Club Achter de Duinen

Advertentie

Volg Cadd op X

Volg Cadd op X

Voorspellingen-ranking

Voorspellingen-ranking

ADO-statistieken

ADO-statistieken

Inloggen

Naam / e-mail:
Wachtwoord:

Welkom in de shoutbox, gast

Tag: antwoord

Kies een pagina

Vorige pagina
Pagina 208
Volgende pagina

<FCDH>

ADO DH werkt aan verbetering nieuw stadion
ADO Den Haag roept haar supporters op om verbeterpunten aan te leveren ten aanzien van het nieuwe stadion. Met behulp van deze input wil de residentieclub de servicegraad in de nieuwe thuishaven optimaliseren.
John Arzbach (algemeen directeur ad interim ADO Den Haag): "Na de opening en de eerste competitiewedstrijden in het nieuwe stadion, heeft ADO Den Haag een groot aantal verbetersuggesties ontvangen. Helaas is het niet mogelijk om alle berichten van een persoonlijke reactie te voorzien. Wel zullen alle suggesties worden meegenomen in de evaluatie, teneinde onze supporters een zo goed mogelijk beleving van onze thuiswedstrijden te bezorgen."

"In het nieuwe stadion stellen wij de supporter centraal. Wij zijn dan ook zeer benieuwd hoe hij of zij de eerste wedstrijden heeft beleefd. Welke faciliteiten kunnen wij verbeteren of toevoegen om het bezoek aan een thuiswedstrijd van ADO voor onze supporters nog plezieriger te maken? Om de ultieme beleving mogelijk te maken, is de feedback van diegenen waar wij het uiteindelijk voor doen essentieel."

Supporters die tips of aanbevelingen hebben, kunnen deze sturen naar het e-mailadres stadion@adodenhaag.nl onder vermelding van `Evaluatie nieuw stadion`.

De rubriek `Veelgestelde vragen` (FAQ) is uitgebreid. Hierin wordt antwoord gegeven op veelgestelde vragen, mede met betrekking tot (de regelgeving in en huisregels van) het nieuwe stadion.


iedereen ff mailen dat we in het midden willen staan op de lange zij
0
Donderdag 1 november 2007 om 14:33 uur

Leidschenveen

northy schreef:

Ik heb een vraag naar aegon gestuurd waarom ze sponsor geworden zijn van hun in noord-holland.Dit kreeg ik als antwoord.

 U vraagt zich af waarom AEGON vanaf het seizoen 2008 - 2009 hoofd- en shirtsponsor van Ajax wordt. Laat ik beginnen met u te zeggen dat ik begrijp dat niet iedereen even enthousiast kan zijn over een dergelijke beslissing. Voetbal is immers emotie. Dat is ook de kracht van voetbal. De één kiest voor Feyenoord, de ander voor ADO of SC Heerenveen. Dat kan natuurlijk.



Ik wil u graag toelichten waarom AEGON heeft besloten voor een periode van 7 jaar hoofdsponsor van Ajax te worden.

AEGON is een van oorsprong Nederlands bedrijf, maar inmiddels werken we in meer dan 20 landen met 29.000 medewerkers. En bieden oplossingen aan die bedoeld zijn om de inkomensvoorziening van vele miljoenen klanten op termijn te versterken. We bieden in alle landen waar AEGON opereert vooral pensioenen, levensverzekeringen en spaar- en beleggingsproducten aan. Juist omdat we een verzekeraar zijn, weten we dat je moet nadenken over de lange termijn. Dat geldt niet alleen voor onze producten, maar ook voor onze visie op sponsoring.



De sponsoring van Ajax is dan ook een beslissing van AEGON Nederland en het internationale overkoepelende bedrijf, AEGON N.V.

Internationaal opent Ajax voor ons deuren in voor ons heel belangrijke groeilanden, zoals China, India, Taiwan en Japan. Maar ook dichter bij huis spreekt Ajax enorm tot de verbeelding: in Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Polen bijvoorbeeld.

AEGON Nederland blijft overigens ook hoofdsponsor van de KNSB. Het schaatsen sponsoren we al meer dan 30 jaar. We staan in de sportmarketing bekend als een betrouwbare en langdurige partner. Ajax is voor AEGON in Nederland een aanvulling op onze sponsoring van de KNSB.



