Welkom in de shoutbox, gast
Tag: cultuur
rh_vakm
Interview met Wang Hui, bron NRC
-------------------------------------------------
Wang Hui, eigenaar ADO Den Haag
Een Chinese zakenman heeft grote plannen met de eredivisieclub. „Ik hoop op internationalere uitstraling.”
DOOR ONZE CORRESPONDENT OSCAR GARSCHAGEN
Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Grappig”, grijnst hij verbaasd. Lichtelijk in verlegenheid gebracht, erkent hij dat hij nog geen groen/gele clubdas heeft en het fenomeen van het ‘Haags kwartiertje’ hem onbekend is.
Als Wang Hui volgend weekeinde weer in het Kyocera Stadion is voor de seizoensopening tegen het uitgedunde Feyenoord, gaat hij kennismaken met de symbolen en mores van de fanatiekste fans van ‘Alles Door Oefening’.
Dan heeft de miljonair en gepassioneerde voetbalfan ook alle tijd om met directie en trainersstaf te praten over zijn plannen voor de aankoop van nieuwe spelers voordat het transferseizoen sluit en over zijn wens om het aantal zitplaatsen uit te breiden van 15.000 naar 30.000.
„We hopen dat ADO in drie tot vijf jaar in de Europa League kan spelen. In die tijd hoop ik de club een internationalere uitstraling in Europa, Azië en China te geven. Wij willen met ADO groeien, ook in China zelf door de uitwisseling van kennis en spelers en de oprichting van een voetbalschool. Ik heb geen plan de club over vijf of tien jaar weer te verkopen”, vertelt hij op zijn kantoor in het financiële district van Beijing.
Stevige ambities dus voor de tweede Nederlandse middenmoter die in buitenlandse handen is gekomen. Wang Hui’s sportbedrijf United Vansen heeft daarvoor bedragen tot tien miljoen euro in gedachten. „Ik ga goed luisteren naar de ideeën van de coach en dan beslissen wij. En wat het stadion betreft denk ik dat huren door de lage prijs beter is dan het stadion te kopen, maar ik hoop wel dat wij het aantal stoelen snel kunnen verdubbelen.”
Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die zijn Chinees doorspekt met Engelse uitdrukkingen, nooit van ADO Den Haag gehoord. De club kwam op zijn weg tijdens zijn zoektocht naar een betaalbare Europese voetbalclub met potentie. Het idee een club te kopen ontstond in de marge van de organisatie van de Super-Cuptoernooien, waarmee clubs en United Vansen miljoenen verdienen.
Kwaliteitsclub
De zoektocht voerde hem eerst naar landen [Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk] met competities die in China nauwgezet worden gevolgd. Den Haag kende Wang Hui alleen als zetel van het Internationaal Hof van Justitie, waar hij vorig jaar nog moest zijn voor een advocatenzaak. De mooie stad achter de duinen maakte een goede indruk – „niet groot, schoon, comfortabel en rustig” – dus ADO Den Haag zou ook wel een kwaliteitsclub zijn, dacht hij bij het eerste contact.
„De juiste en ook betaalbare club vinden is in Europa niet makkelijk; de meeste maken verlies, hebben lage winstmarges of hebben weinig mogelijkheden de winst te vergroten. Dat geldt zelfs voor topclubs als Manchester United. Wat mij aantrok in ADO Den Haag is, dat de club de afgelopen drie jaar winst heeft gemaakt, de kosten betrekkelijk laag zijn en er veel kansen zijn voor sportieve verbetering.” Snel voegt Wang Hui er aan toe, dat hij er niet over piekert om het DNA van ADO te veranderen en dat niemand hoeft te vrezen dat de bijna 110 jaar oude club opeens Chinees wordt en de spelers hun ‘broodjûh è mè ù’ met stokjes moeten gaan eten.
„Ik heb van jongs af aan op straat gespeeld en pas sinds mijn middelbare schooltijd op echte velden en in teams. Ik weet hoe belangrijk de cultuur van een club is. De tijd dat ik speelde voor het eerste team van de Beijing Universiteit waren de gelukkigste jaren van mijn leven.”
De reden dat hij geen Chinese club heeft gekocht schuilt, vertelt hij, in de ondermaatse kwaliteit van het Chinese voetbal. Het is een van de redenen dat Chinese amateurs het liefst in universiteits- en bedrijfsteams spelen of bij kleine clubs in de lagere klassen. De grotere Chinese clubs worden slecht bestuurd, zijn statusspeeltjes van nieuwe rijken, er zijn geen jeugdopleidingen en de competitie wordt ondermijnd door corrupte spelers, scheidsrechters en bestuurders. „Winst maken met een Chinese club is onmogelijk in het huidige systeem”, zegt Wang Hui. Kansen op snelle verbetering ziet hij niet.
"Er mogen dan 1,3 miljard Chinezen zijn, maar in Nederland met maar zeventien miljoen inwoners zijn er tienmaal zoveel mensen actief in het voetbal dan in China. We hebben hier weliswaar veel fans, maar die kijken alleen televisie.”
Inderdaad zijn Chinese voetbalfans kijkers (en gokkers) maar geen sportieve doeners. Daar komt bij dat ouders vinden dat hun kleine keizers en keizerinnen te veel risico’s lopen op een voetbalveld.
