainers voort te brengen. Mensen als Dick Advocaat en Martin Jol. Zij horen bij ADO en ik hoop dat ze in de toekomst bij dit nieuwe avontuur betrokken willen zijn. ADO Den Haag is een prachtige club die het verdient om nog veel groter te worden dan het nu al is. Goede marketing moet ervoor zorgen dat het stadion nog voller wordt dan het al is."
ELF Voetbal: Maar er is nog heel wat voor nodig voordat het zo ver is.
Chun Li: "We hebben met veel mensen, bedrijven en keners in en om de club gesproken - met jullie bijvoorbeeld - en iedereen heeft gezegd dat het écht mogelijk is. Maar dat vraagt wel een forse investering. Op ieder gebied moet de club beter worden."
ELF Voetbal: Maar er is toch ook al wel het één en ander gedaan het afgelopen seizoen?
Chun Li: "Zeker. Er is veel gedaan om ADO Den Haag in China onder de aandacht te brengen. In september en oktober afgelopen jaar heeft Wang Chu, een Chinese middenvelder, twee keer een oefenstage gemaakt en in maart zijn in de Chinese media beelden te zien geweest van een ADO-training van de 11-jarige zoon van de Chinese recordinternational Li Ming - die niet alleen een beroemd speler is, maar ook een vooraanstaand trainer - die acht weken op bezoek is geweest.
Verder was het natuurlijk geen toeval dat een Chinese jeugdploeg die vorige maand aan drie grote toernooien heeft deelgenomen in Den Haag logeerde, terwijl het evenmin toeval is dat ik met mijn bedrijf Dong Dao sponsor ben geworden van de ADO jeugdopleiding.
Omdat Europees voetbal nog steeds zo bijzonder is in China, zijn al deze activiteiten, zowel in het nieuws als ook op de sociale media, uitvoerig besproken. Inmiddels is ADO in China net als Ajax ook al een bekende club.
Maar we gaan nog meer doen. Zo komen er volgend jaar veel meer Chinese ploegen naar ADO in het kader van een uitwisselingsproject. In de zomer van 2015 verwacht ik al duizenden Chinese kinderen op speciale ADO zomerkampen."
ELF Voetbal: Maar uit al die plannen en activiteiten is nu nog iets veel groters voortgekomen…
Chun Li: "Toen ik vorig jaar met Mark van der Kallen, de eigenaar van ADO, in contact kwam, vertelde hij dat hij veel mogelijkheden zag om de club naar een hoger plan te tillen, maar dat hij daar de tijd eigenlijk niet voor had. Hij vroeg me of ik kon kijken of er een Chinees bedrijf was die de club naar een hoger niveau wilde brengen. Dat was voor hem een absolute voorwaarde.
Het was een verzoek dat precies past bij wat Dong Dao doet. ADO heeft geld nodig om zich verder te ontwikkelen en China heeft veel meer voetbalkennis nodig om ook beter te gaan presteren. Een duidelijke win-win situatie dus."
ELF Voetbal: Uiteindelijk werd het United Vansen.
Chun Li: "Gezien de unieke ligging van de stad Den Haag was een aantal grote en zeer rijke Chinese bedrijven sterk geïnteresseerd; een aantal onroerend goed bedrijven bijvoorbeeld en zelfs een olie bedrijf. Maar uiteindelijk leek me United Vansen de beste partij omdat voetbal hun `core business` is en ze een aantal immens grote investeringsmaatschappijen als aandeelhouder hebben en heb ik ADO en United Vansen aan elkaar aanbevolen. De topman, de heer Hui Wang, is niet alleen een enorme voetbalfan, maar heeft zelf in zijn jeugd ook gevoetbald. Al sinds 2007 organiseert hij in Bejing een universiteitscompetitie en werd onder zijn leiding in 2009 en 2011 de Italiaanse Super Cup gespeeld in het Olympische Vogelnest Stadion. Verder hebben ze de rechten van de Spaanse nationale ploeg in China, kortom de eigenaar begrijpt de Europese voetbalcultuur."