Niet iedereen hoeft een fan van Ajax te zijn, maar u zult het met me eens zijn dat Ajax een instituut is met wereldfaam. Met een lange historie. En voetbalhelden en memorabele overwinningen. Of zoals premier Balkenende onlangs zei in een interview: "Het getekende Ajaxshirt werd door de Chinese premier veel meer gewaardeerd dan de ets die ik hem gaf van Rembrandt."



Ik hoop u met deze reactie uitgelegd te hebben waarom AEGON hoofd- en shirtsponsor van Ajax wordt met ingang van het nieuwe seizoen.



Mocht u toch besluiten uw verzekeringen bij AEGON op te zeggen, dient u contact op te nemen met uw eigen tussenpersoon, waar u die verzekeringen ook heeft gesloten. Maar ik hoop natuurlijk dat u bij AEGON blijft en begrijpt waarom Ajax voor ons wereldwijd een interessant sponsorship is.





Met vriendelijke groet,





Jan Driessen

Directeur Communicatie AEGON Nederland
antwoord.
Is een standaard antwoord. Ik heb precies dezelfde reactie.
0
Zondag 28 oktober 2007 om 10:35 uur

northy

Ik heb een vraag naar aegon gestuurd waarom ze sponsor geworden zijn van hun in noord-holland.Dit kreeg ik als antwoord.

 U vraagt zich af waarom AEGON vanaf het seizoen 2008 - 2009 hoofd- en shirtsponsor van Ajax wordt. Laat ik beginnen met u te zeggen dat ik begrijp dat niet iedereen even enthousiast kan zijn over een dergelijke beslissing. Voetbal is immers emotie. Dat is ook de kracht van voetbal. De één kiest voor Feyenoord, de ander voor ADO of SC Heerenveen. Dat kan natuurlijk.



Ik wil u graag toelichten waarom AEGON heeft besloten voor een periode van 7 jaar hoofdsponsor van Ajax te worden.

AEGON is een van oorsprong Nederlands bedrijf, maar inmiddels werken we in meer dan 20 landen met 29.000 medewerkers. En bieden oplossingen aan die bedoeld zijn om de inkomensvoorziening van vele miljoenen klanten op termijn te versterken. We bieden in alle landen waar AEGON opereert vooral pensioenen, levensverzekeringen en spaar- en beleggingsproducten aan. Juist omdat we een verzekeraar zijn, weten we dat je moet nadenken over de lange termijn. Dat geldt niet alleen voor onze producten, maar ook voor onze visie op sponsoring.



De sponsoring van Ajax is dan ook een beslissing van AEGON Nederland en het internationale overkoepelende bedrijf, AEGON N.V.

Internationaal opent Ajax voor ons deuren in voor ons heel belangrijke groeilanden, zoals China, India, Taiwan en Japan. Maar ook dichter bij huis spreekt Ajax enorm tot de verbeelding: in Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Polen bijvoorbeeld.

AEGON Nederland blijft overigens ook hoofdsponsor van de KNSB. Het schaatsen sponsoren we al meer dan 30 jaar. We staan in de sportmarketing bekend als een betrouwbare en langdurige partner. Ajax is voor AEGON in Nederland een aanvulling op onze sponsoring van de KNSB.



Niet iedereen hoeft een fan van Ajax te zijn, maar u zult het met me eens zijn dat Ajax een instituut is met wereldfaam. Met een lange historie. En voetbalhelden en memorabele overwinningen. Of zoals premier Balkenende onlangs zei in een interview: "Het getekende Ajaxshirt werd door de Chinese premier veel meer gewaardeerd dan de ets die ik hem gaf van Rembrandt."



Ik hoop u met deze reactie uitgelegd te hebben waarom AEGON hoofd- en shirtsponsor van Ajax wordt met ingang van het nieuwe seizoen.



Mocht u toch besluiten uw verzekeringen bij AEGON op te zeggen, dient u contact op te nemen met uw eigen tussenpersoon, waar u die verzekeringen ook heeft gesloten. Maar ik hoop natuurlijk dat u bij AEGON blijft en begrijpt waarom Ajax voor ons wereldwijd een interessant sponsorship is.





