Club Achter de Duinen

Advertentie

Volg Cadd op X

Volg Cadd op X

Voorspellingen-ranking

Voorspellingen-ranking

ADO-statistieken

ADO-statistieken

Inloggen

Naam / e-mail:
Wachtwoord:

Welkom in de shoutbox, gast

Tag: haagse

Kies een pagina

Vorige pagina
Pagina 76
Volgende pagina

purnie&pino

Helpt een rijke suikeroom noodlijdend ADO? ‘Ik blijf niet aan zijlijn als club naar de klote gaat’

FC Utrecht kan rekenen op de clubliefde van multimiljonair Frans van Seumeren en NEC heeft in de puissant rijke Marcel Boekhoorn een suikeroom. ADO Den Haag had Wang Hui, maar die probeert zijn aandelen van de hand te doen. Krijgt Den Haag een nieuwe suikeroom, of wordt de club van de Hagenezen zelf?

Bart Lelieveld, Michiel van Gruijthuijsen 02-10-21, 072Laatste update: 02-10-21, 117

Al maanden wordt er geleurd met de aandelen van ADO Den Haag. Ze hoeven niet eens zoveel meer te kosten, naar verluidt zouden de Chinezen voor een half miljoen euro van het toneel verdwijnen. Maar de nieuwe eigenaar zal nog wel een garantstelling van 5 miljoen moeten afgeven en heeft dan nog 150 schuldeisers op de stoep staan. 

Voor het voortbestaan van de club is de garantstelling het belangrijkste. Die moet voor het einde van de maand binnen zijn bij de KNVB, anders neemt de voetbalbond de proflicentie af van ADO, dat ook al zes punten in mindering krijgt.

Struikelblok

De Haagse vastgoedondernemer Rob Brinkel bekent dat het stiekem wel even door zijn hoofd is geschoten om de club met een bevriende relatie over te nemen. ,,De stad Den Haag gaat me aan het hart en daarmee ook de club. Maar het grootste struikelblok is dat ik geen verstand heb van voetbal. Dan wordt het al snel zo uitgelegd alsof je het doet om er financieel gewin uit te halen.” 

Brinkel, die in elk geval tot een aantal jaar geleden in de Quote500 stond, ziet vooral nog een rol voor de gemeente weggelegd. Die zou bijvoorbeeld iets aan de huur kunnen doen. ,,Of die club naar zich toe halen. Dan verzamel je een groep goede ondernemers om je heen in een denktank. Dat doe je een aantal jaar en dan stap je er weer uit. Volgens experts moet die club gewoon kunnen draaien.” 

‘Uitgeperste citroen’

Om zich heen hoort Brinkel wel collega-ondernemers die interesse in de club zeggen te hebben. ,,Maar ik weet niet of dat serieus is of dikdoenerij.” Wat een overname volgens hem met name lastig maakt, is de versnipperde eigendomssituatie en de vraag wat een koper uiteindelijk écht krijgt voor zijn geld. ,,Er is al zoveel vergeven. Het is als een uitgeperste citroen waar nog een paar zure pitjes van zijn overgebleven. Wie gaat die oppakken?”

De inmiddels als ‘Groep Lentze/Jol’ bekend geworden club ondernemers ziet er wel brood in. Ook de Haagse behangkoning John van Zweden is daarbij aangesloten. De ondernemer die in heel Nederland bekend is vanwege zijn clubliefde voor ADO én omdat hij begin deze eeuw met een groep supporters de Britse club Swansea kocht om die voor de ondergang te behoeden. Dat kunstje lijkt hij nu dus te willen herhalen, al is zijn rol volgens hem nu een stuk kleiner. 

,,Ik kan moeilijk aan de zijlijn blijven staan als de club naar de klote gaat. Ik heb altijd aangegeven dat ik wat voor ADO wil doen. Maar ik moest wel een compromis sluiten: ik had mijn vrouw beloofd nooit meer een club te kopen en Martin Jol om hem te helpen. Nu steek ik er een normaal bedrag in, ik ben een kleine speler in de groep.”

‘Dreigende situatie’

Afgelopen weekend kreeg hij na afloop van de met 2-0 gewonnen wedstrijd tegen Roda JC van boze supporters juist nog het verwijt dat hij te weinig zou doen voor de club. ,,Er ontstond een dreigende situatie. Er zijn over en weer wat tikkies gevallen. Het is helemaal niet erg dat ze mij op mijn bek willen slaan. Dan geef ik een klap terug en stoppen we met praten.” 

De club moet van de stad en de regio zijn. Anders wordt het meer een verdienmo­del.

