Welkom in de shoutbox, gast
FFL
UIT NRC:
GROOT NETWERK
Hoe rijk de advocaat en ondernemer Wang Hui is, is onbekend, maar hij en zijn broer zijn de belangrijkste aandeelhouders van een van de grootste projectontwikkelaars in de hoofdstad Beijing.
Als topadvocaat – hij doet vooral civiele en economische zaken voor de overheid en het bedrijfsleven – beschikt hij over een groot netwerk in China.
Deels uit onvrede over het Chinese voetbal en deels om zakelijke redenen richtte hij in 2008 United Vansen op met de bedoeling grote clubs naar China te halen. Dat lukt met enige regelmaat
Wang Hui
Nieuwe eigenaar ADO Den Haag stelt „ongeveer” 4 tot 5 miljoen beschikbaar voor stadion en spelers.
DoorOSCAR GARSCHAGEN24 JANUARI 2015
Alle rode stempels, nogal altijd het symbool van de macht van de Chinese bureaucraten, zijn eindelijk gezet. Als eerste Europese profclub komt ADO Den Haag in Chinese handen. „De deal is rond”, bevestigt directeur Maarten Fontein vrijdag in Beijing. En dat heeft ruim zes maanden langer geduurd dan ook de nieuwe eigenaar, de Beijingse advocaat, sportevenementen-organisator en vastgoedinvesteerder Wang Hui, verwachtte.
„De bureaucratie vergde inderdaad meer tijd dan ik afgelopen zomer had gedacht”, erkent de nieuwe clubeigenaar op het kunstgras van de prestigieuze scholengemeenschap Bayi (1 augustus) in Beijing, waar vier trainers van ADO de gelijknamige voetbalschool gaan hervormen.
Niet alleen moesten Wang Hui en zijn sportbedrijf United Vansen door de gebruikelijke bureaucratische hoepels springen, ook de grootste anti-corruptiecampagne in de geschiedenis van de Volksrepubliek China die vorig jaar op stoom kwam, speelde een belangrijke, vertragende rol. En daar kon Wang Hui, een sportieve vijftiger en amateurvoetballer, vanwege de politieke gevoeligheden niet in het openbaar over praten.
GROOT NETWERK
Hoe rijk de advocaat en ondernemer Wang Hui is, is onbekend, maar hij en zijn broer zijn de belangrijkste aandeelhouders van een van de grootste projectontwikkelaars in de hoofdstad Beijing.
Als topadvocaat – hij doet vooral civiele en economische zaken voor de overheid en het bedrijfsleven – beschikt hij over een groot netwerk in China.
Deels uit onvrede over het Chinese voetbal en deels om zakelijke redenen richtte hij in 2008 United Vansen op met de bedoeling grote clubs naar China te halen. Dat lukt met enige regelmaat.
Stonden buitenlandse transacties al onder scherpe controle van verschillende ministeries, sinds het begin van Xi’s campagne tegen corrupte „tijgers en vliegen” wordt iedere buitenlandse deal tot het laatste karakter doorgelicht. Haast hebben de inspectieteams van de staat en de Communistische Partij van China nooit, laat staan dat zij rekening houden met getekende contracten, betalingsdeadlines van ADO of met de boetes die Wang moet betalen voor het missen van contractuele verplichtingen.
De jacht op export van zwart, corrupt geld is in volle gang. Iedere ondernemer die beschikt over uitgebreide netwerken in de partij en het staatsapparaat ligt juist vanwege die partijconnecties onder een vergrootglas, helemaal als zij hun vermogens hebben opgebouwd in de corrupte vastgoedsector. Er zijn in deze voortdurende campagne inmiddels al 425 corrupte ‘tijgers’, onder wie ook ondernemers, ‘afgeschoten’ en bijna 100.000 corrupte ‘vliegen doodgemept’, om Mao Zedong te parafraseren.
Tegen deze achtergrond is de overname van een buiten Nederland onbekende club in Europa, een continent dat in China bekend staat als een bestemming van zwart Chinees geld, nog betrekkelijk snel verlopen. Tussen de ondertekening van het contract en de overboeking van de gelden zit acht maanden, in Chinees perspectief een oogwenk.
Dat in de Haagse voetbalwereld en bij voormalig eigenaar Mark van der Kallen misschien even getwijfeld is aan Wang Hui’s goede bedoelingen kan de Chinese advocaat wel begrijpen. „De kennis in het westen over China is misschien niet zo groot. Zakendoen in China vergt veel geduld, zeker in deze periode”, lacht hij. Donderdag is hij in Den Haag voor de aandeelhoudersvergadering, die de deal formeel ook nog moet goedkeuren.
„Ik heb steeds gezegd dat we geduld moesten hebben en dat het goed zou komen”, zegt ook Fontein, een ervaren China-ganger die hier twintig jaar geleden voor Unilever fabrieken heeft opgezet en binnenkort toetreedt tot het bestuur van Wang’s United Vansen om „cultuurverschillen te overbruggen”.