Wang Hui’s staf heeft het razend druk met de verkoop van de kaarten voor de Franse Super-Cupwedstrijden, de Trophée des Champions, die dit weekend in het Beijingse Vogelneststadion worden gehouden. Wang Hui organiseerde eerder al de Super Coppa Italiana en is in onderhandeling met de Duitse en Spaanse voetbalfederaties voor vergelijkbare toernooien in China. Speciaal voor de organisatie van deze toernooien heeft hij samen met vrienden United Vansen opgericht. Een Nederlandse Super-Cupcompetitie in China, uiteraard met ADO als deelnemer, zou hij graag opzetten.
Intussen organiseert zijn bedrijf reizen van Chinese voetbal- en golffans naar Europese, Australische en Latijns-Amerikaanse topwedstrijden, en naar de grote Amerikaanse golftoernooien. Wie niet van sport houdt kan bij hem ook trips boeken naar Franse wijnhuizen en grote vastgoedveilingen. Hij werkt ook als vertegenwoordiger van Chinese spelers in het buitenland en buitenlandse coaches in China.
Wang Hui behoort tot de generatie zakenlieden die dankzij een groot netwerk aan politieke en zakelijke contacten en de snelle groei van de vastgoedsector en de economie rijk zijn geworden.
Rode kapitalist
Als zonen van een hoge partijfunctionaris hadden hij en zijn broer een streepje voor bij de opdrachtgevers in de nationale en Beijingse overheden. Zijn broer, mede-investeerder in United Vansen en dus ook in ADO Den Haag, bouwde een van de grootste vastgoedbedrijven van het land op, terwijl Wang Hui een advocatenpraktijk begon met ministeries en staatsbedrijven als belangrijkste klanten. Als rode kapitalist en bestuurder van de Chinese voetbalfederatie adviseert Wang Hui de Beijingse afdeling van de communistische partij CPC, maar is geen lid van de partij.
Natuurlijk spelen ook politieke en commerciële motieven een rol bij de aankoop van ADO Den Haag. President en partijleider Xi Jinping is een fanatieke voetbalfan, die het Chinese voetbalsysteem wil verbeteren door samenwerking met buitenlandse clubs. Met zijn scherp afgestelde politieke antennes weet Wang Hui dat zijn aanschaf van ADO Den Haag bij Xi Jinping goed is gevallen. „Hij wil dat wij een brug bouwen naar het Nederlandse voetbal dat hij zeer bewondert”, weet hij. Het kan in het byzantijnse Chinese politieke systeem nuttig en lucratief zijn om in de gunst van de keizer te zijn.
Europees platform
ADO Den Haag biedt hem, hoopt hij, op termijn in zakelijk opzicht een ‘Europees platform’ aan. Het eigendomschap van een goed presterende Nederlandse club, die ook op Europees niveau meedoet, is natuurlijk een instrument in de kunst van van de relatievorming (guanxi).
Door zijn Europese voetbalcontacten is hij al eerder door BMW, Mercedes-Benz en Porsche ingehuurd als advocaat in productaansprakelijkheidszaken. Opening van kantoren in Duitsland, de VS en mogelijk ook Nederland is in voorbereiding.
Wang Hui is er duidelijk fier op dat hij de eerste, en tot nu toe enige, Chinese ondernemer is die zich de eigenaar kan noemen van een Europese ‘top-leagueclub’. „Nog geen enkele Chinese onderneming heeft eerder in een Europese club geïnvesteerd”, zegt hij zelfvoldaan.
Op één prestatie is Wang Hui nog trotser en dat zijn de twintig doelpunten die hij het afgelopen seizoen heeft gescoord als aanvaller in zijn kantoorteam, dat speelt in de Chinese Advocatencompetitie. „Twintig doelpunten, ik ben topscorer”, zegt ie, terwijl hij voor fotograaf Ruben Lundgren zijn buik inhoudt en de schouders na achter trekt.
Verkoop Van der Kallen vangt 8 miljoen
ADO Den Haag wordt voor ruim acht miljoen euro overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen. Voor dat bedrag heeft eigenaar Mark van der Kallen zijn aandelen verkocht.
De gemeente Den Haag kon de verkoop blokkeren, maar heeft intussen ingestemd.
Sommige fans reageerden sceptisch en gingen op zoek naar een alternatieve koper. Die bleef uit.
------------------------------------
-------------------------------------------------
Wang Hui, eigenaar ADO Den Haag
Een Chinese zakenman heeft grote plannen met de eredivisieclub. „Ik hoop op internationalere uitstraling.”
DOOR ONZE CORRESPONDENT OSCAR GARSCHAGEN
Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Grappig”, grijnst hij verbaasd. Lichtelijk in verlegenheid gebracht, erkent hij dat hij nog geen groen/gele clubdas heeft en het fenomeen van het ‘Haags kwartiertje’ hem onbekend is.
Als Wang Hui volgend weekeinde weer in het Kyocera Stadion is voor de seizoensopening tegen het uitgedunde Feyenoord, gaat hij kennismaken met de symbolen en mores van de fanatiekste fans van ‘Alles Door Oefening’.
Dan heeft de miljonair en gepassioneerde voetbalfan ook alle tijd om met directie en trainersstaf te praten over zijn plannen voor de aankoop van nieuwe spelers voordat het transferseizoen sluit en over zijn wens om het aantal zitplaatsen uit te breiden van 15.000 naar 30.000.
„We hopen dat ADO in drie tot vijf jaar in de Europa League kan spelen. In die tijd hoop ik de club een internationalere uitstraling in Europa, Azië en China te geven. Wij willen met ADO groeien, ook in China zelf door de uitwisseling van kennis en spelers en de oprichting van een voetbalschool. Ik heb geen plan de club over vijf of tien jaar weer te verkopen”, vertelt hij op zijn kantoor in het financiële district van Beijing.
