Welkom in de shoutbox, gast
rh_vakm
Interview met Wang Hui, bron NRC
-------------------------------------------------
Wang Hui, eigenaar ADO Den Haag
Een Chinese zakenman heeft grote plannen met de eredivisieclub. „Ik hoop op internationalere uitstraling.”
DOOR ONZE CORRESPONDENT OSCAR GARSCHAGEN
Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Grappig”, grijnst hij verbaasd. Lichtelijk in verlegenheid gebracht, erkent hij dat hij nog geen groen/gele clubdas heeft en het fenomeen van het ‘Haags kwartiertje’ hem onbekend is.
Als Wang Hui volgend weekeinde weer in het Kyocera Stadion is voor de seizoensopening tegen het uitgedunde Feyenoord, gaat hij kennismaken met de symbolen en mores van de fanatiekste fans van ‘Alles Door Oefening’.
Dan heeft de miljonair en gepassioneerde voetbalfan ook alle tijd om met directie en trainersstaf te praten over zijn plannen voor de aankoop van nieuwe spelers voordat het transferseizoen sluit en over zijn wens om het aantal zitplaatsen uit te breiden van 15.000 naar 30.000.
„We hopen dat ADO in drie tot vijf jaar in de Europa League kan spelen. In die tijd hoop ik de club een internationalere uitstraling in Europa, Azië en China te geven. Wij willen met ADO groeien, ook in China zelf door de uitwisseling van kennis en spelers en de oprichting van een voetbalschool. Ik heb geen plan de club over vijf of tien jaar weer te verkopen”, vertelt hij op zijn kantoor in het financiële district van Beijing.
Stevige ambities dus voor de tweede Nederlandse middenmoter die in buitenlandse handen is gekomen. Wang Hui’s sportbedrijf United Vansen heeft daarvoor bedragen tot tien miljoen euro in gedachten. „Ik ga goed luisteren naar de ideeën van de coach en dan beslissen wij. En wat het stadion betreft denk ik dat huren door de lage prijs beter is dan het stadion te kopen, maar ik hoop wel dat wij het aantal stoelen snel kunnen verdubbelen.”
Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die zijn Chinees doorspekt met Engelse uitdrukkingen, nooit van ADO Den Haag gehoord. De club kwam op zijn weg tijdens zijn zoektocht naar een betaalbare Europese voetbalclub met potentie. Het idee een club te kopen ontstond in de marge van de organisatie van de Super-Cuptoernooien, waarmee clubs en United Vansen miljoenen verdienen.
Kwaliteitsclub
De zoektocht voerde hem eerst naar landen [Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk] met competities die in China nauwgezet worden gevolgd. Den Haag kende Wang Hui alleen als zetel van het Internationaal Hof van Justitie, waar hij vorig jaar nog moest zijn voor een advocatenzaak. De mooie stad achter de duinen maakte een goede indruk – „niet groot, schoon, comfortabel en rustig” – dus ADO Den Haag zou ook wel een kwaliteitsclub zijn, dacht hij bij het eerste contact.
„De juiste en ook betaalbare club vinden is in Europa niet makkelijk; de meeste maken verlies, hebben lage winstmarges of hebben weinig mogelijkheden de winst te vergroten. Dat geldt zelfs voor topclubs als Manchester United. Wat mij aantrok in ADO Den Haag is, dat de club de afgelopen drie jaar winst heeft gemaakt, de kosten betrekkelijk laag zijn en er veel kansen zijn voor sportieve verbetering.” Snel voegt Wang Hui er aan toe, dat hij er niet over piekert om het DNA van ADO te veranderen en dat niemand hoeft te vrezen dat de bijna 110 jaar oude club opeens Chinees wordt en de spelers hun ‘broodjûh è mè ù’ met stokjes moeten gaan eten.
„Ik heb van jongs af aan op straat gespeeld en pas sinds mijn middelbare schooltijd op echte velden en in teams. Ik weet hoe belangrijk de cultuur van een club is. De tijd dat ik speelde voor het eerste team van de Beijing Universiteit waren de gelukkigste jaren van mijn leven.”