Met vriendelijke groet,





Jan Driessen

Directeur Communicatie AEGON Nederland
antwoord.
0
Zaterdag 27 oktober 2007 om 21:47 uur

ouwe garde

Richard schreef:

Hele harde waarheid, en weet je wat nog het ergste is? Alles klopt wat die limbo schrijft. Den Haag is Den Haag niet meer. De stad, de club, de mentaliteit.

inderdaad,het hart is eruit gehaald.en komt dat door welke ingreep dan ook ooit weer terug??? wat zijn/ is het antwoord van het bestuur.daar moet het toch vandaan komen want hun bepalen wat er gebeurt in en rond het am stadion.prijzen,staan zitten ,vakindeling,sfeer,parkeren,ik weet wel wat te doen maar afwachten waar ze in de winterstop mee komen.maar de toren hoge toegangs prijzen uit en thuis is toch voor velen een struikelblok.het zal eens toch wel goed gaan.fcdh for ever .aad mansveld stadion.
0
Zondag 21 oktober 2007 om 11:25 uur

Richard

<FCDH> schreef:

toch ben ik bang dat deze docent niet de enige is die zo denkt?er zullen genoeg bedrijven zijn die nooit sponsor van den haag willen worden omdat ze ook zo denken waarom kunnen we anders geen grote sponsor vinden dat kan toch geen toeval meer zijn?
Juist deze personen zijn vaste klant bij een tippelzone. Schone schijn ophouden voor moeder de vrouw...
Deze man verdiend hetgeen wat 100 duizenden zielen niet hebben verdiend in 40-45.
Geef hem geen antwoord de goede man, alleen LPG helpt de zielepoot
0
Maandag 1 oktober 2007 om 15:58 uur

vincent64

Supporter schreef:

Dank u wel voor de moiete. De andere klagers waren niet zo slim om  hun hersens te laten werken.
jaja maar zo makkelijk kom je er ook weer niet vanaf!

Neem aan dat je die vraag met een reden stelt en zelf ook op zijn minst over het antwoord hebt nagedacht?

dus vertel!
0
Zaterdag 29 september 2007 om 19:07 uur

Supporter

jajoh schreef:

vanwege kneusjes zoals jij.....

Altijd vragen naar de bekende weg, idioot!
een redelijk antwoord tnx
0
Zaterdag 29 september 2007 om 16:42 uur

Midden-Oost

Iedereen weet dat het al over en sluiten is met deze club. Het is al niet meer de vraag of we een Foruna II worden want we zijn het al. Hoe kan het dat in de 3e stad van NL zo`n dramatisch clupje speelt ? Daar is maar 1 antwoord op en das mismangement. Aan het einde van dit seizoen hebben we weer hard een Ringeling II nodig, gezien de stand op de ranglijst en het gigantische exploitaitetekort. We zijn dan weer terug bij af. Wat gaan we er aan doen ? 

Thuisblijven of komen ? Tsja dat helpt beide niet, misschien een openbrief sturen als supporters, veld weer op, of een bermbom ofzo ? 

Ik heb het vaker wel gezegd maar deze stad is aan een nieuwe clup toe, laat dat ADO maar lekker failliet gaan, laat Ringeling maar lekker voor lul staan met z`n failliete bende en z`n sportpenning. ADO DH is dood en gaat nooit meer wat worden. 

Ik stel voor om een nieuwe clup op te richten met een echt mooi geel/groen tenue. We beginnen gewoon met een schone lei en vergeten ADO en dat hele trieste zooitje. 

Respect voor iedereen die het voetbal in DH een warm hart toedraagt, jongens wij verdienen veel beter !
0
Zondag 23 september 2007 om 12:11 uur

Advertentie

haag

--------------------------------------------------------------------------------

De Bal Rond de Tafel is het TV-programma van De Bal is Rond BV van de bekende Hagenaar Jeroen Smits. Gedurende het seizoen verzorgen zij ieder weekeinde een voetbalprogramma dat op InfoThuis wordt uitgezonden. Ook zij kregen te maken met de bemoeizucht van Van Ringelenstein. Smits: ,,Nadat René Pas zich in onze uitzending negatief over de club heeft uitgelaten, heeft Van Ringelenstein onze sponsor gebeld of hij niet bij ons wilde stoppen. Raar dat Van Ringelenstein mij daarover niet belde. Hij kent me, al stelt hij zich nog wel iedere keer voor als hij me ziet. Maar een sponsor gaat niet over de inhoud, dat is de producent. Van een intelligente man zoals hij zou je verwachten dat hij dat weet.’’ In het programma worden wekelijks vijf personen gesproken. ,,Wij hadden een samenwerking met ADO Den Haag. Zij zouden wekelijks een gast beschikbaar stellen. ADO TV op TV-West mocht namelijk niet meer en voor hun was dit een goede manier om naar buiten toe te communiceren’’, aldus Smits.