Nu ADO van eigenaar is verwisseld, rijst de vraag wat Wang Hui met de club wil gaan doen. „Naar de Nederlandse en Europese top zien te komen, ik droom van de Champions League”, vertelt hij over zijn plannen. Dat betekent investeren in nieuwe spelers, in de organisatie en het uitbreiden van het Kyocera-stadion van 15.000 naar 20.000 zitplaatsen. Rond de 4 tot 5 miljoen euro is daar „ongeveer” voor beschikbaar. Het exacte bedrag wil hij niet noemen, want daar gaan de gesprekken met directeur Fontein nog over.
„Maar Maarten Fontein vertelt mij dat ik een beetje geduld moet hebben en dat snel succes niet bestaat”, voegt hij daar aan toe. „Klopt”, zegt de ADO-directeur. „Ik leg hem steeds uit succes niet alleen maar gekocht kan worden in de vorm van nieuwe spelers. Het was voor hem een verrassing dat in Europa 70 procent van de matig presterende clubs arm zijn en dat het meeste geld in die clubs naar spelers en agenten gaat en niet naar de organisatie, die essentieel is wil je succes boeken.”
Fonteins grootste zorg is niet Wang Hui’s ongeduld en zijn voor ADO verrassende ambities, maar de traagheid van de Chinese autoriteiten die steeds opnieuw toestemming moeten geven voor het overboeken van kapitaal, bijvoorbeeld tijdens de transferperiode. „Verkopende clubs, agenten en spelers gaan niet wachten op de Chinese autoriteiten. Dat kan straks nog een probleem worden bij aankopen”, vreest hij.
Met de verkoopperikelen achter de rug gaan de gesprekken niet alleen over de toekomst van ADO Den Haag in Nederland, maar ook in China. De groen-gelen met Storky de ooievaar als mascotte worden nauw betrokken bij de voetbalschool, een tak van Bayi Scholengemeenschap,niet toevallig ook de oude middelbare school van partijleider Xi Jinping en tal van politieke en militaire kopstukken. „Slim om samen te werken met juist deze school, slim nietwaar!”, lacht Wang Hui veelbetekenend.
Dat is het zeker, en typisch voor de mores in de Chinese voetbalwereld. Wang Hui wil van de Bayi-voetbal-school met ADO-expertise een kweekvijver van Chinees toptalent maken, en dat hij daarmee inspeelt op een wens van partijleider Xi Jinping is natuurlijk geen toeval. Vandaar dat die rode stempels uiteindelijk toch gezet zijn.
GROOT NETWERK
Hoe rijk de advocaat en ondernemer Wang Hui is, is onbekend, maar hij en zijn broer zijn de belangrijkste aandeelhouders van een van de grootste projectontwikkelaars in de hoofdstad Beijing.
Als topadvocaat – hij doet vooral civiele en economische zaken voor de overheid en het bedrijfsleven – beschikt hij over een groot netwerk in China.
Deels uit onvrede over het Chinese voetbal en deels om zakelijke redenen richtte hij in 2008 United Vansen op met de bedoeling grote clubs naar China te halen. Dat lukt met enige regelmaat
Wang Hui
Nieuwe eigenaar ADO Den Haag stelt „ongeveer” 4 tot 5 miljoen beschikbaar voor stadion en spelers.
DoorOSCAR GARSCHAGEN24 JANUARI 2015
Alle rode stempels, nogal altijd het symbool van de macht van de Chinese bureaucraten, zijn eindelijk gezet. Als eerste Europese profclub komt ADO Den Haag in Chinese handen. „De deal is rond”, bevestigt directeur Maarten Fontein vrijdag in Beijing. En dat heeft ruim zes maanden langer geduurd dan ook de nieuwe eigenaar, de Beijingse advocaat, sportevenementen-organisator en vastgoedinvesteerder Wang Hui, verwachtte.
„De bureaucratie vergde inderdaad meer tijd dan ik afgelopen zomer had gedacht”, erkent de nieuwe clubeigenaar op het kunstgras van de prestigieuze scholengemeenschap Bayi (1 augustus) in Beijing, waar vier trainers van ADO de gelijknamige voetbalschool gaan hervormen.
Niet alleen moesten Wang Hui en zijn sportbedrijf United Vansen door de gebruikelijke bureaucratische hoepels springen, ook de grootste anti-corruptiecampagne in de geschiedenis van de Volksrepubliek China die vorig jaar op stoom kwam, speelde een belangrijke, vertragende rol. En daar kon Wang Hui, een sportieve vijftiger en amateurvoetballer, vanwege de politieke gevoeligheden niet in het openbaar over praten.