De reden dat hij geen Chinese club heeft gekocht schuilt, vertelt hij, in de ondermaatse kwaliteit van het Chinese voetbal. Het is een van de redenen dat Chinese amateurs het liefst in universiteits- en bedrijfsteams spelen of bij kleine clubs in de lagere klassen. De grotere Chinese clubs worden slecht bestuurd, zijn statusspeeltjes van nieuwe rijken, er zijn geen jeugdopleidingen en de competitie wordt ondermijnd door corrupte spelers, scheidsrechters en bestuurders. „Winst maken met een Chinese club is onmogelijk in het huidige systeem”, zegt Wang Hui. Kansen op snelle verbetering ziet hij niet.
"Er mogen dan 1,3 miljard Chinezen zijn, maar in Nederland met maar zeventien miljoen inwoners zijn er tienmaal zoveel mensen actief in het voetbal dan in China. We hebben hier weliswaar veel fans, maar die kijken alleen televisie.”
Inderdaad zijn Chinese voetbalfans kijkers (en gokkers) maar geen sportieve doeners. Daar komt bij dat ouders vinden dat hun kleine keizers en keizerinnen te veel risico’s lopen op een voetbalveld.
Wang Hui’s staf heeft het razend druk met de verkoop van de kaarten voor de Franse Super-Cupwedstrijden, de Trophée des Champions, die dit weekend in het Beijingse Vogelneststadion worden gehouden. Wang Hui organiseerde eerder al de Super Coppa Italiana en is in onderhandeling met de Duitse en Spaanse voetbalfederaties voor vergelijkbare toernooien in China. Speciaal voor de organisatie van deze toernooien heeft hij samen met vrienden United Vansen opgericht. Een Nederlandse Super-Cupcompetitie in China, uiteraard met ADO als deelnemer, zou hij graag opzetten.
Intussen organiseert zijn bedrijf reizen van Chinese voetbal- en golffans naar Europese, Australische en Latijns-Amerikaanse topwedstrijden, en naar de grote Amerikaanse golftoernooien. Wie niet van sport houdt kan bij hem ook trips boeken naar Franse wijnhuizen en grote vastgoedveilingen. Hij werkt ook als vertegenwoordiger van Chinese spelers in het buitenland en buitenlandse coaches in China.
Wang Hui behoort tot de generatie zakenlieden die dankzij een groot netwerk aan politieke en zakelijke contacten en de snelle groei van de vastgoedsector en de economie rijk zijn geworden.
Rode kapitalist
Als zonen van een hoge partijfunctionaris hadden hij en zijn broer een streepje voor bij de opdrachtgevers in de nationale en Beijingse overheden. Zijn broer, mede-investeerder in United Vansen en dus ook in ADO Den Haag, bouwde een van de grootste vastgoedbedrijven van het land op, terwijl Wang Hui een advocatenpraktijk begon met ministeries en staatsbedrijven als belangrijkste klanten. Als rode kapitalist en bestuurder van de Chinese voetbalfederatie adviseert Wang Hui de Beijingse afdeling van de communistische partij CPC, maar is geen lid van de partij.
Natuurlijk spelen ook politieke en commerciële motieven een rol bij de aankoop van ADO Den Haag. President en partijleider Xi Jinping is een fanatieke voetbalfan, die het Chinese voetbalsysteem wil verbeteren door samenwerking met buitenlandse clubs. Met zijn scherp afgestelde politieke antennes weet Wang Hui dat zijn aanschaf van ADO Den Haag bij Xi Jinping goed is gevallen. „Hij wil dat wij een brug bouwen naar het Nederlandse voetbal dat hij zeer bewondert”, weet hij. Het kan in het byzantijnse Chinese politieke systeem nuttig en lucratief zijn om in de gunst van de keizer te zijn.
Europees platform
ADO Den Haag biedt hem, hoopt hij, op termijn in zakelijk opzicht een ‘Europees platform’ aan. Het eigendomschap van een goed presterende Nederlandse club, die ook op Europees niveau meedoet, is natuurlijk een instrument in de kunst van van de relatievorming (guanxi).
Door zijn Europese voetbalcontacten is hij al eerder door BMW, Mercedes-Benz en Porsche ingehuurd als advocaat in productaansprakelijkheidszaken. Opening van kantoren in Duitsland, de VS en mogelijk ook Nederland is in voorbereiding.
