Club Achter de Duinen

Advertentie

Volg Cadd op X

Volg Cadd op X

Voorspellingen-ranking

Voorspellingen-ranking

ADO-statistieken

ADO-statistieken

Inloggen

Naam / e-mail:
Wachtwoord:

Welkom in de shoutbox, gast

Tag: shirtsponsor

Kies een pagina

Vorige pagina
Pagina 5
Volgende pagina

GroenGeelHart070

Voor de geïnteresseerden, interview VI met Hamdi:


Net binnen
Video
PRO
Van Sjeik Mansour tot ADO: het pad van de directeur die voor nieuw leven moet zorgen
© ADO Den Haag/Laurens Lindhout
Van Sjeik Mansour tot ADO: het pad van de directeur die voor nieuw leven moet zorgen
17.00 uur
Opslaan
Door Martijn Krabbendam Martijn KrabbendamINTERVIEW
Hij coachte net zo makkelijk het Rotterdamse daklozenelftal als dat hij over voetbal praat met His Highness sjeik Mansour van de Football Group. ‘Ik ben een verbinder’, zegt Mohammed Hamdi (36). Hij zal dat karakter nodig hebben om als algemeen directeur van het moeilijke ADO Den Haag één club te maken, met één missie en één gedachte.

De uitbater van het restaurant kon zijn ogen niet geloven. Aan de dis: Premier League-ervaring met Martin Jol en Alan Pardew. Verder: vertegenwoordigers van ADO Den Haag en de grootaandeelhouders uit China, United Vansen. Met z’n allen aan één tafel, een dag voor

de wedstrijd tegen RKC Waalwijk. ADO Den Haag leek wel een eenheid. ‘Mooie anekdote’, glimlacht algemeen directeur Mohammed Hamdi. ‘Of-ie klopt? Zou zomaar kunnen. In ieder geval is dat wel waar we naar streven: één club, één missie, één gedachte.’

`Ik ben het levende voorbeeld dat dromen kunnen uitkomen`

Er zijn mensen die zullen zeggen: ‘Welkom in Utopia.’
‘Ongetwijfeld, maar ik zeg dan dat ik het levende voorbeeld ben dat dromen kunnen uitkomen.’

Wat is het levensverhaal van Mohammed Hamdi?

‘Ik was drie toen mijn ouders besloten vanuit Marokko naar Nederland te verhuizen. Zo kwam ik in Leiden terecht, dus dat wordt dan je thuis. Ik ben er begonnen met voetballen bij Lugdunum, daarna ging ik naar UVS, de hoogst spelende club uit de stad. In de jeugd ben ik nog twee keer verhuisd naar FC Lisse en Tonegido/Haagse Bluf waar ik in de Reserve Hoofdklasse ging spelen, tot ik erachter kwam dat ik niet goed genoeg was voor dat niveau.`

`Op mijn 21se raakte ik ook zwaar geblesseerd. De droom als prof de top te halen, had ik al laten varen, maar niettemin is het een hard gelag als je op die leeftijd niet meer mag voetballen. Maar het triggerde wel iets in me, precies wat ik net al zei. Ik stelde mezelf de vraag welke bagage je nodig hebt om in het voetbal te kunnen werken. Het meest voor de hand lag: je trainersdiploma’s. Die ben ik gaan halen, UEFA C en B. Daarmee kon ik aan de slag bij de jeugd van de amateurtak van Sparta Rotterdam. Trainde ik de B2. Later werd ik assistent van Mike Obiku bij de A1. Toen er een positie vrijkwam als manager jeugdzaken, ben ik dat gaan doen. Hield niks anders in dan dat je zorgde dat de communicatie met trainers, spelers, maar ook de bvo een beetje smooth verliep. Heb ik twee jaar gedaan. Toen ging ik naar SVV in Schiedam, de Onder-13 trainen.`

`Omdat ik ook wilde weten hoe het was een seniorenploeg te trainen, heb ik twee jaar De Ster uit Den Haag onder mijn hoede gehad. Zondagderdeklasser, maar hartstikke dankbaar werk. Alleen wist ik dat ik als trainer nooit de top zou halen, hoewel ik nog een WK heb meegemaakt. Met het daklozenteam van Rotterdamwerden we Nederlands kampioen. Was een initiatief van het Leger des Heils. Stonden we ineens op de grote Plaza van Mexico-City het WK voor daklozenteams te spelen. Daar trof het me voor het eerst. Dat je voetbal kon laten samensmelten met discipline, afspraken nakomen. Ik was trainer, manager en maatschappelijk werker tegelijk. Oké, als je komt trainen, kunnen we je aan een stage helpen. Veel van die gasten hebben zich op die manier uiteindelijk losgewerkt uit de ellende. Huisje-boompje-beestje. Ik ben er nog steeds trots op. In die verbindende rol voelde ik me thuis. Praten, afspraken maken, deals sluiten… Dat moest het worden.’

In 2013 begon u bij ADO Den Haag op de commerciële afdeling.