Stevige ambities dus voor de tweede Nederlandse middenmoter die in buitenlandse handen is gekomen. Wang Hui’s sportbedrijf United Vansen heeft daarvoor bedragen tot tien miljoen euro in gedachten. „Ik ga goed luisteren naar de ideeën van de coach en dan beslissen wij. En wat het stadion betreft denk ik dat huren door de lage prijs beter is dan het stadion te kopen, maar ik hoop wel dat wij het aantal stoelen snel kunnen verdubbelen.”
Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die zijn Chinees doorspekt met Engelse uitdrukkingen, nooit van ADO Den Haag gehoord. De club kwam op zijn weg tijdens zijn zoektocht naar een betaalbare Europese voetbalclub met potentie. Het idee een club te kopen ontstond in de marge van de organisatie van de Super-Cuptoernooien, waarmee clubs en United Vansen miljoenen verdienen.
Kwaliteitsclub
De zoektocht voerde hem eerst naar landen [Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk] met competities die in China nauwgezet worden gevolgd. Den Haag kende Wang Hui alleen als zetel van het Internationaal Hof van Justitie, waar hij vorig jaar nog moest zijn voor een advocatenzaak. De mooie stad achter de duinen maakte een goede indruk – „niet groot, schoon, comfortabel en rustig” – dus ADO Den Haag zou ook wel een kwaliteitsclub zijn, dacht hij bij het eerste contact.
„De juiste en ook betaalbare club vinden is in Europa niet makkelijk; de meeste maken verlies, hebben lage winstmarges of hebben weinig mogelijkheden de winst te vergroten. Dat geldt zelfs voor topclubs als Manchester United. Wat mij aantrok in ADO Den Haag is, dat de club de afgelopen drie jaar winst heeft gemaakt, de kosten betrekkelijk laag zijn en er veel kansen zijn voor sportieve verbetering.” Snel voegt Wang Hui er aan toe, dat hij er niet over piekert om het DNA van ADO te veranderen en dat niemand hoeft te vrezen dat de bijna 110 jaar oude club opeens Chinees wordt en de spelers hun ‘broodjûh è mè ù’ met stokjes moeten gaan eten.
„Ik heb van jongs af aan op straat gespeeld en pas sinds mijn middelbare schooltijd op echte velden en in teams. Ik weet hoe belangrijk de cultuur van een club is. De tijd dat ik speelde voor het eerste team van de Beijing Universiteit waren de gelukkigste jaren van mijn leven.”
De reden dat hij geen Chinese club heeft gekocht schuilt, vertelt hij, in de ondermaatse kwaliteit van het Chinese voetbal. Het is een van de redenen dat Chinese amateurs het liefst in universiteits- en bedrijfsteams spelen of bij kleine clubs in de lagere klassen. De grotere Chinese clubs worden slecht bestuurd, zijn statusspeeltjes van nieuwe rijken, er zijn geen jeugdopleidingen en de competitie wordt ondermijnd door corrupte spelers, scheidsrechters en bestuurders. „Winst maken met een Chinese club is onmogelijk in het huidige systeem”, zegt Wang Hui. Kansen op snelle verbetering ziet hij niet.
"Er mogen dan 1,3 miljard Chinezen zijn, maar in Nederland met maar zeventien miljoen inwoners zijn er tienmaal zoveel mensen actief in het voetbal dan in China. We hebben hier weliswaar veel fans, maar die kijken alleen televisie.”
Inderdaad zijn Chinese voetbalfans kijkers (en gokkers) maar geen sportieve doeners. Daar komt bij dat ouders vinden dat hun kleine keizers en keizerinnen te veel risico’s lopen op een voetbalveld.
Wang Hui’s staf heeft het razend druk met de verkoop van de kaarten voor de Franse Super-Cupwedstrijden, de Trophée des Champions, die dit weekend in het Beijingse Vogelneststadion worden gehouden. Wang Hui organiseerde eerder al de Super Coppa Italiana en is in onderhandeling met de Duitse en Spaanse voetbalfederaties voor vergelijkbare toernooien in China. Speciaal voor de organisatie van deze toernooien heeft hij samen met vrienden United Vansen opgericht. Een Nederlandse Super-Cupcompetitie in China, uiteraard met ADO als deelnemer, zou hij graag opzetten.
Intussen organiseert zijn bedrijf reizen van Chinese voetbal- en golffans naar Europese, Australische en Latijns-Amerikaanse topwedstrijden, en naar de grote Amerikaanse golftoernooien. Wie niet van sport houdt kan bij hem ook trips boeken naar Franse wijnhuizen en grote vastgoedveilingen. Hij werkt ook als vertegenwoordiger van Chinese spelers in het buitenland en buitenlandse coaches in China.
Wang Hui behoort tot de generatie zakenlieden die dankzij een groot netwerk aan politieke en zakelijke contacten en de snelle groei van de vastgoedsector en de economie rijk zijn geworden.
Rode kapitalist
Als zonen van een hoge partijfunctionaris hadden hij en zijn broer een streepje voor bij de opdrachtgevers in de nationale en Beijingse overheden. Zijn broer, mede-investeerder in United Vansen en dus ook in ADO Den Haag, bouwde een van de grootste vastgoedbedrijven van het land op, terwijl Wang Hui een advocatenpraktijk begon met ministeries en staatsbedrijven als belangrijkste klanten. Als rode kapitalist en bestuurder van de Chinese voetbalfederatie adviseert Wang Hui de Beijingse afdeling van de communistische partij CPC, maar is geen lid van de partij.