Wang Hui is er duidelijk fier op dat hij de eerste, en tot nu toe enige, Chinese ondernemer is die zich de eigenaar kan noemen van een Europese ‘top-leagueclub’. „Nog geen enkele Chinese onderneming heeft eerder in een Europese club geïnvesteerd”, zegt hij zelfvoldaan.
Op één prestatie is Wang Hui nog trotser en dat zijn de twintig doelpunten die hij het afgelopen seizoen heeft gescoord als aanvaller in zijn kantoorteam, dat speelt in de Chinese Advocatencompetitie. „Twintig doelpunten, ik ben topscorer”, zegt ie, terwijl hij voor fotograaf Ruben Lundgren zijn buik inhoudt en de schouders na achter trekt.
Verkoop Van der Kallen vangt 8 miljoen
ADO Den Haag wordt voor ruim acht miljoen euro overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen. Voor dat bedrag heeft eigenaar Mark van der Kallen zijn aandelen verkocht.
De gemeente Den Haag kon de verkoop blokkeren, maar heeft intussen ingestemd.
Sommige fans reageerden sceptisch en gingen op zoek naar een alternatieve koper. Die bleef uit.
------------------------------------
-------------------------------------------------
Wang Hui, eigenaar ADO Den Haag
Een Chinese zakenman heeft grote plannen met de eredivisieclub. „Ik hoop op internationalere uitstraling.”
DOOR ONZE CORRESPONDENT OSCAR GARSCHAGEN
Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Grappig”, grijnst hij verbaasd. Lichtelijk in verlegenheid gebracht, erkent hij dat hij nog geen groen/gele clubdas heeft en het fenomeen van het ‘Haags kwartiertje’ hem onbekend is.
Als Wang Hui volgend weekeinde weer in het Kyocera Stadion is voor de seizoensopening tegen het uitgedunde Feyenoord, gaat hij kennismaken met de symbolen en mores van de fanatiekste fans van ‘Alles Door Oefening’.
Dan heeft de miljonair en gepassioneerde voetbalfan ook alle tijd om met directie en trainersstaf te praten over zijn plannen voor de aankoop van nieuwe spelers voordat het transferseizoen sluit en over zijn wens om het aantal zitplaatsen uit te breiden van 15.000 naar 30.000.
„We hopen dat ADO in drie tot vijf jaar in de Europa League kan spelen. In die tijd hoop ik de club een internationalere uitstraling in Europa, Azië en China te geven. Wij willen met ADO groeien, ook in China zelf door de uitwisseling van kennis en spelers en de oprichting van een voetbalschool. Ik heb geen plan de club over vijf of tien jaar weer te verkopen”, vertelt hij op zijn kantoor in het financiële district van Beijing.
Stevige ambities dus voor de tweede Nederlandse middenmoter die in buitenlandse handen is gekomen. Wang Hui’s sportbedrijf United Vansen heeft daarvoor bedragen tot tien miljoen euro in gedachten. „Ik ga goed luisteren naar de ideeën van de coach en dan beslissen wij. En wat het stadion betreft denk ik dat huren door de lage prijs beter is dan het stadion te kopen, maar ik hoop wel dat wij het aantal stoelen snel kunnen verdubbelen.”
Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die zijn Chinees doorspekt met Engelse uitdrukkingen, nooit van ADO Den Haag gehoord. De club kwam op zijn weg tijdens zijn zoektocht naar een betaalbare Europese voetbalclub met potentie. Het idee een club te kopen ontstond in de marge van de organisatie van de Super-Cuptoernooien, waarmee clubs en United Vansen miljoenen verdienen.
Kwaliteitsclub
De zoektocht voerde hem eerst naar landen [Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk] met competities die in China nauwgezet worden gevolgd. Den Haag kende Wang Hui alleen als zetel van het Internationaal Hof van Justitie, waar hij vorig jaar nog moest zijn voor een advocatenzaak. De mooie stad achter de duinen maakte een goede indruk – „niet groot, schoon, comfortabel en rustig” – dus ADO Den Haag zou ook wel een kwaliteitsclub zijn, dacht hij bij het eerste contact.