‘Die vacature verbond alles met elkaar wat ik het liefst deed. Ik had al wat commerciële klussen gedaan en dat ging goed. Opgeteld bij mijn motivatie, de plannen die ik had en mijn liefde voor voetbal, vonden ze het bij ADO Den Haag wel een goede match. Dan blijkt dat de commerciële kant van voetbal een klein wereldje is. Iedere deal die je doet, wordt opgemerkt. Op een dag kreeg ik telefoon van Lagardère, een Frans bedrijf dat in die tijd de marketingrechten had van FC Utrecht, Roda JC en NEC. Plus de rechten voor Euro 2016. Die moest ik in Nederland aan de man zien te brengen.`

`Maar wat gebeurt er? Oranje plaatst zich niet. Dat is voor supporters een schok, maar ik heb gevoeld wat het aan de commerciële kant doet: geen bedrijf geïnteresseerd. Ik ben toen plompverloren naar België doorgeschakeld. Da’s het voordeel van corporate bedrijven, die hebben in meer landen holdings zitten. Op die manier heb ik toch nog mijn targets kunnen halen.`

`Nou, ja, dat valt op in een kleine wereld. Lagardère wilde dat ik mijn visie losliet op de commerciële afdelingen van Utrecht, Roda en NEC. Zo kon ik ineens meekijken in de keuken van drie clubs. Maar dat niet alleen. Lagardère is groot, in Duitsland deden ze dat voor Borussia Dortmund, Hamburger SV. Kon ik ook daar in de keuken kijken. Toen kreeg ik het idee dat dit mijn werk was. Ik ben de cursus management betaald voetbal gaan volgen bij de KNVB. Dat is wel een aardig houvast, maar het blijft slechts een tool.`

`Eén keer in de maand naar Zeist en tussendoor werken in projectgroepjes. Ik combineerde het met mijn werk voor Lagardère, maar keek verder. Ik zag steeds meer Aziatische bedrijven zich bemoeien met het voetbal. Dus toen Infront Sport zich meldde bij me, wist ik dat ze waren overgenomen door de Wanda Group, dat aandeelhouder was geworden van Atlético Madrid. Voor mij betekende dat weer een andere dynamiek qua werk. Ineens zat ik ook bij andere sporten dan alleen voetbal. Ik leerde bijvoorbeeld de commerciële kant van schaatsen en basketbal kennen.’

`Ik heb niet veel trainers meegemaakt, maar Henk ten Cate is wel een van de besten`

Wat moet je ermee?

‘Ik ontwikkel me graag allround, wil de dynamiek leren kennen van andere sporten, de tv-rechten, mediadeals. Tegelijk volgde ik een studie Business of Sports Management in Slot Zeist. Ontwikkelen, ontwikkelen, leren… Alles op het gebied van bedrijfskunde. Dat is wat ik wilde. Voordeel is dat ik nu kan meepraten over de sportpakketten. Wij krijgen steeds een benchmark-report over de andere Eredivisie-clubs en Europese teams. Maar ik wil ze ook van andere sporten hebben. Dat zijn globaal gezien net zo goed je concurrenten. Wat ik eraan heb? Ik praat momenteel met sportmarketingbureaus die niet uit het voetbal komen, maar die ADO Den Haag interessant vinden vanwege de Chinese connectie. Met hen kan ik praten op niveau. Dát heb ik eraan. Alles in het leven draait om relaties, netwerken, kennis.’

Zo kwam u in Azië terecht?

‘Tijdens een seminar raakte ik in gesprek met iemand die heel goed was met de beleidsbepalers van Al Jazira uit Abu Dhabi. Die man zei dat mijn profiel prima paste bij de club, want ze zochten net een commercieel directeur uit Europa die Arabisch sprak. Nou, een paar afspraken later was ik aangenomen. Met de ceo, Ayed Mabkhout, had ik meteen een klik. Helemaal gek van het Nederlands voetbal, heel pienter ook.`

`Wat ook meespeelde dat ik er graag naartoe wilde, was de aanwezigheid van Henk ten Cate. Ik heb niet veel trainers meegemaakt, maar Henk is wel een van de besten. Niet alleen vanwege zijn veldtrainingen, ook door de manier waarop hij leidinggaf: hij was echt de baas, wist precies hoe hij dat moest doen in die cultuur. Ik heb van dichtbij kunnen zien hoe we met Al Jazira lang met 1-0 voorstonden tegen Real Madrid in de halve finale van het WK voor clubteams. Uiteindelijk verloren we, maar de manier waarop Henk dat toen heeft neergezet, maakte indruk. Veel van geleerd op voetbalgebied wat me later van pas kon komen.’

Wat was uw rol?

‘De club vermarkten. Al Jazira is een eigen entiteit, met dezelfde eigenaar als de City Football Group: sjeik Mansour, die ook eigenaar is van Manchester City, New York FC en Melbourne City. Maar dat betekende volgens mij niet dat ik geen synergie kon zoeken met de businessclubs van die clubs. Daardoor ontstond er een ander businessmodel. Was een prima plan, al zeg ik het zelf. Zij gingen zelf geloven in het concept van business to business. Zo had Al Jazira ook wat aan het internationale netwerk van His Highness.’

Waarom noemt u hem zo? Hij is er niet en zal dit verhaal ongetwijfeld niet lezen.

‘Omdat hij lid is van de Royal Family. Ik heb sjeik Mansour laatst nog ontmoet tijdens een Ramadan Iftar in Abu Dhabi. Heel normale man, zeer benaderbaar en gek op voetbal. En hij heeft een visie waaraan veel investeerders een voorbeeld kunnen nemen. Of beter: hadden kunnen nemen, want nu zijn ze te laat.’

Wat dan? Met veel geld van Manchester City een winnende club maken?

‘Dat is één ding, ja. Succes leidt tot meer succes, dus moet je ergens beginnen. Maar na City heeft hij in elk werelddeel een club overgenomen, helemaal naar zijn hand gezet volgens de visie van de Football Group. Die clubs worden gerund op dezelfde wijze, door mensen die eerst in de keuken bij Man City hebben gekeken en die visie nu verspreiden. Dát is synergie. His Highness verbindt Etihad Airways als shirtsponsor, dus dat merk krijgt ook wereldwijde aandacht. Zo versterkt alles elkaar. Een visie, een doel. Vind ik indrukwekkend.’