Natuurlijk spelen ook politieke en commerciële motieven een rol bij de aankoop van ADO Den Haag. President en partijleider Xi Jinping is een fanatieke voetbalfan, die het Chinese voetbalsysteem wil verbeteren door samenwerking met buitenlandse clubs. Met zijn scherp afgestelde politieke antennes weet Wang Hui dat zijn aanschaf van ADO Den Haag bij Xi Jinping goed is gevallen. „Hij wil dat wij een brug bouwen naar het Nederlandse voetbal dat hij zeer bewondert”, weet hij. Het kan in het byzantijnse Chinese politieke systeem nuttig en lucratief zijn om in de gunst van de keizer te zijn.
Europees platform
ADO Den Haag biedt hem, hoopt hij, op termijn in zakelijk opzicht een ‘Europees platform’ aan. Het eigendomschap van een goed presterende Nederlandse club, die ook op Europees niveau meedoet, is natuurlijk een instrument in de kunst van van de relatievorming (guanxi).
Door zijn Europese voetbalcontacten is hij al eerder door BMW, Mercedes-Benz en Porsche ingehuurd als advocaat in productaansprakelijkheidszaken. Opening van kantoren in Duitsland, de VS en mogelijk ook Nederland is in voorbereiding.
Wang Hui is er duidelijk fier op dat hij de eerste, en tot nu toe enige, Chinese ondernemer is die zich de eigenaar kan noemen van een Europese ‘top-leagueclub’. „Nog geen enkele Chinese onderneming heeft eerder in een Europese club geïnvesteerd”, zegt hij zelfvoldaan.
Op één prestatie is Wang Hui nog trotser en dat zijn de twintig doelpunten die hij het afgelopen seizoen heeft gescoord als aanvaller in zijn kantoorteam, dat speelt in de Chinese Advocatencompetitie. „Twintig doelpunten, ik ben topscorer”, zegt ie, terwijl hij voor fotograaf Ruben Lundgren zijn buik inhoudt en de schouders na achter trekt.
Verkoop Van der Kallen vangt 8 miljoen
ADO Den Haag wordt voor ruim acht miljoen euro overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen. Voor dat bedrag heeft eigenaar Mark van der Kallen zijn aandelen verkocht.
De gemeente Den Haag kon de verkoop blokkeren, maar heeft intussen ingestemd.
Sommige fans reageerden sceptisch en gingen op zoek naar een alternatieve koper. Die bleef uit.
------------------------------------
0
|
Zaterdag 2 augustus 2014 om 14:17 uur |
pajam
haagse-Dick schreef:
oja is Turks maar dacht dat ze dat in Iran ook deden, maar zou er best graag een keer heen willen. Zag pas een reisprogramma over Iran en het is daar gematigder dan men denkt. Mooi land en hele vriendelijke mensen!
Buitenland en geen eredivisie ervaring en heeft een mooie leeftijd!
oja is Turks maar dacht dat ze dat in Iran ook deden, maar zou er best graag een keer heen willen. Zag pas een reisprogramma over Iran en het is daar gematigder dan men denkt. Mooi land en hele vriendelijke mensen!
Buitenland en geen eredivisie ervaring en heeft een mooie leeftijd!
Nee, dat olie en mannen die aan elkaar frutselen is exclusief voor de Turken, zelfs de nationale sport daar.
Als je historie, cultuur, natuur en lekker eten je doel is, is Iran zelfs onder het huidige regime een prima vakantieoord! Men is zéér gastvrij en het reizen is gewoon prima veilig te doen.
Ben je een vrouw, dan zou ik het reizen met name in de zomerse periode afraden, dit i.v.m. de kleding eisen in Iran voor vrouwen onder de huidige regering.
Worden we blij als deze spits komt?
Als je historie, cultuur, natuur en lekker eten je doel is, is Iran zelfs onder het huidige regime een prima vakantieoord! Men is zéér gastvrij en het reizen is gewoon prima veilig te doen.
Ben je een vrouw, dan zou ik het reizen met name in de zomerse periode afraden, dit i.v.m. de kleding eisen in Iran voor vrouwen onder de huidige regering.
Worden we blij als deze spits komt?
0
|
Vrijdag 1 augustus 2014 om 09:31 uur |
<FCDH>
Overname van ADO Den Haag lijkt beter opgezet dan bij Vitesse
Woensdag, 30 juli 2014 om 08:45
Tot medio 1971 maakte Den Haag zich druk over de vurige rivaliteit tussen ADO en Holland Sport. Maar op 21 mei 1971 voegde Piet Vink, wethouder van sportzaken in de gemeente, de twee clubs samen tot FC Den Haag. De fusie was bedoeld om de bewoner van het Zuiderpark weer op te stoten in de vaart van de Eredivisie. Zoals voordien met drie keer een derde plaats, in 1965, 1966 en 1971.
Maar nimmer meer reikte FC Den Haag hoger dan een vijfde plaats, in 1972 en 1973, en veel later nog eens in 1987. Het verval duwde de club uit de derde stad van het land dieper en dieper weg naar uiteindelijk de eerste divisie, voor het eerst weer in 1982. De nostalgie naar het gulden verleden bleef schrijnen. Ook na de verhuizing in 2007 naar een knusse accommodatie nabij het Prins Clausplein.