GROOT NETWERK
Hoe rijk de advocaat en ondernemer Wang Hui is, is onbekend, maar hij en zijn broer zijn de belangrijkste aandeelhouders van een van de grootste projectontwikkelaars in de hoofdstad Beijing.
Als topadvocaat – hij doet vooral civiele en economische zaken voor de overheid en het bedrijfsleven – beschikt hij over een groot netwerk in China.
Deels uit onvrede over het Chinese voetbal en deels om zakelijke redenen richtte hij in 2008 United Vansen op met de bedoeling grote clubs naar China te halen. Dat lukt met enige regelmaat.
Stonden buitenlandse transacties al onder scherpe controle van verschillende ministeries, sinds het begin van Xi’s campagne tegen corrupte „tijgers en vliegen” wordt iedere buitenlandse deal tot het laatste karakter doorgelicht. Haast hebben de inspectieteams van de staat en de Communistische Partij van China nooit, laat staan dat zij rekening houden met getekende contracten, betalingsdeadlines van ADO of met de boetes die Wang moet betalen voor het missen van contractuele verplichtingen.
De jacht op export van zwart, corrupt geld is in volle gang. Iedere ondernemer die beschikt over uitgebreide netwerken in de partij en het staatsapparaat ligt juist vanwege die partijconnecties onder een vergrootglas, helemaal als zij hun vermogens hebben opgebouwd in de corrupte vastgoedsector. Er zijn in deze voortdurende campagne inmiddels al 425 corrupte ‘tijgers’, onder wie ook ondernemers, ‘afgeschoten’ en bijna 100.000 corrupte ‘vliegen doodgemept’, om Mao Zedong te parafraseren.
Tegen deze achtergrond is de overname van een buiten Nederland onbekende club in Europa, een continent dat in China bekend staat als een bestemming van zwart Chinees geld, nog betrekkelijk snel verlopen. Tussen de ondertekening van het contract en de overboeking van de gelden zit acht maanden, in Chinees perspectief een oogwenk.
Dat in de Haagse voetbalwereld en bij voormalig eigenaar Mark van der Kallen misschien even getwijfeld is aan Wang Hui’s goede bedoelingen kan de Chinese advocaat wel begrijpen. „De kennis in het westen over China is misschien niet zo groot. Zakendoen in China vergt veel geduld, zeker in deze periode”, lacht hij. Donderdag is hij in Den Haag voor de aandeelhoudersvergadering, die de deal formeel ook nog moet goedkeuren.
„Ik heb steeds gezegd dat we geduld moesten hebben en dat het goed zou komen”, zegt ook Fontein, een ervaren China-ganger die hier twintig jaar geleden voor Unilever fabrieken heeft opgezet en binnenkort toetreedt tot het bestuur van Wang’s United Vansen om „cultuurverschillen te overbruggen”.
Nu ADO van eigenaar is verwisseld, rijst de vraag wat Wang Hui met de club wil gaan doen. „Naar de Nederlandse en Europese top zien te komen, ik droom van de Champions League”, vertelt hij over zijn plannen. Dat betekent investeren in nieuwe spelers, in de organisatie en het uitbreiden van het Kyocera-stadion van 15.000 naar 20.000 zitplaatsen. Rond de 4 tot 5 miljoen euro is daar „ongeveer” voor beschikbaar. Het exacte bedrag wil hij niet noemen, want daar gaan de gesprekken met directeur Fontein nog over.
„Maar Maarten Fontein vertelt mij dat ik een beetje geduld moet hebben en dat snel succes niet bestaat”, voegt hij daar aan toe. „Klopt”, zegt de ADO-directeur. „Ik leg hem steeds uit succes niet alleen maar gekocht kan worden in de vorm van nieuwe spelers. Het was voor hem een verrassing dat in Europa 70 procent van de matig presterende clubs arm zijn en dat het meeste geld in die clubs naar spelers en agenten gaat en niet naar de organisatie, die essentieel is wil je succes boeken.”
Fonteins grootste zorg is niet Wang Hui’s ongeduld en zijn voor ADO verrassende ambities, maar de traagheid van de Chinese autoriteiten die steeds opnieuw toestemming moeten geven voor het overboeken van kapitaal, bijvoorbeeld tijdens de transferperiode. „Verkopende clubs, agenten en spelers gaan niet wachten op de Chinese autoriteiten. Dat kan straks nog een probleem worden bij aankopen”, vreest hij.
Met de verkoopperikelen achter de rug gaan de gesprekken niet alleen over de toekomst van ADO Den Haag in Nederland, maar ook in China. De groen-gelen met Storky de ooievaar als mascotte worden nauw betrokken bij de voetbalschool, een tak van Bayi Scholengemeenschap,niet toevallig ook de oude middelbare school van partijleider Xi Jinping en tal van politieke en militaire kopstukken. „Slim om samen te werken met juist deze school, slim nietwaar!”, lacht Wang Hui veelbetekenend.