Allie Simonis

In de snelkookpan waarin ADO Den Haag zich bevindt, is vishandelaar en horeca-ondernemer Allie Simonis somber over de toekomst van de club. ,,Ik ben bang dat niemand het rond krijgt, maar ik hoop van harte dat ik het mis heb.” Simonis was tot een aantal jaar geleden sponsor. ,,Waarom zou ik een Chinees sponsoren? Misschien steun je indirect ADO, maar eigenlijk sponsor je de eigenaar. Ik vind het niet goed als de club in handen is van één of twee ondernemers. De club moet van de stad en de regio zijn. Anders wordt het meer een verdienmodel.” 

Vishandelaar

Daarom ziet Simonis een model voor zich waarbij iedereen een deel van de club kan kopen, door middel van aandelen of certificaten. ,,Dan moet er wel iemand zijn die opstaat, een ondernemer die daarvoor een stichting opzet. Dan doe ik zeker wel mee hoor, maar zelf ga ik dat niet opzetten. Ik ben vishandelaar.”

Volgens John van Zweden is het idee van certificaten precies wat ook Martin Jol in zijn hoofd heeft. ,,Het is zijn visie om, nadat we de club in bezit hebben, aandelen of certificaten uit te geven aan Hagenaars en Haagse ondernemers. Met lokale mensen in de club gaat de hele stad er weer achter de club staan.’’


0
Maandag 4 oktober 2021 om 19:44 uur

gonz

https://thehaguecityfirm.nl/2021/10/04/haagse-ooievaar-als-een-feniks/


Haagse Ooievaar als een Feniks?


Als Den Haag-supporter dacht je de afgelopen decennia toch wel het één en ander meegemaakt te hebben. Op sportief vlak hebben we slechte tijden maar soms ook redelijke tijden gekend.

Buiten het veld was het vanaf begin jaren tachtig spraakmakend en dan meestal niet in de goede zin van het woord, maar saai was het nooit.
Op financieel en bestuurlijk vlak is het eigenlijk ook altijd onrustig geweest en misschien past dat ook wel bij Den Haag. Je oogst wat je zaait natuurlijk. Alleen kon er vroeger een beschuldigende vinger naar de supporters worden gewezen, maar die vlieger gaat niet meer op.

Toen de club verkaste richting het Forepark, verloor de club een gedeelte van haar identiteit. Alles in het nieuwe stadion moest veilig, modern en vooral veel ruimtes voor eventuele sponsoren. Het woord infrastructuur was één van de belangrijkste woorden die gebruikt werd, terwijl datzelfde woord (infrastructuah? Hoe schrêffiedat??) nooit zou hebben geklonken in het prachtige Zuiderpark. Daar was geluk nog heel gewoon.

Maar 14 jaar na de verhuizing mogen we toch wel de balans opmaken dat het water nog nooit zo aan de lippen heeft gestaan als nu en misschien nog wel wat daar overheen!
Het is voor mij alweer de vijfde degradatie en ze waren altijd pijnlijk. Maar dit keer met een team wat allesbehalve Haags was. Uit alle hoeken van Europa werden spelers vandaan getrommeld en velen van hen vertrokken na de degradatie ook weer met een stille trom.

Op het veld was het niet om aan te zien, maar dit was nog niets vergeleken bij de klucht die zich búiten het veld afspeelt. De club staat in de brand en als een leek aan mij vraagt wat de situatie bij onze club is, dan is dat gewoon niet te beschrijven zo wollig als het is. De Chinese eigenaar UVS probeert de club te slijten, maar niemand kan nog steeds goed uitleggen waarom ze überhaupt ooit aan deze luchtfietserij begonnen zijn? We kunnen dan wel ouderwets gaan en op onze Aziatische grootaandeelhouder, maar deze partij heeft er toch vele miljoenen in gestoken.

Dus misschien hebben diegenen die in Den Haag de centjes mochten gebruiken het ook niet al te best gedaan, met alle gevolgen van dien…
Nu zitten wij op een stuurloos schip, wachtende op een kapitein of liever een vloot die ons in rustig vaarwater brengt en nog mooier; in een veilige haven.

Niettemin zie ik onze trotse Haagse ooievaar als een feniks die, als ik de encyclopedie mag citeren, een mythische vogel is. Die na een bepaalde periode verbrand en daarna herrijst als een nieuwe jonge vogel. Als zodanig staat hij symbool voor onsterfelijkheid en opstanding.
En onze Haagse ooievaar heeft natuurlijk ook voor hete vuren gestaan. Denk maar eens aan de tribunebrand na de degradatie in 1982. De eerdere bijna-faillissementen die we ternauwernood overleefden.

De opstanding is óp het veld al begonnen, met een jong, enthousiast team die de eerste periode binnen hebben gesleept. Bovendien met een Haags tintje met spelers als Thomas Verheijdt en Sem Steijn. Nu al veel leuker om naar te kijken dan het vreemdelingenlegioen van de afgelopen twee jaar.

Het is nu aan mensen -met hopelijk een Haags hart- om de ooievaar die pronkt op het logo, onsterfelijk te houden. Ik mag alleen maar hopen dat de intenties van diegenen oprecht zijn en dat het clubbelang boven ego, stadionwaarde en parkeergrond zal staan.