„De juiste en ook betaalbare club vinden is in Europa niet makkelijk; de meeste maken verlies, hebben lage winstmarges of hebben weinig mogelijkheden de winst te vergroten. Dat geldt zelfs voor topclubs als Manchester United. Wat mij aantrok in ADO Den Haag is, dat de club de afgelopen drie jaar winst heeft gemaakt, de kosten betrekkelijk laag zijn en er veel kansen zijn voor sportieve verbetering.” Snel voegt Wang Hui er aan toe, dat hij er niet over piekert om het DNA van ADO te veranderen en dat niemand hoeft te vrezen dat de bijna 110 jaar oude club opeens Chinees wordt en de spelers hun ‘broodjûh è mè ù’ met stokjes moeten gaan eten.
„Ik heb van jongs af aan op straat gespeeld en pas sinds mijn middelbare schooltijd op echte velden en in teams. Ik weet hoe belangrijk de cultuur van een club is. De tijd dat ik speelde voor het eerste team van de Beijing Universiteit waren de gelukkigste jaren van mijn leven.”
De reden dat hij geen Chinese club heeft gekocht schuilt, vertelt hij, in de ondermaatse kwaliteit van het Chinese voetbal. Het is een van de redenen dat Chinese amateurs het liefst in universiteits- en bedrijfsteams spelen of bij kleine clubs in de lagere klassen. De grotere Chinese clubs worden slecht bestuurd, zijn statusspeeltjes van nieuwe rijken, er zijn geen jeugdopleidingen en de competitie wordt ondermijnd door corrupte spelers, scheidsrechters en bestuurders. „Winst maken met een Chinese club is onmogelijk in het huidige systeem”, zegt Wang Hui. Kansen op snelle verbetering ziet hij niet.
"Er mogen dan 1,3 miljard Chinezen zijn, maar in Nederland met maar zeventien miljoen inwoners zijn er tienmaal zoveel mensen actief in het voetbal dan in China. We hebben hier weliswaar veel fans, maar die kijken alleen televisie.”
Inderdaad zijn Chinese voetbalfans kijkers (en gokkers) maar geen sportieve doeners. Daar komt bij dat ouders vinden dat hun kleine keizers en keizerinnen te veel risico’s lopen op een voetbalveld.
Wang Hui’s staf heeft het razend druk met de verkoop van de kaarten voor de Franse Super-Cupwedstrijden, de Trophée des Champions, die dit weekend in het Beijingse Vogelneststadion worden gehouden. Wang Hui organiseerde eerder al de Super Coppa Italiana en is in onderhandeling met de Duitse en Spaanse voetbalfederaties voor vergelijkbare toernooien in China. Speciaal voor de organisatie van deze toernooien heeft hij samen met vrienden United Vansen opgericht. Een Nederlandse Super-Cupcompetitie in China, uiteraard met ADO als deelnemer, zou hij graag opzetten.
Intussen organiseert zijn bedrijf reizen van Chinese voetbal- en golffans naar Europese, Australische en Latijns-Amerikaanse topwedstrijden, en naar de grote Amerikaanse golftoernooien. Wie niet van sport houdt kan bij hem ook trips boeken naar Franse wijnhuizen en grote vastgoedveilingen. Hij werkt ook als vertegenwoordiger van Chinese spelers in het buitenland en buitenlandse coaches in China.
Wang Hui behoort tot de generatie zakenlieden die dankzij een groot netwerk aan politieke en zakelijke contacten en de snelle groei van de vastgoedsector en de economie rijk zijn geworden.
Rode kapitalist
Als zonen van een hoge partijfunctionaris hadden hij en zijn broer een streepje voor bij de opdrachtgevers in de nationale en Beijingse overheden. Zijn broer, mede-investeerder in United Vansen en dus ook in ADO Den Haag, bouwde een van de grootste vastgoedbedrijven van het land op, terwijl Wang Hui een advocatenpraktijk begon met ministeries en staatsbedrijven als belangrijkste klanten. Als rode kapitalist en bestuurder van de Chinese voetbalfederatie adviseert Wang Hui de Beijingse afdeling van de communistische partij CPC, maar is geen lid van de partij.
Natuurlijk spelen ook politieke en commerciële motieven een rol bij de aankoop van ADO Den Haag. President en partijleider Xi Jinping is een fanatieke voetbalfan, die het Chinese voetbalsysteem wil verbeteren door samenwerking met buitenlandse clubs. Met zijn scherp afgestelde politieke antennes weet Wang Hui dat zijn aanschaf van ADO Den Haag bij Xi Jinping goed is gevallen. „Hij wil dat wij een brug bouwen naar het Nederlandse voetbal dat hij zeer bewondert”, weet hij. Het kan in het byzantijnse Chinese politieke systeem nuttig en lucratief zijn om in de gunst van de keizer te zijn.