De beste klassering deed zich voor in 2011, als zevende. Maar te vaak doolde ADO Den Haag verloren rond in het mijnenveld van een dreigende degradatie. Pas de laatste twee seizoenen rehabiliteerde het zich enigszins, dankzij de negende plaats, als een vrij stabiele middenmoter. Gezien het budget van veertien miljoen een puike prestatie, maar tevens ook de limiet qua verwachtingen en potentie.
Een Chinees marketing/evenementen-bureau, United Vansen International Sports uit Beijing, wil nu, na de definitieve overname van ADO, zowel de begroting als de status en het bereik opschroeven naar het peil van de eerste vijf in de Eredivisie. Eigenaar Hui Wang heeft toegezegd in elk geval structureel garant te staan voor een besteding van zo’n 24 tot 25 miljoen euro, ruim tien miljoen hoger en afgezet tegen de afgelopen competitie goed voor een positie tussen AZ (zesde met 26 miljoen) en Heerenveen (zevende met 22 miljoen). Maar de bezuinigingen slaan alom toe, zo ook bij Vitesse (was als nummer vijf 30 miljoen).
Juist Vitesse heeft als eerste club in Nederland zijn ziel verkocht aan een buitenlandse financier/investeerder. Het blijft hardnekkig ontkennen dat het is vervallen tot een slaafse satelliet van Chelsea, maar hoe dan ook had het met de (schijn)verkoop aan Merab Jordania op 16 augustus 2010 de dubieuze primeur in de hoogste afdeling. Onderwijl rukt ook de invloed van de Doyen Sports Group, een Brits-Maltese investeringsmaatschappij, op bij FC Twente, en langzaam bij PSV, Vitesse en aarzelend zelfs bij Feyenoord. Niet ten onrechte baart de KNVB dat veel zorgen.
Uiteraard houdt ‘Zeist’ de ontwikkelingen in Den Haag eveneens scherp in de gaten. Het is voor het eerst dat nu ook een Chinees bedrijf een club in Europa daadwerkelijk overneemt. Waarbij de transparante identiteit en de cultuur van United Vansen geen geheimen kennen. De Chinezen hebben nauwe banden met bonden uit Italië, Spanje en Frankrijk. Ze organiseren bijvoorbeeld komende zaterdag de Franse Super Cup tussen PSG en Guingamp in Beijing, zoals eerder met de Italiaanse en Spaanse versie.
Zakenman Wang wil ADO niet alleen terugbrengen naar de subtop in Nederland, maar ook benutten en uitbouwen voor de opleiding van Chinese trainers en talent. Het oosterse rijk met 1,351 miljard inwoners zweeft op de FIFA-ranglijst rond de honderdste plaats (nu 94ste). Onwaardig in de huidige visie van China als wereldmacht. Oud-spelers uit Den Haag moeten onder meer bij die scholing hun ervaring en kennis overdragen. Een grootse renovatie van het Zuiderpark als sportcentrum past al evenzeer in de plannen van Wang voor de wedergeboorte in Den Haag.
De nieuwe eigenaar van ADO Den Haag waakt voor alles dezelfde kostbare fouten te maken als bij clubs als Vitesse, maar ook bij AS Monaco (Rus Dimitri Rybolovlev), Cardiff City (Maleisiër Vicent Tan) en Hull City (Egyptenaar Assem Allam). Belangrijk is de wankele organisatie van de club te verbeteren. Maar voor de rest mijdt hij elke bemoeienis met delicate zaken als logo, clubkleuren en uitstraling.
In een openhartig onderhoud heeft Wang kennelijk ook al de kritische en achterdochtige aanhang en achterban van ADO kunnen geruststellen. Kortom, in veel opzichten lijkt deze buitenlandse overname beter doordacht en opgezet, en bovenal gegrond op oprechte bedoelingen……
LEX MULLER
Sportjournalist sinds mensenheugenis. Schrijft al sinds 1966 over voetbal. Bezocht WK`s vanaf 1974. Werkte tot 1994 voor kranten, waaronder twintig jaar bij het Algemeen Dagblad. Switchte daarna naar de televisie, maar legt zich sinds 1 januari 2011 volledig toe op sport op internet.
0
|
Woensdag 30 juli 2014 om 08:55 uur |
haagse-Dick
slash070
D.H.zuid-west schreef:
Keiharde shout vol waarheden... Ik wil dan ook NOOIT meer iets van die griezels horen, roepen langs de zijlijn doe je alleen op deze shoutbox.... tis maar dat je het weet
Ben trouwens blij met Wang en hoop dat er financiele ruimte is voor het verder optuigen van de structuur van de BVO, te beginnen met investeringen voor de jeugd en een goede TD en AD (en nee dus niet de familie Jol svp). Ik hoor hier namen rondzingen van gegadidgden en mijn persoonlijke voorkeur is Jansma als AD, zou echt geweldig zijn. Een TD met een ADO hart zal lastig zijn (Advocaat / Jol vallen af)... wellicht toch Adriaanse nog maar eens proberen?? heeft in elk geval kijk op het spelletje.