Sheik Mansour is een heel normale man, zeer benaderbaar en gek op voetbal.
Wat heeft uw tijd in het internationale voetbal u geleerd?

‘Dat we in Nederland naar binnen gekeerd zijn als het gaat om het vermarkten van ons voetbal. De Eredivisie is een merk, maar we doen er volgens mij te weinig mee. Ja, nu praten we even over de BeNeLiga, dat is tenminste iets en los van de vraag of het echt iets wordt, is het natuurlijk veel te laat dat we deze gesprekken überhaupt voeren. Ik heb eerder gezegd dat iemand zoals Chris Woerts, de beste op zijn vakgebied, allang de boer op had gemoeten met de Eredivisie. We blijven klein, doordat we klein willen blijven. Niet omdat het moet.’

Wat had Nederland kunnen doen?

‘Wat niet? Je hebt een competitie waar grote talenten hun eerste stappen hebben gezet. Dat alleen is al een businessplan. Maar het gaat er vooral om wat je er zelf aan doet. Met kerst gaan Nederlanders naar Engeland om voetbal te kijken, terwijl hier alles stilligt, omdat trainers en spelers bij hun families willen zijn. Ook goed, maar zo mis je kansen.’

Als directeur van ADO Den Haag is dat niet uw pakkie aan.

‘Nee, maar ik zie de kansen wel…’

`Sjeik Mansour heeft een visie waaraan veel investeerders een voorbeeld kunnen nemen`

Laat de club zich eerst maar eens handhaven.

‘We doen er met z’n allen alles aan dat te realiseren.’

FC Utrecht-ADO Den Haag 4-0. Had u dat geld voor die nieuwe technische staf en spelers maar in uw zak gehouden.

‘Nee, want op dezelfde voet verdergaan als we deden, was geen optie. Natuurlijk is het een tegenvaller als je kansloos verliest bij FC Utrecht, maar het is nog kanslozer als je nu ineens van koers verandert. Deze ploeg en staf zijn pas net begonnen. Je mag geen wonderen verwachten. Ik kijk er anders naar: twee wedstrijden, drie punten, want van RKC hebben we gewonnen. Zo gaan we door, tot aan het einde. Kortetermijndenken, om uiteindelijk een goede lange termijn te kunnen plannen. En alle transfers die we hebben gedaan, zijn financieel verantwoord.’

Zes jaar nadat u bij ADO Den Haag was vertrokken als commercieel medewerker, keerde u terug als algemeen directeur. Hoe is dat gegaan?

‘Op een maandagmiddag werd ik gebeld door iemand van De Vroedt & Thierry, een headhuntersbureau. Hij vroeg of ik interesse had algemeen directeur van ADO Den Haag te worden. De club was een sollicitatieprocedure gestart en zij wilden mij inbrengen als kandidaat. Ik heb met ze gesproken, dat liep goed en zo ben ik de procedure in gerold.’

Als dark horse – u was nummer elf – terwijl er al tien kandidaten waren.

‘Dat die namen zijn uitgelekt, kan ik ook niet helpen. Onbegrijpelijk dat dit is gebeurd. Maar al die kandidaten stonden willekeurig op een lijst. Dus eerste, vijfde, elfde – je kon er geen conclusies aan verbinden.’

`Ik had het gevoel dat het proces naar mijn benoeming bij ADO Den Haag niet zuiver verliep`

Toen?

‘Ik kreeg een gesprek met de heer Wang, de grootaandeelhouder, en Ad Melkert, toen voorzitter van de raad van commissarissen. Het was in het Savarin Hotel in Rijswijk. Ik had De Vroedt & Thierry gevraagd of ik een presentatie mocht geven. “Blijf dicht bij jezelf”, zeiden ze. Dus ik heb dat gedaan, een aantal punten op papier gezet over hoe ik naar ADO Den Haag keek. Daarna belde De Vroedt & Thierry weer en had ik bij hen op kantoor een onderhoud van tweeënhalf uur. Vervolgens kwam er nog een gesprek, in het HNK-verzamelgebouw. Moest ik de leden van de rvc en de aandeelhouders leren kennen. Daarop nóg een gesprek met Melkert…’

U dacht niet…

‘Wacht effe, ja, natuurlijk! Het zou gaan om drie gesprekken, maar inmiddels had ik er al een stuk of zeven achter de rug. Vond ik wel frappant. Ik heb mezelf dan ook twee keer willen terugtrekken uit de procedure, sterker: heb ik ook daadwerkelijk aangeboden. Het werd me alleen sterk afgeraden, omdat ze mij de sterkste kandidaat vonden.’

U had ook kunnen bedenken: Ze willen me niet.

‘Ja, natuurlijk. Maar tegelijkertijd is dat gevoel gebaseerd op niks. Ad Melkert heeft dat nooit zo tegen me gezegd. Alleen, de handelingen, het proces, het manipuleren van informatie, zaken laten lekken naar de media… Het gaf me vooral het gevoel dat het proces niet zuiver verliep, Vandaar dat ik tot twee keer toe eruit wilde stappen. Ik vond het op z’n zachtst gezegd merkwaardig.’

Maar u was zo ijdel het wel te willen gaan doen?

‘Misschien. Je kunt het ook doorzettingsvermogen noemen, of karakter, of het idee hebben dat je van waarde kan zijn voor zo’n club. Misschien is het wel van alles een beetje, dat ik dacht: Misschien wilden de mensen wel dat ik het niet zou doen. Nou, dan doe ik het wél. Ik heb zelf niet gebeld, die headhunter belde míj.’

Wat zou de reden kunnen zijn dat ze u niet wilden?