Europees platform
ADO Den Haag biedt hem, hoopt hij, op termijn in zakelijk opzicht een ‘Europees platform’ aan. Het eigendomschap van een goed presterende Nederlandse club, die ook op Europees niveau meedoet, is natuurlijk een instrument in de kunst van van de relatievorming (guanxi).
Door zijn Europese voetbalcontacten is hij al eerder door BMW, Mercedes-Benz en Porsche ingehuurd als advocaat in productaansprakelijkheidszaken. Opening van kantoren in Duitsland, de VS en mogelijk ook Nederland is in voorbereiding.
Wang Hui is er duidelijk fier op dat hij de eerste, en tot nu toe enige, Chinese ondernemer is die zich de eigenaar kan noemen van een Europese ‘top-leagueclub’. „Nog geen enkele Chinese onderneming heeft eerder in een Europese club geïnvesteerd”, zegt hij zelfvoldaan.
Op één prestatie is Wang Hui nog trotser en dat zijn de twintig doelpunten die hij het afgelopen seizoen heeft gescoord als aanvaller in zijn kantoorteam, dat speelt in de Chinese Advocatencompetitie. „Twintig doelpunten, ik ben topscorer”, zegt ie, terwijl hij voor fotograaf Ruben Lundgren zijn buik inhoudt en de schouders na achter trekt.
Verkoop Van der Kallen vangt 8 miljoen
ADO Den Haag wordt voor ruim acht miljoen euro overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen. Voor dat bedrag heeft eigenaar Mark van der Kallen zijn aandelen verkocht.
De gemeente Den Haag kon de verkoop blokkeren, maar heeft intussen ingestemd.
Sommige fans reageerden sceptisch en gingen op zoek naar een alternatieve koper. Die bleef uit.
------------------------------------
0
|
Zaterdag 2 augustus 2014 om 14:17 uur |
pajam
Madmax schreef:
daar kan hij dit seizoen uitgroeien tot één van onze sterkhouders, waarna je hem voor een mooi bedrag kan verkopen.
En dan volgend jaar weer klagen, dat ADO weer 1 van zijn sterkhouders verkoopt
Ik vind persoonlijk dat Bakker het in het centrum niet slecht deed. Is een type speler die het altijd voetballend wil oplossen, en das nou net waar het aan ontbreekt achterin.
Dat Jansen net terug is van een blessure weet ik, maar als die jongen fit is en zijn niveau heeft, is het absoluut een basis speler. ook z`n jongen net als Bakker met veel voetballend vermogen.
Zuiverloon alleen centraal als er een rechtsback word aangetrokken, want Malone vind ik daar niet goed genoeg. En wat betreft Fecunda en Ebuahi (spel ze naam vast fout ) heb ik te weinig zien spelen en of ze het grote werk aankunnen ?
daar kan hij dit seizoen uitgroeien tot één van onze sterkhouders, waarna je hem voor een mooi bedrag kan verkopen.
En dan volgend jaar weer klagen, dat ADO weer 1 van zijn sterkhouders verkoopt
Ik vind persoonlijk dat Bakker het in het centrum niet slecht deed. Is een type speler die het altijd voetballend wil oplossen, en das nou net waar het aan ontbreekt achterin.
Dat Jansen net terug is van een blessure weet ik, maar als die jongen fit is en zijn niveau heeft, is het absoluut een basis speler. ook z`n jongen net als Bakker met veel voetballend vermogen.
Zuiverloon alleen centraal als er een rechtsback word aangetrokken, want Malone vind ik daar niet goed genoeg. En wat betreft Fecunda en Ebuahi (spel ze naam vast fout ) heb ik te weinig zien spelen en of ze het grote werk aankunnen ?
als het juiste bedrag wordt betaald is het geen ramp (wat mij betreft) als er spelers worden verkocht. sterker nog; als het jeugd diamantjes zijn is dat alleen maar mooi voor de club, speler en stad Den Haag
Ik heb ook vertrouwen in Jansen zijn capaciteiten, maar geef de voorkeur aan met name Bakker, Christensen. Jansen & Malone moeten samen vechten voor een basisplaats in mijn opinie.
