Welkom in de shoutbox, gast
Kees
GroenGeelHart070 schreef:
En maar ouwehoeren over wel of niet penalty na die vrije trap. En Van de Graaf.. die geeft gewoon een achterbal! Hij stond er vlakbij
En maar ouwehoeren over wel of niet penalty na die vrije trap. En Van de Graaf.. die geeft gewoon een achterbal! Hij stond er vlakbij
En je weet dat die Van de Graaf bij ons in Leidschendam-Voorburg is geboren. Alleen maar goede scheidsrechters komen uit onze stad. Corver, Hoppenbrouwer en nu weer Van de Graaf. En dan vergeet ik er nog een paar.
0
|
Dinsdag 10 mei 2022 om 21:15 uur |
FC Den Haag!
VI:
De toekomst van ADO: BilbADO en de Spaanse robot
Door Stef de Bont
ACHTERGROND
Een half jaar geleden bereikten Bolt Football Holdings een akkoord over de overname van ADO Den Haag. In februari werden alle formaliteiten afgerond en dus kan de club vooruit. Maar waar wil het naartoe? We horen verhalen over Real Madrid en Manchester City, maar niemand in Den Haag die exact lijkt te weten wat er staat te gebeuren.
Een nieuwe poging, begin vorige week. Onderstaand bericht was gericht aan de nieuwbakken persvoorlichter van ADO Den Haag.
‘Een behoorlijke tijd terug hebben wij contact gehad over de toekomstplannen van ADO onder de nieuwe eigenaar. Is het inmiddels mogelijk om Ignacio Beristain of Edwin Reijntjes te spreken over deze plannen? Er is inmiddels alweer behoorlijk wat tijd verstreken.’
Een jaar lang volgden we met Voetbal International het ADO-dossier op de voet. Het was in grote financiële problemen terechtgekomen, de Chinese eigenaar had betalingsproblemen. De club moest worden verkocht en snel ook. Hier op VI PRO schreven we tientallen artikelen over de problemen in Den Haag, over ruzies met China, interne strubbelingen, cowboys die zich hadden gemeld aan de poort van het stadion en ingewikkelde WHOA-procedures.
Het leek een never ending story. Op een zeker moment was het vijf voor twaalf. De gemeente, supporters en KNVB maakten zich grote zorgen. De financiële problemen leverden tot twee keer toe puntenaftrek op. Het roemruchte ADO moest worden gered en snel. Uiteindelijk was het Bolt Football Holdings dat de club over zou nemen. Over de wat vreemde gang van zaken (het was eigenlijk Globalon dat de club over zou nemen) hebben we eerder al het nodige geschreven.
Een papieren tijger of niet, ADO valt nu onder de vlag van Bolt. Een Amerikaanse investeringsmaatschappij die vuistdiep in diverse sportploegen zit. En dat klinkt in de basis niet eens zo verkeerd. Op 4 november werd het akkoord wereldkundig gemaakt. Het was nog wachten op het einde van de WHOA-procedure en goedkeuring van de KNVB. Eind februari waren de laatste hindernissen genomen. ADO was gered.
Waar in Breda de supporters van NAC er alles aan deden om de club uit buitenlandse handen te houden, moeten ze in Den Haag vooral blij zijn dat hun club nog bestaat
Inmiddels zijn we 182 dagen verder. We weten al zes maanden dat Bolt in ADO Den Haag zou stappen. Maar behalve dat feit weten we eigenlijk nog niks. Niemand die de exacte plannen kent. Hoeveel geld er in de club wordt gestopt of waar de club over tien jaar wil staan. Niet het journaille, de kantoormedewerkers, spelers of de trouwe achterban. Waar in Breda de supporters van NAC er alles aan deden om de club uit buitenlandse handen te houden, moeten ze in Den Haag vooral blij zijn dat hun club nog bestaat.
Rest de vraag: wat staat er met ADO te gebeuren?
ROBOT
Het lijkt het grootste geheim van het betaalde voetbal. De toekomst van ADO. Anderhalve maand geleden schreven we dat Bolt snel met duidelijkheid zou komen. Dit was ons vanuit de club zelf medegedeeld. Twee dagen later hing er een woordvoerder ietwat overspannen aan de telefoon. Dat hadden we toch echt verkeerd begrepen. ‘Zo is het niet bedoeld. Wij gaan natuurlijk niet over de uitingen van Bolt’, klonk het aan de andere kant van de lijn.
© Pro Shots
Twee mannen zouden het stilzwijgen kunnen doorbreken: interim-directeur Edwin Reijntjes en Ignacio Beristain. Die laatste is namens Bolt in Den Haag gestationeerd. Nog voordat de overname definitief rond was liep de Spanjaard door het Cars Jeans Stadion met de egards alsof hij de president van de club was.
Het is een goed gebruik dat er bij een overname een zekere presentatie plaatsvindt. Zoals Merab Jordania bij Vitesse of anders Aleksei Korotaev bij Roda JC. Want laten we eerlijk zijn: je legt miljoenen euro’s op tafel om een voetbalclub te kopen. Dan is er op z’n minst een moment waarop je plannen deelt met je achterban of in ieder geval het glas heft. Gewoon, om de nieuwe samenwerking te vieren.
Maar niks van dat alles in Den Haag. Reijntjes en Beristain bleven stil. Tot vorige week.
Op 26 april plaatste ADO een interview op het eigen YouTube-kanaal. Beristain, met de microfoon wat knullig over zijn blauwe jasje geknoopt, nam zes minuten en acht seconden de tijd voor een vraaggesprekje. We werden erop geattendeerd door AD-journalist Sjoerd Mossou. Hij schreef op Twitter: ‘Een robot met autocue, ongetwijfeld met voor de vorm een paar lokale zetbazen.’
Een robot met autocue, ongetwijfeld met voor de vorm een paar lokale zetbazen
We gingen er maar eens rustig voor zitten. De journalist, hoogstwaarschijnlijk een medewerker van de club, vroeg of Beristain wat meer kon vertellen over Bolt. De kijker leert dat de mannen achter het bedrijf (wie?) gek zijn van sport en voetbal in het bijzonder. Dat is veelbelovend. ‘Waar het om gaat is dat we gebruik kunnen maken van de mogelijkheden en ervaringen die we in andere clubs hebben, om elk van onze clubs een voorsprong te geven. Dat gezegd hebbende; uiteindelijk is het, het bestuur van de club dat de dienst uit maakt, de beslissingen neemt en de club leidt.’