Dat is het zeker, en typisch voor de mores in de Chinese voetbalwereld. Wang Hui wil van de Bayi-voetbal-school met ADO-expertise een kweekvijver van Chinees toptalent maken, en dat hij daarmee inspeelt op een wens van partijleider Xi Jinping is natuurlijk geen toeval. Vandaar dat die rode stempels uiteindelijk toch gezet zijn.
0
|
Maandag 26 januari 2015 om 13:10 uur |
Kees
Kees
Club Achter de Duinen
Nieuwsbericht op Club Achter de Duinen:
Storky onbekend bij eigenaar ADO
Van Storky heeft de nieuwe eigenaar van ADO nog nooit gehoord.
Lees het nieuwsbericht
Storky onbekend bij eigenaar ADO
Van Storky heeft de nieuwe eigenaar van ADO nog nooit gehoord.
Lees het nieuwsbericht
0
|
Zondag 3 augustus 2014 om 18:31 uur |
rh_vakm
Interview met Wang Hui, bron NRC
-------------------------------------------------
Wang Hui, eigenaar ADO Den Haag
Een Chinese zakenman heeft grote plannen met de eredivisieclub. „Ik hoop op internationalere uitstraling.”
DOOR ONZE CORRESPONDENT OSCAR GARSCHAGEN
Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Grappig”, grijnst hij verbaasd. Lichtelijk in verlegenheid gebracht, erkent hij dat hij nog geen groen/gele clubdas heeft en het fenomeen van het ‘Haags kwartiertje’ hem onbekend is.
Als Wang Hui volgend weekeinde weer in het Kyocera Stadion is voor de seizoensopening tegen het uitgedunde Feyenoord, gaat hij kennismaken met de symbolen en mores van de fanatiekste fans van ‘Alles Door Oefening’.
Dan heeft de miljonair en gepassioneerde voetbalfan ook alle tijd om met directie en trainersstaf te praten over zijn plannen voor de aankoop van nieuwe spelers voordat het transferseizoen sluit en over zijn wens om het aantal zitplaatsen uit te breiden van 15.000 naar 30.000.
„We hopen dat ADO in drie tot vijf jaar in de Europa League kan spelen. In die tijd hoop ik de club een internationalere uitstraling in Europa, Azië en China te geven. Wij willen met ADO groeien, ook in China zelf door de uitwisseling van kennis en spelers en de oprichting van een voetbalschool. Ik heb geen plan de club over vijf of tien jaar weer te verkopen”, vertelt hij op zijn kantoor in het financiële district van Beijing.
Stevige ambities dus voor de tweede Nederlandse middenmoter die in buitenlandse handen is gekomen. Wang Hui’s sportbedrijf United Vansen heeft daarvoor bedragen tot tien miljoen euro in gedachten. „Ik ga goed luisteren naar de ideeën van de coach en dan beslissen wij. En wat het stadion betreft denk ik dat huren door de lage prijs beter is dan het stadion te kopen, maar ik hoop wel dat wij het aantal stoelen snel kunnen verdubbelen.”
Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die zijn Chinees doorspekt met Engelse uitdrukkingen, nooit van ADO Den Haag gehoord. De club kwam op zijn weg tijdens zijn zoektocht naar een betaalbare Europese voetbalclub met potentie. Het idee een club te kopen ontstond in de marge van de organisatie van de Super-Cuptoernooien, waarmee clubs en United Vansen miljoenen verdienen.
Kwaliteitsclub
De zoektocht voerde hem eerst naar landen [Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk] met competities die in China nauwgezet worden gevolgd. Den Haag kende Wang Hui alleen als zetel van het Internationaal Hof van Justitie, waar hij vorig jaar nog moest zijn voor een advocatenzaak. De mooie stad achter de duinen maakte een goede indruk – „niet groot, schoon, comfortabel en rustig” – dus ADO Den Haag zou ook wel een kwaliteitsclub zijn, dacht hij bij het eerste contact.
„De juiste en ook betaalbare club vinden is in Europa niet makkelijk; de meeste maken verlies, hebben lage winstmarges of hebben weinig mogelijkheden de winst te vergroten. Dat geldt zelfs voor topclubs als Manchester United. Wat mij aantrok in ADO Den Haag is, dat de club de afgelopen drie jaar winst heeft gemaakt, de kosten betrekkelijk laag zijn en er veel kansen zijn voor sportieve verbetering.” Snel voegt Wang Hui er aan toe, dat hij er niet over piekert om het DNA van ADO te veranderen en dat niemand hoeft te vrezen dat de bijna 110 jaar oude club opeens Chinees wordt en de spelers hun ‘broodjûh è mè ù’ met stokjes moeten gaan eten.