Dat onze Haagse club authentiek zal blijven. Zoals ook weer de afgelopen dagen bleek, toen honderden supporters met groots vuurwerk de spelersbus diep in de nacht opwachtten.
Of bij het grootse afscheid van Dani Ebben, wat aantoont hoe diep de emoties en betrokkenheid bij de supporters is met de club en haar mede-supporters.

Mochten geïnteresseerden met een enigszins gevulde portemonnee dit lezen, aarzel niet te lang. Aan het einde van de rit gaat het er niet om hoeveel geld je op de rekening hebt staan. Maar wat je er mee gedaan hebt.

En je kunt -en hopelijk met meerdere gelijkgestemden- de opstanding van een mythische vogel in gang zetten.
Tot grote vreugde van duizenden Haagse supporters die na alle vuurtjes wel eens witte rook willen zien!

Supporter – Vak Q
 
 
 
 
 

0
Maandag 4 oktober 2021 om 18:08 uur

Gast

gonz schreef:

https://thehaguecityfirm.nl/2021/10/02/vragen-aan-algemeen-directeur-ado-dh-edwin-reijntjes/

Vragen aan Edwin Reijntjes

Op ons verzoek om een interview gaf algemeen directeur van ADO Den Haag Edwin Reijntjes aan hiervoor geen tijd vrij te willen maken. In het artikel “Haagse bluf, ook bij het bestuur aub!”  gisteren hebben we aangegeven onze vragen vandaag dan maar online te publiceren.
Bij deze:

Ben jij een echte ADO Den Haag man?

Wat vind jij op dit moment van de communicatie van ADO Den Haag naar zijn supporters toe wat betreft de overname perikelen?

Had je niet, net zoals je bij het personeel doet, een wekelijkse briefing moeten geven richting de supporters over de situatie met betrekking tot de toekomst van de club?

Verwacht jij dat ADO Den Haag voor eind deze maand is overgenomen?

Verwacht jij dat de licentie voor eind deze maand wordt veiliggesteld?

Heb jij als directeur van ADO Den Haag op dit moment een passieve of actieve rol wat betreft de nabije toekomst van de club?

De aandelen van UVS kunnen niet worden onteigend voor de club zijn licentie verliest.  Wat is dan een mogelijk scenario als de club niet wordt overgenomen?

Wat zijn de lopende acties van de bestuursorganen van de club voor dit scenario?

Zijn jullie actief betrokken of betrokken geweest met het zoeken naar een oplossing wat betreft een huurverlaging voor, of aankoop van het stadion tussen gemeente Den Haag (GDH) en een eventuele overnamekandidaat?

Hebben jullie gesprekken met GDH (gehad)?

Zien jullie een rol weggelegd voor GDH in de toekomst van ADO DH?
Gaat de gemeente borg staan voor de benodigde 5 miljoen om de licentie veilig te stellen?
Zodat de rest van het seizoen gebruikt kan worden om alles goed neer te (laten) zetten?

---‐-------------------------------------
Raadsvragen Richard de Mos 23-09-21
Klopt het voorzitter dat uw college op 25 augustus jongstleden het voorstel van de groep Lentze / Jol heeft ontvangen?
Klopt het dat er diezelfde dag vanuit de ADO-directie een signaal is gekomen met het advies om het gesprek niet te openen?

——-‐—————————–‐-

Uit raadsvragen van Richard de Mos van 23 september blijkt dat vanuit ADO Den Haag een persoon contact heeft opgenomen met de gemeente om te vragen niet in te gaan op het bod van groep Lentze op het stadion. Was jij die persoon?

Voel jij je weleens de vooruit geschoven post van Frans van Steenis?

Klopt het dat Frans van Steenis jou op of rond vrijdag 10 september op non-actief heeft willen stellen?

Of was jij ervan op de hoogte dat Frans van Steenis op zoek was naar een interim directeur waarna jouw rol geminimaliseerd zou worden?
Klopt het dat Wilbert Stolte en Harm de Boer hebben voorkomen dat jij op non actief zou worden gesteld door Frans van Steenis?

Heb jij wel eens het gevoel dat jij alleen maar wordt aangehouden als algemeen directeur omdat jij als enige tekenbevoegdheid hebt bij ADO Den Haag?

Acteren de bestuursorganen van de club als een team of zijn er verschillende partijen met verschillende belangen?

Denk jij dat jullie, directie, RvC, STA, HFC de juiste mensen op de juiste plek met de juiste capaciteiten zijn (geweest) om de club te redden.
Waarom denk je dat?

Is er door jou inmiddels contact opgenomen met Rob Jansen,  en/of John van Ringelenstein en/of Martin Jol naar aanleiding van de gesprekken van supporters met deze heren?