‘Angst voor jong en vers bloed wellicht?’

Een aantal mensen ziet u als loopjongen van de Chinezen. Doet u dat wat?

‘Zulke kritiek laat ik als water over de rug van een eend van me af glijden. Ik snap ook niet waarom ze dat denken.’

U was nog niet binnen of de ene na de andere medewerker sneuvelde.

‘Ad Melkert was de eerste, want het boterde niet tussen hem en United Vansen. Fons Groenendijk stapte zelf op en het contract van Jeffrey van As werd niet verlengd. Natuurlijk is dat in overleg gegaan met de rvc. Het zijn normale procedures geweest.’

Het komt er dus op neer dat u luistert naar United Vansen.

‘Ik praat met en luister naar iedereen, van de grootaandeelhouder tot de stakeholders, de commissarissen enzovoort. Maar luisteren is iets anders dan alles zomaar blind uitvoeren. Je komt gezamenlijk tot een conclusie. Voor de good governance is de directie eindverantwoordelijk, met de rvc als controlerend orgaan erboven. Zo sta ik er wel in. Maar uiteindelijk zijn zij, United Vansen, wel de baas. Deze mensen hebben nu vijfenhalf jaar de aandelen van de club, los van de periode dat ze even ergens anders waren. Maar nooit hebben ze het gevoel gehad dat ze konden meedenken, laat staan meebepalen, over het beleid bij ADO Den Haag.`

`Je moet het zo zien: stel, jij hebt een huis gekocht. Je loopt naar binnen met je vrouw en dan gaat de bel. De buurman en buurvrouw. Die zeggen: “Gefeliciteerd met jullie huis, hartstikke leuk, maar wij gaan het inrichten”. Dan zeg jij toch: Hoe bedoel je? Is toch mijn huis? Zo was mijn gevoel bij de relatie tussen ADO Den Haag en United Vansen. Ik had ook gewoon kunnen vragen of ze op dit moment alleen even de tekorten wilden aanvullen, maar dat is niet de manier de club verder vooruit te helpen. Ik verbind liever dan dat ik irriteer.’

Poserend met de nieuwe trainer Alan Pardew (rechts) en zijn assistent Chris Powell.
Schrok u bij wat u aantrof?

‘Ik schrik niet snel, maar besefte wel direct dat dit op z’n minst een gigantische uitdaging ging worden.’

Waarom zegt u niet gewoon: Er wordt hier zo veel geld betaald aan salarissen voor middelmatige spelers zonder restwaarde, dat ADO zo goed als technisch failliet is?

‘Luister, ik ga niet oordelen over beslissingen die in het verleden zijn genomen. Wil ik niet, kan ik niet. Maar het is wel belangrijk voor ADO Den Haag dat we duidelijkheid scheppen naar de spelers, de rvc, aandeelhouders, de stakeholders en de markt, hoe we de komende jaren financieel te werk willen gaan.’

Nog een keer: schrok u bij wat u aantrof?

‘Nogmaals: nee. Maar ik zag wel een aantal dingen die ik anders had verwacht. Dan moet je denken aan de organisatiestructuur, de beslissingstrajecten, de communicatie richting rvc en United Vansen.’

Waar begint een nieuwe algemeen directeur dan?

`Als ADO Den Haag echt verder wil, zal iedereen zijn eigen agenda opzij moeten leggen en meegaan in die van de club`

‘Bij het begin. Terug naar de basis. Je moet eerst zeker weten dat het team waarmee jij als directeur gaat werken, dedicated is. Als je team niet voldoet, ga jij het zelf ook niet redden. Daarna ga je kijken naar de structuur van de club en daarbij verzin je profielen. Welke karakters heeft ADO Den Haag nodig om de komende jaren te kunnen groeien? Dat heb ik gedaan.’

U moest binnen honderd dagen een beleidsplan presenteren en zorgen dat intern iedereen weer op één lijn zit. Is dat gelukt?

‘We zijn in november naar China geweest en daar hebben we het meerjarenplan gepresenteerd. Dat werd goed onthaald. Vervolgens heb ik dat plan besproken met diverse stakeholders, collega’s, supporters en noem maar op. Iedereen stond erachter. Oké, dan is er ook geen argument meer terug te kijken naar wat is geweest bij deze club. Dan moeten we aan de slag. Ik hoop dat ik iedereen op één lijn heb, maar wat me wel is opgevallen, is dat er een verschil zit tussen ja zéggen en ja dóén. Als ADO Den Haag echt verder wil, zal iedereen zijn eigen agenda opzij moeten leggen en meegaan in die van de club.’

`Martin is misschien wel de grootste transfer geweest voor ADO Den Haag`

Hoe hebt u Martin Jol aan boord gekregen? Die zat eerst als lid van de rvc in een kampje dat tegen de aandeelhouders uit China ageerde.

‘Ik heb Martin ons meerjarenplan gepresenteerd en hij raakte erdoor geënthousiasmeerd. Martin moest zich als lid van de rvc committeren aan de visie van de raad. Maar toen hij eruit was, viel hij over te halen. En nu zit er iemand die er echt mee bezig is. Hij heeft ADO Den Haag de laatste jaren van afstand gevolgd en vraagt zich af hoe het met de doorstroming zit van jeugd. Waar zijn de talenten? Waarom verkoopt deze club niet of nauwelijks spelers die zij zelf heeft opgeleid? Martin heeft daarover zo zijn ideeën. Zijn komst zorgt ervoor dat we op dat vlak stappen kunnen maken. Martin is misschien wel de grootste transfer geweest voor ADO Den Haag. Maar dat blijkt pas als we erin blijven dit seizoen. Hij is in ieder geval weer thuis.’