Bolt wil opgedane kennis gebruiken in Den Haag. Grote beslissingen zijn voor de dagelijkse leiding. Dat klinkt positief, al is dat doorgaans niet hoe het werkt. Want wie betaalt, bepaalt. Maar vooruit, laten we ze het voordeel van de twijfel geven.
Dan komt dé vraag. De vraag die sinds de eerste dag dat de naam Bolt viel, bij elke supporter, speler en journalist op de lippen brandt: Kan je iets meer vertellen over de plannen met ADO? Toegegeven, wij hadden hem wat scherper geformuleerd. Misschien iets concreter naar korte- en lange termijndoelen, misschien nog iets over de financiering en de toekomst voor het (kantoor)personeel. Maar vooruit, het is club-tv. Het antwoord blijft, laten we het voorzichtig uitdrukken, niet beklijven.
‘De immense potentie van ADO Den Haag is overduidelijk. We spelen in de derde grootste stad van het land. Den Haag is een internationale, dynamische stad. We moeten de potentiële fanbase aanboren. Zoals we intern zeggen: we willen meer betekenen, voor meer mensen.’
Het is tijd om te stoppen met over de slapende reus te praten. Het is tijd om wakker te worden!
Holle frasen. Verderop in het interview legt Beristain de nadruk op de eigen jeugd en het vinden van een technisch directeur. Na zes minuten en acht seconden zijn we verder niks wijzer geworden. Ja, de ingestuurde uitsmijter: ‘Het is tijd om te stoppen met over de slapende reus te praten. Het is tijd om wakker te worden!’ Prachtig.
Mossou’s analyse was spot on.
LICENTIE
Beristains optreden was er eentje voor de bühne. Om later te kunnen zeggen: Wij hebben toch van ons laten horen? Niemand in Den Haag die na het zien van de beelden precies weet waar de club in de komende jaren naartoe moet.
We waren geschokt toen we hier een paar maanden geleden binnen kwamen. Over hoe dichtbij de club bij een faillissement was
Sterker nog, de video wekt bij mensen zowel binnen als rondom de club irritatie. Niet alleen vanwege de ongeïnteresseerde houding van Beristain maar ook vanwege enkele uitspraken. Laten we er een paar voorbeelden uitpakken. Zo horen we de Spanjaard zeggen: ‘We waren geschokt toen we hier een paar maanden geleden binnen kwamen. Over hoe dichtbij de club bij een faillissement was. Meer dan honderd jaar voetbalgeschiedenis uit het raam.’
Toen Beristain binnenkwam zat ADO al maanden in een zogenaamde WHOA-procedure. Voormalig directeur Mohammed Hamdi had deze opgestart met maar één doel: ADO te behoeden voor een faillissement. Je kan tijdens een WHOA-procedure niet failliet gaan. De hele opzet is om een gezonde doorstart te maken. Partijen die nog geld tegoed hadden, vaak ADO-gezind en in sommige gevallen zelf geraakt door de coronacrisis, moesten genoegen nemen met een deel van hun schuld. Dat deden ze om ADO in leven te houden. Toen Bolt zich aan de poort meldde, speelde dit al maanden.
Wél was de KNVB-licentie in het geding. Daar was open over gecommuniceerd. De clubleiding wist het, de KNVB, de gemeente Den Haag, de journalisten én de ADO-supporters. En dus ook Bolt. Sterker nog, het moet de reden zijn geweest dat ze zijn ingestapt. Er moest snel worden gehandeld. De vraagprijs ADO zakte met de week. Als het een gezonde Eredivisie-club was geweest met alleen maar zwarte cijfers, dan was het aankoopbedrag twee of misschien wel drie keer zo hoog geweest. Waarschijnlijk was Bolt dan helemaal niet ingestapt. Nu konden de Amerikanen de club uit de derde stad van Nederland voor een prikkie overnemen. Geacteerde verbaasdheid dus.
Verder deelt Beristain in de video mee dat Reijntjes een jaar langer aanblijft als directeur. Bolt heeft hem persoonlijk gevraagd. Hij wordt gecomplimenteerd voor zijn goede werk. Het staat haaks op de berichten die wij al langere tijd horen. Er is juist veel kritiek op de interim-directeur. Op de manier hoe hij op het pluche is gekomen, over zijn manier van leidinggeven, bemoeienissen in het overnamedossier en zijn rol bij een recent premieconflict.
© Pro Shots
Andere overnamepartijen, die voor Bolt in beeld waren om ADO over te nemen, kwamen met de keiharde voorwaarde dat er schoon schip gemaakt zou worden. Zij vonden juist dat alle zittende bestuursleden evenals de kleinere aandeelhouders op zouden stappen. Iets wat op 9 september, toen ADO’s licentie onder druk stond, door de club zelf werd gecommuniceerd.
‘Eerder hadden de directie en de Raad van Commissarissen aangegeven hun functies ter beschikking te stellen aan een nieuwe eigenaar. De Stichting Toekomst ADO Den Haag is bereid bij verkoop het prioriteitsaandeel over te dragen.’
Die nieuwe eigenaar wil nu dat Reijntjes blijft. Formeel is deze benoeming niet aan de grootaandeelhouder, maar aan de Raad van Commissarissen. We verwijzen nog even naar de uitspraken van Beristain dat uiteindelijk het bestuur van de club de dienst uit maakt, beslissingen neemt en de club leidt. Maar wat zegt dat als deze er is neergezet door Bolt?
BILBADO
De supporters moeten het doen met het filmpje van Beristain. Intern op de burelen, is al wel meer gedeeld over de toekomst van de club. Summier, dat wel. Het enige wat we nu al met zekerheid kunnen zeggen is dat vrijwel alles gaat draaien om de jeugdopleiding.
Daarbij wordt veelvuldig gewezen naar Athletic Bilbao. Dat zou een voorbeeldclub moeten worden voor ADO. Een unieke club in Baskenland. Bilbao heeft als stelregel enkel spelers uit de eigen regio te selecteren. Een club van, voor en door Basken. Een uiterst succesvol mechanisme. Het zorgt voor een sterke band met de achterban en het levert aardig wat transfergeld op. Den Haag moet zich nog meer gaan toeleggen op de eigen regio. BilbADO zoals er intern al wordt gezegd.