Omdat ADO Den Haag geen gasten leverde, ging Smits zelf op zoek naar interessante personen: ,,Van Ringelenstein beweert nu dat wij bewust mensen uitkiezen die de club in een negatief daglicht stellen. Dat is onzin. Wij bedrijven onafhankelijke journalistiek en dan kan het gebeuren dat er iemand aan tafel zit met een uitgesproken mening. Bovendien hebben we hem wel 26 keer om een reactie gevraagd, maar hij wilde nooit komen. Ja, na onze laatste uitzending van afgelopen seizoen, belde Van Ringelenstein ineens op. Of hij een uur zijn standpunt mocht komen toelichten. Dat hebben we niet gedaan. Extra zendtijd inkopen was te duur. Dus nu wilden wij niet.’’

Het ‘nabelgedrag’ van Van Ringelenstein is inmiddels een bekend kunstje geworden. Mensen die uit de pas lopen, worden door hem teruggefloten. Maar het aantal jaknikkers neemt rap af. Liefhebbers en Hagenezen nemen het Van Ringelenstein kwalijk dat hij in al die jaren het hart uit de club heeft gerukt. Door steeds maar weer mensen van buitenaf aan te stellen. Mensen zonder clubbinding, zonder verstand van voetbal. Zouden er in de gemeente Den Haag, bij de club zelf en in de regio écht geen mensen rondlopen met voldoende kennis, clubhart en leidinggevende kwaliteiten? Natuurlijk wel. Door op cruciale plekken binnen de organisatie mensen van buitenaf te posteren, heeft Van Ringelenstein niet alleen zijn eigen positie telkens weer verstevigd, hij heeft ervoor gezorgd dat de club in de stad weinigen meer aanspreekt.
Nu de club in zwaar weer de klippen nadert, dreigt hij zijn zelf gecreëerde aura van almachtige alleenheerser alsnog te verliezen. Of, zoals oud-speler René Pas het zei bij De Bal Rond de Tafel: ,,In de jaren tachtig ging het bestuurlijk niet goed, dat is nu weer gebleken. In november 2006 heb ik op Radio West mijn zorgen over de club uitgesproken; ik heb vijftig jaar rondgelopen bij ADO. Dat interview is me binnen ADO niet in dank afgenomen. Ik heb er last mee gehad en activiteiten zelfs moeten afstoten. Vervolgens schreef ik een brief en ontving een nietszeggend antwoord. Daarop heb ik wéér geschreven, waarop ik met Ruurd de Boer (op tennisniveau heeft hij veel bestuurd, red.) in contact kwam. Van de directie zou ik antwoord krijgen, maar dat is nooit gekomen. Daarna hoorde ik wel dat Aad Kila, Tscheu La Ling en ik niet meer voor oud-ADO mochten uitkomen, omdat we te kritisch naar de club zijn geweest. Dat vind ik erg kleinzielig. Maar zolang de Zonnekoning, le roi soleil, zoals ik John van Ringelenstein noem, bij deze club blijft zitten, gaat ADO naar de kloten. Hij maakt alles uit, en staat dan ook nog eens iedere week in de krant met de meest onzinnige columns over het dieptreurige beleid. Ik ben er van overtuigd dat als we eerder hadden ingegrepen, dit niet was gebeurd. Een club als Den Haag had zeker in de Eredivisie moeten spelen. We spelen nu in de Jupiler League met een begroting van tien miljoen. We zullen wel even terugkeren, moet ik horen. Maar met dit materiaal… Kritiek wordt niet aanvaard. Ik kreeg zelfs een stadionverbod. Dat is na een vier uur durend gesprek ingetrokken. Ik had alles onderbouwd met cijfers, het klopte. Alles wat nu is gebeurd, wist ik allemaal en het doet me pijn dat de club zo is afgegleden. Ik heb er een hard hoofd in. De club is doodziek.’’
0
Donderdag 20 september 2007 om 16:14 uur

haag

--------------------------------------------------------------------------------

Den Haag is klaar met de Zonnekoning

ELF Voetbal volgt ADO Den Haag zeer kritisch. Dit tot groot ongenoegen van de club. Steeds vaker krijgen wij echter een steuntje in de rug. Van mensen die blij zijn dat het jarenlange wanbeleid en mismanagement eindelijk aan de kaak wordt gesteld. Sommigen doen dat anoniem. Zoals een lid van de businessclub: “Ruurd de Boer is een aardige man, maar zo iemand als voorzitter van de RvC kan toch helemaal niet?” En: “Van Ringelenstein regeert de club in zijn eentje. Dat kan toch de bedoeling niet zijn?”