De grootaandeelhouder wil uw contract nu al verlengen. Maar stel dat het niet lukt en de club degradeert, heeft u dan gefaald?

‘We leven onder druk. Niet alleen ik, ook de staf, de nieuwe spelers, eigenlijk iedereen. We moeten erin blijven om echt te kunnen groeien. Ik gelóóf dat het lukt, alleen ben ik gevoelsmatig te laat erin gestapt. Liever was ik eerder begonnen bij de club. Nu zijn we bezig aan een herstelperiode, daarna treedt het meerjarenplan in werking dat door iedereen is goedgekeurd en omarmd. Als we degraderen, zullen we dat opnieuw moeten aanpassen. Maar ik ben van nature iemand die denkt in succes, niet in falen. Negatief gedachten zijn zo zonde van je tijd, dat heb ik dit jaar weer geleerd.’

Hoe?

‘Ik heb Pim Verbeek leren kennen toen ik bij de amateurs van Sparta werkte. Daarna hebben we altijd contact gehouden. Vorig jaar zag ik hem in Abu Dhabi, Pim was daar als bondscoach van Oman. Toen ik naar ADO Den Haag kon, belde ik Pim weer voor advies. “Je kunt het”, zei hij, “maar blijf wel dicht bij jezelf”. Onlangs speelden we vriendschappelijk tegen Sparta. Pim belde dat-ie kwam kijken. Samen met Henk van Stee heeft hij toen nog mee geluncht. Maar wat gebeurde er? Na de wedstrijd liep ik met hem mee. We gaven elkaar altijd een knuffel, maar dit keer hield hij me langer vast. “Mo, ik ben trots op je”, zei hij. Ik was blij, want ik hechtte veel waarde aan wat hij zei. Maar het bleek een afscheidsknuffel. Een tijdje later was hij overleden. Pims dood grijpt me nog steeds aan. Hij hielp mensen, zonder dat-ie ermee te koop liep, was altijd positief. Daar denk ik aan als we het met ADO Den Haag moeilijk hebben. Altijd geloven dat het kán.’
0
Donderdag 30 januari 2020 om 17:42 uur

Haagshart

Ik zie nu pas dat Slavia Praag een Chinese shirtsponsor heeft. Dus ik denk dat er nu goed gebruikt wordt gemaakt van de netwerken om Bijvoorbeeld Mick van Buren te halen.

Maar het kan natuurlijk ook toeval zijn.
0
Maandag 13 januari 2020 om 19:29 uur

SSimons

Mooi verhaal over Haagse Frans Hotelplan...


Een Haagse wereldreiziger: Altijd heimwee

AFSCHEID

Frans van Steenis kwam op de mooiste plekken in de wereld, maar hij bleef Den Haag altijd trouw. Dinsdag neemt de voormalige hoofdsponsor van FC Den Haag in zijn geliefde stad afscheid als directeur van Nederlandse Loterij. ,,Voor mijn gevoel ga ik niet met pensioen, er is geen eindpunt."

Hij was altijd onderweg voor de bedrijven die hij diende, trok de hele wereld over. ,,Ik heb 40 jaar uit mijn koffer geleefd", stelt Frans van Steenis, bekend Haags bestuurder, vast.

Van enige spijt of berouw is geen sprake, integendeel. ,,Reizen en in verschillende culturen werken, hebben me gemaakt tot wie ik ben", vertelt Van Steenis. ,,Ik ben gevormd in een militair gezin en in mijn twee jaar bij de marine. Varend op kruisers en fregatten heb ik toen de wereld ontdekt, de mediterrane landen, Amerika, Indonesië en Afrika."

,,Vandaar dat ik na mijn diensttijd bij een reisorganisatie, Hotelplan, aan het werk ben gegaan. Gewoon gereageerd op een advertentie. Het hoofdkantoor was aan de Laan van Meerdervoort, Haagser kan niet." Binnen tien jaar was hij er algemeen directeur.

Bij Nederlandse Loterij gaat Van Steenis (66) dinsdag officieel met pensioen. Maar om de functies die hij daarnaast nog bekleedt, te tellen, zijn de vingers van twee handen nauwelijks genoeg. Hij kan nu eenmaal niet stilzitten. ,,Naast sport is resultaatgericht besturen mijn leven", verduidelijkt Van Steenis.

,,Vrij vertaald naar de uitspraak van een bekend voetbaltrainer: Ik ben altijd op zoek naar de beste elf en niet naar de elf besten, want met een bedrijf vol wijsneusjes ga je het niet maken, wel met het beste team. Dat is mijn passie, en dan is er geen onderscheid tussen werk en vrije tijd, dat loopt bij mij in elkaar over."

,,Voor mijn gevoel ga ik ook helemaal niet met pensioen, er is geen eindpunt. Ik vind het raar dat veel mensen hun leven in drie perioden indelen, het leren, het werken en de tijd erna. Voor mij is het één consistente flow."

,,Ik wil de dingen die ik in mijn zakelijke leven heb geleerd in dienst stellen van de samenleving. Dat doe ik door in raden van commissarissen, stichtingen en projectgroepen te gaan zitten, met name op gebied van cultuur, onderwijs en sport. Ik wil altijd helpen dingen groter te maken, kleiner maken doen anderen wel."