Zie je een rol voor jou weggelegd in de organisatie van adodh na de overname (of andere oplossing) in de toekomst? Welke rol?
 



alsof een interim directeur aangesteld via whoa zich op het matje laat roepen bij een paar supporters schei uit met die poppekast. er moet gewoon snel een echte koper komen met daden in plaats van een zogenaamde die via supporters alles via internet tegen elkaar uitspeelt. dan hebben we helemaal niks meer met die rijntjes te maken. en waar is de haagse supporters collectief eigenlijk gebleven laten die opzij zetten door de hague city firm? hcf jagen juist eerder alles weg dan dat het een echte koper aantrekt met hun bombarie teksten op internet.
0
Zondag 3 oktober 2021 om 21:37 uur

gonz

https://thehaguecityfirm.nl/2021/10/02/haagse-passie-ook-bij-het-bestuur-aub/

HAAGSE PASSIE! OOK BIJ HET BESTUUR AUB!

Wat een  genot!
Totaal onverwacht maar ozo dikverdiend de 1e periodetitel gepakt met een ploeg waar we als supporters sowieso met zijn allen achter kunnen staan, ongeacht het resultaat. Een team van jonge honden, vechtend voor elke meter, werkend voor elkaar met leuk en aantrekkelijk Haags voetbal. Wat een heerlijkheid in vergelijking met een heleboel voorgaande seizoenen. Een team waar alle supporters zich achter kunnen scharen en dat ook doen!

Waarom doet de directie niets?


Die Haagse vechtlust, die Haagse beleving zien we helaas totaal niet terug bij de huidige bestuurders van ADO Den Haag.
Voor alle supporters is de situatie rond het voortbestaan van onze club volledig onduidelijk. Wij vinden dat degenen die de leiding hebben bij ADO Den Haag bij uitstek diegenen moeten zijn die die duidelijkheid zouden moeten geven. Maar communicatie vanuit de club hierover is nul.
Door een artikel op deze site (klik hier) hebben supporters gesprekken kunnen voeren met John van Ringelenstein, Rob Jansen en Martin Jol. We hebben ze gevraagd oud zeer uit het heden en verleden te vergeten en zich in te zetten voor de toekomst van hun club.


Onbetaald maar wel daadkrachtiger!


Als een stel onbetaalde supporters dit in hun vrije tijd al voor elkaar krijgt rijst de vraag wat de duurbetaalde heren in de directie en RvC dan presteren en gepresteerd hebben voor het veiligstellen van de toekomst van onze club
Om deze redenen hebben we een interview aangevraagd met de directeur van ADO Den Haag, Edwin Reijntjes. Edwin heeft aangegeven hier geen tijd voor vrij te willen maken.
In deze cruciale fase is het juist noodzakelijk om duidelijkheid te geven. We hebben in een eerder stadium al aangegeven dat de communicatie bijzonder slecht is, en die is zeker niet verbeterd.
Supporters willen weten waar ze aan toe zijn. Zes punten zijn in mindering gebracht en nog 4 weken dan is het over en sluiten voor onze club. Dan zijn we de licentie kwijt en betekent dit het einde van ADO Den Haag.
Daar zijn vragen over, veel vragen.
Dus wil Edwin Reijntjes nog 4 weken met de armen over elkaar wachten tot iemand het eens een goed idee vindt om de buitenwereld eens bij te praten?

Het artikel “Rob Jansen adviseert Rob Jansen” op onze site heeft tot gesprekken geleid met John van Ringelenstein, Rob Jansen en Martin Jol. Zij bleken ondanks dat het geen boezemvrienden zijn wel in grote lijnen hetzelfde te denken over de toekomst van ADO Den Haag. Dit zijn allen big shots uit het verleden en heden van ADO Den Haag.

Hebben de duurbetaalde(?!) bestuurders van ADO Den Haag in de afgelopen 6 maanden zelf wel eens contact gezocht met prominente figuren uit heden en verleden van onze club om te vragen om raad en daad, om ze te verenigen in het belang van de toekomst van onze club?

Wij houden de supporters wél ingelicht

Omdat Edwin aan heeft gegeven geen tijd te hebben voor het beantwoorden van vragen staat op deze site een artikel klaar met vragen aan Edwin Reijntjes.
Morgen, zondag 3 oktober worden de vragen voor Edwin Reijntjes gepubliceerd op FCDH -HCF site.
Ook voor de andere bestuurders van ADO Den Haag hebben we artikelen klaar staan met vragen specifiek gericht op hun rol, visie, nut, enz.

Avonden zoals gisteren KUNNEN en MOGEN niet tot het verleden behoren. Dat willen jullie toch niet op je geweten hebben…..


Aan de lezer: Hebben jullie vragen aan de bestuurders van ADO Den Haag mail ze aan info@thehaguecityfirm.nl en we voegen ze toe aan de artikelen voor de betreffende bestuurders.