De brandende vraag is: waarom huisvest de derde stad van Nederland geen goede voetbalclub? Het antwoord: omdat de beleidsbepalers bang zijn hun speeltje kwijt te raken. En om dát te voorkomen, is een ingewikkelde en ondoorgrondelijke bestuursstructuur bedacht én uitgevoerd.

Om het nieuwe stadion mede te financieren, is de Stichting Stadion Ontwikkeling opgericht. Leden zijn zwaargewichten uit het bedrijfsleven, politiek en advocatuur zoals Roland Smeets, Paul Kapel en Harro Knijff. De SSO is de enige aandeelhouder van ADO Den Haag. De twee vorige aandeelhouders, John van Ringelenstein en Rob Jansen, zijn uitgekocht. Van Ringelenstein, die er prat op gaat FC Den Haag van de ondergang te hebben gered, heeft zijn geïnvesteerde centjes dus terug. De SSO sloot een lening van 6,5 miljoen euro bij de gemeente af, die deels voor de afkoop werd gebruikt.
Van Ringelenstein is slim. Hij wilde natuurlijk zijn machtspositie niet kwijt. Dus trad hij, enkele maanden vóór de afrekening, toe tot het stichtingsbestuur van de SSO. Daarmee werd hij opnieuw aandeelhouder! Maar wel eentje met nieuw gewonnen vermogen. Niet veel later schreef hij in zijn column in het AD - waar hij gelukkig mee is gestopt - dat hij aan een vakantiehuisje in Frankrijk dacht.

,,Hij schreef ook eens dat hij in een rusthuis in retraite was gegaan en daar het licht heeft gezien. Nou, volgens mij was dat het gekkenhuis. Een column moet over voetbal gaan. Maar die Van Ringelenstein spoort gewoon niet’’, zegt Rinus Lorjé. Hij is al meer
dan vijftig jaar supporter van de club en behoort tot de groep zogenaamd niet intellectuelen die door de ADO-leiding altijd is weggebonjourd. Lorjé is slechts één van de duizenden ‘gewone’ ADO-jongens, die zich ‘groengeel’ ergert aan de situatie.

Onder de SSO hangt de Raad van Commissarissen. Die was vanaf augustus demissionair. Vanwege de rechtsvorm is er een nieuwe Raad gevormd en al op voorhand viel niet uit te sluiten dat oude commissarissen daarin terug zouden keren. De oude raad bestond uit acht man (Ruurd de Boer, John van Ringelenstein, Jan Helderman, Edwin Reijntjes, Piet de Zoete, Rob Hoevens, Michel Mulder, Rob Reijenga), één vrouw (Anja Overhoff, bekende van Van Ringelenstein via D’66) en een adviseur (Rob Jansen).
De rol van Jansen is dubieus. Kan een spelersmakelaar zo’n belangrijke functie wel vervullen? Zelf bagatelliseert Jansen zijn rol tegenover iedereen die het horen wil. Eerder zei hij al tegenover ELF Voetbal dat zijn in¬vloed niet groot is.

Toch is dat niet helemaal waar. Onder toezicht van de RvC functioneert namelijk de directie. Overeenkomstig artikel 24 van de Statuten van de Vennootschap functioneren onder de hoofddirectie (algemeen directeur), de commercieel directeur en de technisch directeur. Sinds het vertrek van Rob Baan (technische zaken) en André Brand (commerciële zaken) wordt niet aan de statuten voldaanm, want zij zijn niet opgevolgd. De Raad is niet van zins daar verandering in te brengen. In Peter Hofstede is een technisch manager aangesteld. Hofstede: ,,Iedereen haalt technisch manager en technisch directeur door elkaar. Die functies zijn hetzelfde. Het houdt alleen in dat een ‘TD’ hoger in hiërarchie en salaris zit. Dat ik geen ‘TD’ ben, heeft te maken met de structuur binnen de club. De club heeft besloten om niet met een uitgebreid directieteam te werken. Indien de statuten voorschrijven dat de club met een driekoppige directie moet werken, is dat denk ik veranderd. Want we gaan met een eenkoppige directie verder.’’ Dit is niet conform de bestuurslijnen.