Ik ben altijd op zoek naar de beste elf en niet naar de elf besten, want met een bedrijf vol wijs­neusjes ga je het niet maken, wel met het beste team

Antarctica
Er verandert dus eigenlijk niet veel in het drukke leven van Van Steenis. ,,Natuurlijk ga ik meer tijd vrij maken voor de mensen die ik lief heb, maar ik wil eindelijk ook eens van Argentinië naar Antarctica zeilen. Dat is de zwaarste oversteek die je als zeiler kan maken. Die tocht staat al 20 jaar op mijn lijstje. Hopelijk kan ik het volgend jaar doen. Ik ben straks in ieder geval in de positie dat ik kan zeggen dat ik in een bepaalde periode even niet beschikbaar ben voor vergaderingen. Deze oversteek kan alleen in december, januari of februari, want dan is er het minste ijs."

Meestal werd de succesvolle Hagenaar bij de organisaties waar hij werkte, gevraagd om een `koerswijziging` door te voeren. Van Steenis: ,,Ik sta bekend als de man van reorganisaties en fusies. Noem het gerust mijn hobby. Louis van Gaal heeft het over het lezen van de wedstrijd, bij mij is het het lezen van de directiekamer. Mijn vader zei altijd: je hebt één mond en twéé oren, en dat is geen toeval. Luisteren, lezen en kijken hebben me veel gebracht."

Hij zag tijdens zijn talloze reizen over de wereld de allermooiste plekken, toch bleef Van Steenis, geboren in Scheveningen en al heel lang woonachtig in Kijkduin, Den Haag altijd trouw. ,,Er waren wel plaatsen waar ik oud had willen worden. Seattle in Amerika bijvoorbeeld, vooral omdat je daar binnen een afstand van een kwartier rijden zowel kunt zeilenals skiën, twee hobby`s van me. En Zuid-Afrika is natuurlijk schitterend. Maar steeds was er uiteindelijk de vraag: wat gaat er boven Den Haag?``

Maar steeds was er uiteinde­lijk de vraag: wat gaat er boven Den Haag?

Het is te gek voor woorden dat een stad als Den Haag, waar het wemelt van de amateur­voet­bal­lers, niet in staat is om zonder zorgen een eredivisie­club op de been te houden


Flitscamera`s
,,Altijd als ik land op Schiphol zie ik het groen en de koeien, en als ik dan die twee flitscamera`s bij Wassenaar voorbij ben, kom ik mijn Den Haag binnen. Ik hou van deze stad. Ik ben ook graag in Amsterdam en Rotterdam, echt fantastische steden, net als Berlijn en Barcelona, maar het mooiste daar is toch die laatste trein naar Den Haag."

,,Wat mij hier zo trekt? De zee, de duinen, ons bootje in die Scheveningse Haven, mijn club Quick, noem maar op, eigenlijk kan ik geen dag zonder."
Hoewel hij op zakelijk gebied de nodige bijzondere dingen deed, is Frans van Steenis bij het grote publiek toch het bekendst als directeur van een voormalige hoofdsponsor van ADO, toen FC Den Haag geheten. Hotelplan was in de jaren 80 de eerste bedrijfsnaam op het shirt van de Haagse profclub.

Van Steenis beleefde woelige tijden in het Zuiderpark. Na hevige supportersrellen tijdens een, uiteindelijk gestaakte, wedstrijd tegen Ajax in 1987 voelde hij zich genoodzaakt zich terug te trekken als shirtsponsor. ,,Ik kon als keurig Zwitsers bedrijf niet anders", zegt Van Steenis 30 jaar later. ,,Gelukkig stond er snel een andere sponsor klaar. Dat vond ik heel belangrijk.``

Heeft hij achteraf spijt van de sponsordeal met de voetbalclub? ,,Nee!", reageert Van Steenis beslist. ,,Die sponsoring heeft Hotelplan op de kaart gezet.``

Hij had destijds zelfs persoonlijk last van ontevreden supporters, kreeg onder meer een steen door de voorruit van zijn auto. ,,Dat was niet leuk, maar ik heb me er niet door laten beïnvloeden. Tegenslagen glijden als water van mijn schouders af. Mijn omgeving verbaast zich daar nog altijd over. Ik haal er zelfs energie uit. Je moet ook wel, kijk eens hoeveel raggelingen een mens in zijn leven krijgt. Mijn zakelijke verhaal is ook echt niet één grote successtory."

Met gepaste trots vertelt Frans van Steenis over een recent voorval tijdens zijn eigen sportbelevenissen. ,,Ik beklom op de fiets de Stelvio in Italië, de hoogste pas van Europa, 2.800 meter. Ging het in de negentiende van de 21 bochten ineens niet meer. Ik heb echt vijf minuten over de vangrail gehangen. Maar ondanks die tegenslag wist ik uiteindelijk toch de top te bereiken en werd ik `s avonds bij de burgemeester van het stadje daar, Bormio, geroepen. Ik kreeg een medaille van hem omdat ik de oudste wielrenner was die die berg had bedwongen."

Trouwens, ADO beleeft nu wéér zware tijden. ,,Natuurlijk gaat me dat aan het hart", zegt Van Steenis. ,,Ik kom er nog steeds graag. Het is te gek voor woorden dat een stad als Den Haag, waar het wemelt van de amateurvoetballers, niet in staat is om zonder zorgen een eredivisieclub op de been te houden.``

,,Het heeft dus, zoals nu blijkt, zeker niet alleen met de reputatie van de supporters te maken, want die houden zich al jaren rustig. Veel mensen hebben hun tanden al op ADO stukgebeten, zoals Wim Deetman, in mijn ogen een van de beste bestuurders van Nederland."

Van Steenis zegt ook geen pasklare oplossing voor de problemen te hebben. ,,Het zou wel heel arrogant zijn als ik de indruk zou wekken dat ik het allemaal wel weet. Het is gewoon te hopen dat er mensen opstaan met hart voor ADO die bereid zijn er geld in te stoppen zonder daar direct iets voor terug te willen. Zoals bij Feyenoord is gebeurd. Daar is een aantal mannen naar voren gestapt die niet zonodig met hun namen in de krant hoeven."