0
Zaterdag 2 oktober 2021 om 18:48 uur

Kees

Altijd mooi om de eerste periodetitel te pakken. Sfeer is direct in orde, iedereen kan rustig naar de play offs toewerken (blessures/schorsingen) en altijd nog strijden voor plek 1 of 2.
Daarnaast kan dit team nog vele stappen maken en als je Elia, Janmaat en Kishna erbij krijgt heb je een mooie brede selectie.

Ik was nooit een fan van Brood echter de keuze om hem te laten blijven is heel goed uitgepakt. En zoals JB al schreef hebben Jol en Van der Dussen een mooi herkenbaar Haagse selectie neergezet. Nu nog op de burelen. Maar ook dat komt goed. Ik heb vertrouwen.
0
Zaterdag 2 oktober 2021 om 10:26 uur

Superjantje

Eeuwig Den Haag schreef:

Denk je dat iemand je serieus neemt met dat taalgebruik? Laat ons nou ff genieten van dit periode kampioenschap mafketel.
Daar heb je helemaal gelijk in.. met dat bier hier en wat andere ietwat aangeschoten haagse maten hier in huis reageer je wat emotioneler dan normaal op dit soort verhalen maar ja...



0
Vrijdag 1 oktober 2021 om 23:08 uur

jajoh

Wat een avond…. Heerlijke pot voetbal van een herkenbaar team met een top Haagse inzet. Trots op de boys Alleen mag besuijen wel iets vaker afgeven 😉
0
Vrijdag 1 oktober 2021 om 21:45 uur

Advertentie

Gast

schreef:

ben jij ooit wel eens in het stadion geweest? want je vergeet voor het gemak te zeggen dat ondanks corona en economie crisis er de laatse twee jaar maar non stop geld uitgegeven werd aan bussen vol miskopen trainers en hun aanhang extra hulp directeur voor dit extra hulp directeur voor dat. soms is selectief vergeetachtig wel makkelijk en uitspraken van ja maar dat is makkelijk vanaf de zijkant en wat heb je zelf voor de club gedaan. uvs wang en zijn aangestelde flop directeure zijn de schuldige met de laatste 2 jaar hamdi en jol als dieptepunt en nek slag voor ado den haag.
en wat doen de supporters die doen capuchonnetje op en schreeuwe op internet laten we de bus combi boycotten jongens!!!!. pfff nou ik ben vanavond in uitvak laat mij niet een mening aan schreeuwen door supporters of zogenaamde haagse kopers die met droge ogen zoals jansen vertellen via supporters ja ik heb de loper uitgerold voor de gemeente maar niks gehoord. o ja nu je het zeg ik kan hun ook bellen maar ja ik weet niet wie. en danm jol m,et zijn intervieuw met ze ik ik ik dat ik dit en wat niet goed was had hij niks mee te maken zegt ie dan nog.
0
Vrijdag 1 oktober 2021 om 10:04 uur

Tommy

janjazz37 schreef:

Hoe laat? Welke shouter?

bvd Jan
Net als eerder al met John van Ringelenstein en Rob Jansen hebben we vandaag een gesprek gehad met Martin Jol (MJ), hieronder het verslag van dit gesprek:

HCF: Wij vinden gewoon alle koppen bij elkaar, niemand uitsluiten, dus ADO familie, FC Den Haag familie alles en iedereen, ja toch?
MJ: Ja precies. Plan is dan ook om certificaten uit te gaan geven, obligaties noem maar op. Dat iedereen een deel kan kopen. Vervolgens haal je voldoende geld binnen en dan ga je naar de gemeente en dan vraag je aan hun ook een bijdrage.

HCF: Ben je betrokken bij het overname proces als overname kandidaat?
MJ: Ik ben de mensen zeer erkentelijk die hun nek hebben uitgestoken, ik vind namelijk dat je mensen niet achterin de rij moet plaatsen als ze bereidt zijn zoveel geld in een club te steken. Maar ze hebben mij (toen) gevraagd of ze gebruik mochten maken van mijn technische expertise. En ik ben nog steeds van plan om mijn bijdrage te leveren. Ik ga me niet verstoppen. En ik hoop dat iedereen dat doet.

HCF: Maar ben je dan dus ook bereid om aan tafel te gaan zitten?
MJ: Ik ben bereid om met iedereen aan tafel te gaan zitten. Die zijn hakken in het zand zet voor ADO Den Haag.

Stel je voor dat er een nieuwe hoofdaandeelhouder komt, zoals Wang, dan zit je nog steeds met een minderheidsaandeel, die zou ik aan de man brengen (bijv. via een emissie). Want bij Den Haag werkt het niet met maar 1 eigenaar, dat is gebleken in onze historie met Stoop, met Alrecon, met Ringelenstein, met van der Kallen.

HCF: Maar daar zit dan toch ook een overeenkomst tussen jou en Rob Jansen, jullie delen dezelfde gedachte op het punt voor wat betreft een collectief ipv 1 eigenaar, of niet?
MJ: Precies, ik ben het op dat punt eens met Rob Jansen.