Belangenverstrengeling
Wie de bestuursstructuur op de website van ADO Den Haag verder bestudeerd, komt al snel tot een schokkende conclusie. Volgens artikel 20.7 is, in geval van belet of ontsteltenis van het enige lid van de hoofddirectie, de RvC tijdelijk met het bestuur belast. Concreet: toen voormalig directeur Robert Langenbach ontslag had genomen (na ruzie met Ruurd de Boer), was Van Ringelenstein statutair gemachtigd als directeur op te treden. In die korte tijd heeft hij namens de directie met zijn vriend en adviseur Rob Jansen dure spelerscontracten afgesloten met spelers uit de stal van diezelfde Jansen. Twee spelers die tegenvallen, terwijl ADO voor hetzelfde geld, bijvoorbeeld, de Chileense spits Juan Lorca (nu Vitesse) had kunnen halen.
Dat alles duidt op belangenverstrengeling. We zoeken verder. ADO Den Haag bestuurt op basis van het principe van Corporate Governance. Dat is lastige materie. Op de clubsite staat: ‘Corporate Governance kan worden gezien als de aanduiding voor diverse met elkaar samenhangende aspecten van leiding, toezicht, organisatie en de positie van belanghebbenden. Steeds gericht op het realiseren van de doelstellingen van een organisatie.’ Bij ADO zijn er vele belanghebbenden. Dus legt de club er zelf de nadruk op dat het extra noodzakelijk is dit goed te regelen. In artikel 9.2 lezen we vervolgens: ‘Elke vorm en schijn van belangenverstrengeling tussen de vennootschap (NV ADO Den Haag) en individuele personeelsleden, commissarissen of andere direct betrokkenen moet worden vermeden.’ Dat is ronduit stuitend. John van Ringelenstein heeft zitting in de SSO, de RvC, is indien gewenst plaatsvervangend algemeen directeur en is voorzitter van de vereniging HFC ADO Den Haag. Als dat geen belangenverstrengeling is…

Van Ringelenstein bepaalt dus alles en heeft zichzelf in een onwrikbare positie gemanoeuvreerd. Want wat te doen als er toch belangenverstrengeling wordt geconstateerd? Dan worden besluiten tot het aangaan van transacties waarbij tegenstrijdige belangen kunnen spelen, zo lezen we, ‘ter goedkeuring van de hoofddirectie dan wel bij de directieleden of individuele commissarissen van de RvC voorgelegd.’ Lees: John van Ringelenstein.

Expliciet staat verder vermeld dat directieleden en commissarissen – denk aan de spelersdeal tussen Van Ringelenstein en Jansen - niet deelnemen aan de discussie en besluitvorming over een transactie waarbij ze een tegenstrijdig belang hebben.
Waarom de rol van Van Ringelenstein zo interessant is? In zijn twaalf jaar durende regentschap is de club niet omhoog gekomen, heeft ADO de stad miljoenen en miljoenen euro’s gekost en heeft helemaal niemand daar verantwoording voor afgelegd.
En de gemeente?