Droom
Rest de vraag waarop Van Steenis over de afgelopen 40 jaar het meest trots is. Hij moet even nadenken en noemt dan, schoorvoetend, de fusie tussen de bijna 300 jaar oude Nederlandse Staatsloterij en De Lotto, tot Nederlandse Loterij. ,,Daarmee kom ik het dichtst bij mijn droom: zo veel mogelijk mensen aan het bewegen krijgen, waardoor ze gezonder en niet alleen fysiek sterker en weerbaarder worden, maar ook in het hoofd.``
,,In de sport leer je winnen en verliezen, onder de douche zijn er geen rangen en standen. Dat is ook de ambitie van de Loterij: Nederland gelukkig en gezond te maken."

Frans van Steenis zegt de grootste waardering voor zijn werk te hebben gekregen door `warme en zeer persoonlijke` brieven, kaarten en mails van met name de jonge werknemers bij het bedrijf waarvan hij dinsdag afscheid neemt. ,,En dat terwijl ik een vervelend baasje ben, hoor. Erg veeleisend, ook voor anderen."
0
Dinsdag 20 augustus 2019 om 23:34 uur

Kees

Ronaldo schreef:

De reden voor vertrek van onze perschef is nu ook bekend, lul.
Je bent me voor. Maar hoe kan een lijst van kandidaten uitlekken? Dat bureau heeft ook een integriteitsprobleem , wie er ook (eventueel een buitenstaander) gelekt heeft.

Ik mis in het artikel dat Frans van Steenis bij onze voormalige shirtsponsor directeur of wat dan ook was. Hotelplan.

Van Van Zweden wil het geen lekken noemen. Heeft toch geen functie binnen de club of anders betrokken bureau. Gooit gewoon alles op straat en terecht.

Als ik de club was zou ik toegangskaarten voor de vergadering van de Raad van Commissarissen verkopen. Uitverkocht huis gegarandeerd.

Verschrikkelijk voor het (gewone) kantoorpersoneel en technische staf en selectie. Is toch je broodwinning.
0
Dinsdag 13 augustus 2019 om 17:18 uur

derput

DHFC070 schreef:

Klaag hier zelf ook pak hem beet de laatste 2 jaar vooral over het beleid incl financiële huishouding, dus zit hier wel goed denk ik?
Toch probeer je ook soms tot 10 te tellen en zaken van de andere kant te belichten alleen de positieve zaken zijn wel op 1 hand te tellen de laatste tijd. Halfvol / halfleeg verhaal.

Ga mezelf geen echte supporter noemen t.o.v. mensen die geen uitwedstrijden gaan, geen seizoenskaart hebben of nooit komen. Wie ben ik om te (ver)oordelen over andere of hun wel of geen echte supporter zijn?
In principe is supporter wel afgeleid van het woord support. Dus zou je geneigd zijn om te denken dat een supporter iemand is die zijn club steunt. Iemand die alleen de club afbrand, vroeger alles beter vond, de spelers kut vind, het stadion klote vind, de shirtsponsor armoedig, de sfeer bagger enz enz zou ik hooguit een volger noemen. Vermakelijk is het wel. Dat zeker.
0
Maandag 12 augustus 2019 om 13:52 uur

Club Achter de Duinen

Nieuwsbericht op Club Achter de Duinen:

Spelers schieten na elk duel 11 ballen publiek in
ADO Den Haag heeft ook komend seizoen MUNT Hypotheken weer als shirtsponsor.
Lees het nieuwsbericht
0
Donderdag 11 juli 2019 om 10:42 uur

DHFC070

Kees schreef:

Zo`n vaart loopt het echt niet hoor. De club zal altijd blijven met wat voor tegenslagen er ook komen. Zelfs degradatie overleven wij vrij gemakkelijk.
Dat is onder meer te danken aan het stadion en locatie.

Natuurlijk kost de exploitatie flink wat geld maar de gemeente Den Haag zal nooit de club in de steek laten. Gelukkig levert enkel de locatie, vanwege de stadionnaam, al bijna een miljoen op. Daarnaast zal de gemeente het stadion ook niet onbespeeld willen laten.

En wat te denken van het geboden entertainment en dat velen, met name jeugdigen, hun ei kwijt kunnen vanwege het voetbal. De gemeente heeft zo meer toezicht. En zo zijn er nog vele redenen dat betaald voetbal nooit uit Den Haag zal verdwijnen.

Gewoon een kwestie van nadenken en geen naïviteit.


Hoe kom je erbij dat enkel die stadionnaam al een miljoen oplevert?
Cars Jeans is een all-package deal. Stadionnaam, (hoofd)shirtsponsor en skybox voor "enkele tonnen per jaar". Dat laatste klinkt mij niet richting het miljoen laat staan als je alle 3 de zaken bij elkaar optelt.

Overigens bij het zoeken naar het exacte bedrag kwam ik deze nog tegen.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3524009/Bij-degradatie-ADO-Den-Haag-betaalt-hoofdsponsor-Cars-Jeans-minder-geld
Mocht het zover komen hoop ik niet dat Cars Jeans ookal over dit lopende seizoen slechts 1/2 hoeft af te tikken.
0
Woensdag 20 maart 2019 om 15:12 uur

Aad

wijstaanboven schreef:

Dat komt ook omdat onze commerciele man (van der Veen) geen groot netwerk heeft! Dan zal je daarin ook nooit groeien , van der Veen was onze commerciele man al in het zuiderpark en kent buiten Den Haag niemand.
Ik ken de man niet en weet niet of hij wel of niet hard werkt. Maar sponsors werven vereist veel persoonlijke kwaliteiten.