Het is een ambitieus plan. Maar wel eentje die past bij de traditie en het volkse karakter van de club. Het doet ook sterk denken aan meerjarenplannen die in het recente verleden in de Residentie werden gepresenteerd. Het enige verschil met toen: de clubleiding draafde destijds niet door.
Wij willen niet langer opleiden voor Ajax, Feyenoord en PSV. ADO gaat opleiden voor de Europese top
Want als er over de jeugdopleiding van ADO wordt gesproken zeggen de nieuwe beleidsbepalers: ‘Wij willen niet langer opleiden voor Ajax, Feyenoord en PSV. ADO gaat opleiden voor de Europese top.’ Er wordt gesproken over Real Madrid en Manchester United. Deze uitspraken zijn niet alleen binnen de muren van het Cars Jeans Stadion gedaan, maar ook richting externe partijen.
ADO Den Haag, een club die volgens Beristain een paar maanden terug nog bijna failliet was, moet binnen afzienbare tijd een leverancier voor de Europese top worden. Reijntjes herhaalde het recent in een ADO-podcast. Eentje waarin we overigens ook niks wijzer zijn geworden over de toekomst.
Het zijn grote woorden. We zijn heel benieuwd hoe ADO dat wil bereiken. Wie de jeugdopleiding gaat aansturen, wat het de club gaat kosten en hoeveel tijd Bolt hier voor uit wil trekken? Een grappig detail is dat de nadruk moet komen te liggen op de eigen jeugd maar dat spelers en zaakwaarnemers zich beklagen dat ADO recent spelers uit Oekraïne oppikte. Waar ligt dan écht de prioriteit? Ook zijn we benieuwd naar de trainerspositie van volgend seizoen. Intern is een sterke lobby gaande voor Edwin Grünholz, maar heeft hij inmiddels wél de juiste papieren dan?
Genoeg vragen, geen antwoorden. Op ons interviewverzoek van vorige week hebben we nog altijd geen antwoord gehad. Niet eens een afwijzende. Nu hoeft ADO helemaal geen verantwoording af te leggen richting het AD, Omroep West of Voetbal International. Maar dat moet het wel richting die trouwe achterban, die supporters die een jaar tussen hoop en vrees hebben gezeten. Supporterscollectieven spreken ook van stroeve en magere communicatie.
Het zou mooi zijn als de ADO-robot (of iemand anders), snel met echte antwoorden komt.
De toekomst van ADO: BilbADO en de Spaanse robot
Door Stef de Bont
ACHTERGROND
Een half jaar geleden bereikten Bolt Football Holdings een akkoord over de overname van ADO Den Haag. In februari werden alle formaliteiten afgerond en dus kan de club vooruit. Maar waar wil het naartoe? We horen verhalen over Real Madrid en Manchester City, maar niemand in Den Haag die exact lijkt te weten wat er staat te gebeuren.
Een nieuwe poging, begin vorige week. Onderstaand bericht was gericht aan de nieuwbakken persvoorlichter van ADO Den Haag.
‘Een behoorlijke tijd terug hebben wij contact gehad over de toekomstplannen van ADO onder de nieuwe eigenaar. Is het inmiddels mogelijk om Ignacio Beristain of Edwin Reijntjes te spreken over deze plannen? Er is inmiddels alweer behoorlijk wat tijd verstreken.’
Een jaar lang volgden we met Voetbal International het ADO-dossier op de voet. Het was in grote financiële problemen terechtgekomen, de Chinese eigenaar had betalingsproblemen. De club moest worden verkocht en snel ook. Hier op VI PRO schreven we tientallen artikelen over de problemen in Den Haag, over ruzies met China, interne strubbelingen, cowboys die zich hadden gemeld aan de poort van het stadion en ingewikkelde WHOA-procedures.
Het leek een never ending story. Op een zeker moment was het vijf voor twaalf. De gemeente, supporters en KNVB maakten zich grote zorgen. De financiële problemen leverden tot twee keer toe puntenaftrek op. Het roemruchte ADO moest worden gered en snel. Uiteindelijk was het Bolt Football Holdings dat de club over zou nemen. Over de wat vreemde gang van zaken (het was eigenlijk Globalon dat de club over zou nemen) hebben we eerder al het nodige geschreven.
Een papieren tijger of niet, ADO valt nu onder de vlag van Bolt. Een Amerikaanse investeringsmaatschappij die vuistdiep in diverse sportploegen zit. En dat klinkt in de basis niet eens zo verkeerd. Op 4 november werd het akkoord wereldkundig gemaakt. Het was nog wachten op het einde van de WHOA-procedure en goedkeuring van de KNVB. Eind februari waren de laatste hindernissen genomen. ADO was gered.
Waar in Breda de supporters van NAC er alles aan deden om de club uit buitenlandse handen te houden, moeten ze in Den Haag vooral blij zijn dat hun club nog bestaat
Inmiddels zijn we 182 dagen verder. We weten al zes maanden dat Bolt in ADO Den Haag zou stappen. Maar behalve dat feit weten we eigenlijk nog niks. Niemand die de exacte plannen kent. Hoeveel geld er in de club wordt gestopt of waar de club over tien jaar wil staan. Niet het journaille, de kantoormedewerkers, spelers of de trouwe achterban. Waar in Breda de supporters van NAC er alles aan deden om de club uit buitenlandse handen te houden, moeten ze in Den Haag vooral blij zijn dat hun club nog bestaat.
Rest de vraag: wat staat er met ADO te gebeuren?
ROBOT
Het lijkt het grootste geheim van het betaalde voetbal. De toekomst van ADO. Anderhalve maand geleden schreven we dat Bolt snel met duidelijkheid zou komen. Dit was ons vanuit de club zelf medegedeeld. Twee dagen later hing er een woordvoerder ietwat overspannen aan de telefoon. Dat hadden we toch echt verkeerd begrepen. ‘Zo is het niet bedoeld. Wij gaan natuurlijk niet over de uitingen van Bolt’, klonk het aan de andere kant van de lijn.
© Pro Shots
Twee mannen zouden het stilzwijgen kunnen doorbreken: interim-directeur Edwin Reijntjes en Ignacio Beristain. Die laatste is namens Bolt in Den Haag gestationeerd. Nog voordat de overname definitief rond was liep de Spanjaard door het Cars Jeans Stadion met de egards alsof hij de president van de club was.