Het is interessant te weten wat de rol van de gemeente is. De Haagse belastingbetaler is de laatste jaren als een koe uitgemolken als het om de toekomstplannen van ADO gaat. De teller van in ADO geïnvesteerd (bouw)geld staat, mede door een kapot tunneltje (maar ja, tunnels bouwen is in Den Haag nou eenmaal moeilijk) op ruim vijftig miljoen euro.
Dat is een hoop geld. ELF Voetbal wilde daarom graag Sportwethouder Dekker spreken. Boze tongen beweren dat ADO Den Haag (lees: De Boer en Van Ringelenstein) zich zo goed tegen het bestuur van de stad heeft aangeschurkt, dat ze alles gedaan krijgen en overal mee weg komen. Dat, en meer, wilden we Dekker voorleggen. Dit was letterlijk de reactie van zijn voorlichter Louis Hubert: ,,U bent van ELF? Ik heb uw artikel gelezen in het meinummer en vond dat zo makkelijk en klakkeloos kritiek leveren op de club, dat ik de wethouder negatief zal adviseren over uw interviewverzoek.’’ Dat ADO volledig op de hoogte was van dat artikel (over het niet functioneren van de inmiddels inderdaad weggestuurde Van der Pol), daar ging Hubert voor het gemak aan voorbij. Maar goed, vanwege de vooringenomenheid van een gemeentevoorlichter lukte het ons dus niet Sander Dekker aan de tand te voelen. Terwijl daar dus wél aanleiding toe was.
In de raadsnotulen van 27 juni 2002 wordt het volgende gesteld: ‘Het gaat niet om het stadion alleen. Het gaat vooral om de upgrading van ADO Den Haag naar Eredivisieniveau. Daarvoor is door de raad een traject ingezet waarbij de komende jaren een substantiële bijdrage wordt geleverd aan de begroting van de club. De zogenaamde loopplankfinanciering.’
Dat wordt in de Raadsvergadering van 2 mei 2003 verder uitgelegd. Rv 67, V 4.5 vertelt waarom de gemeente Den Haag zovele miljoenen in ADO heeft willen stoppen. Gebaseerd op het businessplan dat de club in maart 2003 presenteerde. ADO Den Haag zegt daarin dat het financiële middelen genoeg heeft om handhaving in de Eredivisie te garanderen. Er wordt zelfs gerept over een structurele positie in de top negen van de Eredivisie. Dat wordt ‘reëel’ genoemd. De gemeente hapt toe en noemt de plannen van ADO vergaand, gedetailleerd en zeer professioneel.

De vraag is simpel: waarom neemt bij ADO niemand verantwoordelijkheid voor het niet uitvoeren van de plannen, mede op basis waarvan de gemeente het geld met miljoenen tegelijk in de club is blijven pompen? Vijf, zes jaar lang werd er vanuit de club geroepen dat de vijftiende plek heilig was. “Want als het nieuwe stadion er eenmaal is, dan gaat het gebeuren, hoor”. Die vreemde doelstelling, die de sportieve ambities blokkeerde, leidde uiteindelijk mede de degradatie in.

Andersom kan gesteld worden: waarom roept de gemeente niemand ter verantwoording nu alle miljoenen geïnvesteerd blijken te zijn in zo’n slecht geleide organisatie, dat de club degradeerde en nu in zwaar weer terecht is gekomen? Je gaat bijna denken dat de gemeente met de rug tegen de muur staat. Zonnekoning

Het geld is weg, de verse waar is bedorven. Wie is verantwoordelijk? Vandaar misschien de reactie van het gemeentevoorlichtertje. Lorjé weet waar het aan ligt. Hij werd ooit met een goedbedoelde actie door Van Ringelenstein opzij geschoven: ,,Ik heb de actie ‘hier en nu’ gedaan, waarbij ik 500.000 gulden voor de club bij elkaar zou halen. Van Ringelenstein heeft me van alle kanten tegengewerkt. Ik mocht niet slagen, want dan faalde hij. Welke club weigert nou geld? Daar hebben we op de Denneweg een gesprek over gehad. Hij zei: “Je moet ambtenaren in de hand nemen, want die geven andermans geld weg”. “De vuile schoft”, dacht ik. “Dus zo doe jij het!” Hij doelt op ons geld, de OZB en de gemeentekas. Dat gaat nu al jaren zo door. De gemeente heeft hij inmiddels in zijn zak.’’