MJ: Ik heb geprobeerd om een zinkend schip te redden vorig jaar. Jonge spelers erin te brengen. Met Rankovic toen ook besproken nieuwe energie erin, “New Energy”. Dat werkte niet, de ploeg had geen energie. Waar we trots op zijn is dat het toch gelukt is binnen een jaar, met allemaal jonge jongens. Het eerste staat nu bovenin en het tweede staat bovenin.

HCF: Ben je betrokken bij het overnameproces?
MJ: Nee, maar ik heb me op aandringen van Ed Maas wel bij het HHC aangesloten. En als er een is die ik respecteer dan is het Ed Maas. Op de een of andere manier zien ze Ed Maas niet zitten bij de RvC van Den Haag en dat wordt tegen hem gebruikt. Hij wil alleen niet op de voorgrond, helemaal niet dus.

HCF: Wat wil jij dan?
MJ: Dat de club overeind blijft. Met mensen die allemaal een steentje bijdragen. De ene 1000 euro met een certificaat, de andere een ton, en dan wil ik er een heleboel van hebben, dus mijn bijdrage leveren. Maar je gaat niet als je X miljoen op de bank hebt staan dat hele bedrag in ADO stoppen in je eentje toch?

HCF: Maar ook daar zie je weer de overeenkomsten met het verhaal van John van Ringelenstein en Rob Jansen, toch?
MJ: Zeker, ja dat klopt.

HCF: Kunnen we (wij) dan niet faciliteren dat er een grote ronde tafel komt met allemaal van dit “soort” mensen aan tafel?
MJ: Ben ik helemaal voor, want we hebben niet veel tijd meer. Mijn gevoel is dat alle mensen die willen dat ADO overeind blijft, erachter gaan staan en een bijdrage leveren in de vorm van een certificaat of een obligatie – een soort lening. Je kan ook niet verwachten dat 1 man dat doet. Er kan ook voor gekozen worden dat bijvoorbeeld mensen ervoor kiezen om het rendement te verkrijgen in de vorm van een seizoenskaart. We moeten er dus voor zorgen dat de club commercieel weer gezond wordt en er een continu aanvoer is van jonge talenten uit de jeugd.

Ik heb gedroomd dat Den Haag failliet ging

HCF: Maar dergelijke gesprekken zullen, met de diverse mensen die al een verleden met elkaar hebben zeker niet gemakkelijk worden. Daar moet je je dan ook op voorbereiden en er open voor staan om daar overheen te stappen en vooruit te kijken, toch?
MJ: Maar we zitten niet op andere golflengtes. Ik heb gedroomd dat Den Haag failliet ging “we moeten allemaal naar het stadion, iedereen die de club wil redden moet nu naar het stadion komen”. En toen kwamen ze en toen zeiden ze “wat gaan we doen?”, nou de ene dit de andere dat. Later dacht ik weer, als ik daar dan maar niet ineens alleen zit.

HCF: Wij willen dit waar nodig ook graag faciliteren, wij hebben namelijk geen voorkeur voor de een of de ander, het gaat om de club en het voortbestaan daarvan.
MJ: Los van voorkeuren, ik heb een plan en dat betreft niet alleen Den Haag. Ik wil bijvoorbeeld ook dat de Aziatische gemeenschap een goed gevoel heeft bij de club. En dat we in de toekomst ook nog eens een speler in China kunnen verkopen.

HCF: Frustraties die er bij iedereen zitten gaan de club niet verder helpen, dus dat moeten we dan achter ons laten, toch?
MJ: Mee eens, sterker nog ik heb altijd een goed gevoel bij van Ringelenstein gehad. Ik heb hem er notabene zelf bij gehaald. Den Haag is een verdeelde stad, daar moeten we vanaf.

MJ: Anderhalf jaar geleden of zo werd ik gevraagd door Wang, via Hamdi, om te helpen adviseren op het technisch beleid bij Den Haag. Wang wilde dat we gingen saneren en verjongen en dat hebben we ook gedaan.

HCF: Indien je instapt in de club. Heb je ook een beoogde kandidaat voor de invulling van de functie van algemeen directeur?
MJ: Da’s een tendentieuze vraag, daar kan ik geen direct antwoord op geven. Maar, tuurlijk heeft Hamdi fouten gemaakt, toch denk ik dat Mo Hamdi de beste directeur is die we hebben gehad de laatste 20 jaar. Hij werkte zich een slag in de rondte. Hij is hardstikke handig, hij is met iedereen goed. Kijk je moet geen directeur hebben die zegt, we willen niet samen met de gemeente, zoals in het verleden.