Verder ben ik het met je eens dat Malone te zwak is voor RB, alleen is dat op dit moment wel één van de alternatieven.
Een Fecunda of Ebuahi moet gewoon de kans krijgen als we geen RB aantrekken; zo breekt er meteen weer een speler door
Ik heb ook vertrouwen in Jansen zijn capaciteiten, maar geef de voorkeur aan met name Bakker, Christensen. Jansen & Malone moeten samen vechten voor een basisplaats in mijn opinie.
Verder ben ik het met je eens dat Malone te zwak is voor RB, alleen is dat op dit moment wel één van de alternatieven.
Een Fecunda of Ebuahi moet gewoon de kans krijgen als we geen RB aantrekken; zo breekt er meteen weer een speler door
0
|
Vrijdag 1 augustus 2014 om 11:26 uur |
Dannyy
<FCDH> schreef:
Als ADO oples naar een begroting wil van 25 miljoen dan mag je toch verwachten dat ze ook spelers halen die meer vragen? Met spelerstjes van Heracles Excelsior dordt en cambuur ga je geen top 6 halen hoor in de toekomst
Als ADO oples naar een begroting wil van 25 miljoen dan mag je toch verwachten dat ze ook spelers halen die meer vragen? Met spelerstjes van Heracles Excelsior dordt en cambuur ga je geen top 6 halen hoor in de toekomst
Nee, maar dat mag je hier niet zeggen want dan is het allemaal onrealistisch en onhaalbaar! Nee, Poepon, Houtkoop en Schet gaan er volgend jaar samen 25 maken!
0
|
Donderdag 31 juli 2014 om 11:26 uur |
lulijzer
haagse-Dick schreef:
Ik had het er 2 dagen geleden al over en nu is het toch rond, ADO Den Haag en Kyocera hebben het sponsorcontract met een jaar verlengd. Maar waarom een jaar, is er volgend jaar ruimte voor meer of een grotere sponsor?
Ik had het er 2 dagen geleden al over en nu is het toch rond, ADO Den Haag en Kyocera hebben het sponsorcontract met een jaar verlengd. Maar waarom een jaar, is er volgend jaar ruimte voor meer of een grotere sponsor?
Sponsorgelden hangen samen met exposure. Exposure hangt samen met prestatie. Ik denk dat het voor beide partijen goed is om na een jaar de balans weer op te maken (Hoeveel is er veranderd en in welk opzicht door de Chinese interventie).
0
|
Woensdag 30 juli 2014 om 10:28 uur |
<FCDH>
Overname van ADO Den Haag lijkt beter opgezet dan bij Vitesse
Woensdag, 30 juli 2014 om 08:45
Tot medio 1971 maakte Den Haag zich druk over de vurige rivaliteit tussen ADO en Holland Sport. Maar op 21 mei 1971 voegde Piet Vink, wethouder van sportzaken in de gemeente, de twee clubs samen tot FC Den Haag. De fusie was bedoeld om de bewoner van het Zuiderpark weer op te stoten in de vaart van de Eredivisie. Zoals voordien met drie keer een derde plaats, in 1965, 1966 en 1971.
Maar nimmer meer reikte FC Den Haag hoger dan een vijfde plaats, in 1972 en 1973, en veel later nog eens in 1987. Het verval duwde de club uit de derde stad van het land dieper en dieper weg naar uiteindelijk de eerste divisie, voor het eerst weer in 1982. De nostalgie naar het gulden verleden bleef schrijnen. Ook na de verhuizing in 2007 naar een knusse accommodatie nabij het Prins Clausplein.
De beste klassering deed zich voor in 2011, als zevende. Maar te vaak doolde ADO Den Haag verloren rond in het mijnenveld van een dreigende degradatie. Pas de laatste twee seizoenen rehabiliteerde het zich enigszins, dankzij de negende plaats, als een vrij stabiele middenmoter. Gezien het budget van veertien miljoen een puike prestatie, maar tevens ook de limiet qua verwachtingen en potentie.