De Kwek van Quick
Dat de gevolgen van de totaal ondoorzichtige bestuurslijnen uiteindelijk uitwerken in wanprestaties op het veld en op kantoor, is evident. Alleen voor jaknikkers is plaats, zij die geen tegengas geven, mee en mooi lopen, mogen blijven. Het aantal kantoormedewerkers is buiten proportioneel voor een club van de status van ADO. Desondanks gaat er veel fout. Van het regelen van de lease-auto’s voor de spelers, tot het binnenhalen van geldschieters. Het volgende voorbeeld is schrijnend, juist nu het nieuwe stadion als een regionale magneet fungeert. Een voorzitter van een topamateurvereniging uit de regio, een meer dan bemiddeld ondernemer, meldde zich als zeer geïnteresseerd koper/huurder van een businessunit met een huurprijs van 60.000 euro. De afzet van deze units is voor de club essentieel in de strijd om een sluitende begroting te halen. Commercieel manager Remco van der Veen ontving de gasten met een lunch, voorafgaande het duel met RBC. Tot grote ontsteltenis vroeg Van der Veen gedurende de een uur durende maaltijd niet één keer naar het interessegebied van de ondernemer. Hij zwaaide slechts naar bekenden en vertelde met wie hij al niet allemaal op goede voet stond. Met geen woord praatte hij over ADO Den Haag. Het ging louter over zijn favoriete Haagse amateurclub Quick. De babbelzieke Van der Veen, in de regio alom bekend als ‘De Kwek van Quick’, negeerde de preses van de amateurclub volledig. Zelfs toen deze tijdens het gesprek meldde voorzitter te zijn van ook geen kleine vereniging. De genante vertoning bereikte een hoogtepunt toen ADO’s primaire verkoper de naam van die club verkeerde noemde. Zelfs toen het gezelschap gedesillusioneerd opperde “dan maar een reclamebord bij Quick te nemen” viel het kwartje niet. De potentiële sponsor is na zijn bezoek niet meer nagebeld en heeft inmiddels besloten zijn geld niet in ADO Den Haag te stoppen.

Op de redactie ontvingen we veel meer van dergelijke verhalen, op uiteenlopende gebieden. Zoals over het gezin (pa en ma plus twee kinderen) dat een seizoenkaart kocht, waardoor de clubcard per direct verviel. Die is echter noodzakelijk om het stadion in te komen. Zij konden, vanwege de lange levertijd, niet naar het duel met RBC. Waar ze al wel betaalde kaarten voor hadden! Te gek voor woorden, maar echt gebeurd. Triest, vooral toen ze beteuterd uit de rij werden gesommeerd. Dit soort individuele voorvallen staat niet op zich. Samen vormen ze het treurige totaalbeeld van een desolate, verrotte voetbalvereniging.

Commercieel directeur André Brand verliet de club deze zomer. Uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt, dat Brand niet tekenbevoegd was. Dat is zeer opmerkelijk voor iemand in zo’n functie. Erger is nog dat ADO het wist en er, als dat zo uitkwam, misbruik van maakte. Toen een door Brand gesloten sponsorcontract de club niet beviel, werd tegen de andere partij doodleuk gezegd dat Brand helemaal niet tekenbevoegd was. Of dat bewust misleiden en dus strafbaar is, zal moeilijk te bewijzen zijn. Het zou van de ADO-organisatie namelijk een criminele organisatie maken. Laakbaar is het zeer zeker wel.

Het gaat niet goed met ADODen Haag. Al jaren niet. Niemand neemt verantwoordelijkheid. Dat moet maar eens afgelopen zijn. Anders bestaat de club straks niet meer.

Tekst: Arnout Verzijl
0
Donderdag 20 september 2007 om 16:10 uur

Nu online

BigMac en 357 gasten.

Zoek in shoutbox

Naam:
Tekst:
Vanaf datum: Verwijder datum Kies een datum
Tot en met datum: Verwijder datum Kies een datum

Kies een pagina

Vorige pagina
Pagina 208
Volgende pagina

Spelersklassement

De top3:
Daryl van Mieghem Jari Vlak Juho Kilo

Laatste wedstrijd

Logo ADO Den Haag Logo Jong FC Utrecht
1-1
27 september 2024

Volgende wedstrijd

Logo TOP Oss Logo ADO Den Haag
Vandaag om 20:00 uur
Frans Heesen Stadion, Oss

Advertentie

Keuken Kampioen Divisie

1 Excelsior 8 - 17
2 FC Den Bosch 8 - 17
3 Helmond Sp. 8 - 17
4 Graafschap 8 - 14
5 FC Eindhoven 8 - 12
6 Telstar 8 - 12
7 FC Dordrecht 8 - 12
8 Jong PSV 8 - 11
9 FC Emmen 8 - 11
10 Jong AZ 8 - 11
11 FC Volendam 8 - 10
12 Roda JC 8 - 10
13 Jong Ajax 8 - 9
14 ADO Den Haag 8 - 8
15 VVV-Venlo 8 - 8
16 TOP Oss 8 - 8
17 SC Cambuur 8 - 7
18 MVV Maastr. 8 - 7
19 Vitesse -6 8 - 4
20 Jong Utrecht 8 - 3