MJ: Voor wat betreft de gemeente, je moet niet alleen door willen, zonder de gemeente. De gemeente is onze grootste supporter geweest. De laatste 40 jaar, altijd eigenlijk. Ik heb al 50 jaar ervaring bij de club, dus mijn beeld is dat we het samen moeten doen, de gemeente, de supporters moeten een stem krijgen, en dat moet niet met 100 man voor het stadion, maar structureel in de organisatie meedenken. Dus zelfs als je een commercieel directeur uit Wadinxveen wil halen moeten we kijken of daar niet iemand uit Den Haag voor is, liefst iemand met binding met de club, de Haagse identiteit moet terug in de organisatie. Dat was mijn intentie toen ik adviseur werd bij Den Haag, dan wordt het gezellig, mensen zoals een Aadje Kila, Tcheu La Ling, Cor Lems, Henk van Leeuwen, Martin Toet. Ik heb me vaak alleen gevoeld het afgelopen jaar, want ik heb nooit iemand gezien, maar ik heb toch doorgezet.

HCF: Heb je het idee dat er overname kandidaten zijn tegengewerkt door de gemeente of bestuurders van Den Haag?
MJ: De gemeente is geen partij, die kan wel partij worden, want ik denk niet dat ze de club naar de knoppen laten gaan. Dat past ook helemaal niet in het verhaal dat Den Haag een topsport stad is, Den Haag is een verdeelde stad. De enige die zich qua inhoud inzet, da’s Richard de Mos. Ik vind dat de Haagse politiek nu maar eens erin moeten duiken, Den Haag is inhoud, er zijn nergens zoveel kampioenen als in Den Haag, en niemand die ze kent. We hebben geen cultuur meer, Waar zijn de topsport locaties gebleven?
Maar komt het ook niet omdat er haast geen Haagse wethouders meer zijn, ik weet het niet. Bredemeijer is een goeie vent dus ik hoop dat hij zich er ook vol mee gaat bemoeien, zodat ook hij een legacy achterlaat. Als je nou alleen al kijkt naar afgelopen wedstrijd, rijen mensen voor de loketten die willen kijken, dan kun je je toch niet voorstellen dat dit verloren gaat. Het zou gewoon niet zo moeten zijn dat je 10 miljoen moet sponsoren. Als nou iedereen een bijdrage levert, en de gemeente ook, dan ben je er toch?

MJ: Als je het mij vraagt, was Carlos Roeleveld, niemand kent hem, de laatste trainer bij de jeugdopleiding die spelers een gezicht heeft gegeven, mensen zoals Ferry Bodde, Romeo Castellen, Michael van der Heiden. Dat zijn ook de laatste voetballers geweest waar we geld mee hebben verdiend. Danny Bakker was de laatste die uit onze eigen ADO jeugd is doorgebroken.

HCF: Wat voor oplossing zie je dan om de club er bovenop te helpen?
MJ: De oplossing is er nu al, een twee sporen beleid. Een spoor met de jeugdopleiding, de levensader van Den Haag. Maar dan hebben we nog een spoor, we moeten ook jongens aantrekken van 17, 18 en 19 jaar en toevoegen, waardoor je het presenteert als jongens uit je eigen jeugd. De aanvoer van spelers, dus de scouting is essentieel voor de club. Ondanks de misere hebben we toch nog voor 1,2 miljoen aan spelers verkocht. Da’s waar je geld mee genereert, de continue aanvoer van jong talent. Je zou zoiets als een fonds moeten starten, met een groep mensen, waar zelfs supporters aan kunnen meedoen om nieuwe talenten aan te trekken, “de Haagse Jantjes”.

MJ: Pardew was ook zo’n dingetje, ik heb hem niet gehaald. Ik ben pas in mei 2020 echt met het beleid begonnen. Ik heb ook niks te maken met al die Engelse spelers die toen gehaald zijn. Want vergeet niet, Fons is niet voor niks weggegaan, ze stonden onderaan niet bovenaan. Ik kan wel begrijpen dat ze het deden. Hij (Pardew)was ook nog eens trainer van het jaar geworden dus kan ik moeilijk zeggen dat het niks is. Misschien zou die het heel goed gaan doen, dat wist niemand op dat moment.

MJ: Iedereen heeft commentaar op de hoeveelheid spelers die gehaald zijn, en als je nu kijkt naar het 1e en het 2e dan mag je spreken van een knap staaltje scouting tijdens corona.
We hadden een visie, van der Dussen, Mo en ik. “We gaan verjongen en saneren”, iedereen verklaarde ons voor gek, hoe lang hebben we er over gedaan? 1 jaar, met minimale middelen. En degradatie was onontkoombaar.

Onze cultuur in Den Haag is zo “voor niks naar Den Haag”, “voor niks vreten en zuipen”

MJ: Onze cultuur in Den Haag is zo, “voor niks naar Den Haag”, “voor niks vreten en zuipen”, want al die gasten die nou wat zeggen hebben nog nooit een kaartje gekocht, zullen we wedden? Dus die club moet gered worden door iedereen, niet 1 iemand. En die moet ook nog eens de steun hebben van de gemeente. Den Haag moet je nu eerst commercieel op de rit krijgen. Ik weet hoe de commercie werkt in Den Haag, je moet niet op kantoor gaan zitten, dat werkt niet. Je moet een groep maken, naar buiten, op bezoek gaan.