Een Chinees marketing/evenementen-bureau, United Vansen International Sports uit Beijing, wil nu, na de definitieve overname van ADO, zowel de begroting als de status en het bereik opschroeven naar het peil van de eerste vijf in de Eredivisie. Eigenaar Hui Wang heeft toegezegd in elk geval structureel garant te staan voor een besteding van zo’n 24 tot 25 miljoen euro, ruim tien miljoen hoger en afgezet tegen de afgelopen competitie goed voor een positie tussen AZ (zesde met 26 miljoen) en Heerenveen (zevende met 22 miljoen). Maar de bezuinigingen slaan alom toe, zo ook bij Vitesse (was als nummer vijf 30 miljoen).
Juist Vitesse heeft als eerste club in Nederland zijn ziel verkocht aan een buitenlandse financier/investeerder. Het blijft hardnekkig ontkennen dat het is vervallen tot een slaafse satelliet van Chelsea, maar hoe dan ook had het met de (schijn)verkoop aan Merab Jordania op 16 augustus 2010 de dubieuze primeur in de hoogste afdeling. Onderwijl rukt ook de invloed van de Doyen Sports Group, een Brits-Maltese investeringsmaatschappij, op bij FC Twente, en langzaam bij PSV, Vitesse en aarzelend zelfs bij Feyenoord. Niet ten onrechte baart de KNVB dat veel zorgen.
Uiteraard houdt ‘Zeist’ de ontwikkelingen in Den Haag eveneens scherp in de gaten. Het is voor het eerst dat nu ook een Chinees bedrijf een club in Europa daadwerkelijk overneemt. Waarbij de transparante identiteit en de cultuur van United Vansen geen geheimen kennen. De Chinezen hebben nauwe banden met bonden uit Italië, Spanje en Frankrijk. Ze organiseren bijvoorbeeld komende zaterdag de Franse Super Cup tussen PSG en Guingamp in Beijing, zoals eerder met de Italiaanse en Spaanse versie.
Zakenman Wang wil ADO niet alleen terugbrengen naar de subtop in Nederland, maar ook benutten en uitbouwen voor de opleiding van Chinese trainers en talent. Het oosterse rijk met 1,351 miljard inwoners zweeft op de FIFA-ranglijst rond de honderdste plaats (nu 94ste). Onwaardig in de huidige visie van China als wereldmacht. Oud-spelers uit Den Haag moeten onder meer bij die scholing hun ervaring en kennis overdragen. Een grootse renovatie van het Zuiderpark als sportcentrum past al evenzeer in de plannen van Wang voor de wedergeboorte in Den Haag.
De nieuwe eigenaar van ADO Den Haag waakt voor alles dezelfde kostbare fouten te maken als bij clubs als Vitesse, maar ook bij AS Monaco (Rus Dimitri Rybolovlev), Cardiff City (Maleisiër Vicent Tan) en Hull City (Egyptenaar Assem Allam). Belangrijk is de wankele organisatie van de club te verbeteren. Maar voor de rest mijdt hij elke bemoeienis met delicate zaken als logo, clubkleuren en uitstraling.
In een openhartig onderhoud heeft Wang kennelijk ook al de kritische en achterdochtige aanhang en achterban van ADO kunnen geruststellen. Kortom, in veel opzichten lijkt deze buitenlandse overname beter doordacht en opgezet, en bovenal gegrond op oprechte bedoelingen……
LEX MULLER
Sportjournalist sinds mensenheugenis. Schrijft al sinds 1966 over voetbal. Bezocht WK`s vanaf 1974. Werkte tot 1994 voor kranten, waaronder twintig jaar bij het Algemeen Dagblad. Switchte daarna naar de televisie, maar legt zich sinds 1 januari 2011 volledig toe op sport op internet.
0
|
Woensdag 30 juli 2014 om 08:55 uur |
yesyes
Dannyy schreef:
Het is ook een campingteam . Het is nu toch wel duidelijk wat de voorhoede moet worden ; Van Duinen, Kramer, Gehrt
Het is ook een campingteam . Het is nu toch wel duidelijk wat de voorhoede moet worden ; Van Duinen, Kramer, Gehrt
Jongens............. ik wil nou toch echt even Korte aan het werk zien. Onbegrijpelijk als ze hem verhuren? Ik hoop dat die de 2de helft in valt samen met kramer en dan zal die wel ff laten zien wat aanvallen is.