Het is een goed gebruik dat er bij een overname een zekere presentatie plaatsvindt. Zoals Merab Jordania bij Vitesse of anders Aleksei Korotaev bij Roda JC. Want laten we eerlijk zijn: je legt miljoenen euro’s op tafel om een voetbalclub te kopen. Dan is er op z’n minst een moment waarop je plannen deelt met je achterban of in ieder geval het glas heft. Gewoon, om de nieuwe samenwerking te vieren.
Maar niks van dat alles in Den Haag. Reijntjes en Beristain bleven stil. Tot vorige week.
Op 26 april plaatste ADO een interview op het eigen YouTube-kanaal. Beristain, met de microfoon wat knullig over zijn blauwe jasje geknoopt, nam zes minuten en acht seconden de tijd voor een vraaggesprekje. We werden erop geattendeerd door AD-journalist Sjoerd Mossou. Hij schreef op Twitter: ‘Een robot met autocue, ongetwijfeld met voor de vorm een paar lokale zetbazen.’
Een robot met autocue, ongetwijfeld met voor de vorm een paar lokale zetbazen
We gingen er maar eens rustig voor zitten. De journalist, hoogstwaarschijnlijk een medewerker van de club, vroeg of Beristain wat meer kon vertellen over Bolt. De kijker leert dat de mannen achter het bedrijf (wie?) gek zijn van sport en voetbal in het bijzonder. Dat is veelbelovend. ‘Waar het om gaat is dat we gebruik kunnen maken van de mogelijkheden en ervaringen die we in andere clubs hebben, om elk van onze clubs een voorsprong te geven. Dat gezegd hebbende; uiteindelijk is het, het bestuur van de club dat de dienst uit maakt, de beslissingen neemt en de club leidt.’
Bolt wil opgedane kennis gebruiken in Den Haag. Grote beslissingen zijn voor de dagelijkse leiding. Dat klinkt positief, al is dat doorgaans niet hoe het werkt. Want wie betaalt, bepaalt. Maar vooruit, laten we ze het voordeel van de twijfel geven.
Dan komt dé vraag. De vraag die sinds de eerste dag dat de naam Bolt viel, bij elke supporter, speler en journalist op de lippen brandt: Kan je iets meer vertellen over de plannen met ADO? Toegegeven, wij hadden hem wat scherper geformuleerd. Misschien iets concreter naar korte- en lange termijndoelen, misschien nog iets over de financiering en de toekomst voor het (kantoor)personeel. Maar vooruit, het is club-tv. Het antwoord blijft, laten we het voorzichtig uitdrukken, niet beklijven.
‘De immense potentie van ADO Den Haag is overduidelijk. We spelen in de derde grootste stad van het land. Den Haag is een internationale, dynamische stad. We moeten de potentiële fanbase aanboren. Zoals we intern zeggen: we willen meer betekenen, voor meer mensen.’
Het is tijd om te stoppen met over de slapende reus te praten. Het is tijd om wakker te worden!
Holle frasen. Verderop in het interview legt Beristain de nadruk op de eigen jeugd en het vinden van een technisch directeur. Na zes minuten en acht seconden zijn we verder niks wijzer geworden. Ja, de ingestuurde uitsmijter: ‘Het is tijd om te stoppen met over de slapende reus te praten. Het is tijd om wakker te worden!’ Prachtig.
Mossou’s analyse was spot on.
LICENTIE
Beristains optreden was er eentje voor de bühne. Om later te kunnen zeggen: Wij hebben toch van ons laten horen? Niemand in Den Haag die na het zien van de beelden precies weet waar de club in de komende jaren naartoe moet.
We waren geschokt toen we hier een paar maanden geleden binnen kwamen. Over hoe dichtbij de club bij een faillissement was
Sterker nog, de video wekt bij mensen zowel binnen als rondom de club irritatie. Niet alleen vanwege de ongeïnteresseerde houding van Beristain maar ook vanwege enkele uitspraken. Laten we er een paar voorbeelden uitpakken. Zo horen we de Spanjaard zeggen: ‘We waren geschokt toen we hier een paar maanden geleden binnen kwamen. Over hoe dichtbij de club bij een faillissement was. Meer dan honderd jaar voetbalgeschiedenis uit het raam.’
Toen Beristain binnenkwam zat ADO al maanden in een zogenaamde WHOA-procedure. Voormalig directeur Mohammed Hamdi had deze opgestart met maar één doel: ADO te behoeden voor een faillissement. Je kan tijdens een WHOA-procedure niet failliet gaan. De hele opzet is om een gezonde doorstart te maken. Partijen die nog geld tegoed hadden, vaak ADO-gezind en in sommige gevallen zelf geraakt door de coronacrisis, moesten genoegen nemen met een deel van hun schuld. Dat deden ze om ADO in leven te houden. Toen Bolt zich aan de poort meldde, speelde dit al maanden.
Wél was de KNVB-licentie in het geding. Daar was open over gecommuniceerd. De clubleiding wist het, de KNVB, de gemeente Den Haag, de journalisten én de ADO-supporters. En dus ook Bolt. Sterker nog, het moet de reden zijn geweest dat ze zijn ingestapt. Er moest snel worden gehandeld. De vraagprijs ADO zakte met de week. Als het een gezonde Eredivisie-club was geweest met alleen maar zwarte cijfers, dan was het aankoopbedrag twee of misschien wel drie keer zo hoog geweest. Waarschijnlijk was Bolt dan helemaal niet ingestapt. Nu konden de Amerikanen de club uit de derde stad van Nederland voor een prikkie overnemen. Geacteerde verbaasdheid dus.
Verder deelt Beristain in de video mee dat Reijntjes een jaar langer aanblijft als directeur. Bolt heeft hem persoonlijk gevraagd. Hij wordt gecomplimenteerd voor zijn goede werk. Het staat haaks op de berichten die wij al langere tijd horen. Er is juist veel kritiek op de interim-directeur. Op de manier hoe hij op het pluche is gekomen, over zijn manier van leidinggeven, bemoeienissen in het overnamedossier en zijn rol bij een recent premieconflict.
© Pro Shots
Andere overnamepartijen, die voor Bolt in beeld waren om ADO over te nemen, kwamen met de keiharde voorwaarde dat er schoon schip gemaakt zou worden. Zij vonden juist dat alle zittende bestuursleden evenals de kleinere aandeelhouders op zouden stappen. Iets wat op 9 september, toen ADO’s licentie onder druk stond, door de club zelf werd gecommuniceerd.