MJ: Ik heb vanmorgen gehoord dat de enige reden is waarom de HHC het stadion willen kopen is omdat ze de huur omlaag willen krijgen. De kosten wegen nu niet op tegen de lasten. Dus je moet zorgen dat die begroting naar nul gaat, en die is niet naar nul. Als je nu zou vragen laat me de begroting eens zien, krijg je weer te zien 4,4 miljoen voor sales en commercie, maar hoeveel heb je dan werkelijk op papier aan toezeggingen? 2 miljoen, nou dan heb je weer een verlies van 2,4 miljoen, snap je? En ik mag het zeggen want ik ben echt de enige die alles onbezoldigd heeft gedaan. Ik heb nooit een vergoeding willen hebben, ik doe het voor me club. Het is al een doorn in mijn oog dat de heren van de RvC, de commissarissen van de club, volgens de statuten het ook gratis moesten doen, maar dat alle commissarissen gewoon een vergoeding krijgen.

HCF: De belangrijkste vraag die er nu ter tafel ligt is, wanneer kunnen we met jullie allemaal om tafel?
MJ: Ik lees iedere dag in de krant groep Lentze/Jol, ik zag foto’s van mezelf in het stadion, en dan stond erbij “Jol neemt ADO over” en dan dacht ik, ik snap dat ze het stadion willen maar, dat is voor mij persoonlijk geen drijfveer. Dat zelfs me meisje zegt van “ga jij dat stadion overnemen? Waarop mijn reactie is “Ik weet van niks”.

We moeten nu met een oplossing komen. Maar de realiteit is dat we moeten afwachten, de gemeente laat zich toch niet dwingen om een stadion te verkopen, dus die komen met een bod waarvan Lentze zegt, dat ga ik niet doen. Maar ik hoop wel dat Lentze mee blijft doen, want je blijft zitten met dat minderheidsaandeel, en dan staat iemand er helemaal alleen voor. En dat moet je niet willen.

Martin Jol bedankt voor je genomen tijd en moeite

0
Donderdag 30 september 2021 om 13:46 uur

Bolskie

jajoh schreef:

Dat kun toch wat zijn als dat telefoontje gepleegd kan gaan worden….
Het zegt wel een beetje hoe het staat met de ego van de Haagse mensen. Het gaat ze allemaal aan het hart maar in eerste instantie is hun ego te groot om zelf de telefoon te pakken en actie te ondernemen, men staat paraat maar willen zelf gebeld worden of uitgenodigd te worden.
Wel positief te lezen dat Jansen groot genoeg is om over ze ego heen te stappen en nu hopelijk de rest nog, denk ook dat de enige manier is (en dat is wat het collectief ook vanaf het begin riep) opereer als collectief en pak met ze alle die de club een warm hart toedraagt de handschoen op.
0
Woensdag 29 september 2021 om 07:58 uur

Nu online

wiegah070, Tante Wil, LeoH, Brian, Aad, KvR, ADOZoetermeer, Dang3r, BLEISWIJK-1, Erba1, FC Den Haag!, fcdh_awaydays, Kees, Fido en 226 gasten.

Zoek in shoutbox

Naam:
Tekst:
Vanaf datum: Verwijder datum Kies een datum
Tot en met datum: Verwijder datum Kies een datum

Kies een pagina

Vorige pagina
Pagina 76
Volgende pagina

Spelersklassement

De top3:
Juho Kilo Kilian Nikiema Alex Schalk

Laatste wedstrijd

Logo Telstar Logo ADO Den Haag
2-1
4 januari 2025

Volgende wedstrijd

Logo ADO Den Haag Logo Helmond Sport
17 januari 2025 om 20:00 uur
Bingoal Stadion

Advertentie

Keuken Kampioen Divisie

1 Volendam + 20 - 40
2 Excelsior 20 - 39
3 FC Dordrecht 20 - 36
4 Den Bosch + 20 - 33
5 Graafschap 20 - 32
6 SC Cambuur 20 - 32
7 FC Emmen 20 - 32
8 ADO Den Haag 20 - 31
9 Helmond Sp. 20 - 31
10 Roda JC 20 - 30
11 Telstar 20 - 26
12 FC Eindhoven 20 - 26
13 MVV Maastr. 20 - 23
14 Jong AZ 20 - 22
15 TOP Oss 20 - 22
16 Jong Ajax 20 - 21
17 Jong PSV 20 - 21
18 VVV-Venlo 20 - 16
19 Jong Utrecht 20 - 13
20 Vitesse -27 20 - -8