0
|
Dinsdag 29 juli 2014 om 19:47 uur |
Mitado
yesyes schreef:
vanduinen heb niks aan voorzetten dat kan die niet. Is die rechtsback een jeugdspeler? vind hem lekker spelen
vanduinen heb niks aan voorzetten dat kan die niet. Is die rechtsback een jeugdspeler? vind hem lekker spelen
Ja dat is hij. hopen dat hij het niveau behoud dan kan zuiverloon samen met zuiverloon en buwalda of kanon of wormgoor. maar stiekem hoop ik op derijck
0
|
Dinsdag 29 juli 2014 om 19:35 uur |
haagse-Dick
Advertentie
wdr
1905
Het Nederlands elftal voor vrouwen onder 19 heeft de finale van het Europees Kampioenschap in Noorwegen gewonnen. Nederland versloeg zondag Spanje met 1-0. ADO Den Haagkeepster Jennifer Vreugdenhil stond net als bij alle duels in de goal en was belangrijk met een redding in de tweede helft waardoor de gelijkmaker voorkomen werd. Lineth Beerensteyn maakte in de halve finale haar derde invalbeurt van het toernooi, maar speelde helaas niet in de finale. Gefeliciteerd ladies!
Bijzonderheden: Dit is de eerste keer dat de Vrouwen onder 19 Europees kampioen zijn geworden. Vivianne Miedema is topscoorster geworden van het toernooi.
KNVB-coach André Koolhof na de finale: `Spanje speelde erg goed, maar onze keepster Jennifer Vreugdenhil was echt top, misschien wel de speelster van de wedstrijd. Wij waren aan het wachten op een foute pasing van Spanje. Kim Mourmans zag meteen de diepte en gaf een prachtige bal op Vivianne Miedema, die hem vanaf 20 meter over de keepster heen legde. Super mooie goal! Onze verdedigers hebben, samen met het middenveld, heel erg goed verdedigd. Al met al een echte teamprestatie. We gaan dadelijk terug naar het hotel en dan zullen we nog wel even een feestje vieren!`
Bijzonderheden: Dit is de eerste keer dat de Vrouwen onder 19 Europees kampioen zijn geworden. Vivianne Miedema is topscoorster geworden van het toernooi.
KNVB-coach André Koolhof na de finale: `Spanje speelde erg goed, maar onze keepster Jennifer Vreugdenhil was echt top, misschien wel de speelster van de wedstrijd. Wij waren aan het wachten op een foute pasing van Spanje. Kim Mourmans zag meteen de diepte en gaf een prachtige bal op Vivianne Miedema, die hem vanaf 20 meter over de keepster heen legde. Super mooie goal! Onze verdedigers hebben, samen met het middenveld, heel erg goed verdedigd. Al met al een echte teamprestatie. We gaan dadelijk terug naar het hotel en dan zullen we nog wel even een feestje vieren!`
0
|
Maandag 28 juli 2014 om 17:51 uur |
Nu online
Marten, Steef070 en 106 gasten.
Zoek in shoutbox
Spelersklassement
Laatste wedstrijd
Volgende wedstrijd
Advertentie
Keuken Kampioen Divisie
1 | Helmond Sp. | 13 | - | 27 |
2 | Excelsior | 13 | - | 26 |
3 | Den Bosch + | 13 | - | 25 |
4 | Graafschap | 13 | - | 25 |
5 | FC Volendam | 13 | - | 23 |
6 | FC Dordrecht | 13 | - | 22 |
7 | FC Emmen | 13 | - | 21 |
8 | Telstar | 13 | - | 19 |
9 | SC Cambuur | 13 | - | 19 |
10 | ADO Den Haag | 13 | - | 18 |
11 | Roda JC | 13 | - | 17 |
12 | FC Eindhoven | 13 | - | 15 |
13 | Jong PSV | 13 | - | 14 |
14 | Jong AZ | 13 | - | 14 |
15 | TOP Oss | 13 | - | 13 |
16 | Jong Ajax | 13 | - | 12 |
17 | MVV Maastr. | 13 | - | 11 |
18 | VVV-Venlo | 13 | - | 11 |
19 | Jong Utrecht | 13 | - | 8 |
20 | Vitesse -6 | 13 | - | 6 |