ELF Voetbal: Dat betekent dus dat ze ook begrijpen welke rol ADO vervult in de stad en in de regio.
Chun Li: "Ik heb aangegeven - en dat heeft United Vansen ook toegezegd - dat ADO Den Haag een Nederlandse club moet blijven. In de technische staf, de jeugdopleiding, het management team, alsmede de commerciële en marketing mensen komen Nederlandse topmensen. En natuurlijk houdt ADO z`n kleuren en z`n logo. Het enige dat verandert is dat de ambities worden opgeschroefd en dat er geld komt om dat mogelijk te maken."
ELF Voetbal: Zet alle plannen nog eens op een rijtje als je wilt.
Chun Li: "Ik zal het puntsgewijs doen:
• ADO moet binnen de stad een nog prominentere plaats krijgen. Het moet een echt toeristische trekpleister worden.
• De club moet één van de sociale middelpunten van de stad worden en tegelijkertijd dé plek worden waar Oost en West elkaar ontmoeten. En zakelijk gezien wordt ADO Den Haag hét ontmoetingspunt voor Nederlandse- en Chinese bedrijven.
• Binnen een paar jaar moet ADO naar de top van het Nederlandse voetbal. Eerst maar eens een evenaring van z`n beste positie ooit. Vervolgens een plek in de Europa League en uiteindelijk - wie weet - naar de Champions League.
• En tegelijkertijd moet ADO Den Haag in China één van de uithangborden van het Nederlandse voetbal worden en een belangrijke rol gaan spelen in de ontwikkeling van het Chinese voetbal."
ELF Voetbal: Maar dat vergt een forse investering.
Chun Li: "United Vansen heeft toegezegd een investering van miljoenen euro`s te zullen doen. Maar door de deal zijn er ineens nog veel meer manieren waardoor de club extra inkomsten zal vergaren.
ADO is vanaf nu hét symbool van het Nederlandse voetbal binnen China. Dat wil zeggen dat er veel meer Chinese spelers, teams en coaches naar ADO zullen komen kennis en vaardigheden op te doen.
Je kan er ook zeker van zijn dat er door de bekendheid van ADO meer Chinese toeristen en bedrijven naar Den Haag zullen komen. Dat betekent voor de stad natuurlijk een extra impuls voor de economie. Den Haag wordt nóg internationaler.
Maar het meest interessant is het feit dat China inmiddels voetbalgek is; een immens groot land met vele honderden miljoenen voetbalfans. Die zullen vanaf nu ADO Den Haag gaan volgen en dat opent een geweldige markt voor de Nederlandse TV rechten en ADO-merchandising. En vergeet de andere zakelijke mogelijkheden niet die de bekendheid van ADO met zich mee gaat brengen.
Nee, ik durf te zeggen dat de deal niet alleen goed is voor ADO en de stad Den Haag, maar ook goed voor het imago van Nederland en … voor mij ook heel belangrijk: voor de ontwikkeling van het Chinese voetbal. Ik noem zowel China als ook de stad Den Haag mijn thuis"
ELF Voetbal: Zit het werk er nu op?
Chun Li: "Nee hoor. Dong Dao gaat in samenwerking met de Nederlandse voetbalbond het `KNVB Worldcoaches Programme` in China promoten. Vorige week was daarvoor in Bejing een grote bijeenkomst (zie foto bovenaan dit artikel, red.). En in China gaan we op scholen een voetbalprogramma ontwikkelen waarbij basisbegrippen uit de Nederlandse school op Chinese kinderen zal worden overgebracht. ADO zal zeker een belangrijke rol gaan spelen in de immens grote markt die China is. Nee, voorlopig zit een rustig moment er nog niet in."