Keiharde shout vol waarheden... Ik wil dan ook NOOIT meer iets van die griezels horen, roepen langs de zijlijn doe je alleen op deze shoutbox.... tis maar dat je het weet
Ben trouwens blij met Wang en hoop dat er financiele ruimte is voor het verder optuigen van de structuur van de BVO, te beginnen met investeringen voor de jeugd en een goede TD en AD (en nee dus niet de familie Jol svp). Ik hoor hier namen rondzingen van gegadidgden en mijn persoonlijke voorkeur is Jansma als AD, zou echt geweldig zijn. Een TD met een ADO hart zal lastig zijn (Advocaat / Jol vallen af)... wellicht toch Adriaanse nog maar eens proberen?? heeft in elk geval kijk op het spelletje.
Advocaat ben ik eigenlijk al een tijdje op afgeknapt. AZ kon ook niet mee in zijn financiële plaatje voor de selectie , dus pakte hij zijn kleine koffertje in en vertrok. Op koffie drinkende adviseurs wat tegenwoordig in de mode is ben ik ook niet happig, dan voel je je als club net een 4 de klasser die een keer een gasttraining krijgt van een bekende coach. Over Jol weet ik het niet, Martin Jol houdt zich na Fulham zelf erg stil in elk geval. Jansma is een man van de regio, heeft know how en kan commercieel heel belangrijk zijn als uithangbord. Adriaanse is inderdaad een man met visie, en lijkt mij ook een hele correcte man, dacht dat hij nu adviseur was of zo van Willem 2.
Maar het zal een hele klus worden om een begin te maken:
Een goede stabiele organisatie met de juiste beleidsbepalers op de juiste plek, met één visie en cultuur bewaking.
Meer investeren in de jeugdopleiding, en accommodatie/faciliteiten
Nieuw leven inblazen van de ADO amateurs
Banden aanhalen en samenwerking met amateur regio clubs
Afstand club en supporters verkleinen dmv overleg/luisterend oor per kwartaal
Een aantrekkelijke hoofdselectie die jaarlijks meedoet om de play off plaatsen
Voorwedstrijden door jonge jeugdelftallen
Regelmatig optredens voor de wedstrijd van haagse regio artiesten
Buitenkant stadion een echt voetbalstadion uiterlijk geven ipv een fabriekshal
Een fanshop in het centrum van Den Haag
Enz enz enz
Maar het zal een hele klus worden om een begin te maken:
Een goede stabiele organisatie met de juiste beleidsbepalers op de juiste plek, met één visie en cultuur bewaking.
Meer investeren in de jeugdopleiding, en accommodatie/faciliteiten
Nieuw leven inblazen van de ADO amateurs
Banden aanhalen en samenwerking met amateur regio clubs
Afstand club en supporters verkleinen dmv overleg/luisterend oor per kwartaal
Een aantrekkelijke hoofdselectie die jaarlijks meedoet om de play off plaatsen
Voorwedstrijden door jonge jeugdelftallen
Regelmatig optredens voor de wedstrijd van haagse regio artiesten
Buitenkant stadion een echt voetbalstadion uiterlijk geven ipv een fabriekshal
Een fanshop in het centrum van Den Haag
Enz enz enz
0
|
Zaterdag 19 juli 2014 om 10:59 uur |
Advertentie
K.B
Dennis72 schreef:
Heb nog steeds als ik langs stadion loopt of het niet af is
Maar weet niet of dat prioriteit heeft
Heb nog steeds als ik langs stadion loopt of het niet af is
Maar weet niet of dat prioriteit heeft
Ik loop al jaren met het idee dat ze net als Bayern München groen gele schijnwerpers moeten neerzetten die s` avonds op die betonnen bak schijnen. Wat een geweldige uitstraling zou dat geven. Misschien een mooi groot scherm aan de buitenkant die hoogtepunten en reclame laten zien. Ik zag die 020 supporters al commentaar leveren dat ADO zijn cultuur verliest maar ze weten er geen klote vanaf. Ze zouden de artikelen zoals overleg met onze supporters op die sites moeten plaatsen, dan weten ze wel beter die arrogante lijers.
0
|
Woensdag 16 juli 2014 om 10:48 uur |
Ronaldo
Speelt ADO Den Haag volgend jaar in het rood?15 juli 2014
Voetbalclub ADO Den Haag staat op het punt in handen te komen van United Vansen International Sports Co., een onderneming van de Chinese investeerder, advocaat en voetbalfan Hui Wang. De huidige aandeelhouder van ADO Den Haag heeft al overeenstemming bereikt over een verkoop van zijn aandelen. Naar verluidt willen de clubleiding en de gemeente Den Haag dit voorkomen. Zij zijn bang dat de clubcultuur in het gedrang komt. De vraag is of er een stokje voor deze overname gestoken kan worden. Als de overname plaatsvindt is de volgende vraag in hoeverre de angst voor `Chinese invloeden` gerechtvaardigd is. Het antwoord op beide vragen wordt gegeven door de statuten.
Juridische situatie ADO Den Haag
De situatie bij ADO Den Haag is als volgt. De club is ondergebracht in een naamloze vennootschap genaamd N.V. ADO Den Haag. Alle gewone aandelen van deze vennootschap zijn in eigendom bij de Stichting Stadion Ontwikkeling (SSO), waar investeerder Mark van der Kallen bestuurder is. In feite is deze stichting de eigenaar van ADO Den Haag. Daarnaast is er één prioriteitsaandeel in eigendom bij de gemeente Den Haag. Tot slot is één bijzonder aandeel in eigendom bij de Haaglandse Football Club "Alles Door Oefening Den Haag", de oorspronkelijke voetbalvereniging die in 1905 werd opgericht.
Blokkeren overname?