„Ik heb van jongs af aan op straat gespeeld en pas sinds mijn middelbare schooltijd op echte velden en in teams. Ik weet hoe belangrijk de cultuur van een club is. De tijd dat ik speelde voor het eerste team van de Beijing Universiteit waren de gelukkigste jaren van mijn leven.”
De reden dat hij geen Chinese club heeft gekocht schuilt, vertelt hij, in de ondermaatse kwaliteit van het Chinese voetbal. Het is een van de redenen dat Chinese amateurs het liefst in universiteits- en bedrijfsteams spelen of bij kleine clubs in de lagere klassen. De grotere Chinese clubs worden slecht bestuurd, zijn statusspeeltjes van nieuwe rijken, er zijn geen jeugdopleidingen en de competitie wordt ondermijnd door corrupte spelers, scheidsrechters en bestuurders. „Winst maken met een Chinese club is onmogelijk in het huidige systeem”, zegt Wang Hui. Kansen op snelle verbetering ziet hij niet.
"Er mogen dan 1,3 miljard Chinezen zijn, maar in Nederland met maar zeventien miljoen inwoners zijn er tienmaal zoveel mensen actief in het voetbal dan in China. We hebben hier weliswaar veel fans, maar die kijken alleen televisie.”
Inderdaad zijn Chinese voetbalfans kijkers (en gokkers) maar geen sportieve doeners. Daar komt bij dat ouders vinden dat hun kleine keizers en keizerinnen te veel risico’s lopen op een voetbalveld.
Wang Hui’s staf heeft het razend druk met de verkoop van de kaarten voor de Franse Super-Cupwedstrijden, de Trophée des Champions, die dit weekend in het Beijingse Vogelneststadion worden gehouden. Wang Hui organiseerde eerder al de Super Coppa Italiana en is in onderhandeling met de Duitse en Spaanse voetbalfederaties voor vergelijkbare toernooien in China. Speciaal voor de organisatie van deze toernooien heeft hij samen met vrienden United Vansen opgericht. Een Nederlandse Super-Cupcompetitie in China, uiteraard met ADO als deelnemer, zou hij graag opzetten.
Intussen organiseert zijn bedrijf reizen van Chinese voetbal- en golffans naar Europese, Australische en Latijns-Amerikaanse topwedstrijden, en naar de grote Amerikaanse golftoernooien. Wie niet van sport houdt kan bij hem ook trips boeken naar Franse wijnhuizen en grote vastgoedveilingen. Hij werkt ook als vertegenwoordiger van Chinese spelers in het buitenland en buitenlandse coaches in China.
Wang Hui behoort tot de generatie zakenlieden die dankzij een groot netwerk aan politieke en zakelijke contacten en de snelle groei van de vastgoedsector en de economie rijk zijn geworden.
Rode kapitalist
Als zonen van een hoge partijfunctionaris hadden hij en zijn broer een streepje voor bij de opdrachtgevers in de nationale en Beijingse overheden. Zijn broer, mede-investeerder in United Vansen en dus ook in ADO Den Haag, bouwde een van de grootste vastgoedbedrijven van het land op, terwijl Wang Hui een advocatenpraktijk begon met ministeries en staatsbedrijven als belangrijkste klanten. Als rode kapitalist en bestuurder van de Chinese voetbalfederatie adviseert Wang Hui de Beijingse afdeling van de communistische partij CPC, maar is geen lid van de partij.
Natuurlijk spelen ook politieke en commerciële motieven een rol bij de aankoop van ADO Den Haag. President en partijleider Xi Jinping is een fanatieke voetbalfan, die het Chinese voetbalsysteem wil verbeteren door samenwerking met buitenlandse clubs. Met zijn scherp afgestelde politieke antennes weet Wang Hui dat zijn aanschaf van ADO Den Haag bij Xi Jinping goed is gevallen. „Hij wil dat wij een brug bouwen naar het Nederlandse voetbal dat hij zeer bewondert”, weet hij. Het kan in het byzantijnse Chinese politieke systeem nuttig en lucratief zijn om in de gunst van de keizer te zijn.
Europees platform
ADO Den Haag biedt hem, hoopt hij, op termijn in zakelijk opzicht een ‘Europees platform’ aan. Het eigendomschap van een goed presterende Nederlandse club, die ook op Europees niveau meedoet, is natuurlijk een instrument in de kunst van van de relatievorming (guanxi).
Door zijn Europese voetbalcontacten is hij al eerder door BMW, Mercedes-Benz en Porsche ingehuurd als advocaat in productaansprakelijkheidszaken. Opening van kantoren in Duitsland, de VS en mogelijk ook Nederland is in voorbereiding.
Wang Hui is er duidelijk fier op dat hij de eerste, en tot nu toe enige, Chinese ondernemer is die zich de eigenaar kan noemen van een Europese ‘top-leagueclub’. „Nog geen enkele Chinese onderneming heeft eerder in een Europese club geïnvesteerd”, zegt hij zelfvoldaan.