Reageer op dit nieuwsbericht
Voorwaarden
2000 karakters over
0
|
Dinsdag 24 juni 2014 om 15:17 uur |
frans swa
Home » Nieuws » “ADO vanaf nu hét gezicht van Nederlandse voetbal in China”
dongdao2
“ADO vanaf nu hét gezicht van Nederlandse voetbal in China”
Geplaatst door: Alain in Nieuws Foto`s gemaakt door: Richard Mulder 24 juni 2014 0
Eerder vandaag kwam het grote nieuws naar buiten dat ADO Den Haag wordt overgenomen door een Chinees bedrijf, genaamd United Vansen International Sports Co. De overname vloeit voort uit de mediaplannen van Sports Media Corporation, dat samenwerkt met het in Den Haag gevestigde bedrijf Dong Dao.
Dong Dao is tevens de sponsor van de jeugdopleiding van ADO Den Haag. Chun Li, de eigenaar van Dong Dao, heeft ADO Den Haag in feite aan United Vansen gekoppeld. De overname heeft grote gevolgen voor zowel ADO Den Haag als voor de bekendheid in China. Dat laat hij weten in gesprek met ELF Voetbal.
“Wij zijn al meer dan 20 jaar in Den Haag gevestigd. Mijn zoon is hier geboren, spreekt beter Nederlands dan Chinees en heeft bij verschillende clubs in de regio gespeeld. Toen viel me op dat iedere club – of het nu een profclub is of en amateurclub – van dezelfde Nederlandse voetbalfilosofie uit gaat en min of meer op dezelfde manier traint.”
dongdao1
“United Vansen heeft – en dat was een eis van Mark van der Kallen – toegezegd een investering van miljoenen euro’s te zullen doen. Maar door de deal zijn er ineens nog veel meer manieren waardoor ADO Den Haag extra inkomsten zal vergaren. De Haagse club is vanaf nu hét symbool van het Nederlandse voetbal binnen China. Dat wil zeggen dat er veel meer Chinese spelers, teams en coaches naar ADO zullen komen om kennis en vaardigheden op te doen. En verder kan je er ook zeker van zijn, dat er door de bekendheid van ADO meer Chinese toeristen en bedrijven naar Den Haag zullen komen. Dat betekent voor de stad natuurlijk een extra impuls voor de economie. Den Haag wordt nóg internationaler.”
“Maar het meest interessant is het feit dat China inmiddels voetbalgek is; een immens groot land met vele honderden miljoenen voetbalfans. Die zullen vanaf nu ADO Den Haag gaan volgen en dat opent een geweldige markt voor de Nederlandse TV rechten en ADO-merchandising. En vergeet de andere zakelijke mogelijkheden niet die de bekendheid van ADO binnen China met zich mee gaat brengen.”
0
|
Dinsdag 24 juni 2014 om 15:12 uur |
Nu online
Langebach2 en 175 gasten.
Zoek in shoutbox
Spelersklassement
Laatste wedstrijd
Volgende wedstrijd
Advertentie
Keuken Kampioen Divisie
1 | Helmond Sp. | 12 | - | 27 |
2 | Den Bosch + | 12 | - | 24 |
3 | Excelsior | 12 | - | 23 |
4 | Graafschap | 12 | - | 22 |
5 | FC Volendam | 12 | - | 22 |
6 | FC Dordrecht | 12 | - | 22 |
7 | FC Emmen | 12 | - | 18 |
8 | Telstar | 12 | - | 18 |
9 | SC Cambuur | 12 | - | 16 |
10 | Roda JC | 12 | - | 16 |
11 | ADO Den Haag | 12 | - | 15 |
12 | FC Eindhoven | 12 | - | 15 |
13 | Jong PSV | 12 | - | 14 |
14 | Jong AZ | 12 | - | 14 |
15 | Jong Ajax | 12 | - | 12 |
16 | TOP Oss | 12 | - | 12 |
17 | MVV Maastr. | 12 | - | 11 |
18 | VVV-Venlo | 12 | - | 8 |
19 | Vitesse -6 | 12 | - | 5 |
20 | Jong Utrecht | 12 | - | 5 |