‘Eerder hadden de directie en de Raad van Commissarissen aangegeven hun functies ter beschikking te stellen aan een nieuwe eigenaar. De Stichting Toekomst ADO Den Haag is bereid bij verkoop het prioriteitsaandeel over te dragen.’
Die nieuwe eigenaar wil nu dat Reijntjes blijft. Formeel is deze benoeming niet aan de grootaandeelhouder, maar aan de Raad van Commissarissen. We verwijzen nog even naar de uitspraken van Beristain dat uiteindelijk het bestuur van de club de dienst uit maakt, beslissingen neemt en de club leidt. Maar wat zegt dat als deze er is neergezet door Bolt?
BILBADO
De supporters moeten het doen met het filmpje van Beristain. Intern op de burelen, is al wel meer gedeeld over de toekomst van de club. Summier, dat wel. Het enige wat we nu al met zekerheid kunnen zeggen is dat vrijwel alles gaat draaien om de jeugdopleiding.
Daarbij wordt veelvuldig gewezen naar Athletic Bilbao. Dat zou een voorbeeldclub moeten worden voor ADO. Een unieke club in Baskenland. Bilbao heeft als stelregel enkel spelers uit de eigen regio te selecteren. Een club van, voor en door Basken. Een uiterst succesvol mechanisme. Het zorgt voor een sterke band met de achterban en het levert aardig wat transfergeld op. Den Haag moet zich nog meer gaan toeleggen op de eigen regio. BilbADO zoals er intern al wordt gezegd.
Het is een ambitieus plan. Maar wel eentje die past bij de traditie en het volkse karakter van de club. Het doet ook sterk denken aan meerjarenplannen die in het recente verleden in de Residentie werden gepresenteerd. Het enige verschil met toen: de clubleiding draafde destijds niet door.
Wij willen niet langer opleiden voor Ajax, Feyenoord en PSV. ADO gaat opleiden voor de Europese top
Want als er over de jeugdopleiding van ADO wordt gesproken zeggen de nieuwe beleidsbepalers: ‘Wij willen niet langer opleiden voor Ajax, Feyenoord en PSV. ADO gaat opleiden voor de Europese top.’ Er wordt gesproken over Real Madrid en Manchester United. Deze uitspraken zijn niet alleen binnen de muren van het Cars Jeans Stadion gedaan, maar ook richting externe partijen.
ADO Den Haag, een club die volgens Beristain een paar maanden terug nog bijna failliet was, moet binnen afzienbare tijd een leverancier voor de Europese top worden. Reijntjes herhaalde het recent in een ADO-podcast. Eentje waarin we overigens ook niks wijzer zijn geworden over de toekomst.
Het zijn grote woorden. We zijn heel benieuwd hoe ADO dat wil bereiken. Wie de jeugdopleiding gaat aansturen, wat het de club gaat kosten en hoeveel tijd Bolt hier voor uit wil trekken? Een grappig detail is dat de nadruk moet komen te liggen op de eigen jeugd maar dat spelers en zaakwaarnemers zich beklagen dat ADO recent spelers uit Oekraïne oppikte. Waar ligt dan écht de prioriteit? Ook zijn we benieuwd naar de trainerspositie van volgend seizoen. Intern is een sterke lobby gaande voor Edwin Grünholz, maar heeft hij inmiddels wél de juiste papieren dan?
Genoeg vragen, geen antwoorden. Op ons interviewverzoek van vorige week hebben we nog altijd geen antwoord gehad. Niet eens een afwijzende. Nu hoeft ADO helemaal geen verantwoording af te leggen richting het AD, Omroep West of Voetbal International. Maar dat moet het wel richting die trouwe achterban, die supporters die een jaar tussen hoop en vrees hebben gezeten. Supporterscollectieven spreken ook van stroeve en magere communicatie.
Het zou mooi zijn als de ADO-robot (of iemand anders), snel met echte antwoorden komt.
0
|
Maandag 9 mei 2022 om 15:43 uur |
Lellow
GroenGeelHart070 schreef:
Misschien levert de deal met Errea iets meer op, maar hoeveel levert het de club inderdaad op met een bekend merk waar de deal minder mee is, maar waar meer mensen in willen lopen. Dan denk ik aan hogere omzet merchandise en uitstraling. Kan een goed punt zijn van je, maar de commerciële medewerkers zullen toch niet achterlijk zijn?
Misschien levert de deal met Errea iets meer op, maar hoeveel levert het de club inderdaad op met een bekend merk waar de deal minder mee is, maar waar meer mensen in willen lopen. Dan denk ik aan hogere omzet merchandise en uitstraling. Kan een goed punt zijn van je, maar de commerciële medewerkers zullen toch niet achterlijk zijn?
Geen idee misschien gebrek aan visie of creativiteit.
Wellicht geen KPI driven afdeling ,geen idee.
Feit is dat ik op LinkedIn de club al jaren volg en al die tijd er nooit een toenadering is geweest of er interesse is in afnemen van business seats of enige vorm van interesse .
Hoe laagdrempelig wil je het hebben .
Waarschijnlijk is er een enorme wachtlijst op de zuid tribune aangezien deze iedere week volledig bezet is.
Iedere vrijdagavond werp ik een blik naar de overkant en zie dat deze voor een kwart gevuld is .
Er vanuit gaande dat daar plek is voor 4000-5000 personen , zou je dus met ruim 60.000 bedrijven in de buurt iedere week een paar duizend afgevaardigden van die bedrijven vrijblijvend kennis kunnen laten maken van een avondje ADO.
Potentie :
“ De acht grootste werkgevers van Den Haag gaan zich inzetten voor betere bereikbaarheid van de stad. De topmensen van Aegon, Nationale Nederlanden, PostNL, Siemens, ANWB, TNO, T-Mobile en Shell tekenen daar vrijdagmiddag een uniek akkoord voor. Samen gaan ze zich hard maken voor een betere internationale bereikbaarheid, betere verbindingen in de regio én de stad en een slimme en duurzame logistiek. `Een stap vooruit voor Den Haag is een stap vooruit voor de BV Nederland “
Al deze bedrijven maken gebruik van de infrastructuur, betaald door de burgers in de stad .
De gemeente ( ze beamen een groengeel hart te hebben) zouden hierin moeten participeren en die bedrijven moeten aansporen iets te betekenen voor de club .