De verhoudingen tussen en de rechten die verbonden zijn aan verschillende aandelen in een rechtspersoon worden geregeld in de wet en in de statuten. Zo kunnen de statuten bijvoorbeeld een regeling bevatten over de verkoop van aandelen.
Bij N.V. ADO Den Haag is er sprake van een `goedkeuringsregeling`. Dat betekent dat wanneer een aandeelhouder van gewone aandelen een of meer van zijn aandelen wenst te verkopen, hij daarvoor goedkeuring moet vragen bij de houder van het prioriteitsaandeel, in dit geval de gemeente Den Haag.
Dit betekent niet dat de gemeente Den Haag de Chinese overname zonder meer kan blokkeren door geen goedkeuring te geven. De gemeente kan namelijk alleen haar goedkeuring onthouden wanneer zij een alternatieve investeerder aandraagt die bereid is het Chinese bod minimaal te evenaren. SSO zal dan in zee moeten gaan met het door de gemeente geboden alternatief. Binnen drie weken nadat SSO schriftelijk toestemming aan de gemeente heeft gevraagd moet er een alternatief zijn. Die periode loopt volgens diverse media morgen (16 juli 2014) af. Is er geen alternatief, dan kan de deal met United Vansen worden afgerond en is ADO Den Haag in Chinese handen.
Clubcultuur
Als de overname door United Vansen doorgang vindt, luidt de vraag wat er gebeurt met de clubcultuur van ADO Den Haag, een club die al meer dan 100 jaar geleden werd opgericht. Supporters zijn bang voor een clubeigenaar als bij de eveneens meer dan 100 jaar oude Engelse voetbalclub Cardiff City. De Maleisische investeerder Vincent Tan veranderde na zijn entree in Wales tot afgrijzen van de supporters van de club (en voetballiefhebbers in het algemeen) het clublogo en de clubkleuren.
Bij ADO Den Haag zijn ook voor dit soort zaken bepalingen opgenomen in de statuten van N.V. ADO Den Haag. De cultuur van de club lijkt daarmee veilig. Zaken als de wijziging van de handelsnaam, het clublogo of de clubkleuren kunnen slechts plaatsvinden na goedkeuring van de houder van het bijzondere aandeel, de oorspronkelijke voetbalvereniging die de ruim 100 jaar oude historie niet snel zal verloochenen.
- See more at: https://www.gl-advocaten.nl/nieuws/2014-07-15-speelt-ado-den-haag-volgend-jaar-in-het-rood/#sthash.QZE06Jgg.dpuf
Voetbalclub ADO Den Haag staat op het punt in handen te komen van United Vansen International Sports Co., een onderneming van de Chinese investeerder, advocaat en voetbalfan Hui Wang. De huidige aandeelhouder van ADO Den Haag heeft al overeenstemming bereikt over een verkoop van zijn aandelen. Naar verluidt willen de clubleiding en de gemeente Den Haag dit voorkomen. Zij zijn bang dat de clubcultuur in het gedrang komt. De vraag is of er een stokje voor deze overname gestoken kan worden. Als de overname plaatsvindt is de volgende vraag in hoeverre de angst voor `Chinese invloeden` gerechtvaardigd is. Het antwoord op beide vragen wordt gegeven door de statuten.
Juridische situatie ADO Den Haag
De situatie bij ADO Den Haag is als volgt. De club is ondergebracht in een naamloze vennootschap genaamd N.V. ADO Den Haag. Alle gewone aandelen van deze vennootschap zijn in eigendom bij de Stichting Stadion Ontwikkeling (SSO), waar investeerder Mark van der Kallen bestuurder is. In feite is deze stichting de eigenaar van ADO Den Haag. Daarnaast is er één prioriteitsaandeel in eigendom bij de gemeente Den Haag. Tot slot is één bijzonder aandeel in eigendom bij de Haaglandse Football Club "Alles Door Oefening Den Haag", de oorspronkelijke voetbalvereniging die in 1905 werd opgericht.
Blokkeren overname?
De verhoudingen tussen en de rechten die verbonden zijn aan verschillende aandelen in een rechtspersoon worden geregeld in de wet en in de statuten. Zo kunnen de statuten bijvoorbeeld een regeling bevatten over de verkoop van aandelen.
Bij N.V. ADO Den Haag is er sprake van een `goedkeuringsregeling`. Dat betekent dat wanneer een aandeelhouder van gewone aandelen een of meer van zijn aandelen wenst te verkopen, hij daarvoor goedkeuring moet vragen bij de houder van het prioriteitsaandeel, in dit geval de gemeente Den Haag.
Dit betekent niet dat de gemeente Den Haag de Chinese overname zonder meer kan blokkeren door geen goedkeuring te geven. De gemeente kan namelijk alleen haar goedkeuring onthouden wanneer zij een alternatieve investeerder aandraagt die bereid is het Chinese bod minimaal te evenaren. SSO zal dan in zee moeten gaan met het door de gemeente geboden alternatief. Binnen drie weken nadat SSO schriftelijk toestemming aan de gemeente heeft gevraagd moet er een alternatief zijn. Die periode loopt volgens diverse media morgen (16 juli 2014) af. Is er geen alternatief, dan kan de deal met United Vansen worden afgerond en is ADO Den Haag in Chinese handen.