Je moet kunnen slijmen en lijmen. Vasthoudend zijn. Niet teveel maar ook niet te weinig beloven. Iemand kunnen overtuigen dat hij/zij er ook beter van wordt en te hoge verwachtingen kunnen temperen zonder de welwillende stemming te laten omslaan. Maar vooral moet je zelf aardig gevonden worden.
Een netwerk moet gebouwd worden en daarbij moet je bestaande relaties bij gebruiken.

Nogmaals, ik weet niet of van der Veen dat allemaal in zich heeft maar 1 ding kunnen we met zijn allen constateren: een echt grote shirtsponsor is er nog nooit geweest.
0
Vrijdag 11 januari 2019 om 10:35 uur

Advertentie

Club Achter de Duinen

Nieuwsbericht op Club Achter de Duinen:

ADO heeft tijdelijk extra shirtsponsor
Munt Hypotheken prijkt de komende duels op de rug van het ADO-shirt.
Lees het nieuwsbericht
0
Woensdag 17 oktober 2018 om 17:30 uur

H@@GenEES

Voor de tik tak zenuwen pezen onder ons


ADO klaar op transfermarkt en hoopt nog op Kishna

DEN HAAG - ADO Den Haag is `uitgewinkeld` op de transfermarkt en heeft de selectie rond, al hoopt men bij de club nog op de terugkeer dit seizoen van een fitte Ricardo Kishna. De aanvaller die vorig seizoen werd gehuurd van Lazio Roma herstelt al een jaar van een knieblessure.

Jeffrey van As, manager voetbalzaken bij ADO, kan niet inschatten of Kishna al voor de winterstop terugkeert op het veld, maar hij heeft er alle vertrouwen in dat hij fit wordt. Een kruisbandblessure is vervelend maar onze medische staf, bij wie hij nu revalideert, heeft vaker bewezen dat met succes te kunnen behandelen.

Trainer Alfons Groenendijk hoopt Kishna weer bij z`n selectie te kunnen halen. `Wij hebben altijd gezegd dat de deur voor Ricardo op een kier staat. Dat hangt van zijn fitheid af en of het allemaal mogelijk is om hem te halen. Tegen een fitte Kishna zeggen wij geen nee, maar het is niet aan mij op dit moment. Hij is ook met Lazio Roma in gesprek, waar hij nog altijd onder contract staat. Of ik het aandurf om hem nu te huren? Ik vind dat lastig. Dat is moeilijk voor mij. Ik heb altijd met hem gewerkt en ik weet wat hij kan, maar de situatie is momenteel niet zo dat hij over een week op het veld staat. We moeten even afwachten.`

`Zhang is een goede concurrent voor Necid`

Ook Yuning Zhang is geblesseerd. De Chinese aanvaller kwam met een enkelblessure terug van de Asian Games en hoopt over een aantal weken weer inzetbaar te zijn. Van As kan vanwege de nieuwe privacywet niets zeggen over de ernst van de blessure, maar wel over de rol van Zhang nu Necid als nieuwe aanvaller is toegevoegd aan de selectie. `De spitspositie was als enige niet dubbel bezet en nu wel met de komst van Necid. We wilden er sowieso een spits bij want wanneer je als club stabieler wilt zijn en toe wilt groeien naar het niveau van clubs als Heerenveen, Utrecht en Vitesse, dan moet je ook op de spitspositie concurrentie hebben. Zhang is een goede concurrent voor Necid en kan bovendien ook nog als vleugelaanvaller spelen`, aldus Van As die in TV West Sport vrijdag ook ingaat op de vraag of er commerciële druk staat op het opstellen van Zhang nu er een tv-contract met China is en er mogelijk een Chinese shirtsponsor (op de rug van het shirt) gevonden wordt.

Ook nemen we met Van As de transfers door die sinds zijn komst naar ADO hebben plaats gevonden.
0
Vrijdag 31 augustus 2018 om 17:41 uur

Nu online

Alle ballen op Jort, James, lulijzer, haagse jr, Vakkie-G, Eeuwig Den Haag en 99 gasten.

Zoek in shoutbox

Naam:
Tekst:
Vanaf datum: Verwijder datum Kies een datum
Tot en met datum: Verwijder datum Kies een datum

Kies een pagina

Vorige pagina
Pagina 5
Volgende pagina

Spelersklassement

De top3:
Juho Kilo Kilian Nikiema Alex Schalk

Laatste wedstrijd

Logo Telstar Logo ADO Den Haag
2-1
4 januari 2025

Volgende wedstrijd

Logo De Graafschap Logo ADO Den Haag
10 januari 2025 om 20:00 uur
De Vijverberg, Doetinchem

Advertentie

Keuken Kampioen Divisie

1 Volendam + 20 - 40
2 Excelsior 20 - 39
3 FC Dordrecht 20 - 36
4 Den Bosch + 20 - 33
5 Graafschap 20 - 32
6 SC Cambuur 20 - 32
7 FC Emmen 20 - 32
8 ADO Den Haag 20 - 31
9 Helmond Sp. 20 - 31
10 Roda JC 20 - 30
11 Telstar 20 - 26
12 FC Eindhoven 20 - 26
13 MVV Maastr. 20 - 23
14 Jong AZ 20 - 22
15 TOP Oss 20 - 22
16 Jong Ajax 20 - 21
17 Jong PSV 20 - 21
18 VVV-Venlo 20 - 16
19 Jong Utrecht 20 - 13
20 Vitesse -27 20 - -8