Indien zij niet hun naam willen verbinden aan de club dan ondersteunen ze maar een maatschappelijk project.
Maar ja wat weten wij nou als simpele supporters.
Wellicht geen KPI driven afdeling ,geen idee.
Feit is dat ik op LinkedIn de club al jaren volg en al die tijd er nooit een toenadering is geweest of er interesse is in afnemen van business seats of enige vorm van interesse .
Hoe laagdrempelig wil je het hebben .
Waarschijnlijk is er een enorme wachtlijst op de zuid tribune aangezien deze iedere week volledig bezet is.
Iedere vrijdagavond werp ik een blik naar de overkant en zie dat deze voor een kwart gevuld is .
Er vanuit gaande dat daar plek is voor 4000-5000 personen , zou je dus met ruim 60.000 bedrijven in de buurt iedere week een paar duizend afgevaardigden van die bedrijven vrijblijvend kennis kunnen laten maken van een avondje ADO.
Potentie :
“ De acht grootste werkgevers van Den Haag gaan zich inzetten voor betere bereikbaarheid van de stad. De topmensen van Aegon, Nationale Nederlanden, PostNL, Siemens, ANWB, TNO, T-Mobile en Shell tekenen daar vrijdagmiddag een uniek akkoord voor. Samen gaan ze zich hard maken voor een betere internationale bereikbaarheid, betere verbindingen in de regio én de stad en een slimme en duurzame logistiek. `Een stap vooruit voor Den Haag is een stap vooruit voor de BV Nederland “
Al deze bedrijven maken gebruik van de infrastructuur, betaald door de burgers in de stad .
De gemeente ( ze beamen een groengeel hart te hebben) zouden hierin moeten participeren en die bedrijven moeten aansporen iets te betekenen voor de club .
Indien zij niet hun naam willen verbinden aan de club dan ondersteunen ze maar een maatschappelijk project.
Maar ja wat weten wij nou als simpele supporters.
0
|
Zondag 8 mei 2022 om 20:37 uur |
Daily Shorts
Larslief
rd.. schreef:
De campus in het Zuiderpark heeft in ieder geval topsportcondities. Het klimaat moet je creëeren.
Een Oranje groet terug!
De campus in het Zuiderpark heeft in ieder geval topsportcondities. Het klimaat moet je creëeren.
Een Oranje groet terug!
Bedankt voor je groet.
Juist daar moet alles door oefening trainen. Al is het alleen maar voor de binding met de stad en de overige sporten..
Juist daar moet alles door oefening trainen. Al is het alleen maar voor de binding met de stad en de overige sporten..
0
|
Woensdag 27 april 2022 om 09:35 uur |
Advertentie
Lellow
Ik had persoonlijk liever een interview gezien van Bolt in de trant van .
ADO is een kleine club in een grote stad , het stadion ligt op 30-45 min rijden van Schiphol , fijn voor als we 2wekelijks komen kijken .
Wij zullen de club volstoppen met jong talent die wij bij onze overige clubs niet kwijt kunnen.
Wij weten ook wel dat de echte Haagse talenten toch naar Ajax Sparta of Feyenoord vertrekken .
Wij gaan ADOcity opzetten omdat enorm scheelt in logistieke kosten en de gemeente financiert mee.
Wij verwachten niet dat de derde stad automatisch betekent derde club van een land , daar heb je een stevige fundament voor nodig in de regio .
Wij hebben geconstateerd dat de business seats niet te slijten zijn , zelfs niet als we ze bijna voor niets weggeven.
Uit ons onderzoek is gebleken dat de club ongeveer 10,000-15,000 supporters heeft en enkele tienduizenden sympathisanten ( die ADO online volgen en wedstrijden op tv bekijken ) .
De slapende reus heeft een natte droom.
Verder hoeven wij ons geen zorgen te maken over eensgezindheid onder de supporters of mogelijke nieuwe aandeelhouders want die hebben enkel ruzie met elkaar .
Al met al is ADO voor ons een mooie maar goedkope investering geweest waar we een goed rendement op krijgen maar dat zien we over 10 jaar wel weer .
ADO is een kleine club in een grote stad , het stadion ligt op 30-45 min rijden van Schiphol , fijn voor als we 2wekelijks komen kijken .
Wij zullen de club volstoppen met jong talent die wij bij onze overige clubs niet kwijt kunnen.
Wij weten ook wel dat de echte Haagse talenten toch naar Ajax Sparta of Feyenoord vertrekken .
Wij gaan ADOcity opzetten omdat enorm scheelt in logistieke kosten en de gemeente financiert mee.
Wij verwachten niet dat de derde stad automatisch betekent derde club van een land , daar heb je een stevige fundament voor nodig in de regio .
Wij hebben geconstateerd dat de business seats niet te slijten zijn , zelfs niet als we ze bijna voor niets weggeven.
Uit ons onderzoek is gebleken dat de club ongeveer 10,000-15,000 supporters heeft en enkele tienduizenden sympathisanten ( die ADO online volgen en wedstrijden op tv bekijken ) .
De slapende reus heeft een natte droom.
Verder hoeven wij ons geen zorgen te maken over eensgezindheid onder de supporters of mogelijke nieuwe aandeelhouders want die hebben enkel ruzie met elkaar .
Al met al is ADO voor ons een mooie maar goedkope investering geweest waar we een goed rendement op krijgen maar dat zien we over 10 jaar wel weer .
0
|
Woensdag 27 april 2022 om 07:29 uur |
BLEISWIJK-1
Net naar Beristain geluisterd. En ik heb me nog niet laten vormen door de meningen van andere.
Conclusie. Dit is helemaal fout. Hij begint met her verlengen van Reijntjes. Als je informatie ingewonnen had, dan weet je dat de supporters/sponsors deze man niet meer kunnen zien. En dat iedereen een frisse start wil. Alleen Beristain en Reijntjes niet.
Ook gaat het verhaal nergens over. Alleen wat intikkertjes als met z"n alle naar de aftrap. De jeugd is belangrijk. En we horen in de eredivisie en derde stad van Nederland.
Deze man heeft geen visie. Echt 0,0 Dat merk je aan heel het verhaal.
Wat een teleurstelling weer.