Clubcultuur
Als de overname door United Vansen doorgang vindt, luidt de vraag wat er gebeurt met de clubcultuur van ADO Den Haag, een club die al meer dan 100 jaar geleden werd opgericht. Supporters zijn bang voor een clubeigenaar als bij de eveneens meer dan 100 jaar oude Engelse voetbalclub Cardiff City. De Maleisische investeerder Vincent Tan veranderde na zijn entree in Wales tot afgrijzen van de supporters van de club (en voetballiefhebbers in het algemeen) het clublogo en de clubkleuren.
Bij ADO Den Haag zijn ook voor dit soort zaken bepalingen opgenomen in de statuten van N.V. ADO Den Haag. De cultuur van de club lijkt daarmee veilig. Zaken als de wijziging van de handelsnaam, het clublogo of de clubkleuren kunnen slechts plaatsvinden na goedkeuring van de houder van het bijzondere aandeel, de oorspronkelijke voetbalvereniging die de ruim 100 jaar oude historie niet snel zal verloochenen.
- See more at: https://www.gl-advocaten.nl/nieuws/2014-07-15-speelt-ado-den-haag-volgend-jaar-in-het-rood/#sthash.QZE06Jgg.dpuf
0
|
Dinsdag 15 juli 2014 om 16:15 uur |
ADODENHAAG
haagse-Dick schreef:
Ik zie iedereen al met van die witte bakjes lopen daar!
Lekkerder dan al die patat, hamburger ongezonde troep kraampjes
Misschien een loempia tentje zou ook niet verkeerd zijn!
Ik zie iedereen al met van die witte bakjes lopen daar!
Lekkerder dan al die patat, hamburger ongezonde troep kraampjes
Misschien een loempia tentje zou ook niet verkeerd zijn!
Ik ben geen voorstander van een hele cultuuromslag maar een ouderwetse loempiakraam kan geen kwaad.
Ik denk overigens dat ze niet bezig zullen zijn de Chinese cultuur in Den Haag te brengen. Wat ik in de interviews heb gelezen lijkt het eerder of ze de Haagse cultuur in China willen overbrengen.
De toekomst gaat leren wat er gaat gebeuren...
Ik denk overigens dat ze niet bezig zullen zijn de Chinese cultuur in Den Haag te brengen. Wat ik in de interviews heb gelezen lijkt het eerder of ze de Haagse cultuur in China willen overbrengen.
De toekomst gaat leren wat er gaat gebeuren...
0
|
Maandag 14 juli 2014 om 13:15 uur |
friuli
K.B schreef:
Pleur op man. Er is meerdere malen in grote interviews aangegeven dat er ook in de structuur en jeugd geïnvesteerd zal worden. Die chinezen weten we hoe wij supporters zijn en kunnen zijn als ze de club naar de klote helpen. Dan breekt de pleuris uit, dus die hebben wel nagedacht over de club, anders hadden ze een club als AZ gepakt waar toch niemand zijn bek opentrekt.
Wil je wachten op miljoenen van onze haagse iconen die liever tot hun 80e een andere club trainen? Wij hebben deze miljoenen nodig om voor eens en altijd uit het rechterrijtje te blijven. Met deze overname kunnen grote nederlandse lokale sponsoren worden aangetrokken waardoor je niet van alleen de chinezen afhankelijk zijn.
Pleur op man. Er is meerdere malen in grote interviews aangegeven dat er ook in de structuur en jeugd geïnvesteerd zal worden. Die chinezen weten we hoe wij supporters zijn en kunnen zijn als ze de club naar de klote helpen. Dan breekt de pleuris uit, dus die hebben wel nagedacht over de club, anders hadden ze een club als AZ gepakt waar toch niemand zijn bek opentrekt.
Wil je wachten op miljoenen van onze haagse iconen die liever tot hun 80e een andere club trainen? Wij hebben deze miljoenen nodig om voor eens en altijd uit het rechterrijtje te blijven. Met deze overname kunnen grote nederlandse lokale sponsoren worden aangetrokken waardoor je niet van alleen de chinezen afhankelijk zijn.
Jordania had ook mooie praatjes toen hij begon ! De club cultuur blijft behouden en we worden binnen 3 jaar kampioen. bla bla bla Nou ik heb het gezien iedereen lacht vitesse nu uit. Volkomen logisch dat de gemeente dit wil voorkomen.
0
|
Maandag 7 juli 2014 om 19:10 uur |
Jordy
Nu online
Aad, yesyes en 94 gasten.
Zoek in shoutbox
Spelersklassement
Laatste wedstrijd
Volgende wedstrijd
Advertentie
Keuken Kampioen Divisie
1 | Volendam + | 20 | - | 40 |
2 | Excelsior | 20 | - | 39 |
3 | FC Dordrecht | 20 | - | 36 |
4 | Den Bosch + | 20 | - | 33 |
5 | Graafschap | 20 | - | 32 |
6 | SC Cambuur | 20 | - | 32 |
7 | FC Emmen | 20 | - | 32 |
8 | ADO Den Haag | 20 | - | 31 |
9 | Helmond Sp. | 20 | - | 31 |
10 | Roda JC | 20 | - | 30 |
11 | Telstar | 20 | - | 26 |
12 | FC Eindhoven | 20 | - | 26 |
13 | MVV Maastr. | 20 | - | 23 |
14 | Jong AZ | 20 | - | 22 |
15 | TOP Oss | 20 | - | 22 |
16 | Jong Ajax | 20 | - | 21 |
17 | Jong PSV | 20 | - | 21 |
18 | VVV-Venlo | 20 | - | 16 |
19 | Jong Utrecht | 20 | - | 13 |
20 | Vitesse -27 | 20 | - | -8 |