Op één prestatie is Wang Hui nog trotser en dat zijn de twintig doelpunten die hij het afgelopen seizoen heeft gescoord als aanvaller in zijn kantoorteam, dat speelt in de Chinese Advocatencompetitie. „Twintig doelpunten, ik ben topscorer”, zegt ie, terwijl hij voor fotograaf Ruben Lundgren zijn buik inhoudt en de schouders na achter trekt.
Verkoop Van der Kallen vangt 8 miljoen
ADO Den Haag wordt voor ruim acht miljoen euro overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen. Voor dat bedrag heeft eigenaar Mark van der Kallen zijn aandelen verkocht.
De gemeente Den Haag kon de verkoop blokkeren, maar heeft intussen ingestemd.
Sommige fans reageerden sceptisch en gingen op zoek naar een alternatieve koper. Die bleef uit.
------------------------------------
-------------------------------------------------
Wang Hui, eigenaar ADO Den Haag
Een Chinese zakenman heeft grote plannen met de eredivisieclub. „Ik hoop op internationalere uitstraling.”
DOOR ONZE CORRESPONDENT OSCAR GARSCHAGEN
Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Van Storky, de mascotte van eredivisieclub ADO Den Haag, heeft de nieuwe eigenaar van de club, de Chinese advocaat en zakenman Wang Hui (52), nog nooit gehoord. „Wie? Wat? Een ooievaar. Echt waar? Grappig”, grijnst hij verbaasd. Lichtelijk in verlegenheid gebracht, erkent hij dat hij nog geen groen/gele clubdas heeft en het fenomeen van het ‘Haags kwartiertje’ hem onbekend is.
Als Wang Hui volgend weekeinde weer in het Kyocera Stadion is voor de seizoensopening tegen het uitgedunde Feyenoord, gaat hij kennismaken met de symbolen en mores van de fanatiekste fans van ‘Alles Door Oefening’.
Dan heeft de miljonair en gepassioneerde voetbalfan ook alle tijd om met directie en trainersstaf te praten over zijn plannen voor de aankoop van nieuwe spelers voordat het transferseizoen sluit en over zijn wens om het aantal zitplaatsen uit te breiden van 15.000 naar 30.000.
„We hopen dat ADO in drie tot vijf jaar in de Europa League kan spelen. In die tijd hoop ik de club een internationalere uitstraling in Europa, Azië en China te geven. Wij willen met ADO groeien, ook in China zelf door de uitwisseling van kennis en spelers en de oprichting van een voetbalschool. Ik heb geen plan de club over vijf of tien jaar weer te verkopen”, vertelt hij op zijn kantoor in het financiële district van Beijing.
Stevige ambities dus voor de tweede Nederlandse middenmoter die in buitenlandse handen is gekomen. Wang Hui’s sportbedrijf United Vansen heeft daarvoor bedragen tot tien miljoen euro in gedachten. „Ik ga goed luisteren naar de ideeën van de coach en dan beslissen wij. En wat het stadion betreft denk ik dat huren door de lage prijs beter is dan het stadion te kopen, maar ik hoop wel dat wij het aantal stoelen snel kunnen verdubbelen.”
Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die Tot voor kort had de zichtbaar fitte Wang Hui, die zijn Chinees doorspekt met Engelse uitdrukkingen, nooit van ADO Den Haag gehoord. De club kwam op zijn weg tijdens zijn zoektocht naar een betaalbare Europese voetbalclub met potentie. Het idee een club te kopen ontstond in de marge van de organisatie van de Super-Cuptoernooien, waarmee clubs en United Vansen miljoenen verdienen.
Kwaliteitsclub
De zoektocht voerde hem eerst naar landen [Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk] met competities die in China nauwgezet worden gevolgd. Den Haag kende Wang Hui alleen als zetel van het Internationaal Hof van Justitie, waar hij vorig jaar nog moest zijn voor een advocatenzaak. De mooie stad achter de duinen maakte een goede indruk – „niet groot, schoon, comfortabel en rustig” – dus ADO Den Haag zou ook wel een kwaliteitsclub zijn, dacht hij bij het eerste contact.
„De juiste en ook betaalbare club vinden is in Europa niet makkelijk; de meeste maken verlies, hebben lage winstmarges of hebben weinig mogelijkheden de winst te vergroten. Dat geldt zelfs voor topclubs als Manchester United. Wat mij aantrok in ADO Den Haag is, dat de club de afgelopen drie jaar winst heeft gemaakt, de kosten betrekkelijk laag zijn en er veel kansen zijn voor sportieve verbetering.” Snel voegt Wang Hui er aan toe, dat hij er niet over piekert om het DNA van ADO te veranderen en dat niemand hoeft te vrezen dat de bijna 110 jaar oude club opeens Chinees wordt en de spelers hun ‘broodjûh è mè ù’ met stokjes moeten gaan eten.