Conclusie. Dit is helemaal fout. Hij begint met her verlengen van Reijntjes. Als je informatie ingewonnen had, dan weet je dat de supporters/sponsors deze man niet meer kunnen zien. En dat iedereen een frisse start wil. Alleen Beristain en Reijntjes niet.
Ook gaat het verhaal nergens over. Alleen wat intikkertjes als met z"n alle naar de aftrap. De jeugd is belangrijk. En we horen in de eredivisie en derde stad van Nederland.
Deze man heeft geen visie. Echt 0,0 Dat merk je aan heel het verhaal.
Wat een teleurstelling weer.
0
|
Dinsdag 26 april 2022 om 21:59 uur |
Filosoof
Opportunisme. Dat is de rode draad die door de club loopt. In alle geledingen. En dat al tientallen jaren.
Zijn het niet de supporters die roepen `jagen, jagen op die bal` en `we gaan Europa in` als we (toevallig) een keer te sterk zijn voor een gerenommeerde tegenstander. Tuurlijk, Europa in, dat roepen we met een stevige knipoog. Maar toch.
En anders kunnen de bestuurders er ook wel wat van. Met dat opportunisme. Dat is vaak hun `middle name`. Hoe vaak is door hen niet geroepen: `we moeten zorgen dat we stabiel in het linkerrijtje staan` (Eredivisie let wel) en `de derde stad van Nederland verdient de derde club`.
En nu? Nu staan we aan de vooravond van de nacompetitie. Voor de club een soort van achterdeur op weg naar het Nederlandse voetbalwalhalla, de Eredivisie. De mogelijkheden om die sprong te maken in de reguliere competitie zijn verspeeld. Uiteraard deed mismanagement die poging voor een belangrijk deel mislukken. Zes punten in mindering. Straf, omdat je de spullen niet voor elkaar hebt. Ga er maar aan staan. Dat maakt het in een competitie, waar de sterkste teams aardig gelijkwaardig bleken te zijn, tot een schier onoverbrugbare kloof.
Maar ook het team liet op cruciale momenten punten liggen. Wedstrijden die je in de pocket hebt, werden uit handen gegeven. Dom? Pech? Onkunde? Eigenlijk van alles wat.
En dat brengt me naar nu. Of liever, eerst nog een kleine stap terug. Naar het begin van het seizoen. De club had immers grote schoonmaak gehouden. Van veel - oudere - spelers werd afscheid genomen. En wij als supporters kregen een jong, fris en fruitig team voorgeschoteld. En overal - op de tribunes en op fora - kwam er een stemming van: we snappen dat die gasten niet meteen voor de prijzen gaan, maar mijn god, wat een verademing om te kijken naar hun inzet, bluf en enthousiasme.
Maar dan, dan gaat het `lopen`. Die jonge gasten winnen wedstrijden en pakken punten. De stand op de ranglijst spreekt boekdelen: `we doen mee!` Promotie ligt in het verschiet. Kortom, opportunisme sluipt sluw naar binnen.
De beoordeling van wat we zien verandert daarmee ook. `We` nemen spelers de maat. Ze worden beoordeeld alsof het gelouterde spelers zijn. Afgeserveerd na weer een blunder. Bekritiseerd om onbeholpenheid.
Het opportunisme in de clubleiding steekt ook weer de kop op. Brood wordt geofferd en daarvoor komt een imitatie Diego Simeone in de plaats. De leiding haast zich om te verklaren dat de ingreep noodzakelijk was. Er hadden onverkwikkelijke zaken gespeeld en Franken moest zorgen voor nieuw elan.
Die Franken laat zich inmiddels ook niet onbetuigd. Zo heb ik gelezen over scenario`s. Die zijn nodig om in de nacompetitie te overleven. Als het niet gedrukt stond, zou je het niet geloven. Wat een onzin. Om met Kieft te spreken ` die man is een beetje in zichzelf gaan geloven`. Opportunisme derhalve.
Mijn conclusie: deze spelersgroep is niet toe aan een hoger niveau. Daarom wacht ik met spanning - nog steeds! - op het plan van de nieuwe eigenaar. Een plan waarin de route naar succes staat uitgestippeld. Liefst realistisch. En als er toch iets van opportunisme moet zijn: `jagen, jagen op die bal!`. Vanaf de tribunes dan, dat wel.
Zijn het niet de supporters die roepen `jagen, jagen op die bal` en `we gaan Europa in` als we (toevallig) een keer te sterk zijn voor een gerenommeerde tegenstander. Tuurlijk, Europa in, dat roepen we met een stevige knipoog. Maar toch.
En anders kunnen de bestuurders er ook wel wat van. Met dat opportunisme. Dat is vaak hun `middle name`. Hoe vaak is door hen niet geroepen: `we moeten zorgen dat we stabiel in het linkerrijtje staan` (Eredivisie let wel) en `de derde stad van Nederland verdient de derde club`.
En nu? Nu staan we aan de vooravond van de nacompetitie. Voor de club een soort van achterdeur op weg naar het Nederlandse voetbalwalhalla, de Eredivisie. De mogelijkheden om die sprong te maken in de reguliere competitie zijn verspeeld. Uiteraard deed mismanagement die poging voor een belangrijk deel mislukken. Zes punten in mindering. Straf, omdat je de spullen niet voor elkaar hebt. Ga er maar aan staan. Dat maakt het in een competitie, waar de sterkste teams aardig gelijkwaardig bleken te zijn, tot een schier onoverbrugbare kloof.
Maar ook het team liet op cruciale momenten punten liggen. Wedstrijden die je in de pocket hebt, werden uit handen gegeven. Dom? Pech? Onkunde? Eigenlijk van alles wat.
En dat brengt me naar nu. Of liever, eerst nog een kleine stap terug. Naar het begin van het seizoen. De club had immers grote schoonmaak gehouden. Van veel - oudere - spelers werd afscheid genomen. En wij als supporters kregen een jong, fris en fruitig team voorgeschoteld. En overal - op de tribunes en op fora - kwam er een stemming van: we snappen dat die gasten niet meteen voor de prijzen gaan, maar mijn god, wat een verademing om te kijken naar hun inzet, bluf en enthousiasme.
Maar dan, dan gaat het `lopen`. Die jonge gasten winnen wedstrijden en pakken punten. De stand op de ranglijst spreekt boekdelen: `we doen mee!` Promotie ligt in het verschiet. Kortom, opportunisme sluipt sluw naar binnen.