„Ik heb van jongs af aan op straat gespeeld en pas sinds mijn middelbare schooltijd op echte velden en in teams. Ik weet hoe belangrijk de cultuur van een club is. De tijd dat ik speelde voor het eerste team van de Beijing Universiteit waren de gelukkigste jaren van mijn leven.”
De reden dat hij geen Chinese club heeft gekocht schuilt, vertelt hij, in de ondermaatse kwaliteit van het Chinese voetbal. Het is een van de redenen dat Chinese amateurs het liefst in universiteits- en bedrijfsteams spelen of bij kleine clubs in de lagere klassen. De grotere Chinese clubs worden slecht bestuurd, zijn statusspeeltjes van nieuwe rijken, er zijn geen jeugdopleidingen en de competitie wordt ondermijnd door corrupte spelers, scheidsrechters en bestuurders. „Winst maken met een Chinese club is onmogelijk in het huidige systeem”, zegt Wang Hui. Kansen op snelle verbetering ziet hij niet.
"Er mogen dan 1,3 miljard Chinezen zijn, maar in Nederland met maar zeventien miljoen inwoners zijn er tienmaal zoveel mensen actief in het voetbal dan in China. We hebben hier weliswaar veel fans, maar die kijken alleen televisie.”
Inderdaad zijn Chinese voetbalfans kijkers (en gokkers) maar geen sportieve doeners. Daar komt bij dat ouders vinden dat hun kleine keizers en keizerinnen te veel risico’s lopen op een voetbalveld.
Wang Hui’s staf heeft het razend druk met de verkoop van de kaarten voor de Franse Super-Cupwedstrijden, de Trophée des Champions, die dit weekend in het Beijingse Vogelneststadion worden gehouden. Wang Hui organiseerde eerder al de Super Coppa Italiana en is in onderhandeling met de Duitse en Spaanse voetbalfederaties voor vergelijkbare toernooien in China. Speciaal voor de organisatie van deze toernooien heeft hij samen met vrienden United Vansen opgericht. Een Nederlandse Super-Cupcompetitie in China, uiteraard met ADO als deelnemer, zou hij graag opzetten.
Intussen organiseert zijn bedrijf reizen van Chinese voetbal- en golffans naar Europese, Australische en Latijns-Amerikaanse topwedstrijden, en naar de grote Amerikaanse golftoernooien. Wie niet van sport houdt kan bij hem ook trips boeken naar Franse wijnhuizen en grote vastgoedveilingen. Hij werkt ook als vertegenwoordiger van Chinese spelers in het buitenland en buitenlandse coaches in China.
Wang Hui behoort tot de generatie zakenlieden die dankzij een groot netwerk aan politieke en zakelijke contacten en de snelle groei van de vastgoedsector en de economie rijk zijn geworden.
Rode kapitalist
Als zonen van een hoge partijfunctionaris hadden hij en zijn broer een streepje voor bij de opdrachtgevers in de nationale en Beijingse overheden. Zijn broer, mede-investeerder in United Vansen en dus ook in ADO Den Haag, bouwde een van de grootste vastgoedbedrijven van het land op, terwijl Wang Hui een advocatenpraktijk begon met ministeries en staatsbedrijven als belangrijkste klanten. Als rode kapitalist en bestuurder van de Chinese voetbalfederatie adviseert Wang Hui de Beijingse afdeling van de communistische partij CPC, maar is geen lid van de partij.
Natuurlijk spelen ook politieke en commerciële motieven een rol bij de aankoop van ADO Den Haag. President en partijleider Xi Jinping is een fanatieke voetbalfan, die het Chinese voetbalsysteem wil verbeteren door samenwerking met buitenlandse clubs. Met zijn scherp afgestelde politieke antennes weet Wang Hui dat zijn aanschaf van ADO Den Haag bij Xi Jinping goed is gevallen. „Hij wil dat wij een brug bouwen naar het Nederlandse voetbal dat hij zeer bewondert”, weet hij. Het kan in het byzantijnse Chinese politieke systeem nuttig en lucratief zijn om in de gunst van de keizer te zijn.
Europees platform
ADO Den Haag biedt hem, hoopt hij, op termijn in zakelijk opzicht een ‘Europees platform’ aan. Het eigendomschap van een goed presterende Nederlandse club, die ook op Europees niveau meedoet, is natuurlijk een instrument in de kunst van van de relatievorming (guanxi).
Door zijn Europese voetbalcontacten is hij al eerder door BMW, Mercedes-Benz en Porsche ingehuurd als advocaat in productaansprakelijkheidszaken. Opening van kantoren in Duitsland, de VS en mogelijk ook Nederland is in voorbereiding.
Wang Hui is er duidelijk fier op dat hij de eerste, en tot nu toe enige, Chinese ondernemer is die zich de eigenaar kan noemen van een Europese ‘top-leagueclub’. „Nog geen enkele Chinese onderneming heeft eerder in een Europese club geïnvesteerd”, zegt hij zelfvoldaan.
Op één prestatie is Wang Hui nog trotser en dat zijn de twintig doelpunten die hij het afgelopen seizoen heeft gescoord als aanvaller in zijn kantoorteam, dat speelt in de Chinese Advocatencompetitie. „Twintig doelpunten, ik ben topscorer”, zegt ie, terwijl hij voor fotograaf Ruben Lundgren zijn buik inhoudt en de schouders na achter trekt.
Verkoop Van der Kallen vangt 8 miljoen
ADO Den Haag wordt voor ruim acht miljoen euro overgenomen door het Chinese sportmarketingbedrijf United Vansen. Voor dat bedrag heeft eigenaar Mark van der Kallen zijn aandelen verkocht.
De gemeente Den Haag kon de verkoop blokkeren, maar heeft intussen ingestemd.
Sommige fans reageerden sceptisch en gingen op zoek naar een alternatieve koper. Die bleef uit.
------------------------------------
0
|
Zaterdag 2 augustus 2014 om 14:17 uur |
dutch
MikeDH
wdr schreef:
Bedenk dat China een land is met 1,3 miljard inwoners, honderden miljoenen voetbalfans, de grootste economie ter wereld en ze willen van ADO dé NL club in China maken. Dat biedt kansen.
Ik hoop inderdaad wel dat ADO zijn karakter blijft behouden en ik ben ook vóór het opstellen van een paar jongens uit de regio en voldoende Nederlanders. Niet alleen vanwege de eigen identiteit, maar ook is dat goed voor het NL voetbal. In de Premiership is slechts een derde van de spelers Engels en je ziet hoe het Engelse voetbalteam steeds minder gaat presteren.
Bedenk dat China een land is met 1,3 miljard inwoners, honderden miljoenen voetbalfans, de grootste economie ter wereld en ze willen van ADO dé NL club in China maken. Dat biedt kansen.
Ik hoop inderdaad wel dat ADO zijn karakter blijft behouden en ik ben ook vóór het opstellen van een paar jongens uit de regio en voldoende Nederlanders. Niet alleen vanwege de eigen identiteit, maar ook is dat goed voor het NL voetbal. In de Premiership is slechts een derde van de spelers Engels en je ziet hoe het Engelse voetbalteam steeds minder gaat presteren.
Identiteit blijft wel, maar je moet er slim mee om gaan.
Gewoon een nieuwe vriend van Storky introduceren "Draky"
En meer van dat soort dingen.
Gewoon een nieuwe vriend van Storky introduceren "Draky"
En meer van dat soort dingen.
0
|
Dinsdag 24 juni 2014 om 16:19 uur |
Advertentie
Daily Shorts
Club Achter de Duinen
Nieuwsbericht op Club Achter de Duinen:
Storky z’n wijfie heet Stricky
Storky kwam begin dit jaar met een wijfie op de proppen. De dame in het roze heeft nu de naam Stricky gekregen.
Lees het nieuwsbericht
Storky z’n wijfie heet Stricky
Storky kwam begin dit jaar met een wijfie op de proppen. De dame in het roze heeft nu de naam Stricky gekregen.
Lees het nieuwsbericht
0
|
Zaterdag 1 maart 2014 om 09:55 uur |
yesyes
Nu online
ADO079, Don Leo, fcdh-denhaag, Dannyy, James, Alle ballen op Jort, twaalfdespeler, Eeuwig Den Haag, Brian, Marcie, Swaber, MikeDH en 111 gasten.
Zoek in shoutbox
Spelersklassement
Laatste wedstrijd
Volgende wedstrijd
Advertentie
Keuken Kampioen Divisie
1 | Volendam + | 23 | - | 49 |
2 | Excelsior | 23 | - | 45 |
3 | FC Dordrecht | 23 | - | 40 |
4 | Den Bosch + | 23 | - | 39 |
5 | SC Cambuur | 23 | - | 38 |
6 | Graafschap | 22 | - | 36 |
7 | Roda JC | 23 | - | 36 |
8 | ADO Den Haag | 22 | - | 34 |
9 | Helmond Sp. | 22 | - | 34 |
10 | FC Emmen | 22 | - | 32 |
11 | Telstar | 23 | - | 32 |
12 | FC Eindhoven | 23 | - | 32 |
13 | MVV Maastr. | 23 | - | 26 |
14 | Jong AZ | 23 | - | 26 |
15 | VVV-Venlo | 23 | - | 25 |
16 | TOP Oss | 23 | - | 25 |
17 | Jong Ajax | 23 | - | 24 |
18 | Jong PSV | 23 | - | 21 |
19 | Jong Utrecht | 23 | - | 14 |
20 | Vitesse -27 | 23 | - | -8 |