De beoordeling van wat we zien verandert daarmee ook. `We` nemen spelers de maat. Ze worden beoordeeld alsof het gelouterde spelers zijn. Afgeserveerd na weer een blunder. Bekritiseerd om onbeholpenheid.
Het opportunisme in de clubleiding steekt ook weer de kop op. Brood wordt geofferd en daarvoor komt een imitatie Diego Simeone in de plaats. De leiding haast zich om te verklaren dat de ingreep noodzakelijk was. Er hadden onverkwikkelijke zaken gespeeld en Franken moest zorgen voor nieuw elan.
Die Franken laat zich inmiddels ook niet onbetuigd. Zo heb ik gelezen over scenario`s. Die zijn nodig om in de nacompetitie te overleven. Als het niet gedrukt stond, zou je het niet geloven. Wat een onzin. Om met Kieft te spreken ` die man is een beetje in zichzelf gaan geloven`. Opportunisme derhalve.
Mijn conclusie: deze spelersgroep is niet toe aan een hoger niveau. Daarom wacht ik met spanning - nog steeds! - op het plan van de nieuwe eigenaar. Een plan waarin de route naar succes staat uitgestippeld. Liefst realistisch. En als er toch iets van opportunisme moet zijn: `jagen, jagen op die bal!`. Vanaf de tribunes dan, dat wel.
0
|
Maandag 25 april 2022 om 11:28 uur |
Barend
Edwin schreef:
Eerst iedereen afkopen, wat tientallen miljoenen zou kosten, dan bestemmingsplannen aanpassen, wat zomaar 10 jaar kan duren, en dan nog een keer zoveel uitgeven voor een ander stadion. Plus afbraak van het huidige stadion en bouw van bedrijfspanden op de plaats van het huidige stadion. Realistisch, niet negatief. Feiten helaas.
Eerst iedereen afkopen, wat tientallen miljoenen zou kosten, dan bestemmingsplannen aanpassen, wat zomaar 10 jaar kan duren, en dan nog een keer zoveel uitgeven voor een ander stadion. Plus afbraak van het huidige stadion en bouw van bedrijfspanden op de plaats van het huidige stadion. Realistisch, niet negatief. Feiten helaas.
Het Haagse Muziektheater in het centrum van de stad is binnen 30 jaar afgebroken. (Nu Amare)
Het Provinciehuis Zuid-Holland na 20 jaar.
Enz.
Geen bedrijfspanden maar woningen! (bijv. die gepland staan voor de Binckhorst).
Grappig je oppositie. Niet denken in termen van mogelijk maken, ondernemen. Je moet haast wel (ex?)ambtenaar zijn. Een echte Hagenees dus.
Ik begrijp natuurlijk ook wel dat wij als supporters niets in de melk te brokkelen hebben. En dus tobben we voort.
Het Provinciehuis Zuid-Holland na 20 jaar.
Enz.
Geen bedrijfspanden maar woningen! (bijv. die gepland staan voor de Binckhorst).
Grappig je oppositie. Niet denken in termen van mogelijk maken, ondernemen. Je moet haast wel (ex?)ambtenaar zijn. Een echte Hagenees dus.
Ik begrijp natuurlijk ook wel dat wij als supporters niets in de melk te brokkelen hebben. En dus tobben we voort.
0
|
Donderdag 14 april 2022 om 12:49 uur |
Ano-Niem
ADOZoetermeer schreef:
Die zelfde volkswijken waar het echte haagse volk allang vervangen is door influx van bepaalde persuasie. Die volkswijken waar je als hagenees niet dood meer gevonden wilt worden. Wijken die opgeknapt zijn en nog tijdens het knipperen met ogen al verwaarloosd zijn.
Die zelfde volkswijken waar het echte haagse volk allang vervangen is door influx van bepaalde persuasie. Die volkswijken waar je als hagenees niet dood meer gevonden wilt worden. Wijken die opgeknapt zijn en nog tijdens het knipperen met ogen al verwaarloosd zijn.
Precies.
Je ziet de meeste clubs uitwijken naar locaties aan de rand van de stad die wel makkelijk bereikbaar zijn met de auto en OV.
Wat ze daar wel beter doen is dat er een gevoel omheen wordt gecreëerd met Horeca en activiteiten voor en na de wedstrijd.
We kunnen wel terug naar het Zuiderpark, maar daar ga je echt niet meer volk mee trekken. Of we moeten wekelijks oefenpotjes gaan spelen tegen Istanbulspor, Legia Warschau, Raja Casablanca...
Je ziet de meeste clubs uitwijken naar locaties aan de rand van de stad die wel makkelijk bereikbaar zijn met de auto en OV.
Wat ze daar wel beter doen is dat er een gevoel omheen wordt gecreëerd met Horeca en activiteiten voor en na de wedstrijd.
We kunnen wel terug naar het Zuiderpark, maar daar ga je echt niet meer volk mee trekken. Of we moeten wekelijks oefenpotjes gaan spelen tegen Istanbulspor, Legia Warschau, Raja Casablanca...
0
|
Woensdag 13 april 2022 om 13:58 uur |
Nu online
R.E., Tante Wil, ADOZoetermeer, Dang3r en 110 gasten.
Zoek in shoutbox
Spelersklassement
Laatste wedstrijd
Volgende wedstrijd
Advertentie
Keuken Kampioen Divisie
1 | Volendam + | 20 | - | 40 |
2 | Excelsior | 20 | - | 39 |
3 | FC Dordrecht | 20 | - | 36 |
4 | Den Bosch + | 20 | - | 33 |
5 | Graafschap | 20 | - | 32 |
6 | SC Cambuur | 20 | - | 32 |
7 | FC Emmen | 20 | - | 32 |
8 | ADO Den Haag | 20 | - | 31 |
9 | Helmond Sp. | 20 | - | 31 |
10 | Roda JC | 20 | - | 30 |
11 | Telstar | 20 | - | 26 |
12 | FC Eindhoven | 20 | - | 26 |
13 | MVV Maastr. | 20 | - | 23 |
14 | Jong AZ | 20 | - | 22 |
15 | TOP Oss | 20 | - | 22 |
16 | Jong Ajax | 20 | - | 21 |
17 | Jong PSV | 20 | - | 21 |
18 | VVV-Venlo | 20 | - | 16 |
19 | Jong Utrecht | 20 | - | 13 |
20 | Vitesse -27 | 20 | - | -8 |